Det är dags igen, ALLA LÄS! tack

Status
Ej öppen för fler svar.

Dragon

Hell was full so i came back..
Gick med
5 Feb 2004
Ort
Malmö
Hoj
Cbr 929 RR Fireblade
Finns det en Chat???
By the way vad hade ens liv varit utan SH..Har varit medlem i snart 1 år och har blivit helt tok beroende..trevligt folk och sköna tröjor. Vad mer kan man begära. :banana
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Fått alldeles för många rapporter om att de som är i chatten är för elaka. Typ rena mobbningen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Swedie skrev:
Fått alldeles för många rapporter om att de som är i chatten är för elaka. Typ rena mobbningen.
Helt otroligt; finns det verkligen personer som, på fullaste allvar, anmäler sådant till dig?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Tjena!
Har varit hangaround rätt länge men först på sista tiden blivit lite mer aktiv.
Bodde under några år på mIRC och andra chatter under min uppväxt och har rätt stor erfarerhet av just chattande (mitt inlägg handlar kanske mer om chat än forum). Jag använder inte chatten på sporthoj.com utan talar om "andra" chatter.

Chat vs Forum
Där fanns det mera regler. Skrev man att någon var en idiot så blev man kickad, skrev man det igen så blev man bannad. Ett väl fungerande system, kolla på flipperspel, liten spark = tilt, bollen förlorad, fet spark = slamtilt credsen förlorade.

Moderator
Det är PINSAMT att läsa när folk offentligt klagar på en moderator, en moderator ska inte behöva höra ett enda skit om hur man är som person. Med gliringar om att "kolla över vilka som är moderators" SKA man inte uppnå ett skit, har man något att säga, tycker man att man är orättvistbehandlad så dra ett PM. Generellt får en moderator ett regelverk att handla efter och följer det. Till 99.9% är det ditt fel om du blir kickad. Bra moderators meddelar:
Du är kickad 20min för dåligt språkbruk. Bra moderators rådgör dessutom med sina "kollegor" i fallen av svårarekaraktär.

Anonymitet
Att uttycka sig i ord är totalt annorlunda mot att uttrycka sig i skrift och man får inte glömma bort att internet ger en viss anonymitet och en person som lägger upp sig med kort är såklart mer blottad än en person som skriver under olika alias. Här är ett problem tror jag, många har olika grad av anonymitet och det ger inte dirkekt balans i diskutionerna. Här finns kanske tekniska möjligheter att göra något åt det.

Var går gränsen?
Att diskutioner blir hetiga, provocerande och att folk blir arga på varann spelar väl ingen roll? Det är ju så det är i livet. Om folk mobbas eller hotar varann, har ett otrevligtspråk eller spammar (eller floodar som det kallas på chat-språk) så ge han en dojja och ut med honom. Man får inte glömma att det är innehållet som är sporthoj.com. En dåligt använd funktion är betygsfunktionen som kanske i större grad kan användas, då får majoriteten en möjlighet att visa, detta är en bra tråd, detta är en kass. Vill man läsa kassa så får man väl göra det om man vill...? Jag vill helst bara läsa bra trådar! :)

Så lite konkreta förslag från mig:
- Visa vilka som är moderators? Jag har ingen aning!
- Moderator hierarki, i en normal chatt ska man varit med ett tag innan man blir moderator ofta finns en moderator-hangaround-lista på folk som kan göra lite småsaker.
- Se alltid till att en moderator är on-line och visa det på startsidan. Vad ska man annars göra åt saken en vecka senare?
- Låt folk kunna välja, visa mitt foto för dem som själva har foton osv.
- Och mitt ultimata guldförslag som är så bra att jag nästan får en klump i halsen av det: Låt den som skapar tråden vara moderator över den!

// Fredde
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
freddexwing skrev:
Tjena!
Har varit hangaround rätt länge men först på sista tiden blivit lite mer aktiv.
Bodde under några år på mIRC och andra chatter under min uppväxt och har rätt stor

Om du nu har 'stor' erfarenhet av chatter så borde du veta att mIRC är en klient man använder sig för att ansluta sig till IRC (rfc 1459, dock obsolete men nya nufforna kan jag inte i huvet).

Om du ska leka duktig, var duktig. :mattias
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Swedie skrev:
Fått alldeles för många rapporter om att de som är i chatten är för elaka. Typ rena mobbningen.

Vem är det mest fel på? Folk som tar allt oerhört seriöst och springer till pappa och grinar eller folk som inser att det är text på en skärm och skrattar åt det?

Man BEHÖVER inte vara där, men det finns folk som VILL, låt dem? De som inte vill vara där kan ju ge fan i att klicka på länken?
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
sege skrev:
Om du nu har 'stor' erfarenhet av chatter så borde du veta att mIRC är en klient man använder sig för att ansluta sig till IRC (rfc 1459, dock obsolete men nya nufforna kan jag inte i huvet).

