Dessa fantastiska fartkameror???

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Magnus-Sthlm skrev:
Väx upp, börja tänka själv, (och gärna kritiskt), och ta lite ansvar.


Näääää. Hur skulle det se ut!? Vi är ju vana vid att vara förmyndade och inte behöva tänka själv och ta eget ansvar :3freak
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
Hur funkar de där kamerorna egentligen? Hur många km/h för fort kan man köra tills de tar ett kort, och vem är det som får böter, ägaren av bilen? Vad jag har förstått så hamnar den som äger bilen bara i ett register. Dessutom hade jag bott i England hade jag nog inte vågat mig ut på hoj överhuvudtaget, vägarna är kassa och smala de kör som idioter. Bodde i England ett tag och hyrde bil några gånger , vissa bilister ville man preja av vägen och spöa upp. :brinnerup
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Ripper skrev:
"Resultaten av de försök som gjorts i Sverige och utomlands är mycket positiva. På vissa sträckor i Sverige har trafiksäkerhetskamerorna bidragit till att antalet dödsolyckor sjunkit med 60 procent. På samma sträckor har antalet svårt skadade minskat med 30 procent. "

Saxat från vv.se hela artikeln här

Så Top gear kanske har överdrivit lite för att skojja till det...eller nåt


Vet inte själv men om jag hade beslutat att jag skulle sätta upp fartkameror och sedan göra en studie på det så hade inte jag presenterat dåliga siffror...
hade velat se en oberoende studie...

vet inte om kameror är bra eller dåligt men JAG HATAR DOM!!!!
det blir idiot omkörningar av både mig och andra...
min voflo drog ca 2.2 liter milen på kamera sträckan från gbg till gränna!
mitt eget fel jag vet men jag var inte ensam och det fanns idioter värre än mig. miljö fälla
kamerorna minskar säkert singel olyckor men inte flerbils.. .tror jag ialla fall.
hade vart kul att få sanningen på papper.
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
dsoders2 skrev:
Vet inte själv men om jag hade beslutat att jag skulle sätta upp fartkameror och sedan göra en studie på det så hade inte jag presenterat dåliga siffror...
hade velat se en oberoende studie...

vet inte om kameror är bra eller dåligt men JAG HATAR DOM!!!!
det blir idiot omkörningar av både mig och andra...
min voflo drog ca 2.2 liter milen på kamera sträckan från gbg till gränna!
mitt eget fel jag vet men jag var inte ensam och det fanns idioter värre än mig. miljö fälla
kamerorna minskar säkert singel olyckor men inte flerbils.. .tror jag ialla fall.
hade vart kul att få sanningen på papper.

Siffror och uttalanden har i stort sett låtit positiva sen första skåpet monterades, så dom har nog inte beslutat om nya skåp och sen presenterat glädjesiffror.

Man kan misstänka att dom inte skulle sätta upp 700 nya skåp om det inte fungerade. Lite partiska kommer dom alltid att vara, restriktiva och säkerhetstänkande likaså, men nån form av sanning ligger nog bakom detta.

Även om jag inte gillar kamerorna så sitter dom där av en anledning.
Att folk inte respekterar reglerna och envisas med att köra ihjäl sig.

Att få en volvo att dra 2.2 är väl ingen bedrift, vägen är ju inte helt platt och kamerorna börjar ju inte förrän efter borås.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
dsoders2 skrev:
Vet inte själv men om jag hade beslutat att jag skulle sätta upp fartkameror och sedan göra en studie på det så hade inte jag presenterat dåliga siffror...
hade velat se en oberoende studie...

vet inte om kameror är bra eller dåligt men JAG HATAR DOM!!!!
det blir idiot omkörningar av både mig och andra...
min voflo drog ca 2.2 liter milen på kamera sträckan från gbg till gränna!
mitt eget fel jag vet men jag var inte ensam och det fanns idioter värre än mig. miljö fälla
kamerorna minskar säkert singel olyckor men inte flerbils.. .tror jag ialla fall.
hade vart kul att få sanningen på papper.

