Det är sällan farten som dödar!

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Hur många motorcyklister har stått stilla när de har omkommit i trafikolyckor?

Jag stod stilla när jag blev påkörd för några veckor sedan, men det kanske inte räknas eftersom jag inte omkom?

PS. Å inte körde han fort heller, så det var definitivt inte fartens fel i det fallet.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Jag stod stilla när jag blev påkörd för några veckor sedan, men det kanske inte räknas eftersom jag inte omkom?

PS. Å inte körde han fort heller, så det var definitivt inte fartens fel i det fallet.

Hade han kört på tok för fort ökar nog risken att du faktikst hade blivit en siffra i statistiken.

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Street Triple R
Å hade jag kört för fort (eller kört över huvud taget, det var visserligen rött, men tomt så långt ögat nådde, förutom bakåt) så hade han inte träffat mig...

Nej, och hade hans pappa inte sprutat i hans mamma så hade han aldrig blivit född heller, yada yada yada

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Nej, och hade hans pappa inte sprutat i hans mamma så hade han aldrig blivit född heller, yada yada yada

Precis, och om inte om hade varit så hade jag varit kung.
Min poäng (som du verkade missa) var att hastigheten inte påverkade hurivida olyckan inträffade eller ej. Däremot så har du rätt i att konsekvenserna blir större vid högre hastigheter, när olyckan väl är ett faktum.

Fan... jag börjar känna mig som korvis... :gråta

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Vilket är väl precis vad den här tråden handlar om.

Tja, om vi skall hålla oss till ämnet så måste jag ju då konstatera att farten inte dödar, eftersom jag vid ett flertal tillfällen färdats i tämligen hög fart utan att ta någon skada av det.

Nu skall jag sluta spamma den här tråden.
:backontop

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
Man kan ju vända på det och påstå att om alla stog stilla så skulle ingen olycka inträffa.
Kan man med detta resonemang då dra slutsatsen att farten dödar:confused:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Den statistik jag hänvisar till har ingenting med enkäter eller andra "subjektiva" undersökningsmetoder att göra, utan är helt enkelt den officiella trafikstatistiken. Och på vilket sätt menar du att den är vinklad? "Nä, egentligen dör det inte över 50 personer på mc per år, och i Tyskland dör inte 680 personer på motorväg medan i Sverige dör inte heller 45 osv...." Döööö!

Tjena Duck! Knock on wood, don´t get busted!

Jag är inte alls insatt i all statistik som publiceras och redogör bara för mina iaktagelser "därute" på vägarna.
Jag förstår inte heller din redogörelse för dödsfall i Tyskland respektive Sverige.

Dör det 45 i Sverige under samma tidsperiod som det dör 680 i Tyskland eller vad?
Det verkar vara en rätt låg siffra med tanke på att de har fri fart och 10 gånger så stor befolkning på mindre yta i Tyskland.

Mycket låg siffra trots fri fart för i Tyskland finns det ju faktiskt motorväg att köra på!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det borde ju finnas ett demokratiskt underlag för att höja fartsgränserna :tungan

Det kan ju låta som ett skämt men faktum är att på många sträckor kör en majoritet av trafikanterna för fort. Det tolkar jag som att hastighetsgränsen inte är korrekt lagd. Trafikregler och trafikmiljö ska anpassas efter trafikanerna. Att försöka förändra människor är bara naivt dom är som dom är.

Tommy.exe

Guest
Det kan ju låta som ett skämt men faktum är att på många sträckor kör en majoritet av trafikanterna för fort. Det tolkar jag som att hastighetsgränsen inte är korrekt lagd. Trafikregler och trafikmiljö ska anpassas efter trafikanerna. Att försöka förändra människor är bara naivt dom är som dom är.

Haha, fan så skön! fortsätt vara som du är!

Jo jag håller med dig. Personligen skulle jag föredra fri fart utanför tätbebyggt område. På eget ansvar då såklart. Man får ju inte vårdslös.

Men detta är ju bara drömmar och fantasier och känns inte relistiskt.....

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Ingen rätt navlad och seriös debattör kan väl förneka att:
-högre fart ökar sannolikheten för att en omkullkörning/olycka skall inträffa
-högre fart förvärrar konsekvenserna vid en eventuell omkullkörning/olycka

Att gå in i en debatt med "de som bestämmer" med andra utgångspunkter kan bara leda till att man blir utskrattad och inte lyssnas på.

För övrigt börjar det bli dags att lägga ned snacket om de snövitt oskyldiga mc-förarna när det gäller korsningsolyckor där bilister skulle ha lämnat företräde. Det finns något som kallas "rim och reson" också...

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Hoj
Yamaha TDM 03

Visst är det så!

Att i nollvisionens namn strypa trafikflödet med orealistiska hastighetsbegränsningar skapar bara ytterligare faromoment i trafiken i form av förkortade avstånd till framförvarande och omkörningar på fel sida etc.

De som tror sig kunna påtvinga sina medmänniskor att ständigt färdas i lägsta tänkbara säääkra hastighet på flerfilig väg gör ingen någon tjänst.

Är det inte dags för nollvisonisterna att fokusera på att se till att körskolorna lär blivande trafikanter att köra smidigt och omdömesgillt och att skyltning och linjemarkeringar är uppdaterade och genomtänkta? Det finns MASSOR att förbättra där.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ingen rätt navlad och seriös debattör kan väl förneka att:
-högre fart ökar sannolikheten för att en omkullkörning/olycka skall inträffa
-högre fart förvärrar konsekvenserna vid en eventuell omkullkörning/olycka
...

Självklart! Om du ligger hemma i sängen med dropp resten av livet kommer du nog slippa större olyckor än ett fall ur sängen.

Men är det rimligt att "parkera" hela världen för att slippa olyckor? När bilen uppfanns var det lag på att en person skulle gå framför bilen med en varningsflagga! Ska vi backa tillbaka dit bara för att nå nollvisionen? Troligen räcker inte ens det för att nå nollvisionen...

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Självklart! Om du ligger hemma i sängen med dropp resten av livet kommer du nog slippa större olyckor än ett fall ur sängen.

Men är det rimligt att "parkera" hela världen för att slippa olyckor? När bilen uppfanns var det lag på att en person skulle gå framför bilen med en varningsflagga! Ska vi backa tillbaka dit bara för att nå nollvisionen? Troligen räcker inte ens det för att nå nollvisionen...

Mycket hänger på om man anser vägtrafiken vara ett transportsystem eller ett tivoli. För egen del är mc det skojigaste transportmedlet som finns men knappast en av aktiviteterna på ett nöjesfält...
Tror inte att vare sig myndigheter eller folkvalda skulle kunna acceptera att nytta/säkerhet någonsin skulle behöva underordna sig nöje - det sympatiserar jag med!

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
snarare får man plocka bort alla fordon som exsisterar o även komer människor dö en då.

Även om dom skule leggat i sängen med dropp fast de skule ta längre tid för människan o avlida då.

Jag kör som om de skule vara min sista dag i livet, every day!

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...