Den gudförbannade trafikförsäkringsföreningen! Något för SMC?

Gick med
17 Dec 2007
Ort
I ett radhus
Hoj
Åranscht kräpp 625-06
Även jag har trillat dit på detta när jag köpte min första hoj för typ 8år sedan. Köpte hojen av en kille på helgen och vi skrev in det datumet för ägarbytet.
När jag senare på samma kväll försökte att ställa av den gick det inte pga att han tidigare samma vecka hade betalt in skatten och därmed ett nytt kontrollmärke var utskrivet så fungerade inte skrapkoden.
Det gick ett par dar innan jag fick kontrollmärket som killen skickade med posten. Fick en räkning på ett par tusen från TFF. Jag ringde till dom och förklarade läget men det var bara att skylla sig själv sa hon och menade på att jag skulle tecknat en tillfällig försäkring, för det finns försäkringsbolag som har helgöppet.:huvet
När ja sa att det var mitt i vintern och det fans inte en chans att jag hade brukat hojen under tiden så fick jag till svar att det visst fanns dom som körde på vintern.. öh
Jag svor jäv... när jag betalade den räkningen:mad:
Ocker var ordet.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Nu har jag också gått i samma fälla.
Men igår kom det som ett brev på posten ett brev från trafikförsäkringsföreningen. 228 kr/dag gånger 9 dagar.

Jag tycker också att man borde granska det här.

Tipsa Plus, inte otänkbart att de gör ett reportage om det om flera skriver in!! Ni som råkat ut för det, tipsa Plus om det på deras webbformulär, det tar bara någon minut!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=35421 :tummenupp

(framförallt tänker jag på dom som går på den här niten i och med ägarbyte, då man fyller i när påställningen ska ske och det blir ett glapp där mellan)

"Vi kan hjälpa dig!

Känner du dig lurad av en slipad försäljare? Har du köpt något som inte håller vad det lovar? Har du beställt och betalat något, men inte fått varan? Då tycker vi att du ska tipsa oss. "
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Slår det er inte att TFF faktiskt inte gör nåt fel?

Visst i fan gör de något fel! De använder en modell som kanske fungerar i ett sammanhang i ett annat sammanhang där den definitivt inte fungerar. De vet om att det inte fungerar men skiter i det eftersom det inte drabbar någon som kan fatta beslut om att lägga ner hela deras verksamhet om de inte skärper sig.

TFF fyller ju faktiskt ändå en funktion.

Som sagt, det är inte vad de gör utan hur de gör det. Vilket är helt åt helvete.
 
Last edited:

Nicotin

Guest
har ju råkat ut för denna underbara myndighet då det blev stul med mitt försingringsbolag och dom ansåg att min hoj ej var försäkrad då..:mad:

1950 kr fattigare..:huvet
 

tomahs900

Inresserad
Gick med
5 Jun 2007
Ort
Rydsgård
Hoj
Dorsoduro
tff...

Själv fick jag en räkning på 17900kr av de där små svinen...
Frugan min stod på alla försäkringar,hus,bil,husvagn,släp,ungar och
även vår gamla quad som va mc reg.
De roliga med det hela e att försäkringsbolaget försäkrade den tillsammans med allt annat o vi fick ett fint "klumppris"...dock va jag reg ägare på den.
Tff godtog inte att den va föräkrad av annan än ägaren själv..tack vare ett ilsket samtal till högre ort på ffb skrev dom om försäkringen typ ett halvår tillbaka i mitt namn,så de löste sig...
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Läs denna tråd så kanske du också inser att förfarandet är väldigt oklart, eller direkt felaktigt:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=170018

Om det är första posten där du menar så är det ju vägverket som har ett konstigt sätt att handlägga ägarbyte + avställning. Det är ju det som är fel men faktum är ju ändå att fordonet är påställt utan försäkring.
Det har ju varit uppe här hur många gånger som helst så jag fattar inte att nån kan ha missat att det blir så där om man köper ett påställt fordon och försöker ställa av det samtidigt med ägarbytet.
Annars så tycker jag mig se flera som "glömt" att betala sin försäkring och då kan jag inte se vad det skulle vara för fel i TFFs handläggning.
 

