Denna vintern slipper jag abstinensbesvär

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Rolig läsning detta... Kul att läsa om motionärnas syn på banor o hojar!!
E ju trots allt ni som gör att elitförarna kan få sina hojar för en billig peng o kunna sälja av dom på hösten!!

Va det nån av er som va i Tomelilla på SM finalen!? Det va min sista tävling som crossförare efter ett år av bristande motivation. Nästan år blir det rookie 600 istället!!..
Slutade för övrigt 11:a sammanlagt i 125 klassen...

Se you all på RR banorna istället nästa år... O då e det jag som e motionären eller nybörjare istället!!...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
alakhai skrev:
Rolig läsning detta... Kul att läsa om motionärnas syn på banor o hojar!!...
Låter lite nedlåtande det där :rolleyes: Men hörru, nu när vi har roat dig med vår syn på banor och hojar kanske du kan roa oss med din syn på banor och hojar.
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
Bingo skrev:
Låter lite nedlåtande det där :rolleyes: Men hörru, nu när vi har roat dig med vår syn på banor och hojar kanske du kan roa oss med din syn på banor och hojar.
:cool: Inte meningen att va nedlåtande alls!! *hrrrm* :rolleyes:
Naä då, men ska jag roa er oxo lite då med det jag tyckte va roligast!!.. :)
Det e ju så att när "ni" (motionärer, nybörjare) pratar banor så hör man ju som här att de hårdarare banorna e enklare o bökes va svår för den va lös o me så tvära svängar... :D
Då måste man ju ändå få småle lite när man varit elitförare i 9 år?!..

I mina ögon e ju bökes en av de tråkigaste banorna pga att den e så grymt enkelspårig... Det gör den även till en "enkel" bana just för man inte har några alternativ... Alla kan köra lika fort för de e bara att följa med i de vallarna o spåren som finns..

Sturup däremot e en väldigt rolig o bra bana där man får använda skallen lite för att ta sig runt snabbt!!.. Där finns många olika linjer i de flesta svängarna o partierna runt banan... Det gör den även "svårare" rent tekniskt än tex Bökes...

Sådär, bara ett par ord om just de 2 banorna från en annans synvinkel...
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
alakhai skrev:
:cool: Inte meningen att va nedlåtande alls!! *hrrrm* :rolleyes:
Naä då, men ska jag roa er oxo lite då med det jag tyckte va roligast!!.. :)
Det e ju så att när "ni" (motionärer, nybörjare) pratar banor så hör man ju som här att de hårdarare banorna e enklare o bökes va svår för den va lös o me så tvära svängar... :D
Då måste man ju ändå få småle lite när man varit elitförare i 9 år?!..

I mina ögon e ju bökes en av de tråkigaste banorna pga att den e så grymt enkelspårig... Det gör den även till en "enkel" bana just för man inte har några alternativ... Alla kan köra lika fort för de e bara att följa med i de vallarna o spåren som finns..

Sturup däremot e en väldigt rolig o bra bana där man får använda skallen lite för att ta sig runt snabbt!!.. Där finns många olika linjer i de flesta svängarna o partierna runt banan... Det gör den även "svårare" rent tekniskt än tex Bökes...

Sådär, bara ett par ord om just de 2 banorna från en annans synvinkel...

Hur ska man bära sig åt med hoppet längst ner i hörnet (först ett litet spetsigt, sen ett litet platå o sen det sista spetsiga)? Kör man för fort där så flyger man ju rakt upp i luften men det går inte så fort framåt + att man bryter ryggen när man landar!?
 

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kristianstad
Hoj
Suzuki 1000
oscar skrev:
Hur ska man bära sig åt med hoppet längst ner i hörnet (först ett litet spetsigt, sen ett litet platå o sen det sista spetsiga)? Kör man för fort där så flyger man ju rakt upp i luften men det går inte så fort framåt + att man bryter ryggen när man landar!?
Mmmm, dom e puckat byggda... Men jag trodde de va mer uppskattade om man inte åkte så fort... Dom e där bara för att ta ner medelhastigheten runt banan.. Men basic e att man går rakt in i hoppet med så mkt fart som möjligt o samtidigt som man slår emot uppgången så slår man till bromsarna o dämpar upphoppet med benen o till viss del med hjäko av hojen... Det e där man tar den värsta smällen... Upphoppet blir visserligen högt men man landar inte hårt om man står rätt på hojen.. Då får man komma RIKTIGT högt.... Grejen e ju att fel teknik används... Allting ser mkt enklare ut när nån som kan gör det....

Går man tveksamt in i hoppet som man gör om man e lite långsammare måste man gasa i uppfarten för att inte tippa över framlänges i själva hoppet, right?!?... Det gaspåslaget gör att ni hoppar onödigt högt o långsamt....
 
Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Top