Blinka vänster bör du bara göra vid filbyte till vänsterfil, i övrigt är det vansinne. Det är förvirrande och farligt.
Förutsättningarna för att någon (kallad trafikanten) ska bli hjälpt av din vänsterblinkning (som ska visa att du tänkt fortsätta färden åt vänster efter cirkulationsplatsen, i relation till varifrån du kommer) är följande:
1. Trafikanten ska se var du ansluter till cirkulationsplatsen, se din signalgivning, samt hålla reda på dig och din intension så länge som ni samtidigt trafikerar, eller står i begrepp att trafikera, cirkulationsplatsen.
2. Trafikanten ska också samtidigt hålla reda på alla andra som gör som du.
3. Ingen annan ska missuppfatta din intension och därför bidra till olägenhet för trafikanten.
4. Vägarna ut från cirkulationsplatsen ska vara placerade så att de, om cirkulationsplatsen inte fanns, skulle korsa varandra i en så rätvinklig korsning som möjligt där det är uppenbart vilken väg som är att betrakta som den till vänster i relation till varifrån du kommer.
5. Antalet avfarter fån cirkulationsplatsen, som uppenbart är att betrakta som placerade till vänster i relation till varifrån du kommer, får inte vara fler än en.
Så i normalfallet fungerar vänsterblinkningen på avsett sätt i stort sett bara i mycket små lättöverskådliga cirkulationsplatser med lite trafik och med fyra av- och påfarter i någorlunda rätvinklig placering. Komplicerat och farligt.
Ett gott råd: kör i en cirkulationsplats som du gör på vilken enkelriktad väg som helst och signalera aldrig vänster, annat än vid filbyte åt vänster, eftersom du både ansluter och lämnar platsen åt höger. Enkelt och säkert.
Vill du nu ändå påpeka förträffligheten med att blinka vänster "för jag ska ju till vänster", läs gärna igenom ovanstående igen och kanske flera gånger. Det bör småningom gå över och du kan också bli en säker "rondellförare".