Det är farligt!

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Ja vad sa Farfar.... Att han helt plötsligt körde in i den mötande bilen och sedan svängde ner i diket... Man kan ju tycka att det borde vara en tankeställare, men han anser själv att han kan köra bil.

Farmor däremot kvaddade deras bil för ca: 10 år sedan och har sen den dagen inte kört en meter. Hon kännde att hon inte var säker i trafiken.

Det är ju sant att man inte vet hur man reagerar den dagen någon säger att man inte ska köra bil. Men om min läkare säger det tror jag att jag har lättare att acceptera det än att mitt barn eller barnbarn säger det.

Ja, det är väl frågan om det, själv ser jag nog hellre att någon som är van att åka med mig säger till när jag börjar bete mig galet :) Läkaren har troligen aldrig åkt med mig och märker ingen skillnad.

Pippi

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jul 2004
Hoj
Troll
Pippi så sakta som du kör så är det bäst du startar nu om du ska hinna till din första koll när du fyller 50:arsele :D :D Kram

Ja precis, Fast jag har ju fördelen att ha människor omkring mig som kan skjutsa mig så då kan åka om si sådär 20 år :)

Det kanske är tidigt med läkar koll vid 50 fast å andra sidan så kan man vända på det, Hu många är det inte i den åldern som inte vill gå o kolla synen tex. som vart utan glasögon hela sitt liv och nu helt plötsligt behöver dom när man läser eller kör bil...

Men, detta var bara ett förslag som jag lobbat för tidigare också. Var 5 år till 60-65 års åldern och sen varannat år.

%0 är det många som får hjärt och kärlproblem som kanske inte upptäcks osv...

carpelux

Medlem
Gick med
27 Apr 2005
Hoj
Triumph
Visst kan man ha synpunkter på det sätt vissa äldre människar beter sig i trafiken.
Men om man sätter sig in i deras verklighet så kan man faktiskt förstå att de envist fortsätter köra, trots att de själva borde förstå olämpligheten i det.

Som äldre (och kanske änka eller änkling) så är tillvaron ganska trist. Det händer inget hemma, vännerna har försvunnit och barnen har inte tid att komma och hälsa på. Den enda frihet som finns kvar är bilen och den håller man fast i allt vad man rår. Färdtjänst är inte att räkna med, eftersom kommunerna har "effektiviserat" den förmånen så antalet resor är stark begränsat, skall beställas i lång tid innan och fungerar lika ofta som man vinner på lotto.

Så ge de äldre möjlighet att göra något vettigt och möjlighet att ta sig fram på ett enkelt och billigt sätt så tror jag många virrpannor skulle försvinna på vägarna.

Rappe

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Jan 2007
Hoj
Yamaha&Kawasaki
Ja precis, Fast jag har ju fördelen att ha människor omkring mig som kan skjutsa mig så då kan åka om si sådär 20 år :)

Det kanske är tidigt med läkar koll vid 50 fast å andra sidan så kan man vända på det, Hu många är det inte i den åldern som inte vill gå o kolla synen tex. som vart utan glasögon hela sitt liv och nu helt plötsligt behöver dom när man läser eller kör bil...

Men, detta var bara ett förslag som jag lobbat för tidigare också. Var 5 år till 60-65 års åldern och sen varannat år.

%0 är det många som får hjärt och kärlproblem som kanske inte upptäcks osv...

Du får åka bakpå när du vill vännen min:pannkyss Retas bara:tungan

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
Att det skulle lagstiftas för regelbundna läkarundersökningar kommer (nog) aldrig ske. Räknar men på hur många läkartjänster det skulle krävas för att utföra alla dessa kan man tänka sig vilken belastning på vården det skulle bli...

Det som kan bli atuellt är ett körprov, som ex. kan hållas av körskola,
jämför med bilverkstäder som kan "nolla" 2or som man fått hos bilprovningen.
(Det kom ju ett förslag på att bilskolor skulle få behörighet att utföra körprov.
Men då fick VV kalla fötter...)

Lätt att säga nu att alla gamlingar skall bort från vägen, men snart är man där själv huwa :gnissla

Str3 R

Guest
Så ge de äldre möjlighet att göra något vettigt och möjlighet att ta sig fram på ett enkelt och billigt sätt så tror jag många virrpannor skulle försvinna på vägarna.

Här hemma har de ordnat med speciella bussar som kör pensionärerna runt i kommunen till olika hållplatser. De går från olika äldreboenden till olika ställen pensionärer brukar besöka, som klubbstugan PRO t ex. Fast, många kör bil ändå och borde inte köra bil. Bor precis bredvid deras PRO-stuga och ser ett och annat ibland. :rolleyes:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07
Tror mer på din inställning än vad det annars kommit fram i åsikter, visst det finns en hel del där ute som inte borde köra ett fordon vare sig bil Mc eller annat. Men jag tror samtidigt att dom flesta faktis avstår från att köra p.g.a att dom just själva är medvetna om deras egna situation. Sen finns det ett inlägg här tidigar att vi Mc förare utgör den största risken, och så är det nog. Jag syftar på att jag och jag SVÄR att det finns många, många andra mc förare som gör samma sak. Vi dundrar fram i en Jävla fart på små krokiga vägar i hastigheter en bra bit över gällande hastighet. Vipps så dyker sven 83år upp på väg ut från en korsande väg bakom en kurva och smällen kanske är oundviklig. Vems fel är det då Sven med sina 83år eller Mc föraren! Själv så kör jag inte fortare än vad jag förmår att stanna inför utfarter som kommer framför. Jag kör fort på vägsnitt där jag vet att det inte kommer någon utfart, och ligger jag på en väg som jag inte känner till. Jag då lägger jag på ett extra öga på hastigheten och lätt tryck på frambromsen inför alla kurvor igenom med gaspådrag (Rek inte till nybörjare kör på bana först och träna upp). Satt om det är något där så har jag redan börjat bromsa och då med det förkortat ner reaktionstiden regält. Samma sak gäller det när jag kommer mot en utfart, korsning el liknande. Jag har lärt mig den hårda vägen när jag var ung och oerfaren. Man lär av misstagen som tur är. Även om du inte ser en bil på 200 m avstånd som står och är på väg ut, sänk farten i alla fall och håll ett extra öga på den utfarten som kommer. Det har räddat mig fler än en gång.

Finland har provat ett system med obligatorisk hälsoundersökning för äldre förare. Utvärderingar visar att det inte haft några positiva trafiksäkerhetseffekter.

Hälsoundersökningar kanske inte är rätt väg ändå?
Kostar mer än det smakar och de som ändå vill köra kan komma runt systemet genom att få intyg av ”rätt” läkare.

I det stora hela visar det sig ju att äldre är underrepresenterade i olycksstatistiken.
De flesta inser sina begränsningar och anpassar sig därefter.
Tänk om jag också kunde göra det.

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende