Jag förstår. Men man vill väl ändå programmera en AI att ta bestämda riktningar beroende på vad man vill åstadkomma, eller att AIn ska åstadkomma?
Det beror på AIn, exempelvis så är pathfinders inte tränade utan jobbar på enligt sin programmering, men neurala nät, beslutsträd och dylikt tränar man från data snarare än programmerar. Heurestiken som används för att träna dem använder kod, såklart, samt för att traversera den tränade datastrukturen.
Och genetiska program programmerar man öht inte, utan använder naturligt urval (typ) för att träna dem. Viss kod för träningen behövs såklart, men det är mest för att mata dem med data och utvärdera resultatet och den "genetiska" rekombinationen för nästa generation.
Jag tyckte du tidigare nämnde nåt med att man inkluderade en slump nånstans också i AI's funktioner. Samtidigt förstår jag att digitala slumpgeneratorer inte är riktig *slump*. Men visst kan man väl programmera en AI för en bestämd tillämpning inom vissa ramar och gränser, så att inte AIn typ ballar ur, eller nåt?
LLMer innehåller en slumpoperation, sedan går det ju att bygga en riktig RNG (random number generator), men i princip alla system använder en PRNG (PseudoRNG) eftersom att en deterministisk maskin inte kan slumpa saker och de flesta inte behöver något bättre.
Andra typer av AI har inte en RNG inbyggd, exempelvis pathfinders funkar utmärkt utan slump även om man nu vill kan komplicera dem med slump om man vill, men det är ju lite onödigt.