Det är nog dags att byta hoj....

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Det är med tungt hjärta som jag måste meddela mina planer på att gå ur Gammelgixxer klubben. Har tröttnat helt enkelt. Det är kul att småmecka men inte hela tiden (Gamle svarten sa till mig i vintras "Visst, det är kul nu, men när du rivit 4-5 gånger, då spyr du på det!", och han hade rätt).

Bakgrunden är följande:
- I vintras renoverade jag hojen. Dumsnål som man är så prövade jag med redan inslitna kolvringar - big misstake. Hojem drar 1 liter olja per 100 mil. Ingen höjdare. Fördelen blev att det blev en fantastiskt mycket roligare hoj att köra. Om ni inte lekt med en av Anders Brink portad top och RS-38 : or så rekommenderar jag er att pröva det :)
- Det är alltid nåt som måste fixas på den. Lite småcharmigt, men inget i långa loppet känner jag
- Jag är inte duktig på att köra hoj. Det blir ju inte bättre av att jag har problem att svänga vad jag än gör. 18" och 240kg är liiiite tungt. Är trött på att vara en bromsklots när man är ute (inte för att det stör mitt ego, men får inget riktigt flyt i körningen tyvärr, och vill ju gärna hänga på liiiite granna iallafall. Rakt fram racing är ju gammelgixxerns adelsmärke.

Jag tror inte jag blir bättre på att köra med en ny hoj, men jag vet att jag inte blir en bättre förare i det tempo jag vill med denna hoj. Sorgligt, men sant. Jag är inte rätt person att ratta den (Sätt Nr.1 exempelvis på min hoj skulle han säkert köra åttor fortfarande kring andra, men sedan är han ju duktig och jag en sopa)

Här är mina alternativ.

  • Köpa en liten gatureggad cross och leka med. Samtidigt köpa en banhoj och satsa på sådant.
  • Köpa en R1:a eller Gixxer1000. (Jag gillar ju vrid så....)
  • Köpa en Hayabusa.

Det första alternativet är roligast just nu. Lite pengar och så. Tyvärr inget i längden tror jag (skulle nog ruttna på crossen fort)
Det andra alternativet är tänkbart. Är bara lite skeptisk till att toura med dessa hojar (jag är ju som bekant road av att köra långt i tid och otid)
Det tredje är nog det bästa av två världar, men en jävla kostnad.

Så, nu vet ni mitt dilemma. Vad skulle ni göra? Låt oss säga att 90' är maxkostnaden som jag är beredd att ta (försäkringskostnaden åsidosatt)?
Tanken är att renovera gammelgixxern i vintern (fixa kolvringarna) och sälja den till nästa säsong och använda de pengarna till försäkringen, för den lär väl inte sjunka.

/Undrande i Åmål

Ps. Det finns ett alternativ som är gammelgixxern: Byt till 17" däck på min - det är ju dag och natt att köra en sådan - det går ju att svänga utan att leka brottare samtidigt!. Men återigen - orkar jag med meckandet?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Och ett PS: Nej, jag är inte sugen på en liten lätt 600 eller liknande. Jag älskar vridet! En twin kanske vore något......
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
varför skulle det vara en jävla kostnad med en busa? köp dig en busa så kör du ju ialf gixxer :tummenupp
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Amen.

Jag har faktiskt också insett att jag hellre vill åka med glatt sinne än att behöva ha tanken: -'Tänk om något rasar..' hela tiden när man är ute och åker. Kommer säkert få skit av oljeryk och co. men det känns som det skiter lika.

Nu ligger lillan uppe på blocket.se och snart även här.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Goines: Jag är inte oroad för att det skall rasa - det är ju gammelgixxer för fan. Det är bara att det ALLTID är småmeckande med de små liven. Och i ärlighetens namn så lockar en modern hoj. Skall jag köra crapigt kan jag likaväl se urfånig ut på en ny som en gammal hoj (fördelen med gammal hoj är att jag har nåt att skylla på sål änge inte Per är i närheten, för då får man krypa till korset och inse att man är bara "plain old bad" förare)

