Den virriga rondelltråden

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Mölndal
Hoj
R1, YSR 50
Tyvärr verkar inte Gatukontoret i Göteborg känna till detta?
Kommer man från Frölundaborg och kör mot Slottsskogen så är det två filer före rondellen.
I korsningen Slottskogsgatan / Margretebergsgatan.
Enligt markeringarna på gatan ska
den högra filen användas för högersväng.
den vänstra filen användas för rakt fram och vänstersväng.
Eller har jag fått det hela om bakfoten?

Man kör som på bilden om inget annat anges. Förarens skyldighet att anpassa fart mm så att man hinner läsa in skyltar mm=)

Edit: ibland övergår två körfält till en efter cirkulationsplatsen. Tex om det är lika mycket trafik åt höger som rakt fram så delar man upp det så ibland. Beror mycket på trafiksituationen samt hur mycket utrymme man har för vägen osv. Därför det finns en del olika utformningar av cirkulationsplatser.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Fast det har krockats i rondeller och när väl en domstol har beslutat att tolka lagarna en gång så gäller det som predikat även i de kommande fallen.

MEN, så länge du inte krockar, så kan ingen säga att du kör i fel körfält i rondellen.
det vill säga, håll höger körfält om du känner för det, även om du ska till vänster i rondellen, OM situationen tillåter det.
Du kan ALDRIG få böter för det, och ingen kan säga att du kör regelvidrigt.
När du väl krockat så är det situationen, och andra trafikanters agerande som väger in, tillsammans med ditt eget.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Hur man skall köra och defacto kör är ju helt olika.

Som det är nu möter man av till en lucka i kaoset och håller stumt för att komma därifrån....
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Hur man skall köra och defacto kör är ju helt olika.

Som det är nu möter man av till en lucka i kaoset och håller stumt för att komma därifrån....

Ja, så är det.
Och det där med hur man skall köra varierar ju utifrån omständigheterna.
Så det går inte att presentera ett facit på en bild, som funkar i alla situationer.

Om det är rörigt här i Sverige så tycker jag att fransmännen har en än märkligare syn på rondellkörning.
Där har man ju företrädesrätt när man kör IN i rondellen....huuuga...
Lätt att bli påkörd bakifrån när man som svensk bromsar inför att inträda i det ringformade kaoset.
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag har ett bra exempel.

Nackarondellen
(Får se om forumet klarar av den här länken brukar bli strul med hitta.se kartlänkar)
http://www.hitta.se/karta?ref=start.../point.png?140813-172935", "t":"(ny punkt)"}]

Ibland under rusningstrafik så är tunneln avstängd när man kommer på 222:an från nacka/värmdö så man får ta den "gamla" vägen om man skall till t.ex. hammarby fabriksväg eller mot gullmarsplan. Hur kör man då snabbast från sicklavägen genom nackarondellen där man sedan skall ta första avfarten höger ut ur rondellen?

Jo, man ligger i vänsterfil hela vägen ut från lugnetrondellen och vidare vänsterfil in i nackarondellen. Tar hela varvet runt och kommer då om hela kön som står och väntar i högerfilen för att få komma in samma rondell. Dvs den fil man "egentligen" skulle ligga i för att köra "rätt"....

Vinst varje gång :)
 

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Norra B (Norsborg)
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Körde en lektion för släp idag: Blinka om du ska höger eller vänster, Blinka när du åker ut ur rondellen, sen är de ju bara vanlig filkörning.
Hur svårt kan det vara,,,,,,,,,,,,,,,,, när man nyss fått en lektion..:yoparty

Japp, Exakt så fick jag lära mig med.


Blinka ut ur rondellen är ju det man MÅSTE göra, det andra är bara för att underlätta för andra dvs så dina medtrafikanter får en hum om vad din plan är.
Ska du vänster, blinka då vänster tills du kommer till den punkten att det är dags att börja bege sig ut ur rondellen, då blinkar man höger ut ur rondellen istället.
Blir mindre överraskningar och trafiken flyter bättre när dom vet att man ska till vänster, annars antar dom (eller hoppas) att du ska rakt fram för då är det deras tur :)

Hur många gånger har man inte behövt nita för folk som ser ut som dom ska rakt fram istället fortsätter rondellen ;)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Här har ni facit.

https://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Vag/Trafikant/PV09302_jan-14.pdf

Att köra i cirkulationsplats
Artikelnummer: PV09302
Utgivare: Transportstyrelsen
Utgivningsdatum: 2014-01-27
Mediatyp: Broschyr
Språk: Svenska

Nej, det är inget "facit", men det är bra stöd för hur man KAN köra, och några påpekanden om vad man SKALL göra.
Det är upp till domstolarna att slutgiltigt avgöra hur bestämmelser ska tillämpas, som i detta fall när flera alternativ finns.
Som myndighet varken kan eller får Transportstyrelsen tolka författningar för annans räkning.
Men skriften är helt klart ett bra stöd.
 

