Det är nog dags att byta hoj....

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag är nog böjd att hålla med The Dude. Fazer 1000 har ju allt det du är ute efter:
Vrid och effekt i massor.
Roligare chassie än en Hayabusa men ändå med bra egenskaper för långåka.
Har svårt att tro att en Fazer 1000 skulle kräva mer i mekande/service än vilken Honda som helst.

Lite av en sleeper och det passar nog dig bättre än en plastraket, för jag vet ju allt.
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Vill dessutom tillägga att den enda hoj som jag ägt som har tappat ventilsäten är en Hånda från 1993 :rolleyes:
 

Reborn

Mindre än planerat
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Triumph Sprint RS
OLJEKYLD GSXR skrev:
Så, nu kommer en av de största gammelhojs-fånarna här på forumet, nämligen lilla jag :D
Jag har en del funderingar om hojval. Eftersom jag fortfarande är en liten snoris (snart 24 år) så har jag inte direkt många hojar att välja på om jag ska kunna betala försäkringen utan att bosätta mig i en riskoja. Dessutom är jag inte en racerförare. Vad jag söker hos en hoj är: Jag ska kunna åka rätt fort i kurvorna, jag ska sitta bekvämt nog för att åka 20 mil utan att stanna och sträcka på benen, jag ska kunna göra snabba omkörningar på högsta växeln i 70 km/h, jag ska ha en kåpa som skyddar mer än pungen, jag ska ha en hoj som man kan skjutsa på utan att passageraren sitter som en apa, jag ska ha mycket vrid och ännu mer toppeffekt, dessutom ska jag kunna skruva själv och kunna försäkra den.
Kännde jag att jag var så bra förare att jag behövde en R1, ZX9, Blade eller 1000R så skulle jag köpa en och betala vad det kostar. Ställer jag hojen mot kostnaden och jämför mervärdet mot min gamla holk så är det inte värt det. Har jag roligare på en sprillans hoj än på min? Kör jag fortare? Svar nej på bägge, jag har skitkul med min hoj och kör så fort jag tycker är listigt, det har inte med cykeln att göra.
Mitt max-tak för vad jag anser är rimligt att betala i försäkring är 1000:- i månaden, över det så är det inte värt det. Jag ligger långt under just nu med min hoj.
Eftersom det är så mycket skruvande med gamla hojar, vad har då än sålänge gått sönder på min hoj? Har ägt den sedan 2000.
startmotorn packade ihop förra sommaren, det billigaste var att behålla Jonne_boy som startmotor men jag blev tvungen att köpa en beggad på skroten. En returvajer köpe jag när jag köpte RS-gasarna, i samma veva köpte jag Pingel-kranen. Dyna tändspolar inhandlades när jag trimmade hojen, såsom kolvar. Vid trimtillfället så behövdes ändå en honing och kolvringsbyte, det får man räkna med i min kalkyl. Portning och fixandet med toppen var inte nödvändig men gjordes självklart ändå. Framhjulslager är bytta och en massa frambromsbelägg, bak är bytta en gång. Drivpaket har jag bytt två gånger. Däck har jag också bytt två gånger. Köpte en ny styrdämpare när originalet tryckte ur sig all olja, bytte packboxar och fjädrar i gaffeln i våras. Köpte en till insats för att få halvljus på bägge strålkastarna. En massa olja och filter har också gått åt.
Summa: De nödvändiga detaljerna som olja, filter, däck, kedjor, bromsar och liknande måste köpas även till en ny hoj. Att trimma är valfritt.
Jag har en hel del oljeläckage på cykeln, pga att jag har skitit i att köpa packningar och använt silicone istället, som jag inte låtit torka ordentligt. Den läckte inte en droppe när jag köpte den eller under hela första säsongen.
Har kört 3500 mil med hojen sen köpet, den har nu gått 7100 mil.
Skulle jag köpa en ny hoj så skulle jag köpa en Hayabusa, finns inget annat jag vill ha. Hojar med 100 hk är för klena och trötta, twinnar låter som gräsklippare och är för trötta. Jag ska fortsätta att utveckla min hoj lite till, blir lite mer väss och ny bakstötdämpare. Som det är nu så leker den nuvarande dämparen cykelpump i böjarna, trots det så brukar det inte vara så många med nya hojar som vill köra fortare på krokväg, Mattias är en av dem som kör om mig så ofta han kan (vilket är ofta) men han är bättre på att köra också.
Slutsats fån Oljeryk: Jag är nöjd med min gamla hoj. Jag behöver inte en ny hoj. Visst är jag sugen på en Busa, jag har alltid gillat den hojen. Det kostar däremot mer än det smakar för mig. Jag kör inte fortare på en ny hoj. Jag har inte roligare på en ny hoj. Jag har lärt mig hantera hojar som inte har bergstadiga chassien, toknypande bromsar och fjäderlätt hantering.
Delar inte folk min uppfattning så visst, det är helt lugnt. Däremot så är det många som dömer ut äldre hojar utan att ens ha kört en meter på dem, den information som de tror sig ha har de hämtat ur en svensk hojtidning som dömer ut allt som inte är av årets modell, och som dessutom inte ens bryr sig om rena faktafel i begagnatguider. Andra tror sig behöva en ny sporthoj och tror sig kunna hantera den hojen fullt ut, trots att de inte ens kan den grundläggande tekniken för hur man tar en kurva.
Nä, man lär nog köpa det man vill, annars blir man inte nöjd. Ska jag säga nångot om fallet Freppa så är problemen lika ofta självförvållade. Hojen behövde en översyn, men det var Freppoa som inte efterdrog vissa detaljer :p :p För Goines så är det väl förgasarna som inte lirar ordentligt (RS, inte hojens fel), gängpaj i en del detaljer (föregående ägares fel) och felaktig tändföljd ( inte hojens fel). Är man inte nöjd så lär man byta, annars tappar man gnistan. Är det nån som verkligen har orkat läsa enda hit? Imponerande! Har jag en poäng eller dravlar jag bara, förblindad av mitt gammelgixxer-beroende? Jag kan tala om att hade jag köpt en FZR1000 eller ZZR1100 så hade jag troligen stått först i ledet för dessa hojars anhängare, med fanan högt. En del tror att vi är allvarliga, jag för min del älskar att driva med nyhojs-klubben.