Om du ska leka duktig, var duktig. :mattias

Sötetid...
Om vi ska gå den hårda linjen...
IRC är ett protokoll och inget man ansluter till, ungefär som att säga att jag "ansluter mig till HTTP" när jag surfar, jag ansluter till en www-servern som sänder data med protkollet HTTP. En IRC-server sänder data med protokollet IRC och min klient läser data skrivet med protokollet IRC min klient kan vara mIRC eller annan mjukvara. Nu är det så genom att skriva mIRC fattar alla elite som vet att det är en klient som läser protokollet IRC och newbies som tror att det heter att mirca när man chattar. Därför skrev jag det. Det var slarvigt av mig att använda en sånn term men att läsa ditt inlägg kan nog räcka som straff nog...

Kanske är det mängden offtopic som gör trådkvaliten kassare...
Vanligt på mailinglistor är att man märker sina mail med OT om de inte har med saken att göra. Kanske kan vara en ide även på inläggen. Gör någon funktion att märka ett inlägg OT och låt besökaren välja Visa OT visa inte OT.

/Fredde
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det var väl Hannez som slutade frivilligt som moderator, inte Mattias, han är fortfarande listad på Teknik-forumet som moderator. Jag tycker han är bra, utan att känna honom IRL har jag aldrig haft svårt att förstå att syrligheterna är skämt mellan personer som oftast känner varandra IRL. Han styr ofta upp en tråd med egna kommentarer vilket är bra för då fattar vi vad som är fel. Synd om han inte modererar lika mycket som förut, eller alls.

För övrigt anser jag att SH chat bör utplånas. Jag tillbringar alldeles för mycket tid här ändå och börjar jag med det eländet också så får man väl sparken direkt. :tungan

EDIT: McB har korrekCturläst :D
 
Last edited:

HanneZ

Guest
freddexwing skrev:
Sötetid...
Om vi ska gå den hårda linjen...
IRC är ett protokoll och inget man ansluter till, ungefär som att säga att jag "ansluter mig till HTTP" när jag surfar, jag ansluter till en www-servern som sänder data med protkollet HTTP. En IRC-server sänder data med protokollet IRC och min klient läser data skrivet med protokollet IRC min klient kan vara mIRC eller annan mjukvara. Nu är det så genom att skriva mIRC fattar alla elite som vet att det är en klient som läser protokollet IRC och newbies som tror att det heter att mirca när man chattar. Därför skrev jag det. Det var slarvigt av mig att använda en sånn term men att läsa ditt inlägg kan nog räcka som straff nog...

Kanske är det mängden offtopic som gör trådkvaliten kassare...
Vanligt på mailinglistor är att man märker sina mail med OT om de inte har med saken att göra. Kanske kan vara en ide även på inläggen. Gör någon funktion att märka ett inlägg OT och låt besökaren välja Visa OT visa inte OT.

/Fredde
Så du är 31337 d000d då :rofl
 

HanneZ

Guest
-PLASTMISIL- skrev:
Tycker nog att stämmningen har vart lite si sådär, hoppas det blir lite lugnare framöver, en viss moderator är det ju skönt att ha blivit av med....ok, vissa frågor och inlägg kanske kan vara lite lustiga, men det tycker jag att man får ta.
Man kanske inte behöver bombardera dom stackarna så dom flyr sh..
Yes, han blev trött på att försöka rätta små fuckon hela dagarna.
 

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Ort
Norrköping
Hoj
YZF Yamaha R6
sege skrev:
Vem är det mest fel på? Folk som tar allt oerhört seriöst och springer till pappa och grinar eller folk som inser att det är text på en skärm och skrattar åt det?

Man BEHÖVER inte vara där, men det finns folk som VILL, låt dem? De som inte vill vara där kan ju ge fan i att klicka på länken?


han vill väll inte smutsa ner namnet pga att chatten står under sh.com gör en egen chatt vafa eller gå in på aftonbladet.

ps de va ja som skvallra till farbror svensken...
:corn
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
MostWanted skrev:
han vill väll inte smutsa ner namnet pga att chatten står under sh.com gör en egen chatt vafa eller gå in på aftonbladet.

ps de va ja som skvallra till farbror svensken...

Du är en sån där som bara finns på låtsas va?
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Bra initiativ Swedie:)

Inte har man vart guldgosse jämt, och att man har hett temperament gör ju inte saken bättre vissa ggr, men jag kan be om ursäkt till folk om jag vart elak.

Mitt modererande tycker jag att jag skött bra, hoppas att andra tycker det också:)

Forumet har faktiskt vart bättr ei vinter än tidigare år, kommer ihåg svackan förra året, usch.

Å så måste jag säga att jag gillar Mattias:) den lönnfete:)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top