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Det har ju varit uppe här hur många gånger som helst så jag fattar inte att nån kan ha missat att det blir så där om man köper ett påställt fordon och försöker ställa av det samtidigt med ägarbytet.

Ja eftersom det är obligatoriskt för Sveriges invånare att läsa allt som diskuteras här på sh, gonatt :rolleyes:

Annars så tycker jag mig se flera som "glömt" att betala sin försäkring och då kan jag inte se vad det skulle vara för fel i TFFs handläggning.

"Felet" är en orimligt hög avgift mer åt ockerhållet. Ska folk straffas för att dom gör fel så ska staten ta hand om straffet isåfall, inte privata försäkringsbolag.
 
Last edited:

Flyerflash

Kawasaki Z750
Gick med
17 Jul 2006
Hoj
Z750
Lånar tråden lite. Är hojen trafikförsäkrad om man har en helförsäkring hos ett f-bolag (läs länsförsäktingar) eller man måste teckna det separat.??
 

Klabbe85

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
YZF R1-03, Speed Triple - 98 * SÅLD, GSX-R 750-96 * SÅLD, YZF750R-93 * SÅLD
Lånar tråden lite. Är hojen trafikförsäkrad om man har en helförsäkring hos ett f-bolag (läs länsförsäktingar) eller man måste teckna det separat.??

Du kan ha fyra olika försäkringar:

Garageförsäkring - Hojen är avställd och får inte användas men den har stöld- och brandskydd.

Trafikförsäkring - Hojen får användas i trafik. Försäkringsbolaget ersätter skada på den andres fordon om du är vållande

Halvförsäkring - Samma som trafikförsäkring, fast du får ersättning vid stöld, brand eller liknande.

Helförsäkring - Samma som halvförsäkring fast du får ersättning av försäkringsbolaget även för din egen mc om du skulle ramla/krocka och det är ditt fel.
 

Zeta_

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2007
Ort
Åseda
Hoj
MV Agusta F4 1000 R312
fick en härlig premie på en ny R1a när jag ringde runt, eller rättare sagt farsan. 153 000 kr hel/hel han är 46 år, haft körkort för mc sen 16. aldrig behövt ta ut en ända försäkring samt att han hade 5 andra fordon på samma försäkringsbolag :gnissla
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Personligen pyntade jag in 8000:- till farbror TFF häromdagen. Det gällde ungefär en månads miss. Det man blir mest irriterad på är att försäkringen jag hade innan hade fri av och påställning, och hojen stod vinterförvarad under den aktuella tiden. Helt sjukt.

Underbart!:D Been there, done that. Visst känner man sig som en ny människa efter en sådan inbetalning. Veril och full av livsglädje!
 

Sören

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Honda CB 750 -74, Honda CB 1100 F -83 med flera
Jo det känns ju fint att veta att om Pundar-Berra snor en R1:a och bränner in i en gammal Opel så är det jag som betalar Opeln istället för han, för han hade ju ingen försäkring. Luktar sned Socialdemokrati här. :mad:


Men det är okej om jag är med och betalar om du misar din försäkring... eller...

...och vad fasen har Socialdemokraterna med detta att göra :va
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Om det är första posten där du menar så är det ju vägverket som har ett konstigt sätt att handlägga ägarbyte + avställning. Det är ju det som är fel men faktum är ju ändå att fordonet är påställt utan försäkring.
Det har ju varit uppe här hur många gånger som helst så jag fattar inte att nån kan ha missat att det blir så där om man köper ett påställt fordon och försöker ställa av det samtidigt med ägarbytet.
Annars så tycker jag mig se flera som "glömt" att betala sin försäkring och då kan jag inte se vad det skulle vara för fel i TFFs handläggning.