Peewh!!!
Prova med radbrytningar efter punkt :whip
...liksom lättare att kämpa sig genom då :rolleyes:

Nåja, jag LÄSTE det faktiskt! :crash
...så det fanns ju något i det hela värt att fundera på!

Jag bytte bort min gamla GPZ600 (85:a), för att jag inte kände för att riskera stå där med ålderskrämpor (på hojen alltså :p ) som skulle kosta en massa pengar.
Men den var faktiskt i riktigt, riktigt fint skick.
Den har funkat hur bra som helst i nio...ja ni läser rätt...nio år tills jag sålde den för ett och ett halvt år sedan.
Enda typproblemet som jag inte kunde undkomma var att kopplingen hade en liten tendens till att slira.
Om man inte hittade på ett knep för att åtgärda det, så skulle det kosta 8000 kr att fixa det...
Inte lönt med en gammal hoj som bara betingar den dubbla penningen mot reperationen.

Valet föll på en nyare VFR, eller en RF900.
VFR = hållbar, bekväm, billigare försäkring, bra vrid, men saknade dock lite bett i bromsarna och var inte direkt snabbstyrd, dock dyrare i inköp.
RF = lite kända problem, motor som duger till allt och lite till..., bättre vägegenskaper än VFR, faktiskt bra komfort också (dock inte riktigt samma som VFR), men inte billig försäkring förstås.

Men har jag mycket ROLIGARE nu med en nyare hoj ?
Nja, egentligen inte så mycket, bara lite bättre i allmänhet, förutom en betydligt starkare motor.
Däremot är det dyrare med en nyare och starkare hoj.
Å andra sidan så är risken för att få problem med den betydligt mindre.

