Dessa j-a fartkameror!!

AcidwizZ

"Det är fult att inte ha hoj"
Gick med
19 Mar 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki RF600R
Du kanske skulle tänka på dem som jobbar på vägen nästa gång du passerar ett vägarbete.
 

Harrysson

Nu 12kg lättare. Hur många häst gör det?
Gick med
27 Jul 2004
Ort
Hörby
Hoj
FZ6S -05
Ukiwaza skrev:
Fartkamera på motorvägen ??????????????
Om jag inte har helt fel för mig finns det mobila fartkameror (i skåpbil ??) som kan placeras ut där det anses behövas, t.ex i detta fallet ett vägarbete på motorväg.
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
AcidwizZ skrev:
Du kanske skulle tänka på dem som jobbar på vägen nästa gång du passerar ett vägarbete.
japp. I USA hade dom dubbla böter/straff vid trafiköverträdelser i anknytning till vägarbetesområde, det tycker jag är helrätt. :tummenupp
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
BajkMajk skrev:
Något som är intressant i den här diskussionen är det att under alla år som jag har haft körkort har jag kört förbi otroligt mycket fartkameror (och de blir bara fler), samt sett mängder med laserpistolspoliser, men endast en enda gång har jag råkat ut för en nykterhetskontroll!!! Kan det verkligen vara så att det är flera hundra gånger så farligt att köra lite för fort än att köra onykter??? :va
De som kör väldigt mycket för fort stannar ju knappast när farbror blå skjutit med lasern på dem!
Är det bara jag som upplever detta som lite snett? :kocko
Kan det måhända vara ekonomi inblandat?

Det här förkastligt! Enligt min mening prioriterar vägtrafikpolisen fel. De borde ägna mycket mer tid åt att övervaka trafikbeteende och ha fler nykterhetskontroller!
 

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Ort
I västkustens största stad: Jätteborg :)
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
BajkMajk skrev:
Något som är intressant i den här diskussionen är det att under alla år som jag har haft körkort har jag kört förbi otroligt mycket fartkameror (och de blir bara fler), samt sett mängder med laserpistolspoliser, men endast en enda gång har jag råkat ut för en nykterhetskontroll!!! Kan det verkligen vara så att det är flera hundra gånger så farligt att köra lite för fort än att köra onykter??? :va
De som kör väldigt mycket för fort stannar ju knappast när farbror blå skjutit med lasern på dem!
Är det bara jag som upplever detta som lite snett? :kocko
Kan det måhända vara ekonomi inblandat?

Jomenvisst. Såg på nyheterna häromdan att fler och fler unga kör rattfulla. Inte så konstigt, eftersom man hela tiden matas med att "det är hastigheten som dödar" och aldrig något annat. Så det är klart att det är OK att köra precis hur packad/hög som helst, bara man inte kör för fort :huvet
 

CeltaniC

They Drive, We Ride!
Gick med
21 Jun 2005
Ort
Skane
Hoj
SV650S K3 "SE"
fezt skrev:
Bra sagt! :tummenupp
Idioti att te x lägga resurser på att stå och skjuta laser på motorvägen mellan sthlm gbg typ varenda jävla dag.... men nykterhetskontroller överhuvudtaget?? Riktigt dåligt tycker jag....
Precis mitt tyckande med..låter helt fel. Borde vara tvärtom.
 

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Ort
Landet
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Fundering!

Man kan lätt se om det sitter en kamera i lådan ( om man inte kör 150+). Jag tänker härmed starta en tråd för att informera allmänheten om dessa faror.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Risk=Sannolikhet*Konsekvens

Det betyder att även händelser med mindre konskvens men hög sannolikhet blir hög risk.
 

moonraker

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2005
Ort
Uppsala
Hoj
YZF R6
AcidwizZ skrev:
Du kanske skulle tänka på dem som jobbar på vägen nästa gång du passerar ett vägarbete.

Håller med dig i princip, men den här gången var det inga vägarbetare i närheten, bara en massa vägkoner och dylikt. Fick nästan en känsla av att de bara ställt dit eländet för att kunna sätta fast några fortkörare... :mad:
 

LocDog

Kärlekspilot
Gick med
31 Jul 2004
Ort
Dubsala - Lower Downtown
Hoj
Harley Fyrtioåtta
Ingen fara att glida förbi med hojen i valfri fart....varesig med 1 eller 2 hjul i backen.