Det här är nått som jag har fått betala. (ägarbyte + avställning)
Visst är det ett konstigt sätt kan man tycka...men det är en ren inkomskälla som dom utnyttjar till 110%! Vilket jag anser är svineri :mad:

Vägverket samt TFF är statliga? (Rätta mig om jag har fel nu)
Om statens datasystem inte fungerar på rätt sätt, ska det drabba den "svensson" som har följt statens anvisningar?

Sverker Olofsson, vad säger du om det här?
 

xjr1300sp1

Ny medlem
Gick med
8 Sep 2005
Ort
Haninge
Hoj
xjr1300 2008
fick en härlig premie på en ny R1a när jag ringde runt, eller rättare sagt farsan. 153 000 kr hel/hel han är 46 år, haft körkort för mc sen 16. aldrig behövt ta ut en ända försäkring samt att han hade 5 andra fordon på samma försäkringsbolag :gnissla

Kanske dax att kolla runt bland försäkringsbolagen......:tummenupp
 

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Linköping
Hoj
R1200GS
Det här är nått som jag har fått betala. (ägarbyte + avställning)
Visst är det ett konstigt sätt kan man tycka...men det är en ren inkomskälla som dom utnyttjar till 110%! Vilket jag anser är svineri :mad:

Vägverket samt TFF är statliga? (Rätta mig om jag har fel nu)
Om statens datasystem inte fungerar på rätt sätt, ska det drabba den "svensson" som har följt statens anvisningar?

Sverker Olofsson, vad säger du om det här?

TFF är inte statligt. http://www.tff.se/templates/LandingPage.aspx?id=124
Så jag tycker det är vägverket man skall klaga på om man skall klaga på just det här.
Har man inte betalat sin försäkring så får man klaga på sig själv.
Tecknar man försäkring i ett annat namn än det som står på registreringsbeviset så får man också klaga på sig själv.
Är det försäkringsbolaget som har gjort fel så klaga på dem.
 

kaZmur

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 May 2003
Ort
Växjö
Hoj
Hornet 600 och en Buell XB9r med delad vårdnad
Fick mig också en saftig räkning igår :( Igen...
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Någon som såg när dem pratade om TFF på Plus igår?

Killen från TFF ville gärna inte svara på Sverkers frågor!

Efter ca 14min
http://svt.se/svt/play/video.jsp?a=1106037

Intressant. Dom två bilägarna hade uppenbart gjort fel (glömt/struntat i försäkringen) men motorcykelkillen var lite värre. Och intressant att killen påstod att dom skickar påminnelse andra dan när den kom fram efter tre veckor (om det inte var första brevet från TFF som han trodde kom från försäkringsbolaget :va )

(för er som inte orkar se: Han ställer av mc brevledes och brevet verkar försvinna på post eller vägverk, får påminnelse från försäkringsbolag som han skiter i, den är ju avställd, och sedan dimper brev från tff ner efter tre veckor).

Det man lär sig av hans och andras öde är:

*) får man påminnelse från försäkringsbolag bör man inte bara slänga utan ring dom och kolla om hoj verkligen är avställd
*) än bättre: ställ på/av via internet eller telefontjänst(? tror den finns, har inte testat själv)
*) ställ inte av på lapp om ägarbyte, be istället säljare ställa av via internet/telefon innan försäljning. alternativ: sätt bytesdatum några dar i framtid. Kräver att säljare litar på köpare (riskerar att få betala t.ex. p-böter)

Dom flesta fall när folk får brev från TFF har dom slarvat på ett eller annat sätt, må vara att avgiften ofta blir orimligt hög. Det som gör mig riktigt förbannad är att man har möjlighet att ställa av fordon på ägarbyteslapp när det automatiskt verkar innebära försening och avgift trots korrekt ifylld lapp.

Själv har jag ännu klarat mig ifrån avgiften (peppar, peppar...)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top