En körglad hoj som funkar och är i fint skick funkar till de flesta alltså, den måste inte nödvändigtvis vara supersnabb och ny.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jag håller med Per. Jag har ju också ett gammalt lik numera. Men det går inte nämnvärt mycket sämre för det. Och skulle det nu råka göra det så skyller jag bara på hojen. Enkelt.
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Även om man har en ny hoj så behöver det ju inte innebära att man har en problemfri hoj.

Min, hyfsat nya, har varit allt annat än pålitilig sista tiden. Oljeläckage från höger och vänster, missljud och skrammel (förvisso en stånka) och nu läcker även bromsvätskebehållaren till frambromsen.
Allt detta efter 1000 körda mil.

Yamaha är ju inte direkt jättesnabba på att skicka garantigrejer heller, som sig bör.

Garanti ja, det är ju faktiskt en stor fördel med nyare hojar.
 

Mike

Suzukifanatiker?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kongl. Huvfudstaden
Hoj
#Gixxer 1K-05 #Katana original No 95 -82, #GSX-R1100 original -87, #GSX-R750R No 102 original -89*såld*
Först lite besserwisser..
Gixxer 1K finns ifrån -01

Premierna ÄR åt helvete..vi är ju grannar så det är bara att gilla läget...glöm det där med premier under 10000..såvida du inte vill flytta ut i skogen :tummenupp
Här i stan kan du vara glad om du kommer under 30000!!

Hoj då?
Tja,du ser ju vad jag ålar omkring på.. :D :D
Man behöver bara träna upp böjligheten i lederna så....

Åka fort rakt fram: Panzer 12a eller Skalbagge
Åka där det svänger: Gixxer,Blade,Retta och Kwak9a

Your choice my friend... :tummenupp :tummenupp :tummenupp
 

MrGooFy

Tebax
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Borås
Hoj
Is no more
McB skrev:
Klart att du ska köpa dig en R1a, så får du vara med i min och Peters nystartade klubb "InteSåGammelYamma". Du kan tom. få bli hedersmedlem, med allt vad det innebär.

Ehm :rolleyes: frågan är om min hoj platsar i den klubben, den börjar ju trots allt få ett par år på nacken nu.


Freppa det är absolut inga problem att åka långt på en retta. Iofs så ha jag inte åkt några brutala dagsåkningar typ tyskland tur och retur men jag tycker man sitter ganska så bekvämt på rettan. Håller man sig bara över 140 så blir man inte ens trött i armarna.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Mike skrev:
Åka fort rakt fram: Panzer 12a eller Skalbagge
Åka där det svänger: Gixxer,Blade,Retta och Kwak9a

Men vafan, då behöver han ju inte byta,,,, :D :rolleyes:
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Inget emot gammalt men det var faktiskt en jäkla känsla att köpa en helt ny hoj (min första dessutom)! Sen att det är en dålig affär när man säljer sen får man väl ta. Jag är en sån som inte nyttjar hojen till mycket av potentialen men då kör jag ju därefter - känns inte som att jag var tvungen att köpa en jätteklen cykel och stega mig upp. Nästa hoj (nästa säsong?) blir nog en ny 600 eller en 1-2 gammal större hoj. Mest för att testa något annat.

Att slippa skruva är också värt pengarna för mig - har svurit många gånger när jag legat under min gamla Golf från -81 (såld sen länge) vid precis de tillfällen då man inte är sugen på att skruva...
 

Norris

Freppa gillar katt,gillar katt Freppa?
Gick med
7 Mar 2003
Ort
schodinge
Hoj
cresent compakt
Jag tycker nog att Mattias har rätt!

00- eller nyare blade är ett as bra allternativ!
Snabb på bana, bekväm på längre färder, sketa bra stunt hoj, bra garantier, super kvalitet, snygg och du kan hitta en till bra priser!

http://212.37.5.92/www/forum/showthread.php?s=&threadid=6415

En polare (dock i Sundsvall) ska sälja en 00- blade 1300/1500 mil!