Idag så är det föraren som skall bötfällas och inte ägaren av fordonet. Alltså har man hjälm så finns det inte en sportmössa för harrihaffa att fälla en hojåkare med en stolpkamera.

Vad jag hört så ligger ett förslag på att vi ska ha som tex. Norge, alltså att de är ägaren av fordonet som ska ha böterna, oavsett föraren.

Det spelar heller ingen roll med dagen lagstiftning om de skulle kontra med att fota hojen bakifrån när den passerat eftersom de just inte kan se vem som kör. :tummenupp
 

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västervik
Hoj
Tl 1000r
vad bra om det blir så då kan jag ju köra hur fort jag vill med företagets bil :D

Skämt o sido.


Tolf
 

CHROLO

Does not play well with other bikers...
Gick med
1 Sep 2004
Ort
Kallhäll
Hoj
Honda Varadero, Honda AT
moonraker skrev:
Blev uppringd av farbror blå häromdan och han hävdade att jag kört 83km/h med morsans Golf på motorvägen (det var tydligen sänkt hastighetsgräns till 70km/h just där pga nått vägarbete). 1000 pickadoller rätt i sjön! :mad: :4skrika
Finns det någon som helst risk att åka fast av en fartkamera med båge???? (eftersom plåten endast sitter där bak menar jag). Måste de ha reg nr för att utfärda böter?? I så fall ska jag aldrig köra bil mer i hela mitt liv! :3freak


Om hastigheten är sänkt för att det pågår ett vägarbete är väl det en hygglig anledning att inte köra för fort just där.
Kanske bäst att du inte kör i alla fall då...?
 

sandstream

Guest
BajkMajk skrev:
Något som är intressant i den här diskussionen är det att under alla år som jag har haft körkort har jag kört förbi otroligt mycket fartkameror (och de blir bara fler), samt sett mängder med laserpistolspoliser, men endast en enda gång har jag råkat ut för en nykterhetskontroll!!! Kan det verkligen vara så att det är flera hundra gånger så farligt att köra lite för fort än att köra onykter??? :va
De som kör väldigt mycket för fort stannar ju knappast när farbror blå skjutit med lasern på dem!
Är det bara jag som upplever detta som lite snett? :kocko
Kan det måhända vara ekonomi inblandat?
Nej, jag håller med!

Polisen får gärna stå med sina laserpuffror på 30 och 50 sträckor, för där vill folk att de ska stå.
Men resten av tiden kan de ägna åt nykterhetskontroller.

Som polisen bäddar får de ligga, det är delvis deras fel (och politikernas så klart) att de unga chansar och kör på lyset.
 

LB_13

Född gasglad
Gick med
28 Apr 2004
Ort
Sverige
Hoj
Svår abstinens och stor risk för återfall
CHROLO skrev:
Om hastigheten är sänkt för att det pågår ett vägarbete är väl det en hygglig anledning att inte köra för fort just där.


På 30 och 50 sträckor samt vid vägarbeten, där får gärna polisen stå för min del.

Däremot är jag överaskad av att det är så verkar vara så ovanligt med nykterhetskontroller. Eller är det bara en inbillning att det är ovanligt med nykterhetskontroller?
 

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Suzuki DR650 -97
moonraker skrev:
Blev uppringd av farbror blå häromdan och han hävdade att jag kört 83km/h med morsans Golf på motorvägen (det var tydligen sänkt hastighetsgräns till 70km/h just där pga nått vägarbete). 1000 pickadoller rätt i sjön! :mad: :4skrika
Finns det någon som helst risk att åka fast av en fartkamera med båge???? (eftersom plåten endast sitter där bak menar jag). Måste de ha reg nr för att utfärda böter?? I så fall ska jag aldrig köra bil mer i hela mitt liv! :3freak


Denna kameran kommer la till sverige snart då. Detta är ett klipp från Top gear
dom testade att "köra ifrån" en kamera.
[här skulle det legat en länk men den fanns redan]
läste ej igenom hela tråden
:fatta! på mig själv
 
Last edited:
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top