Derbi Senda Sm 125

JaTack_lol

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Malaguti
Hej!
Har börjat fundera på en 125cc. Vet att Derbin är 4-taktare men vill mkt hellre ha en 4-taktare både för pris och ljud. Undrar ifall någon här vet något om derbin, hastighet, ljudet osv.

Mkt tacksam för svar
Mvh Marcus

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
JaTack_lol skrev:
Hej!
Har börjat fundera på en 125cc. Vet att Derbin är 4-taktare men vill mkt hellre ha en 4-taktare både för pris och ljud. Undrar ifall någon här vet något om derbin, hastighet, ljudet osv.

Mkt tacksam för svar
Mvh Marcus

Jag kan ju säga att 4takt 125cc inte har sånt grymmt bottendrag som alla verkar tro, det är fortfarande 125cc!
Ljudet är nog inte så maffigt original, men det borde ju gå att slänga på vilken ljuddämpare som hellst, 4takt ska vell ha så lite motstånd som möjligt?

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
Svanen skrev:
Jag kan ju säga att 4takt 125cc inte har sånt grymmt bottendrag som alla verkar tro, det är fortfarande 125cc!
Ljudet är nog inte så maffigt original, men det borde ju gå att slänga på vilken ljuddämpare som hellst, 4takt ska vell ha så lite motstånd som möjligt?

4-t ska oxå ha motstånd, om det inte är turbo matade och de e den ju inte så, Men det är inte lika myet som i en 2-t. men som sagt du måste ha lite motstånd om du vill ha effekt.

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
JaTack_lol skrev:
Hej!

Mkt tacksam för svar
Mvh Marcus
Det är iaf en Yamaha ttr motor har jag för mig! Om det är det finns det mycket trim till den motorn, om du ska trimma vill säga. Motorn ska iaf vara driftsäker och har ganska bra bottendrag jämfört med de andra 125 4-taktarna.

JaTack_lol

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Malaguti
Snubbben skrev:
Det är iaf en Yamaha ttr motor har jag för mig! Om det är det finns det mycket trim till den motorn, om du ska trimma vill säga. Motorn ska iaf vara driftsäker och har ganska bra bottendrag jämfört med de andra 125 4-taktarna.

okej! låter bra :) Har hört talas om en supermotard som heter "Sherco" någon som har hört nåt om den? :confused:

Mvh Marcus

Oscar S

Fartblind
Gick med
15 Dec 2004
Hoj
KTM 690 SMC-R 2014
JaTack_lol skrev:
okej! låter bra :) Har hört talas om en supermotard som heter "Sherco" någon som har hört nåt om den? :confused:

Mvh Marcus
Ere märket eller modellen som heter Sherco?
För Sherco är ju ett bra Trialbike märke!

Paradoxy

Guest
Snubbben skrev:
Ere märket eller modellen som heter Sherco?
För Sherco är ju ett bra Trialbike märke!

Det är märket, dom gör andra mc med.

Och ja jag har hört talas om den. Den finns som 125'a

Jag tycker inte den är så vacker, men vem vet vad du tycker?

JaTack_lol

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Malaguti
Paradoxy skrev:
Det är märket, dom gör andra mc med.

Och ja jag har hört talas om den. Den finns som 125'a

Jag tycker inte den är så vacker, men vem vet vad du tycker?

jag tycker den är vacker :tummenupp jaja, byter lite ämne här hoppas det är ok. Någon som kan rekomendera någon annan supermotard 125 cc som är 4-taktare?

Mvh Marcus

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
JaTack_lol skrev:
jag tycker den är vacker :tummenupp jaja, byter lite ämne här hoppas det är ok. Någon som kan rekomendera någon annan supermotard 125 cc som är 4-taktare?

Mvh Marcus

yamaha har ju oxå en ny, vet inte vad den heter men kolla på www.yamaha.com så ska du hitta den

JaTack_lol

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
Malaguti
whitesnake skrev:
yamaha har ju oxå en ny, vet inte vad den heter men kolla på www.yamaha.com så ska du hitta den

Mm, den verkar ju rätt ok :) Sen finns ju CH - Racing oxå. Någon som vet nåt om den? Sen på 4-taktarna, kan man få upp dom i 100 km/h i alla fall?

Mvh Marcus

whitesnake

vad ska man skriva här??
Gick med
2 Sep 2004
Hoj
suzuki dr650se -00
JaTack_lol skrev:
Mm, den verkar ju rätt ok :) Sen finns ju CH - Racing oxå. Någon som vet nåt om den? Sen på 4-taktarna, kan man få upp dom i 100 km/h i alla fall?

Mvh Marcus

när jag övnings körde på körskola körde jag på en honda xr. den toppade 100 typ

Lidström

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
Husqvarna 701 SM -16
whitesnake skrev:
när jag övnings körde på körskola körde jag på en honda xr. den toppade 100 typ
Men den är extemt slö...tror en Ch-Racing har nån mer häst i sin så den borde iallafall göra en sissodär 120 elr nått....

PL0J

Fo' Shizzle!
Gick med
10 Jun 2005
Hoj
-
Min polare hade tidigare en Rieju SMX 125, samma Yamaha-motor som i Senda 125'an.
drfgghj_009.jpg

Gick typ som en ganska redigt trimmad moppe, men mkt snällare, drar mindre bensin och låter skönare (jämfört med "medel moppeljudet" :tungan ).
Den var relativt lågt drevad och accade helt ok, men toppade knappt 100 km/h. Tror nog inte det är samma drevning på Sendan.

Men iaf håller du dig mest i stan så tycker jag det är en toppen 125'a, billig i köp och ägandet och effekten räcker i stan.
Men vill du ut och köra på landsvägar tycker jag inte detta är ett bra alternativ..blir inte speciellt kul körning. Då är det nog smartare med en beggad 2-t enligt mig.

MVH PL0J

RF_Racing

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Crossare
whitesnake skrev:
4-t ska oxå ha motstånd, om det inte är turbo matade och de e den ju inte så, Men det är inte lika myet som i en 2-t. men som sagt du måste ha lite motstånd om du vill ha effekt.

nej en 4t ska INTE ha motstånd i avgasröret.. men däremot måste man ha avgasrör för att pulserna "drar" ut nästa...

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
RF_Racing skrev:
nej en 4t ska INTE ha motstånd i avgasröret.. men däremot måste man ha avgasrör för att pulserna "drar" ut nästa...
Jo, lite motstånd ska det vara, inte alls lika mycket som i en 2-takt dock.

Edit: Snyggt trådlyft... :hihi

Last edited:

P!cxs

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Honda nsr
hmm..

Tycket inte att du ska köpa en derbi..Köp en GAS GAS sm..dom e mycket coolare och roliga att köra! Men det är bara vad jag tycker

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
P!cxs skrev:
Tycket inte att du ska köpa en derbi..Köp en GAS GAS sm..dom e mycket coolare och roliga att köra! Men det är bara vad jag tycker

Han kanske inte har 50lök som GasGas hojarna kostar... Tror inte direkt man skulle köpa Senda 125 4-takt om man hade cash till GasGas...

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln