Åk aldrig till Norge med bil!
Jag vet precis vad du har gått igenom, ska berätta min kortare historia.
Förrförra året runt mars-apr får jag och tjejen ett cp-ryck "fan gumman, vi drar till Norge"
Vi packade bilen och jag ringde till en av hotellen i Oslo och frågade om det var nödvändigt och boka plats.
Nej då fick jag till svar, finns gott om platser...
Då så..vi tankade bilen och gav oss iväg från Sthlm mot Oslo.
Efter långa mil kom vi äntligen till Norge.
Det var mörkt och duggade ute...hur som helst så behövde vi tanka.
Men varenda mack var stängd.. "Oben til 22.00" Fan ta dom norska mackarna
Längre fram ser det ut som om vi kommer till en betalstation..mycket riktigt..
När vi kommer fram till luckan så säger killen att det är förbjudet och köra med "pigge-däck" i Oslo...Jaha vad sjutton menar han med det...just ja dubbdäck..ok skit samma, vi tog risken..hade ju inga andra val direkt.
Sedan så skulle jag även betala, jaha frågade jag:
- Vad ska jag betala för?
Jo en motorväg ska byggas, svarar killen i luckan.
Tänkte till en stund och svarade med en surare röst:
Så du menar att jag ska betala för något som inte finns??
Ja säger killen..Då började tjejen tackla på mig och bad mig sluta och vara så otrevlig..
Mutter mutter, vi betalde och åkte vidare. Efter någon eller några mil hittade vi en mack som hade dygnsöppet..jippie..
När vi väl kom till Oslo så hittade vi till slut till Hotellet jag tidigare hade ringt till.
Dörrarna var låsta så jag ringde på portklockan..
Tuut tuut, inget svar..
Provade 2ggr till sen hörde man en nyvaken normman säga:
Jaa?
Jaa, vi vill ha ett rum för 2 personer, svarade jag..
Sen brölade han på en norska jag aldrig hört innan, fattade noll..
Så jag brölade tillbaka av ren irritation och då säger han:
Sluta skrik till maij!
Efter en massa slängandes otrevlig ord så lyckades jag förstå att det inte fanns lediga rum kvar.
För att göra historien kortare så var jag inne på 4-6 Hotell men det var fullt överallt.
Till sist fick tjejen gå in på Sas eller om det var Radison som ligger vid Centralen, ett gigantiskt glasbygge...Ok tänkte jag, kostar men här MÅSTE det finnas lediga rum..
Bad tjejen knäppa upp översta knappen på blusen och gå in
Efter några minuter kommer hon ut och säger:
Nä Tommy, det var fullt här också, säger han i entrén.
Jaha, det måste ha varit en bög svarar jag då
Det slutade med att vi fick åka hem igen, som tur var så hade jag en polare i Karlstad där vi kunde sova över..
Nu till vägarna som du säger..ja..kurviga 50/60/70/80/90 vägar...suck..
Kommer ihåg att vi körde på en 80 eller 90-väg..
Plötsligt så ser jag att vi närmar oss en rondell...huga..visst var det så...fick bromsa in ganska kraftigt..
Sedan så dyker det upp en skylt med talet 80 som är överstruket...jaha...och vad betyder det nu då?
Jo då gäller tidigare hastighet...och hur sjutton ska jag komma ihåg vad det var innan??
Ja alla känner väl till E18...det skiftar mellan 2 och 1 filigt..Inga konstigheter egentligen...så länge det är rätt-märkt..
I Norge så dyker det upp en varningsskylt som visar att 2 filer går ihop till en..
Ja ja, tänkte jag och höll mig i den högra filen..Jag undrade vart vägmarkeringarna var som ska varna att nu blir det 1-filigt...men icke sa Nicke..det kom aldrig några..helt plötsligt ser jag diket framför mig..wow, jag gör en såndär Hollywood-manöver och räddar oss från att köra i diket..
Varför hände detta? Jo..I Norge så ska man hålla sig i omkörningsfilen när det blir 1-filigt...
Har hur mycket som helst och berätta men jag avrundar nu...så tänkt till om ni ska till landet som gud glömde