Det är för f*n inte kamerorna du ska hata! :huvet

Rikta hatet mot alla IDIOTER som anser att det är värt att riskera liv/handikapp för att passa tiden! Det är dessutom deras eget fel för att de inte kan PLANERA. :4skrika
 

"FUBAR"

Måste lära mig bromsa på slangen..
Gick med
13 Jun 2004
Ort
Stenungsund
Hoj
KTM 950 SM -06
dsoders2 skrev:
Vet inte själv men om jag hade beslutat att jag skulle sätta upp fartkameror och sedan göra en studie på det så hade inte jag presenterat dåliga siffror...
hade velat se en oberoende studie...

vet inte om kameror är bra eller dåligt men JAG HATAR DOM!!!!
det blir idiot omkörningar av både mig och andra...
min voflo drog ca 2.2 liter milen på kamera sträckan från gbg till gränna!
mitt eget fel jag vet men jag var inte ensam och det fanns idioter värre än mig. miljö fälla
kamerorna minskar säkert singel olyckor men inte flerbils.. .tror jag ialla fall.
hade vart kul att få sanningen på papper.
Vad är det för fel på dig?
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Magnus-Sthlm skrev:
Man häpnar...tänk att det är Vägverkets fel att den hetsiga försäljaren kör ihjäl sig och i det här scenariet tar med sig en oskyldig in i döden. Menar du verkligen på fullaste allvar det du skriver eller är det bara ett utslag av dåligt morgonhumör?

Nej, nej. Förvisso var jag lite vresig, men jag menade aldrig att det skulle vara VV:s fel att nåt sånt händer. Det jag menar är att: Det finns psykologiska effekter av förbud som oftast inte verkar kalkyleras in i den hårda statistiken. Alla människor är olika, och jag tror att den rätta vägen att gå är att utbilda om riskerna och försöka förebygga det farliga beteendet. Jag har med åren blivit lite torrare bakom öronen, och kör mycket lugnare än jag gjorde förr, då alla mer eller mindre var ett hinder i vägen. Jag har däremot sett den beskrivna typen av omkörninar, och även dess läskiga effekter. Jag önskar ingen ett sånt öde. Kan alla inse riskerna, så kommer vi alla att må bättre på vägarna. Reglerna skall självklart finnas kvar, men jag tycker att VV borde visa mer initiativ på "beteendefronten", än att kasta siffror i ansiktet på människor. De som tar till sig siffrorna, behöver ändå inte läsa dem. De som borde läsa siffrorna, kommer nog inte ta dem till sig... Om ni förstår vad jag menar.

Skäll på bara, men skäll inte på mig, jag ställer mig lika frågande till trafikforskningssiffrorna som du.[/QUOTE]


Skällde inte på dig, Ripper. :pannkyss Se inlägg ovan.
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Magnus-Sthlm skrev:
Det är fantastiskt vilken ständigt återkommande brist på självinsikt- och ransakan som broderas ut på forumet.
Det är alltså enligt dig alla fartkameror som är det livsfarliga elementet på vägarna och inte bilisterna som inte håller hastigheten och gör ogenomtänkta omkörningar. Grundtesen i ditt resonemang om man hårddrar det att varje begränsning från fri fart är farlig och dålig då man efter varje ställe av kontroll får en ökad hastighet.

Vänd på resonemanget.
Vilken otur att folk inte klarar av att hålla en rimlig hastighet på utsatta/farliga vägpartier så att man slipper satsa mängder av pengar på fartkameror här i Sverige samtidigt som vägarna och dess beläggning stadigt blir sämre.

Väx upp, börja tänka själv, (och gärna kritiskt), och ta lite ansvar.

Tänker själv är just precis vad jag gör. Kan ju kanske vara därför jag aldrig har lagt en enda hoj eller råkat ut för någon mc-olycka trots att jag är inne på min fjärde sk supersporthoj och min sjunde hoj totalt! Jag har inte skrivit någonting om begränsning av fri fart, snarare bevakning av fart.

Btw, väx upp, börja tänk själv, lär dig stava och lär dig sedan skriva någorlunda rätt sammansatta meningar, sen kan du komma och snacka om ansvar, så kanske jag lyssnar då!
 