Rent generellt så tycker jag att jämföra dessa r-hojar med varandra är bara löjligt p.g.a attför gemene man så är skillnaden jäkligt liten, helt enkelt en smaksak!

Good luck Freppsie in your quest for the holy ride :tummenupp

puss/Norris
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Freppa skrev:
Det är med tungt hjärta som jag måste meddela mina planer på att gå ur Gammelgixxer klubben. Har tröttnat helt enkelt. Det är kul att småmecka men inte hela tiden (Gamle svarten sa till mig i vintras "Visst, det är kul nu, men när du rivit 4-5 gånger, då spyr du på det!", och han hade rätt).

JAG ÄNDRADE LITE I FÖLJANDE TEXT försök att lista ut vart :)

Bakgrunden är följande:
- I vintras renoverade jag hojen. Dumsnål som man är så prövade jag med redan inslitna kolvringar - big misstake. Hojem drar 1 liter olja per 100 mil. Ingen höjdare. Fördelen blev att det blev en fantastiskt mycket roligare hoj att köra. Om ni inte lekt med en av Anders Brink portad top och RS-38 : or så rekommenderar jag er att pröva det :)
- Det är alltid nåt som måste fixas på den. Lite småcharmigt, men inget i långa loppet känner jag
- Jag är inte duktig på att köra hoj. Det blir ju inte bättre av att jag har problem att svänga vad jag än gör. 18" och 240kg är liiiite tungt. Är trött på att vara en bromsklots när man är ute (inte för att det stör mitt ego, men får inget riktigt flyt i körningen tyvärr, och vill ju gärna hänga på liiiite granna iallafall. Rakt fram racing är ju gammelgixxerns adelsmärke.

Jag tror inte jag blir bättre på att köra med en ny hoj, men jag vet att jag inte blir en bättre förare i det tempo jag vill med denna hoj. Sorgligt, men sant. Jag är inte rätt person att ratta den (Sätt Nr.1 exempelvis på min hoj skulle han säkert köra åttor fortfarande kring andra, men sedan är han ju duktig och jag en sopa)

Här är mina alternativ.

  • Köpa en liten gatureggad cross och leka med. Samtidigt köpa en banhoj och satsa på sådant.
  • Köpa en APRILIA RSV-R. (Jag gillar ju vrid så....)
  • Köpa en Hayabusa.

Det första alternativet är roligast just nu. Lite pengar och så. Tyvärr inget i längden tror jag (skulle nog ruttna på crossen fort)
Det andra alternativet är tänkbart. Är bara lite skeptisk till att toura med dessa hojar (jag är ju som bekant road av att köra långt i tid och otid)
Det tredje är nog det bästa av två världar, men en jävla kostnad.

Så, nu vet ni mitt dilemma. Vad skulle ni göra? Låt oss säga att 90' är maxkostnaden som jag är beredd att ta (försäkringskostnaden åsidosatt)?
Tanken är att renovera gammelgixxern i vintern (fixa kolvringarna) och sälja den till nästa säsong och använda de pengarna till försäkringen, för den lär väl inte sjunka.

/Undrande i Åmål

Ps. Det finns ett alternativ som är gammelgixxern: Byt till 17" däck på min - det är ju dag och natt att köra en sådan - det går ju att svänga utan att leka brottare samtidigt!. Men återigen - orkar jag med meckandet?
 

Hightuned

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2003
Ort
Saltsjöbaden
Hoj
Blandat japansk skrot
Mike skrev:
Först lite besserwisser..
Gixxer 1K finns ifrån -01


Åka fort rakt fram: Panzer 12a eller Skalbagge
Åka där det svänger: Gixxer,Blade,Retta och Kwak9a


