Peewh!!!
Prova med radbrytningar efter punkt
...liksom lättare att kämpa sig genom då
Nåja, jag LÄSTE det faktiskt!
...så det fanns ju något i det hela värt att fundera på!
Jag bytte bort min gamla GPZ600 (85:a), för att jag inte kände för att riskera stå där med ålderskrämpor (på hojen alltså
) som skulle kosta en massa pengar.
Men den var faktiskt i riktigt, riktigt fint skick.
Den har funkat hur bra som helst i nio...ja ni läser rätt...nio år tills jag sålde den för ett och ett halvt år sedan.
Enda typproblemet som jag inte kunde undkomma var att kopplingen hade en liten tendens till att slira.
Om man inte hittade på ett knep för att åtgärda det, så skulle det kosta 8000 kr att fixa det...
Inte lönt med en gammal hoj som bara betingar den dubbla penningen mot reperationen.
Valet föll på en nyare VFR, eller en RF900.
VFR = hållbar, bekväm, billigare försäkring, bra vrid, men saknade dock lite bett i bromsarna och var inte direkt snabbstyrd, dock dyrare i inköp.
RF = lite kända problem, motor som duger till allt och lite till..., bättre vägegenskaper än VFR, faktiskt bra komfort också (dock inte riktigt samma som VFR), men inte billig försäkring förstås.
Men har jag mycket ROLIGARE nu med en nyare hoj ?
Nja, egentligen inte så mycket, bara lite bättre i allmänhet, förutom en betydligt starkare motor.
Däremot är det dyrare med en nyare och starkare hoj.
Å andra sidan så är risken för att få problem med den betydligt mindre.
En körglad hoj som funkar och är i fint skick funkar till de flesta alltså, den måste inte nödvändigtvis vara supersnabb och ny.