Den gröna ekonomins uppgång och fall

Hahaha, i efterhand stensäkra men så lät det absolut inte då. Och staten hade långtifrån lika stark ekonomi på den tiden.

”Högriskprojekt”, det var det när järnvägen byggdes, när vattenkraften byggdes, när kärnkraften byggdes, när bostadsprogrammet byggdes osv osv.

Men du svarade inte på frågan, fanns det någon särskild anledning?
Du blandar korten lite nu, gruvor och skog drevs väl av efterfrågan och inte spekulation? Övriga projekt är kanske på filosofiskt plan jämförbara.
 
Jag skrev ju att gasen vad jag vet bara har en köpare, vilket är en jätterisk
De tre du nämnde, "vattenkraft, gruvor och skogsindustri" hade alla många köpare av produkterna.

Gasen är bara ingrediens till det stål vars produktion redan är tingad under decennier framåt. Efterfrågestyrt som sagt.
 
Visa mig efterfrågan på grönt stål, till dess faktiska kostnad, inte bara drömska idéer.

BMW satsar på kaktus i stolarna istället, bra idé det också:

 
Gasen är bara ingrediens till det stål vars produktion redan är tingad under decennier framåt. Efterfrågestyrt som sagt.
Men nu var min poäng att där de tar fram gasen, finns bara en köpare, vilket är en jätterisk.
Att transportera gas till annan köpare svinlångt bort, är dyrt.
 
Men nu var min poäng att där de tar fram gasen, finns bara en köpare, vilket är en jätterisk.
Att transportera gas till annan köpare svinlångt bort, är dyrt.

Nu är det nog så att gas transporteras både hit och dit i världen även med lönsamhet.

Det är också så att vätgas lämpar sig väl för distribution av energi i pipeline (givet kostnad per MWh förstås) men om man jämför med exempelvis elektricitet:

En 400kV- ledning kräver pga separation mellan kablarna och frihet från träd samt säkerhetsavstånd att nätägaren behöver servitut eller motsvarande på en bredd som är 800m eller någonting ditåt. Det är en helvetes massa markjuridik och ersättningar som skall förhandlas fram och det är ingen snabb process.

En vätgaspipeline kräver fyra (4) meters juridisk bredd och grävs helt sonika ned. Den kan distribuera nio (9) gånger mer energi än 400kV-ledningen och förlusterna är i sammanhanget minimala.

Det är den andra fördelen med vätgas, det finns många nackdelar också som gör den helt ointressant för fordon förutom flygplan och större fartyg, men vackert så.

Om man då smäller upp några små kärnkraftverk i närheten av de stora industrierna och dessutom har en hel del vindkraft så är saken ganska klar. Och det är ju det här som är planen enligt tex Vattenfall. Stålproduktion med vätgas är kanske inte riktigt Columbi ägg, men teknologin har en potential att ensamt åtgärda nästan 10% av VÄRLDENS koldioxidutsläpp och det är förstås därför som stålet därifrån har en efterfrågan (/betalningsvilja) som kommer att överstiga produktionskapaciteten under många decennier framöver.
 
Alla som Toyota tillverkat tex, Mirai eller vad den hette?

Sedan skulle visst Toyota sluta med detta och satsa på batterier de med, bara tio år senare än alla andra.

Svåra att tanka så länge det saknas infrastruktur för det. Men det handlar ju bara om politiska beslut.

Har man en vätgasanläggning runt knuten i enlighet med där resonemanget startade så kan det ju bli helt andra förutsättningar. Särskilt om deras enda kund ändrar sig och inte vill köpa gasen så kan det ju bli ett väldigt gynnsamt pris.
 
Man tillverkar vätgas när elen är billig, det är bara ett sätt att reglera tillgång/efterfrågan. Jag skulle inte vara så orolig för detta.
 
Kan du citera så man förstår vad du eller vem du syftar på? Det där inlägget ser ut som att du besvarar någon samtidigt som jag inte kan koppla ihop det med vad någon i tråden skrivit.

Det gällde inlägget innan. Framgår det inte?

Aha, nu ser jag, det ändrades och då blev det konstigt. :)

Sorry!
 
Det gällde inlägget innan. Framgår det inte?

Aha, nu ser jag, det ändrades och då blev det konstigt. :)

Sorry!

Inlägget innan? Dvs mitt? Det är baserat på scenariot att den enda vätgaskunden av någon anledning uteblir från ekvationen. Då blir produktionskostnaden ganska irrelevant, det lär ändå sluta med konkurs.

Och jag har inte ändrat i inlägget.
 
Nyheter
Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Back
Top