Depåstöd till r1100s

xor

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
bmw r1100s -01
Jag har funderingar på att tillverka eller köpa ett depåstöd till bmw r1100s. Så är det någon som vet måtten på ett sådant eller var man kan köpa ett sådant?

Mvh
Xor

Bifogat

• d1.jpg
    d1.jpg
    34.6 KB · Visningar: 89
  • d2.jpg
    d2.jpg
    41.8 KB · Visningar: 87
Last edited:

Alex R1100S

Numer bosatt i Norr
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR-06 & CB500 -77
Finns ett par bra tyska hemsidor som säljer sånt till bra priser, kolla svenska BMW klubbens hemsida, de har länkarna...

CRV

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
R1200GS, STR3 & Husky 610 TE
Tyvärr så har jag varken mått eller skiss men en bild kan du få på hur det kan se ut med egen tillverkning av depåstöd. Du kan tillverka för 3 olika fästpunkter men den jag valde har bästa tillgänglighet för meckande utan att vara ivägen. Ca 1 timmas arbete om du har tillgång till svets och material.

Johan

Bifogat

• Depåstöd.jpg
    Depåstöd.jpg
    142.7 KB · Visningar: 151

xor

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
bmw r1100s -01
Tyvärr så har jag varken mått eller skiss men en bild kan du få på hur det kan se ut med egen tillverkning av depåstöd. Du kan tillverka för 3 olika fästpunkter men den jag valde har bästa tillgänglighet för meckande utan att vara ivägen. Ca 1 timmas arbete om du har tillgång till svets och material.

Johan

Tack för det! Just något sånt som jag har tänkt mig. Går det in någon rörlig bult i fästet i ramen? Eller är det löst på något annat sätt?
/Xor

Last edited:

CRV

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
R1200GS, STR3 & Husky 610 TE
Tack för det! Just något sånt som jag har tänkt mig. Går det in någon rörlig bult i fästet i ramen? Eller är det löst på något annat sätt?
/Xor

Fästpunkterna som används har jag för mig att det är till centralstöd som är extra tillbehör och det förutsätter att du är utan centralstöd.

Svetsade fast rörbitar och i dom löpte mindre rör som skulle fjäderbelastas, men jag tyckte att det gick så snabbt att få upp den på stödet så det där med fjäderbelastade sprintar blev aldrig av.

Det räcker med att du kör med av-kapade bultar med rätt diameter och bultskallarna kvar och trycker in en sida i taget innan du använder hävarmen för att lyfta hojen.

Alternativ två, är att göra ett depåstöd i centrumhålet för hjulet men då blir det genast problem med när fälgen ska av, men kräver endast en fästpunkt.

Alternativ tre, det ska finnas plats för en enpunktsfäste men jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut :va eftersom jag inte har hojen kvar.

Hoppas du förstår något av min beskrivning.

xor

Ny medlem
Gick med
7 Jun 2006
Hoj
bmw r1100s -01
Fästpunkterna som används har jag för mig att det är till centralstöd som är extra tillbehör och det förutsätter att du är utan centralstöd.

Svetsade fast rörbitar och i dom löpte mindre rör som skulle fjäderbelastas, men jag tyckte att det gick så snabbt att få upp den på stödet så det där med fjäderbelastade sprintar blev aldrig av.

Det räcker med att du kör med av-kapade bultar med rätt diameter och bultskallarna kvar och trycker in en sida i taget innan du använder hävarmen för att lyfta hojen.

Alternativ två, är att göra ett depåstöd i centrumhålet för hjulet men då blir det genast problem med när fälgen ska av, men kräver endast en fästpunkt.

Alternativ tre, det ska finnas plats för en enpunktsfäste men jag kommer inte riktigt ihåg hur det såg ut :va eftersom jag inte har hojen kvar.

Hoppas du förstår något av min beskrivning.

Tack igen! Det kommer väl till pass.
/Xor

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...