edit: Stvafle
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Klart att du ska köpa dig en R1a, så får du vara med i min och Peters nystartade klubb "InteSåGammelYamma". Du kan tom. få bli hedersmedlem, med allt vad det innebär.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Haken med att vara en gammelgixxxxxxxxxxxxxxerägare verkar vara att man invaggas in nån sorts masspsykos bestående av en massa måsten som flatslides och portat hit och dit. Original är vackert och bekymmersfritt. Vill man inte ha oljegegga upp till armbågarna är det det enda alternativet. Freppa, sälj brontosaurusen NU och köp en nyare hoj. Du MÅSTE inte ha en R1 eller GSX R1000 heller. Köp nåt i stil med en Fireblade-00 eller så, så kommer du att få känna på underhållsfrihets-nirvana. R1-or är allt annat än underhållsfria om man använder dem rätt, GSX R1000 är en Suzuki, inte heller underhållsfritt precis. Honda ska det vara, BARA Honda. Sen kan du komma över på den normala sidan och skratta åt gammelgixxerfånarna. Och du, Freppa: KÖP INTE EN TWIN FÖR GUDS SKULL!!! DÅ HAMNAR DU I TRAKTORTRÄSKET! RADFYRA SKA DET VARA!!! Har du förstått?
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Mattias har, som vanligt, lyst min väg. Suzuki är dock lättmeckat (när man nu måste mecka) och känns "tryggt". Skramlaha är ju som den är, men säkert en kul bushoj. Honda har jag aldrig provat i och för sig.....
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Inget fel på Skraml... Yamaha. Alla japshojar har ungefär samma kvalitet, måhända att Honda ligger ett pyttelitet steg framför, men det är nog bara ett rykte. Yamaha über alles!
 

955i

[Reklamplats uthyres]
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
En röd
Om vi snackar Honda och kanske en twin så måste det ju bli en VTR F(irestorm), rackarns trevlig hoj.

Fast en Blade är inte heller fel så klart! :rolleyes:
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
McB skrev:
Inget fel på Skraml... Yamaha. Alla japshojar har ungefär samma kvalitet, måhända att Honda ligger ett pyttelitet steg framför, men det är nog bara ett rykte. Yamaha über alles!

Jag har haft sju Suzuki, två Yamaha och tre Honda, en Aprilia också, men den talar vi tyst om i kvalitetssammanhang. Honda ÄR bäst kvalitetsmässigt. Må vara att hojarna de bygger är något tristare och anonyma, men de håller i evighet. Suzuki och Yamaha har mer av vad italofiler kallar "karaktär", det vill säga att delar faller av med jämna mellanrum. Vill man slippa en massa mek, köper man en Honda. I did.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Freppa skrev:
Mattias har, som vanligt, lyst min väg. Suzuki är dock lättmeckat (när man nu måste mecka) och känns "tryggt". Skramlaha är ju som den är, men säkert en kul bushoj. Honda har jag aldrig provat i och för sig.....
Mattias har kanske rätt, men varken jag eller någon annan jag känner, som kör sista generationens GSXR, behöver mecka med den. Och då är det ändå många som kör dem hårt både på bana och landsväg.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Mattias skrev:
...delar faller av med jämna mellanrum. Vill man slippa en massa mek, köper man en Honda. I did.
Eh...? Vilka delar menar du brukar falla av på den sista generationes gixxrar?

Jag kan nämna att det enda fel jag haft på min under ca 1 300 mil är att varningslampan för bränsleinsprutningen tändes, felaktigt, ett par gånger förra året. Felaktigt därför att lampan inte motsvarades av något fel i bränsleinsprutningen.
 

McB

Moderat(or)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Senare...
Mattias skrev:
Jag har haft sju Suzuki, två Yamaha och tre Honda, en Aprilia också, men den talar vi tyst om i kvalitetssammanhang. Honda ÄR bäst kvalitetsmässigt. Må vara att hojarna de bygger är något tristare och anonyma, men de håller i evighet. Suzuki och Yamaha har mer av vad italofiler kallar "karaktär", det vill säga att delar faller av med jämna mellanrum. Vill man slippa en massa mek, köper man en Honda. I did.

