Dax att lyfta tråden igen och länka till en ny artikel
http://sydsvenskan.se/malmo/article322524.ece
Jag tycker inte man kan dra några paralleller mellan cykelolyckor på 40-väg och dödsolyckor med mc som företas i "fri fart".
Dax att lyfta tråden igen och länka till en ny artikel
http://sydsvenskan.se/malmo/article322524.ece
Jag tycker inte man kan dra några paralleller mellan cykelolyckor på 40-väg och dödsolyckor med mc som företas i "fri fart".
Alla som dör på hoj dör för att de smällt med något, kört in i en vägg, sten, bil eller blivit påkörda av en bil, hoj, mm. Jag vågar säga att ingen av dessa har dött på grund av att de inte haft ryggskydd/skinnställ. Några av dom har säkert inte haft det på sig men det är i sig inte orsaken till dödsfallet.
Smäll inte så lever ni och för att inte smälla så använd huvet när ni kör. Man kan köra fort och säkert eller mindre fort men dödslänktande.
Hårda saker som har annan hastighet än dig/står stilla gör ont och det är där hela resonemanget bör ligga. Att svära sig fri från detta faktum genom att dra på sig en gråsugga i pvc-plast som man fäster i tvenne gummistroppar löst på ryggen är bara ett verklighetsflyende.
Jag köper bara ditt resonemang delvis. Visst dör man oavsett vad man har på sig, bara man slår sig hårt nog, men bra skydd kan göra det betydligt behagligare att överleva än vad det annars skulle kunnat vara.
Ungefär så, ja. Även i rullstol för resten av livet så räknas man som överlevande.Teo skrev:
Ungefär så, ja. Även i rullstol för resten av livet så räknas man som överlevande.
En ny stövel är billigare än en ny fot. För att inte tala om leveranstiden...
Missförstå mig rätt, skydd ÄR roligare att åka omkull i än utan men en person med fysiskt gehör förstår att om en 90 kgs människa kommer i 20 blås så väger han ganska så mycket mer :rörelseenergi och i 50, 100, 200 knutar så väger han ton. Ryggskyddet som man med enkelhet knäcker över benet utan år av ryssfemmorinmundigande blir då tämligen meningslöst.
Jag har aldrig sagt att massan ökar, var läste du det? Rörelseenergi pratade Jag om. Läs igen.Om du nu vill påskina att det är ett kvalitetsdrag att ha "fysiskt gehör" så kanske du skulle jobba lite på den biten. Massan hos en "90 kilograms människa" är densamma oavsett vilken hastighet han färdas i.
Kraften som påverkar kroppen är enbart beroende av den aktuella ±accelerationen eftersom massan är konstant! Bortser man från de luftmassor som man accelererar igång, så är kraften som verkar på föraren noll i horisontalled vid jämn hastighet.
Däremot blir personen ifråga tunnare i färdriktningen och hans tid går långsammare än den gör för dem som står som betraktare på vägkanten.![]()
Jag håller med apan! Hjälm är väl i princip det enda skyddet som skyddar mot dödsfall. Jag tvivlar på att övriga skydd skulle förhindra de dödsfall som skett ute i trafiken.
Jag tror att Elwe läste det här:Jag har aldrig sagt att massan ökar, var läste du det? Rörelseenergi pratade Jag om. Läs igen.
Om vi nu skall svänga oss med att vara petigt korrekta, så påstår du faktiskt att den av gravitationen och massan uppkomna tyngdkraften (i dagligt tal "vikten") skulle öka vid ökad hastighet, och sedan anger du denna kraft i ton, vilket är en enhet för massa.Missförstå mig rätt, skydd ÄR roligare att åka omkull i än utan men en person med fysiskt gehör förstår att om en 90 kgs människa kommer i 20 blås så väger han ganska så mycket mer :rörelseenergi och i 50, 100, 200 knutar så väger han ton.
Orkade inte läsa igenom allt nu, MEN:
Läste för ett tag sedan att det var 15ggr högre risk att skadas allvarligt i en ridolycka än en mcolycka... Har inte sett nån straffbeskattning på hästar![]()
Vore kanske inte alls dumt med tanke på att många hästar rids på vägar emellanåt.
Gärna böter om dom bajar på vägen.
Angående skadade och förolyckade i trafiken, så sker väl flest dödsolyckor på 50 sträckor. Fotgängare som inte ser sig för, går mot rött, mm.
Det har jag ingen statistik på men här har du ett dagsfärskt exempel på att hastigheten inte alltid har betydelse.
http://www.svd.se/dynamiskt/stockholm24/did_16774726.asp
Och jag har även en kompis som blev påkörd bakifrån av en epileptiker när han stod vid ett trafikljus.
Självklart! Om du ligger hemma i sängen med dropp resten av livet kommer du nog slippa större olyckor än ett fall ur sängen.
Men är det rimligt att "parkera" hela världen för att slippa olyckor? När bilen uppfanns var det lag på att en person skulle gå framför bilen med en varningsflagga! Ska vi backa tillbaka dit bara för att nå nollvisionen? Troligen räcker inte ens det för att nå nollvisionen...
Jag har aldrig sagt att massan ökar, var läste du det? Rörelseenergi pratade Jag om. Läs igen.
Jag försökte få folk att förstå så la Jag fram det som att en människa väger med i hög fart. dvs energin i hans vikt + hastigheten.
Skulle det inte vara så skulle du slå ihjäl dig lika mycket om du föll 20 cm som om du för 200 m rakt ner i en granitklippa.
Och vad bertäffar "fysiskt gehör" så har inte det ett skit med att kunna rapa upp teoretiska termer utan att t.ex kunna ta köra grävmaskin...
Och hjälm skyddar mot så mycket mer än att man dör. Givetvis KAN både läder och skinn rädda liv (äver ta liv i enstaka fall) dock så skulle det vara spännande att se objektiv statestik på i hur många av falen med döda/invalidiserade där det fastställts att det var just bristen på syggskydd/skinnställ som var orsaken.
Om Lerjätten "Golem" tar ett stadigt grepp om din överkropp och ett om pelvis och sedan bryter fram och tillbaka så kommer du få frakturer på ryggraden och kanske dö. Sätter du på dig en ryggplatta i två gummisnoddar kommer det inte kosta "golen" en extra watt att göra samma manöver igen.
Jag har aldrig sagt att massan ökar, var läste du det? Rörelseenergi pratade Jag om. Läs igen.
Jag försökte få folk att förstå så la Jag fram det som att en människa väger med i hög fart. dvs energin i hans vikt + hastigheten.
Jag tror att Elwe läste det här:
Om vi nu skall svänga oss med att vara petigt korrekta, så påstår du faktiskt att den av gravitationen och massan uppkomna tyngdkraften (i dagligt tal "vikten") skulle öka vid ökad hastighet, och sedan anger du denna kraft i ton, vilket är en enhet för massa.
Dr. Messerschmitter
Leg. Kvackare
Så länge du talar om ton så talar du om en enhet som är härledd från gram, dvs enheten för massa, ok?
Energi har dimensionen Nm, eller om du så vill, J. (Joule)
Det är fortfarande så, oavsett vad du tycker, att massan hos kroppen är oförändrad oavsett vad den utsätts för, förutom delning. Däremot är krafterna som verkar på nämnda kropp beroende av den acceleration som kroppen utsätts för. Energin som lagrats upp i kroppen är direkt proportionell mot massan och proportionell mot kvadraten på hastigheten dividerat med 2.
Jo, det är så enkelt ...
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |