Det är de små besluten som räddar skinnet...

tjille

Guest
Måste få skriva av mig gällande dagens upplevelse, är fan ett jävla mirakel att vissa får ha körkort.

Kommer körandes på huvudled, framför mig har jag två alternativ för att komma hem till garaget. Antingen svänger jag in på första avtagsvägen eller tar nästa ett par hundra meter bort. Det är alltså ren slump att jag väljer första, vilket gör att jag saktar ned inför mötande trafik. ( Och ja, jag kör enligt gränserna)

Det är ingen stor korsning det här, den andra vägen kommer från ett bostadsområde. Plötsligt flyger det över en kärring i en saab som varken kollar höger eller vänster samt vet var fan bromsen sitter. Hon är en meter från att klippa den andra bilen och hade jag fortsatt så hade jag fan varit kylarprydnad vid det här laget.

Helt ställd, vände dock om för att leta upp fanskapet för att skälla ut.. men hon är väck.

Fan. Idag kunde slutat helt annorlunda om jag valt nästa avfart.
 

brie

Medlem
Gick med
25 Apr 2007
Ort
Falköping
Hoj
Brutale 910
Upplevde ngt liknande för ett tag sen...
Fast då var kärringen en älg... Tja, alltså...älgen körde ju inte saab och..
Men....äh.....skit samma.....
 

Jajjen

No guts No glory
Gick med
2 May 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Suzuki GS500F -05
Hade en liknande situation i igår.
Var ute på Uppsalavägen från Sigtunahållet och ska köra om en traktor med 2 bilar bakom.
Ligger väl i 90-100 å tänker ta alla tre i ett svep.
Å då är man ju alltid lite skraj att de (bilisterna) inte ska ha koll i backspegeln och svänga ut för att själva köra om.
Så jag kör ljustutan några gånger och börjar passera bilarna.
När jag närmar mig traktorn så tänker jag – fan den har ju inte en backspeglar – så jag lägger mig en meter till ut mot vägkanten.
Å det var en jä-la tur för när jag är i höjd med den så kastar han bara om vänster för att köra ut på åkern bredvid. Som en ren reflex så vickar jag till hojen ytterligare ett par decimeter till vänster.
Det är så jävla nära att jag känner vinddraget från hans framdäck. (Det var en sån med nästan lika stora framdäck som bak.)

Jag tänkte bara – Hade jag inte gått ut en meter ytterligare så hade jag fan inte suttit här idag.
Då hade jag aldrig hunnit undan.

Så en varning – Det är jävligt mycket traktorer och skördetröskor ute nu kring skördetider – så tare xtra försiktigt

Jajjen
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Hade en liknande situation i igår.
Var ute på Uppsalavägen från Sigtunahållet och ska köra om en traktor med 2 bilar bakom.
Ligger väl i 90-100 å tänker ta alla tre i ett svep.
Å då är man ju alltid lite skraj att de (bilisterna) inte ska ha koll i backspegeln och svänga ut för att själva köra om.
Så jag kör ljustutan några gånger och börjar passera bilarna.
När jag närmar mig traktorn så tänker jag – fan den har ju inte en backspeglar – så jag lägger mig en meter till ut mot vägkanten.
Å det var en jä-la tur för när jag är i höjd med den så kastar han bara om vänster för att köra ut på åkern bredvid. Som en ren reflex så vickar jag till hojen ytterligare ett par decimeter till vänster.
Det är så jävla nära att jag känner vinddraget från hans framdäck. (Det var en sån med nästan lika stora framdäck som bak.)

Jag tänkte bara – Hade jag inte gått ut en meter ytterligare så hade jag fan inte suttit här idag.
Då hade jag aldrig hunnit undan.

Så en varning – Det är jävligt mycket traktorer och skördetröskor ute nu kring skördetider – så tare xtra försiktigt

Jajjen
Regel: Kör aldrig om en traktor om det finns något som ens liknar en avtagsväg på vänster sida. Kör förresten inte om något om det finns någon väg på vänster sida.

Dessutom kör jag aldrig om flera bilar på en gång längre. Det är helt jävla livsfarligt.
 

tjille

Guest
Jojo.. mkt skit ser man i trafiken. men detta var mest hur slumpen avgjorde utgången!
 

gear

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2008
Ort
sundsvall
Hoj
no one
Traktor historien var bra.
Men när jag tog körkortet fanns det en varning i boken, speciellt för traktorer och deras svängar.
 

Jajjen

No guts No glory
Gick med
2 May 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
Suzuki GS500F -05
Regel: Kör aldrig om en traktor om det finns något som ens liknar en avtagsväg på vänster sida. Kör förresten inte om något om det finns någon väg på vänster sida.

Dessutom kör jag aldrig om flera bilar på en gång längre. Det är helt jävla livsfarligt.



Grejjen var att det inte fanns ngn avtagsväg bara en typ ett dikesslut där han kunde köra in på åkern. Men men - det är som vanligt - Vänta det värsta och anpassa för detta.
 

Pizzabagarn

Guest
Puuuh, jag drog ut den precis i tid :D
Ett litet beslut men det räddade skinnet
 

FANTEN

Cool
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
Busa
Måste inte mopeder ha backspegel? Undrar bara detta då det ju är ett mysterium att traktorer inte behöver ha det, iaf om dom är ute på vägarna.
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Varför ska det vara så svårt att lära sig oavsett om vi har rätt eller fel så är det vi motorcyklister som råkar illa ut:confused: Kör med insidan, var alltid beredd på att någon gör fel, annars:kryckor
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Varför ska det vara så svårt att lära sig oavsett om vi har rätt eller fel så är det vi motorcyklister som råkar illa ut:confused: Kör med insidan, var alltid beredd på att någon gör fel, annars:kryckor

Är det någon här i tråden som inte har lärt sig det då?
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Är det någon här i tråden som inte har lärt sig det då?


Sådana här idiotbilist trådar dyker upp lite då och då lr hur, då verkar det som man inte har lärt sig att man måste se upp även om man har rätten på sin sida i trafiken
 

wallbanger

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Fireblade -92
Sådana här idiotbilist trådar dyker upp lite då och då lr hur, då verkar det som man inte har lärt sig att man måste se upp även om man har rätten på sin sida i trafiken

Jo, naturligtvis ska man vara uppmärksam men i detta fallet låter det som något som inte hade gått hade gått att klara sig undan trots en god portion försiktighet . Jag menar saktar du in till 20 km/h varenda gång du kör på en huvudled och kommer till en korsning för att kolla om de kommer en bil i som blåser rätt ut?

Du lät lite väl förmanande i ditt första inlägg utan att känna till omständigheterna runt det hela :pannkyss
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Jo, naturligtvis ska man vara uppmärksam men i detta fallet låter det som något som inte hade gått hade gått att klara sig undan trots en god portion försiktighet . Jag menar saktar du in till 20 km/h varenda gång du kör på en huvudled och kommer till en korsning för att kolla om de kommer en bil i som blåser rätt ut?

Du lät lite väl förmanande i ditt första inlägg utan att känna till omständigheterna runt det hela :pannkyss

Var bara en liten påminelse att det är vi motorcyklister som råkar illa ut tyvärr::pannkyss
 

Skane1

Hobo User
Gick med
24 Jul 2008
Ort
Lite avsides mitt i smeten
Hoj
Honda XL700 Transalp, Husaberg 450 2009
Jag som trodde det var reflexvästen som räddade skinnet....??..??

(Observera för sarkasm)

Alltid jobbigt att tänka på vad som kunde ha hänt, samtidigt skönt att tänka på att det gick bra, trots allt!

Mvh Björn
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top