OLJEKYLD GSXR skrev:
Så, nu kommer en av de största gammelhojs-fånarna här på forumet, nämligen lilla jag
Jag har en del funderingar om hojval. Eftersom jag fortfarande är en liten snoris (snart 24 år) så har jag inte direkt många hojar att välja på om jag ska kunna betala försäkringen utan att bosätta mig i en riskoja. Dessutom är jag inte en racerförare. Vad jag söker hos en hoj är: Jag ska kunna åka rätt fort i kurvorna, jag ska sitta bekvämt nog för att åka 20 mil utan att stanna och sträcka på benen, jag ska kunna göra snabba omkörningar på högsta växeln i 70 km/h, jag ska ha en kåpa som skyddar mer än pungen, jag ska ha en hoj som man kan skjutsa på utan att passageraren sitter som en apa, jag ska ha mycket vrid och ännu mer toppeffekt, dessutom ska jag kunna skruva själv och kunna försäkra den.
Kännde jag att jag var så bra förare att jag behövde en R1, ZX9, Blade eller 1000R så skulle jag köpa en och betala vad det kostar. Ställer jag hojen mot kostnaden och jämför mervärdet mot min gamla holk så är det inte värt det. Har jag roligare på en sprillans hoj än på min? Kör jag fortare? Svar nej på bägge, jag har skitkul med min hoj och kör så fort jag tycker är listigt, det har inte med cykeln att göra.
Mitt max-tak för vad jag anser är rimligt att betala i försäkring är 1000:- i månaden, över det så är det inte värt det. Jag ligger långt under just nu med min hoj.
Eftersom det är så mycket skruvande med gamla hojar, vad har då än sålänge gått sönder på min hoj? Har ägt den sedan 2000.
startmotorn packade ihop förra sommaren, det billigaste var att behålla Jonne_boy som startmotor men jag blev tvungen att köpa en beggad på skroten. En returvajer köpe jag när jag köpte RS-gasarna, i samma veva köpte jag Pingel-kranen. Dyna tändspolar inhandlades när jag trimmade hojen, såsom kolvar. Vid trimtillfället så behövdes ändå en honing och kolvringsbyte, det får man räkna med i min kalkyl. Portning och fixandet med toppen var inte nödvändig men gjordes självklart ändå. Framhjulslager är bytta och en massa frambromsbelägg, bak är bytta en gång. Drivpaket har jag bytt två gånger. Däck har jag också bytt två gånger. Köpte en ny styrdämpare när originalet tryckte ur sig all olja, bytte packboxar och fjädrar i gaffeln i våras. Köpte en till insats för att få halvljus på bägge strålkastarna. En massa olja och filter har också gått åt.
Summa: De nödvändiga detaljerna som olja, filter, däck, kedjor, bromsar och liknande måste köpas även till en ny hoj. Att trimma är valfritt.
Jag har en hel del oljeläckage på cykeln, pga att jag har skitit i att köpa packningar och använt silicone istället, som jag inte låtit torka ordentligt. Den läckte inte en droppe när jag köpte den eller under hela första säsongen.
Har kört 3500 mil med hojen sen köpet, den har nu gått 7100 mil.
Skulle jag köpa en ny hoj så skulle jag köpa en Hayabusa, finns inget annat jag vill ha. Hojar med 100 hk är för klena och trötta, twinnar låter som gräsklippare och är för trötta. Jag ska fortsätta att utveckla min hoj lite till, blir lite mer väss och ny bakstötdämpare. Som det är nu så leker den nuvarande dämparen cykelpump i böjarna, trots det så brukar det inte vara så många med nya hojar som vill köra fortare på krokväg, Mattias är en av dem som kör om mig så ofta han kan (vilket är ofta) men han är bättre på att köra också.
Slutsats fån Oljeryk: Jag är nöjd med min gamla hoj. Jag behöver inte en ny hoj. Visst är jag sugen på en Busa, jag har alltid gillat den hojen. Det kostar däremot mer än det smakar för mig. Jag kör inte fortare på en ny hoj. Jag har inte roligare på en ny hoj. Jag har lärt mig hantera hojar som inte har bergstadiga chassien, toknypande bromsar och fjäderlätt hantering.
Delar inte folk min uppfattning så visst, det är helt lugnt. Däremot så är det många som dömer ut äldre hojar utan att ens ha kört en meter på dem, den information som de tror sig ha har de hämtat ur en svensk hojtidning som dömer ut allt som inte är av årets modell, och som dessutom inte ens bryr sig om rena faktafel i begagnatguider. Andra tror sig behöva en ny sporthoj och tror sig kunna hantera den hojen fullt ut, trots att de inte ens kan den grundläggande tekniken för hur man tar en kurva.
Nä, man lär nog köpa det man vill, annars blir man inte nöjd. Ska jag säga nångot om fallet Freppa så är problemen lika ofta självförvållade. Hojen behövde en översyn, men det var Freppoa som inte efterdrog vissa detaljer För Goines så är det väl förgasarna som inte lirar ordentligt (RS, inte hojens fel), gängpaj i en del detaljer (föregående ägares fel) och felaktig tändföljd ( inte hojens fel). Är man inte nöjd så lär man byta, annars tappar man gnistan. Är det nån som verkligen har orkat läsa enda hit? Imponerande! Har jag en poäng eller dravlar jag bara, förblindad av mitt gammelgixxer-beroende? Jag kan tala om att hade jag köpt en FZR1000 eller ZZR1100 så hade jag troligen stått först i ledet för dessa hojars anhängare, med fanan högt. En del tror att vi är allvarliga, jag för min del älskar att driva med nyhojs-klubben.
Peewh!!!
Prova med radbrytningar efter punkt
...liksom lättare att kämpa sig genom då
Nåja, jag LÄSTE det faktiskt!
...så det fanns ju något i det hela värt att fundera på!
Jag bytte bort min gamla GPZ600 (85:a), för att jag inte kände för att riskera stå där med ålderskrämpor (på hojen alltså
) som skulle kosta en massa pengar.
Men den var faktiskt i riktigt, riktigt fint skick.
Den har funkat hur bra som helst i nio...ja ni läser rätt...nio år tills jag sålde den för ett och ett halvt år sedan.
Enda typproblemet som jag inte kunde undkomma var att kopplingen hade en liten tendens till att slira.
Om man inte hittade på ett knep för att åtgärda det, så skulle det kosta 8000 kr att fixa det...
Inte lönt med en gammal hoj som bara betingar den dubbla penningen mot reperationen.
Valet föll på en nyare VFR, eller en RF900.
VFR = hållbar, bekväm, billigare försäkring, bra vrid, men saknade dock lite bett i bromsarna och var inte direkt snabbstyrd, dock dyrare i inköp.
RF = lite kända problem, motor som duger till allt och lite till..., bättre vägegenskaper än VFR, faktiskt bra komfort också (dock inte riktigt samma som VFR), men inte billig försäkring förstås.
Men har jag mycket ROLIGARE nu med en nyare hoj ?
Nja, egentligen inte så mycket, bara lite bättre i allmänhet, förutom en betydligt starkare motor.
Däremot är det dyrare med en nyare och starkare hoj.
Å andra sidan så är risken för att få problem med den betydligt mindre.
En körglad hoj som funkar och är i fint skick funkar till de flesta alltså, den måste inte nödvändigtvis vara supersnabb och ny.