Det är nog dags att byta hoj....

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Freppa, det är klart att du ska ha en TWIN!!! Eftersom du redan är Suzukifrälst så är ju valet givet, TL1000R ! :D

Design som väcker känslor (älska eller hata), underbar motor (massor av botten och mellan register och drar ändå bra på topp ända upp till 11000 rpm), rymlig körställning. Somliga säger att den är tung, jo om man jämför med en R6 kanske... men den är ju 40 - 50 kilo lättare än din gammelgixx iaf. Billig i inköp (65 till 75 papp). Finns MASSOR av mods och tweaks som inte BEHÖVER göras men som är jävligt roligt att pilla med för att förädla cykeln och den svarar mycket bra på små, enkla, billiga förbättringar.

Innan du bestämmer vad du ska göra så gå in på www.tlplanet.com och surfa runt lite och läs lite här och där så får du en uppfattning om hur de som äger hojen uppfattar den. :tummenupp

En artikel här: http://www.sportsbikeworld.co.uk/Bike Features/TLR1000/Tlr1000.htm


Om detta inte är någonting för dig så välj en `Busa.


Edit: Jag glömde ju att nämna LJUDET ! :rock
 
Last edited:

TLRR

Guest
Valet är självklart TL1000R :D Underbar båge med bra körställning,man får inte blodstopp i benen och man orkar lätt med 40 mila turer.
 

TheDude

Überposör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Texas
Hoj
King of the road
Freppa, freppa, freppa...du ska naturligtvis köpa dej en Fazer :rock , har du en gång satt dej på en sådan så lovar jag dej att du inte vill hoppa av den igen :D

Tillåt mej freschta mit ein schtyck bild :crash
 

Bifogat

  • vårbild på hojen 2 030412.jpg
    vårbild på hojen 2 030412.jpg
    47.5 KB · Visningar: 537

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jag meckar inte, kör iof proffsrenoverad motor men ändå.

/K.Apitalist
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Freppa skrev:

Hayabusa - 1999-2002

Är det nåt som måste vara gjort på dom rent servicemässigt? (vet att busan hade problem med kamkjedjesträckaren 1999)

Jag betalar 7800:- hel/hel på TH för min Busa -99

Tänk på att premien går ner ganska kraftigt om du inte kör året modell på hoj.

Inget annat att kommentera på Busan
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Bingo du "känner" mig, och jag har nog haft flest problem av alla med min gixxer -00:a

Mattias har rätt som vanligt.

Köp en Honda!!!

Det många inte tänker på är servicegraden hos generalagenten och den är obefintlig på KGK suzuki tyvärr.
Om något går sönder (and, yes it will) så kan du räkna en minst 4 veckor innan du fått delar till den, och det är best case senario.

Honda, Honda, Honda!!

/KetogaN
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
KetogaN skrev:
Bingo du "känner" mig, och jag har nog haft flest problem av alla med min gixxer -00:a...
Fan, jag glömde ju dig, KetogaN! Jaja, jag har väl fel och Mattias rätt - som vanligt. :crash
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Göran skrev:
Jag betalar 7800:- hel/hel på TH för min Busa -99

Tänk på att premien går ner ganska kraftigt om du inte kör året modell på hoj.

Inget annat att kommentera på Busan

Skämtar du? Hur gammal är du?! Det var en premie att döda för!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Göran skrev:
Jag betalar 7800:- hel/hel på TH för min Busa -99

Tänk på att premien går ner ganska kraftigt om du inte kör året modell på hoj.

Inget annat att kommentera på Busan

:confused: :skrämd

Hur ???
 

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Mattias skrev:
Göran är en kille på snart 36 vintrar, bosatt på landet. Han tycker om att... etc, etc.