Det där va väl lite orättvist, skulle inte duccen eller millen duga till att svänga med?. Dom kanske inte riktigt matchar 4:eek:rna i motoreffekt men det är inget som du lider av på gatan, och skulle färden gå på motorväg så räcker det ju att man lägger sig i suget så kompenserar man lätt dom 10-15 blås extra som en riskokarna presterar i toppen.
Jag skaffade just min första twin och fattar inte varför jag inte köpt en tidigare utan envisats med att åka 4:a. Tycker man inte att ljudet är en källa till utlösning så är garanterat bottenvridet det!. Och har man råd så har ju sossarna inte instiftat någon lag mot att ha två hojar(ännu i all fall). :D
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
OLJEKYLD GSXR skrev:
....Vad jag söker hos en hoj är: Jag ska kunna åka rätt fort i kurvorna, jag ska sitta bekvämt nog för att åka 20 mil utan att stanna och sträcka på benen, jag ska kunna göra snabba omkörningar på högsta växeln i 70 km/h, jag ska ha en kåpa som skyddar mer än pungen, jag ska ha en hoj som man kan skjutsa på utan att passageraren sitter som en apa, jag ska ha mycket vrid och ännu mer toppeffekt, dessutom ska jag kunna skruva själv och kunna försäkra den. ...

Det var väl själve faaan....
VFR!!!

Allt du ber om förutom skruvandet. Den behöver inte skruvas! Och jag snackar om en -89 med 10000+ på mätaren! Är ni rasister eller varför envisas folk i den här diskussionen med att ignorera Viffern!?!?!
 

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
Ducce ST4S!!!
Bra tourer, kapacitet att köra ifrån de flesta på krokig väg och ett ljud som 4:eek:r bara kan drömma om... :hej

Fredrik :fakta
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ja, ska du prompt ha en traktor så köp en Mille R. Eller en Ducati 999, fast de kostar ju lite mer. Millen är okej, KÖP!
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Kapten Potät Himself (Mike) och jag pratade länge och väl igår, och han har många poänger.
Jag skall i ärlighetens namn säga att det just nu står mellan
R1, GSXR1000 och Hayabusa (OM jag nu köper ny hoj).
R1:an har jag aldrig provat. Får väl se om någon vågar låna ut en, eller svänga förbi något Yamaha-center.
GSXR1000 måste jag prova på någon rolig väg. Är liiiiiite nervös för insprut (lite för mycket digitalt AV/PÅ, men jag kan ha fel.
Hayabusa: Spännande hoj. Fronten ser ut som hejkomochhjälpmig, men resten är vackert.

Kollade även lite snabbt försäkring på en gixxer1000 och en busa igår. Det billigaste jag hittade på en halvförsäkring var 2087 i månaden för 1000 och 1800 på busan, men med den ohyggliga garagepreien 1415:- per månad!!! Måste nog se om det stämmer.

Måste räkna lite. Nog för jag är ett kapitalistiskt svin, men nu börjar utgifterna bli löjligt höga. Bara bilen går på 4000 i månaden, och då har jag inte kört en meter (nackdelen med en seminy bil - om man bor i Stockholms innerstad och vill slippa ha en parkeringsskada efter en vecka så måste man ha garage).
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
*hosthost* BMW R1100S.

Behöver jag säga mer. Med chip och nytt ljud så...

:D
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Freppa: Jag har en Aprilia Falco -01 till salu, moderat modifierad,
Titta i säljes avdelningen, går utmärkt att köra långt med och underbar i kurvorna och bra klipp.

PS Jag hade en gsxr 1000 -88 innan, och detta är min andra Falco DS

PSS Vrid finns i överflöd i den hojen DSS
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Jo jo, men Mike är ju fixerad vid stora nya slagskepp också. :hej
Provkör så många hojar du kan, både från butik och från privatannonser. Man ska inte lyssna så mycket på andra egentligen. Kommer du fram till att DU gillar Motoguzzi, så köp en sån. Skit i alla andra som tycker att posörvärdet är av avgörande betydelse.
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
svar på tal!

har inte läst mer än första inlägget men jag tycker att du ska


1 kolla på superike.se han har en sprillans cbr 900 rr för 105 tusen kvar

2 köp min polares ducati monster 9oo ie -02 för superbilliga 81 tusen där har du billig försäkring(klass 5) mycket vrid och hög poserfaktor !! mycket lättkörd!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top