It's not the fart that kills, it's the smell.![]()
![]()
*asgarvar* Trodde inte att d fanns nån kvar med min Benny Hill-humor...
It's not the fart that kills, it's the smell.![]()
![]()
Jag att det inte är vi själva som orsakar mc-olyckorna. (Oftast inte)
utan det är bilisterna.
Van överlever inte genom att åka hoj och tänka på hur vi själva kör. Vi måste tänka åt bilisterna också.
För mig har detta bl a inneburit att jag förstått att när det skiter sig så skiter det sig. Det är därför det heter olycka. Det kan skita sig i alla farter och när som helst. Det var också efter detta jag tog hojkort som alla alltid sagt till mig är så farligt. Well, kan man mista livet i en ny Volvo i 90 på 90-väg utan att göra något fel så finns det inga garantier och än så länge lever jag...
Till er som envist hävdar att farten inte har nån betydelse, läste jag följande i morse: (detta avser bilar etc men liknande fakta finns säkert för mc)
"DTF vill öka förståelsen bland bilisterna, exempelvis att hastigheterna 30, 50 och 70 inte är slumpmässigt utvalda utan kritiska gränsfaktorer.
– Nio av tio fotgängare som blir påkörda i 30 km/h överlever. Redan vid 40-50 km/h är det omvända förhållanden. Nio av tio dör, säger han.
Samma förhållanden råder i korsningar där hastigheten är sänkt till 50 km/h. Nio av tio bilister klarar en sidokollision med livet i behåll om det går i 50. Redan vid 70-80 km/h är förhållandena omvända. Nio av tio dör.
– Samma sak med 70 km/h, säger Moberg. Med dagens bilar överlever nio av tio en frontalkrock i 70 km/h. Men går det i 90 km/h så är det nio av tio som dör. "
källa: http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article329561.ece
DTF är Dalarnas Trafiksäkerhetsförbund.
kör man fort och klotar får man skylla sig skjälv. de e inte ofta medpartnen skadas vid krock med mc.[/QUOTE
men det händer faktiskt å det ska du leva med....( om det är du som skadar en annan eller värre...) kör fort på rätt ställe,....![]()
Den bästa samhällsekonomiska åtgärd som finns är faktiskt att placera ut fartkameror så medelhastigheten sjunker, det finns det studier på.
Du verkar ju ha bestämt dig för att dina åsikter är sanning så jag vet inte hur jag ska kunna bemöta dina inlägg när varken argument eller statistik biter på dig.
Sätt dig in i frågan lite bättre och ta med en kostnadsberäkning så ser du snart vilka prioriteringar som är viktiga. Det är inte botbeloppen som gör att staten tjänar pengar, det är vad samhället sparar i form av vårdkostnader mm som är den stora vinsten med sänkt hastighet.
Jag tipsar åter igen om www.vti.se , använd sökfunktionen under "vår forskning" och sedan "publikationer" så har du läsning året ut.
Läser du INTE innan du svarar? En traktor har knappast kört över gällande hastighetsbestämmelse!
Självklart har farten betydelse! Om vi alla låser in oss hemma i en skrubb blir vi ju inte trafikdödade! Däremot dör vi alla av törst efter ca 3 dygn!
Detta enligt vad VV och VTI påstår.
Trots detta så har antalet döda och skadade i trafiken inte minskat dom senaste åren. Detta är också enligt statistik från VV och VTI.
Om jag inte minns fel så var det till och med så att det har ökat något.
Hur kommer det sig att det dör fler trots att man vidtagit massor av åtgärder som man hävdar ska rädda liv??
Här finns mycket! http://www.sika-institute.se/Doclib/2006/ss_2006_31_webb.pdf
0.5% var singeolyckor med traktor! Knappast fartrelaterat!
Vi är nu nere på 162 personer!
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |