Depåstöd och byta däck själv

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Har insett att däck kommer gå åt, och att det förmodligen vore ekonomiskt klokt att lära sig byta själv, men jag har lite frågor.

1, Vad för verktyg/material behöver jag för att kränga däck själv? Har sett nåt däckverktyg på biltema..
2, Om jag byter däck själv, hur blir det då med balansering? Vad jag sett så brukar inte RR-folk balansera överhuvudtaget, men blir inte hojen wobblig då, särskilt om fram inte är balanserat?

Jag behöver ju självklart också skaffa depåstöd om jag ska börja plocka av fälgarna själv. Biltema har billiga som får blandade omdömen och jag har bildat mig en uppfattning utifrån det. Men vad jag förstått är det klokt att ha depåstöd fram som lyfter i kronan istället för under gaffelbenen, för då kan man meka framgaffel också - vilket jag kommer vilja göra förr eller senare. Problemet är att min hoj, gsxr 750 -99 har styrdämpare som är monterad rakt över hålet i kronan och alltså omöjliggör sådan användning.
3, Hur väljer jag depåstöd fram som fungerar till den hoj jag har samt även möjliggör att plocka av gaffelbenen?

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
1: Däckjärn, nåt att smörja däcket med när du ska montera det nya (diskmedel, wd40/5-56/biltema multispray whatever eller däckmonteringspasta) och kanske nåt plastskydd som skyddar fälgkanten om du är kinkig.

2: Skit i de, byt och kör bara.
Finns säkert nån som säger emot nu men jag balanserar aldrig mina däck, och har inte märkt skillnad när jag bara har bytt mot när jag lämnade bort jobbet och har fått de balanserat.

3: Du kan ställa upp hojen på depåstöd bak och en vanlig garagedomkraft under grenröret, de funkar fint

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Det går att klara sig med två däckjärn, en fotpump och lite envishet/uppfinningsrikedom.
För att det ska gå smidigt rekommenderas tre järn, verktyg för att skruva ur ventilnål, verktyg för att trycka loss däcket från fälgkanten, monteringspasta m pensel och en kompressor med tank. Fälgskydd vid behov (jag skiter i det).
Överkurs är en manuell "maskin" som kränger utan svett eller risk för repor typ denna. Den är iofs skitbra men å andra sidan är det inte jättejobbigt att kränga utan när man har fått in tekniken.

Mina fälgar är dynamiskt balanserade tomma, däcken är i regel så pass jämna att det räcker bra. Nackdelen är att man inte vid monteringen upptäcker om man fått ett feltillverkat däck.
För den som känner sig petig är det enkelt och billigt att köpa ett balanseringsstativ.

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Hoj
790 Duke
1. En sån här kan man använda för att få av däcket från fälgkanten: http://www.biltema.se/sv/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/dackverktyg-2000022238/

Den används tills hela däcket ligger löst på fälgen, på båda sidor. Sedan använder man däckjärn för att kränga av det. Detta kan skada fälgen, men man kan lägga något emellan järnet och fälgen. Har sett vadderade/gummibelagda däckjärn också. Vanligtvis skiter man i det.

2. En sån här använder man när man balanserar hjul i depån vanligtvis: http://www.biltema.se/sv/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/hjulbalanserare-mc-2000021023/

Vi har en med ställning, men det räcker att man ställer den mellan två saker som har typ samma höjd, så rakt som möjligt. En del använder två 20-litersdunkar. Det brukar oftast vara ok, men det är värt att ha det så man märker att däcket är "ok", eller om det är rent åt skogen skevt. Sen kanske man inte sitter och balanserar i evighet.

3. Lättaste är väl att köra domkraft under motorn eller att köpa ett stöd till gaffelbenen, lägga något under hojen/motorn/grenröret och ta väck den. Annars kan man meka om styrdämparen osv.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det 1a du behöver är Däckverktyg för att lossa det gamla däcket från fälgkanterna.
Sedan är det praktiskt med en fyrkant av bräder att lägga fälg+däck på. Så bromsskivorna är skyddade när du tar av däcket med hjälp av däckpasta (så det glider lättare) , däckjärn och fälgskydd.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Biltema har allt du behöver, stöd, däckbrytare, järn, pasta, balanserare och vikter.

Nya stödet som lyfter i kronan funkar fint, kolla bara så du kommer åt hålet i kronan och att du har ett, finns tydligen hojar där man behöver någon annan variant.

Bakstödet är felfritt.

Däckmaskin, balanserare, pasta och järn funkar bra, är inne på mitt 6:e år och åtskilliga däck senare är de fortfarande hela och jag har pasta kvar, det jag fått handla mer av är vikterna då.....finns större låda på bilavd. med 3M-tejp på så de sitter lite bättre med. :)

Däckjärnen är mjuka, skit enligt vissa men det Kan vara så att det är skit bakom verktygen med.....mina har hållit sig raka förutom när jag lånat ut dom men man får ju använda fler istället för att ta i, bättre för fälgen med att järnet ger sig innan man spräcker den. ;)

Allt detta med reservation att det är biltema, viss varierande "kvalité" kan det vara och framförallt så är det de leverantörer av prylar när Jag handlade som jag recenserar, vem som levererar dessa grejer nu är nödvändigtvis inte samma......

Balansera eller inte........jag balanserar alltid fram och alltid nya däck, beggade bak skiter jag i emellanåt.
Byter du bara till nya skulle jag säga att du kan balansera En gång och det räcker, den gången balanserar du fälgarna utan däck, nya däck är riktigt bra om man håller sig till kända märken och behöver oftast inte balanseras utan det är fälgen som står för obalansen.

Beggade däremot, där kan det behövas rejält med vikt ibland....

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Beggade däremot, där kan det behövas rejält med vikt ibland....