Mr Lex

Alltid trogen!
Gick med
3 Mar 2006
Ort
Huddinge
Hoj
"Florens" av senare modell
Jahaja, där ser man... Äntligen nått jag stör mig på nått enormt! ÖVERFÖRMYNDERI!

Jag gillar inte heller dessa skåp, men eftersom jag kör ofta och mycket mellan linköping och gbg så kör jag sträckan borås-ulricehamn ganska ofta. Jag kan se en märkbar skillnad på tempot! Detta anser jag är bra, när kamerorna står i korsningar och på andra välmotiverade platser! Däremot fattar jag inte varför det står skåp på helt onödiga platser, som efter backkrön på 90-sträckor! Bara för att pungslå bilister!

Detta med att folk kör som tokar mellan skåpen, råds det snart bot på! Skåpen kommer i framtiden att snacka med varandra, och mäta en snitthastighet påp sträckan! Då är man så illa tvungen att köra lungt o sansat... ;)

Däremot är det så att det bara (än så länge) är föraren som kan bötfällas! Hur vet då polismyndigheten vem det är som kör bilen? Polismyndigheten jämför bilden på föraren med bilden i körkortsregistret på personen som äger bilen! så går det till!

Bra eller dåligt? Skåpen främjar massorna, men förargar de få som inte anser att trafiken skall vara allt för reglerad! (tror jag)

Personligen vet jag var vartenda ett på vägen mellan borås-ulricehamn står (när jag kör bil är detta värdefull information...) när jag kör hoj skiter jag i vilket!
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
BajkMajk skrev:
Tänker själv är just precis vad jag gör. Kan ju kanske vara därför jag aldrig har lagt en enda hoj eller råkat ut för någon mc-olycka trots att jag är inne på min fjärde sk supersporthoj och min sjunde hoj totalt! Jag har inte skrivit någonting om begränsning av fri fart, snarare bevakning av fart.

Btw, väx upp, börja tänk själv, lär dig stava och lär dig sedan skriva någorlunda rätt sammansatta meningar, sen kan du komma och snacka om ansvar, så kanske jag lyssnar då!


Min mamma har inte heller lagt en enda hoj :hihi Inte min tjej heller och hon har haft fler än dig :lol
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
BajkMajk skrev:
Tänker själv är just precis vad jag gör. Kan ju kanske vara därför jag aldrig har lagt en enda hoj eller råkat ut för någon mc-olycka trots att jag är inne på min fjärde sk supersporthoj och min sjunde hoj totalt! Jag har inte skrivit någonting om begränsning av fri fart, snarare bevakning av fart.

Btw, väx upp, börja tänk själv, lär dig stava och lär dig sedan skriva någorlunda rätt sammansatta meningar, sen kan du komma och snacka om ansvar, så kanske jag lyssnar då!

Oj, spännande. Nu tar vi en sak i taget.

  1. Vad duktig du är som aldrig har krockat.
  2. Säg bara vilken av meningarna du hade lite svårt att förstå pga den undermåliga stavningen och/eller katastrofala meningsuppbyggnaden så ska jag förklara igen så att till och med en 5-åring förstår, då borde poletten trilla ner även hos dig.
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
Magnus-Sthlm skrev:
Oj, spännande. Nu tar vi en sak i taget.

  1. Vad duktig du är som aldrig har krockat.
  2. Säg bara vilken av meningarna du hade lite svårt att förstå pga den undermåliga stavningen och/eller katastrofala meningsuppbyggnaden så ska jag förklara igen så att till och med en 5-åring förstår, då borde poletten trilla ner även hos dig.

1) Jag menar inte att jag är duktig som inte har krockat, för det kan hända vem som helst!
2) Läs igenom det som du har skrivit en gång till, så att du själv förstår!
Jag har inga problem med att förstå men du har problem med.... :hihi

Obs! Jag bad inte om att detta skulle bli en personangreppstråd, utan ville snarare höra om olika personers egna erfarenheter av fartkameror och dess biverkningar!

Fridens liljor på dig! :)
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Texten på de här skyltarna som står innan kamerorna är felformulerad.