Brallan84

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2013
Ort
Linköping
Hoj
1994 Honda CBR600F2
Vad jag förstår, så är väl de flesta rondeller, och jag ska inte sitta här och gissa allt för grovt men om jag ändå får göra det, så skulle jag säga 99% är tydligt markerade med skyltar och vägmarkeringar, inte sant? Om det INTE är så, så är det sunt förnuft som gäller, PUNKT!
Att ligga i höger körfält är inte olagligt om inte skyltning säger annorlunda för om en bil ligger i vänster fil(inre) och ska ut, så har denne väjningsplikt mot andra förare i rondellen, vid korsande av högra körfältet innan denne åker ur rondellen.

Sedan förstår jag verkligen inte de som ska ENVISAS med att inte se en rondell som en korsning. Alltså ska det vara så svårt? Att säga att man ska vänster, är ju att köra 270 grader eller 3/4 av en rondell och sedan åka ur denna. Skulle jag peka med min arm, skulle jag peka mot kl.10.

Jag skulle gladeligen vilja höra, de som är emot detta, deras förklaring om varför man INTE ska blinka vänster när man ska längre, än rakt igenom en rondell och varför man INTE ska blinka höger, när man kör ut igenom en rondell. Finns det några som helst sunda resonemang för motsatsen?

Oj va arg jag lät, men det är jag inte. Lite bitter kanske :D
 

def

Medlem
Gick med
16 Mar 2014
Ort
örebro
Hoj
Yamaha MT-07(såld) SuperDuke 990 -07
jag vet hur man kör i en rondell med 2 filer men ibland så använder jag enbart ytterfilen oavsett vart ja ska, detta pga att jag ett flertal gånger fått tvärnita då jag ska ur rundellen ifrån mittfilen eftersom folk skiter i om jag ska ut lr inte och fortsätter ett varv runt rondellen i ytterfilen.

visst rondeller med 2 filer är bra om folk kan köra, men det räcker väl med om en lr kanske två av tio förare inte vet hur man kör i rondellen så skapar det genast problem.

retar hellre upp ett par trafikanter än krockar bilen och blir sittande i en yttepytteliten lånebil med unge o barnvagn som jag vart sist min bil vart påbackad......
mja nu är ju detta ett mc forum kanske, men kör med båda varianterna på hojen med då de känns mindre riskabelt att köra "fel" ibland :)
 

Krillerr

Färsking
Gick med
20 May 2009
Ort
Sollentuna
Hoj
gsxr 750 k8
Japp, Exakt så fick jag lära mig med.


Blinka ut ur rondellen är ju det man MÅSTE göra, det andra är bara för att underlätta för andra dvs så dina medtrafikanter får en hum om vad din plan är.
Ska du vänster, blinka då vänster tills du kommer till den punkten att det är dags att börja bege sig ut ur rondellen, då blinkar man höger ut ur rondellen istället.
Blir mindre överraskningar och trafiken flyter bättre när dom vet att man ska till vänster, annars antar dom (eller hoppas) att du ska rakt fram för då är det deras tur :)

Hur många gånger har man inte behövt nita för folk som ser ut som dom ska rakt fram istället fortsätter rondellen ;)

word!
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Hamnade i en intresant situation med MC för ett tag sen.

Kommer in i tvåfilig rondell, avfarten rakt fram är tvåfilig, höger resp. vänster avfart är enkelfil.
Jag ska rakt fram så ligger höger fil brevid en bil som ligger i vänster. Mitt i rondellen får denna idiot till Ford Kuga förare för sig att han ska rakt fram (Vilket hade funkat fint då det är två filer ut) men fanskapet byter fil mitt i rondellen!
Nu kände jag på mig att det var nå lurt så jag låg långt ut och låg fart. Så det var relativt långt ifrån att ske en olycka ändå.

Men just det att man ligger i "fel" fil för att köra rakt fram, och istället för att då göra det rätta och ta vänster fil ut. Vilket hade var helt ok och accepterbart, menar att man lägger sig i fel fil, shit happends. Ja egentligen inte ens fel fil då det ändå är två filer ut ur rondellen. Men att då byta mitt i för att bums kör höger fil ut!

Hur kan man inte märka av Superduke med Slipons utan DB-Killers som står brevid en??

Fan vad jag hatar folk i trafiken!! Fick lite hög puls nu.. måste lugna ner mig...:huvet:huvet:huvet
 

elhombre

Medlem
Gick med
19 Oct 2012
Ort
Västkusten
Hoj
Ducce
Tycker poliserna är alldeles för slappa på denna punkten och har aldrig hört talas om någon som åkt på böter pgr av detta vilket är synd.
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Tycker poliserna är alldeles för slappa på denna punkten och har aldrig hört talas om någon som åkt på böter pgr av detta vilket är synd.

Här i Jönköping hade polisen en "rondell-dag" och plockade ett rejält antal "kriminella", tror böterna låg på 400 kr för att inte ha blinkat ut ur rondell. (jag blinkade hyfsat ofta ut ur rondeller innan dess, sedan jag sedan läste om deras lilla event i tidningen dagen efter så har jag ALLTID blinkat ut ur rondell)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top