Vad mer finns att tillägga ?? Tack Mattias !

jo, kanske en sak. Jag har en hel del andra försäkringar hos TH oxå, exv hus och bilförsäkring. Rabatt för medlemsskap i SMC är oxå inräknad.
 

buLLit

Evil......Not!
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Boråstrakten.
Hoj
R1 -00
Köp en Retta -00, ett steg upp från första modellen men inte det absolut nyaste/dyraste.

Inköp mellan 70k-85k kr givetvis beroende på mil och utrustning.
Om valet står mellan en med slip-on eller en med styrdämpare, så ta för h*****e inte den med slip-on för då kraschar du när framhjulet tar mark efter första wheelien!
Jag körde en hel månad utan styrdämpare när min hoj var ny och dessa styrvobbel som R1:an presterar är fantastiska. :fakta Var alldeles för nära att krascha vi flera tillfällen. Nu med en Öhlinare på är den lugn och fin! :tummenupp

Försäkringen är visserligen sådär..... :( betalar ca 19k hel/hel men eftersom den är avställningsbar blir årskostnaden runt 12k inkl garageförsäkring på vintern.

Bara att slå till, ingen kan ju förneka att Rettan är en rolig och snygg hoj! :squid
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll
Så, nu kommer en av de största gammelhojs-fånarna här på forumet, nämligen lilla jag :D
Jag har en del funderingar om hojval. Eftersom jag fortfarande är en liten snoris (snart 24 år) så har jag inte direkt många hojar att välja på om jag ska kunna betala försäkringen utan att bosätta mig i en riskoja. Dessutom är jag inte en racerförare. Vad jag söker hos en hoj är: Jag ska kunna åka rätt fort i kurvorna, jag ska sitta bekvämt nog för att åka 20 mil utan att stanna och sträcka på benen, jag ska kunna göra snabba omkörningar på högsta växeln i 70 km/h, jag ska ha en kåpa som skyddar mer än pungen, jag ska ha en hoj som man kan skjutsa på utan att passageraren sitter som en apa, jag ska ha mycket vrid och ännu mer toppeffekt, dessutom ska jag kunna skruva själv och kunna försäkra den.
Kännde jag att jag var så bra förare att jag behövde en R1, ZX9, Blade eller 1000R så skulle jag köpa en och betala vad det kostar. Ställer jag hojen mot kostnaden och jämför mervärdet mot min gamla holk så är det inte värt det. Har jag roligare på en sprillans hoj än på min? Kör jag fortare? Svar nej på bägge, jag har skitkul med min hoj och kör så fort jag tycker är listigt, det har inte med cykeln att göra.
Mitt max-tak för vad jag anser är rimligt att betala i försäkring är 1000:- i månaden, över det så är det inte värt det. Jag ligger långt under just nu med min hoj.
Eftersom det är så mycket skruvande med gamla hojar, vad har då än sålänge gått sönder på min hoj? Har ägt den sedan 2000.
startmotorn packade ihop förra sommaren, det billigaste var att behålla Jonne_boy som startmotor men jag blev tvungen att köpa en beggad på skroten. En returvajer köpe jag när jag köpte RS-gasarna, i samma veva köpte jag Pingel-kranen. Dyna tändspolar inhandlades när jag trimmade hojen, såsom kolvar. Vid trimtillfället så behövdes ändå en honing och kolvringsbyte, det får man räkna med i min kalkyl. Portning och fixandet med toppen var inte nödvändig men gjordes självklart ändå. Framhjulslager är bytta och en massa frambromsbelägg, bak är bytta en gång. Drivpaket har jag bytt två gånger. Däck har jag också bytt två gånger. Köpte en ny styrdämpare när originalet tryckte ur sig all olja, bytte packboxar och fjädrar i gaffeln i våras. Köpte en till insats för att få halvljus på bägge strålkastarna. En massa olja och filter har också gått åt.
Summa: De nödvändiga detaljerna som olja, filter, däck, kedjor, bromsar och liknande måste köpas även till en ny hoj. Att trimma är valfritt.