"För ökad trafiksäkerhet" står det men i själva verket borde det stå

"För ökade intäkter" för det är precis det som det handlar om.
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
BajkMajk skrev:
1) Jag menar inte att jag är duktig som inte har krockat, för det kan hända vem som helst!
2) Läs igenom det som du har skrivit en gång till, så att du själv förstår!
Jag har inga problem med att förstå men du har problem med.... :hihi

Obs! Jag bad inte om att detta skulle bli en personangreppstråd, utan ville snarare höra om olika personers egna erfarenheter av fartkameror och dess biverkningar!

Fridens liljor på dig! :)

Jo, jag har läst igenom det och trots dom två stavfelen och ett bortglömt är så anser jag att det är så pass korrekt skrivet att vem som helst utan problem bör förstå vad som är skrivet, (om man vill kanske bör tilläggas).

Det blir personligt om man tar åt sig som du gör. Bra däremot att du inte har problem med läsförståelsen, då kanske vi kan återgå till det tråden skulle handla om. Min åsikt är fortfarande att om man anser att fartkameror på något sätt leder till ett farligare trafikklimat så har man förstått väldigt lite om orsak och verkan. Att idioter på vägarna gör farliga omkörningar är ingen ny företeelse och gjorde knappast intåg på våra svenska vägar i samband med den första fartkamerans installation.

Återigen, om Svensson hade ett bättre trafikbeteende och oftare höll hastigheten skulle VV kunna lägga mer pengar på infrastruktur istället för trafikövervakning.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
BajkMajk skrev:
1) Jag menar inte att jag är duktig som inte har krockat, för det kan hända vem som helst!
2) Läs igenom det som du har skrivit en gång till, så att du själv förstår!
Jag har inga problem med att förstå men du har problem med.... :hihi

Obs! Jag bad inte om att detta skulle bli en personangreppstråd, utan ville snarare höra om olika personers egna erfarenheter av fartkameror och dess biverkningar!

Fridens liljor på dig! :)
'



Så...varför skrev du att du aldrig krockat om inte för att vara duktig?
 

BajkMajk

Medlem
Gick med
29 Mar 2005
Ort
Smålandstones
Hoj
954 Blade
heliac skrev:
Texten på de här skyltarna som står innan kamerorna är felformulerad.

"För ökad trafiksäkerhet" står det men i själva verket borde det stå

"För ökade intäkter" för det är precis det som det handlar om.

Word! :Bugar
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Magnus-Sthlm skrev:
Återigen, om Svensson hade ett bättre trafikbeteende och oftare höll hastigheten skulle VV kunna lägga mer pengar på infrastruktur istället för trafikövervakning.

Precis vad jag menade från första början...
 

Magnus-Sthlm

Fullgasväxlare
Gick med
17 May 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05 något modifierad av Taxi Stockholm
heliac skrev:
Texten på de här skyltarna som står innan kamerorna är felformulerad.

"För ökad trafiksäkerhet" står det men i själva verket borde det stå

"För ökade intäkter" för det är precis det som det handlar om.

Om det handlade om ökade intäkter, skulle dom inte helt ha struntat i skyltarna då tror du??? Det är väl förbannat generöst att VV ger dig chansen att sänka farten. För din egen vinning i och med utebliven bot och för trafiksäkerhetens skull i och med sänkt fart. På samma sätt går polisen ut och förvarnar vart och när dom har utökad trafikövervakning, men det kanske också är för att dra in mer pengar till stadskassan.....eller är det så att det är "För ökad trafiksäkerhet" precis som med skyltarna.
 

Assman

Jepp, det är min nya hatt.
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR -04
Varför betalar vi bränsleskatt, energiskatt, koldioxidskatt, skatt på skatten (moms), när vi betalar ca 4 ggr så mycket som vi totalt kostar samhället.
Att man betalar efter hur man kör, kan jag köpa, men varför dessutom fordonsskatt? Därför att staten kan ta våra pengar. Den vill och den kan.
 

Eng

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2006
Ort
Älmhult
Hoj
R6 Lego edition
Bättre standard på vägarna och högre hastighetsbegränsning så hade de inte behövt lägga ner så mycket jobb på det.
Bort med kamerorna från vägarna och upp med dem inne i samhällen där det finns anledning till 30/50/70 begränsningar.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top