Dvs balansen ändras vartefter däcken används vilket är mitt främsta argument mot att balansera nya däck noggrant. Balansen ändras ändå rätt snabbt.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Vad kostar de för er där uppe att få däck krängda?? Jag får ge 100kr på lös fälg. När ja kan beta så lite är de värt det att kränga själv då? Nej jag bränner inte däck som i SBK

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Vad kostar de för er där uppe att få däck krängda?? Jag får ge 100kr på lös fälg. När ja kan beta så lite är de värt det att kränga själv då? Nej jag bränner inte däck som i SBK

Sen ska man ju ta sig till däckverkstan, de ska ha tid för en, man får som sagt betala 2-400kr per par däck. Tre däckbyten så har man ju typ betalat in kostnaden för att skaffa all biltemautrustning för att kunna byta själv?

molzzon

Medlem
Gick med
13 Aug 2009
Hoj
s1000rr -11
Youtube.com is your friend! Sök på typ tire change motorcycle, införskaffa verktygen från Biltema (dugit bra för mig) eller annan butik och börja kränga däck. Ha dock tålamod för det tog mig flera timmar första gångerna innan jag fick till rätt teknik.

För landsvägskörning rekommendera jag alltid balansering och även för bankörning men själv hoppar jag i stort sätt alltid över balansering vid bankörning när jag själv kränger däck. Det har dock mera med tidsnöd och att hojen vobblar och far ändå när man panger på :crash.

Balansering av däck (kan inte bli bättre pedagogiskt);
https://www.youtube.com/watch?v=CnkFgjI9Cxo

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

500 spänn för två däck har jag för mig. Men då fick jag en repad sving på köpet, tidigare har jag fått repade fälgar, lösa bromsok och snedmonterade däck.
Det är inte direkt kostnaden som stör mig, utan att det varit sådana jävla klantarseljobb som gjorts i princip varenda gång jag fått däcken bytta på firma att jag vet att jag gör det bättre med mindre skador själv.
Jag kan ju förvisso lämna in bara hjulen på däckverkstäderna så är det väl bara skeva skivor och repiga fälgar jag riskerar, men det är ju inte nämnvärt mycket mer jobb att kränga om däcken än att montera av/på fälgarna. Det är ju inte värre än att jag kan göra det för hand med bruten rygg liksom. :hihi

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer

Sen får du räkna med allt du måste laga/byta efter klåparna på däckverkstaden knäckt sönder fälg och skivor.

Zinik

Kaizen
Gick med
29 Apr 2009
Hoj
GSX-R med tankväska K6 & ZX12-R 2002
Jag förstår ju att om man ex köper Biltemas grejer så är det fort lönsamt.

Det är min kusin som kränger mina däck och jag är med.. Så att han skulle klanta sig eller vara oförsiktigt är väldigt liten risk. Här i de mindre städerna lever vi på ryktet så att säga jämfört mot er;)

Jag och en bekant krängde däck ihop för men fy fan för det.. (Beg race däck) Så för mig är 100kr fett värt de och skulle de krisa kan man ju alltid ha två uppsättningar fälgar? Bara en fundering. Men ja förstår givetvis de som tävlar och får bekosta med engen plånbok att de går många däck och att alla slantar man kan spara är guld värda på en säsong :)

bensintank

3,5L
Gick med
21 Jun 2014
Hoj
Honda VFR800-98
Det måste ju finnas en marknad för ambulerande däckkrängare för att slippa omaket att slita av decken själv?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Det måste ju finnas en marknad för ambulerande däckkrängare för att slippa omaket att slita av decken själv?

Det är nog svårt att få något sånt att gå runt. Idén i sig är väl inget fel på, skulle vara väldigt glad om jag kunde betala liknande pris som hos verkstad för att någon dyker upp och kränger däck i mitt garage. Problemet är nog att det är mycket billigare att köpa sakerna och göra det själv. Man får nog minst dubbla priset av vad verkstad tar.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Sist jag lämnade in på verkstad fick jag ett stort jack i en ny fälg. Detta var hos en välrenommerad däckkrängare i Haninge.

Verkar vara rätt vanligt att de sabbar fälgarna för en när man lämnar in. Mer värt att göra ett kackigt jobb själv känns det som, då har man iaf inte betalat någon annan för att sabba ens grejer.

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
De är nog större risk att jag kastar i väg fälgen på åkern när däcket krånglar..

Landsvägsdäck o slicks är ju rena barnleken att kränga, behöver man ta i med mer än två fingrar på järnen, ja då gör du något fel? Att däremot kränga på ett par nya Trelleborg WinterFriction med nya moussekorvar på enduron då kan det vara nödvändigt med lite svett o svordomar.

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86

Får du det så billigt så är det inget att snacka om. Här går det på 300-400kr per lös fälg, d.v.s 600 spänn om man byter båda vilket är lite väl mycket, det är så man funderar på att göra det själv med.

Edit:
Har biltemas depåstöd bak som kommer med svarta gummiklädda adaptrar som lyfter under svingen för de som inte har bobbiner (adapter för lyft i bobbiner medföljer också). Fram har jag den som lyfter i gaffelkronan, problemet med dessa är 1) adaptrarna som medföljer passar inte alla hojar (kan dock lösas genom att sätta en hylsa som passar i gaffelkronans hål direkt ovanpå adaptern) 2) Flera hojar har brake lines monterade precis vid hålet, min GSXR, S1000RR har bla det. (är iofs bara att skruva loss och försiktigt skjuta åt sidan, men mindre kul om man ofta vill ha upp hojen)
3) Händer inte jätteofta, men vissa äldre hojar sitter gaffelkronan högre upp så depåstödet lyfter inte framhjulet från marken (kan lägga plankor under hjulen)

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...