Jag har en hel del oljeläckage på cykeln, pga att jag har skitit i att köpa packningar och använt silicone istället, som jag inte låtit torka ordentligt. Den läckte inte en droppe när jag köpte den eller under hela första säsongen.
Har kört 3500 mil med hojen sen köpet, den har nu gått 7100 mil.
Skulle jag köpa en ny hoj så skulle jag köpa en Hayabusa, finns inget annat jag vill ha. Hojar med 100 hk är för klena och trötta, twinnar låter som gräsklippare och är för trötta. Jag ska fortsätta att utveckla min hoj lite till, blir lite mer väss och ny bakstötdämpare. Som det är nu så leker den nuvarande dämparen cykelpump i böjarna, trots det så brukar det inte vara så många med nya hojar som vill köra fortare på krokväg, Mattias är en av dem som kör om mig så ofta han kan (vilket är ofta) men han är bättre på att köra också.
Slutsats fån Oljeryk: Jag är nöjd med min gamla hoj. Jag behöver inte en ny hoj. Visst är jag sugen på en Busa, jag har alltid gillat den hojen. Det kostar däremot mer än det smakar för mig. Jag kör inte fortare på en ny hoj. Jag har inte roligare på en ny hoj. Jag har lärt mig hantera hojar som inte har bergstadiga chassien, toknypande bromsar och fjäderlätt hantering.
Delar inte folk min uppfattning så visst, det är helt lugnt. Däremot så är det många som dömer ut äldre hojar utan att ens ha kört en meter på dem, den information som de tror sig ha har de hämtat ur en svensk hojtidning som dömer ut allt som inte är av årets modell, och som dessutom inte ens bryr sig om rena faktafel i begagnatguider. Andra tror sig behöva en ny sporthoj och tror sig kunna hantera den hojen fullt ut, trots att de inte ens kan den grundläggande tekniken för hur man tar en kurva.
Nä, man lär nog köpa det man vill, annars blir man inte nöjd. Ska jag säga nångot om fallet Freppa så är problemen lika ofta självförvållade. Hojen behövde en översyn, men det var Freppoa som inte efterdrog vissa detaljer :p :p För Goines så är det väl förgasarna som inte lirar ordentligt (RS, inte hojens fel), gängpaj i en del detaljer (föregående ägares fel) och felaktig tändföljd ( inte hojens fel). Är man inte nöjd så lär man byta, annars tappar man gnistan. Är det nån som verkligen har orkat läsa enda hit? Imponerande! Har jag en poäng eller dravlar jag bara, förblindad av mitt gammelgixxer-beroende? Jag kan tala om att hade jag köpt en FZR1000 eller ZZR1100 så hade jag troligen stått först i ledet för dessa hojars anhängare, med fanan högt. En del tror att vi är allvarliga, jag för min del älskar att driva med nyhojs-klubben.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
OLJEKYLD GSXR skrev:
...Har jag en poäng eller dravlar jag bara, förblindad av mitt gammelgixxer-beroende?...
Du har många poänger. Det är inte det man har utan det man gör med det man har som räknas. (Fast toknypande bromsar och bergstadigt chassi är vanebildande ;) ).
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ja du Oljekyld, inte var det kort men jag kom igenom.
Jag står själv i valet och kvalet om jag ska byta till en nyare. brutalt svårt att bestämma mig. Är det värt inköpspengarna, ökade försäkringskostnader, större värdeminskning osv. jag tror det i alla fall....

Dina argument för att behålla gammelskrotet liknar de som jag kör för mig själv. Tyvärr så är det inte samma grej att köra en gammal tung skrothög som en ny smidig. framför allt bromsarna har jag märkt, vilken dröm på de nyare!!

Men till slut vänjer man sig med det nyare och vad vill man ha då, ännu nyare....

Jobbigt det här, men jag tror ändå att jag byter i slutet på säsången.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top