Ok, men vem vill ha en trist och anonym hoj? Inte jag, inte Freppa, bara du. ;)

Freppa vill ha en rolig, busig och trevlig motorcykel med mycket karaktär, men som ändå inte lider av italiensk kvalitet. Kort sagt: en Yamaha. :fakta
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Mattias skrev:
Haken med att vara en gammelgixxxxxxxxxxxxxxerägare verkar vara att man invaggas in nån sorts masspsykos bestående av en massa måsten som flatslides och portat hit och dit. Original är vackert och bekymmersfritt. Vill man inte ha oljegegga upp till armbågarna är det det enda alternativet. Freppa, sälj brontosaurusen NU och köp en nyare hoj. Du MÅSTE inte ha en R1 eller GSX R1000 heller. Köp nåt i stil med en Fireblade-00 eller så, så kommer du att få känna på underhållsfrihets-nirvana. R1-or är allt annat än underhållsfria om man använder dem rätt, GSX R1000 är en Suzuki, inte heller underhållsfritt precis. Honda ska det vara, BARA Honda. Sen kan du komma över på den normala sidan och skratta åt gammelgixxerfånarna. Och du, Freppa: KÖP INTE EN TWIN FÖR GUDS SKULL!!! DÅ HAMNAR DU I TRAKTORTRÄSKET! RADFYRA SKA DET VARA!!! Har du förstått?
Du e en lustig prick du, allt beror på vad du äger för hoj för tillfället, sist så var det sur 250, nu e det honda, vad blir det nästa gång som e bäst???? :)

Freppa: Köpa en R1:a eller Gixxer1000. (Jag gillar ju vrid så....) :tummenupp :tummenupp
Kanske en zx9:a om du vill åka lite längre, dom är ju hyffsat bekväma ......
Men jag tycker att du har rätt, man skall inte behöva småmecka hela tiden heller.......så jag tycker du gör rätt :)
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Testa en VFR innan du går iväg och köper en löjligt rå hoj. Byggd för ALLT och låter skönare än skönast! Lite slätt register iom det enorma bottenvridet kanske men det ger en skön hoj att åka långt på samtidigt som det finns mycket liv i den om man taggar ner två klick.

De som säger att Gixxrarna är outslitliga har uppenbarligen aldrig kommit i kontakt med VFR. Min gamla har numera närmare 15000 mil på mätaren och drar fortfarande ingen olja vad jag vet.

Alla modeller fram tills de borrade den till 800 är fräckast och måste du ha en 800 så är den första snyggast.

Tyvärr ser de senaste hondamodellerna ut som om designkontoret står för nära sake-bryggeriet men 4-5 år gamla hojar är fortfarande vackra.

Eller varför inte superblackbird?? Den får Hayabusan att se ut som min 4-årige systersons krit-kreationer....
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Freppa skrev:
  • Köpa en liten gatureggad cross och leka med. Samtidigt köpa en banhoj och satsa på sådant.

Det första alternativet är roligast just nu. Lite pengar och så. Tyvärr inget i längden tror jag (skulle nog ruttna på crossen fort)
Det är nog en enduro du skall kolla efter om landsvägsreggning är ett måste. Det blir väldigt dyrt att bygga om en cross så den klarar kraven. Enduron gör det direkt ur lådan. En cross har ca fem timmars serviceintervall. En enduro och närhet till bra skogsvägar/stigar tror jag inte att man tröttnar på i första taget. Cross/enduro kräver också annan utrustning än landsvägsbågen - dyr sådan. Räkna med minst 6-7 kkr för hjälm, stövlar, glasögon, kläder osv. Minst. Var också beredd på att slå dig. :crash
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Chrille: Din systerson ritar säkerligen bättre än mig iallafall så :)

I och med de höjda försäkringspremierna kan jag tänka mig att priserna på klass-7 hojar sjunker drastiskt (såg en tråd om just det lite tidigare). Vad bör man räkna med att få ge för en
Gixxer 1000 - 1999-2002
Skramlaha R1 - 1999-2002
Hayabusa - 1999-2002

Är det nåt som måste vara gjort på dom rent servicemässigt? (vet att busan hade problem med kamkjedjesträckaren 1999)
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Chrille skrev:
Testa en VFR innan du går iväg och köper en löjligt rå hoj. Byggd för ALLT och låter skönare än skönast....


Kan bara instämma i hyllningskören. Ska du ha en VFR för lite aktiv körning så titta på de sista 750 modellerna innan övergången till 800 då de har en klart bättre fjädring än de tidiga modellerna. Fast har du tänkt dig att slänga ut 90' så kan du uppgradera med en öhlinare fram och bak så har du en riktig kanon som är överkomlig i försäkring.
Mer helgjuten hoj får du leta efter.
Sen är den dock ingen lågviktare (vilket inte busan är heller).

gladh
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top