Det är sällan farten som dödar!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag hamnade bakom en kärring idag som låg i 60 på 90-väg... nu gjorde ja ingen blind omkörning (det var i min slöa 850).. men man blir ju komplett rosenrasande.. iaf efter 3(!!!) 90 skyltar.. ok om hon missade en gammeldö å allt... men jag är helt enig, samma böter för att orsaka trafikfara genom underskridande(kan man säga så?) av hastighetsgränser borde införas...

Har inträffat,gammal tant bötfälld pga för låg hastighet,ansåg att hon var en fara för övriga trafikanter pga för låg hastighet men det sker dock inte ofta.

Tycker själv inte dom som kör långsamt är problemet,kommer ju om dom snabbt,problemet är istället nästa som kommer ikapp och ligger en halv billängd bakom och inte vågar köra om alt. ska ju inte så långt till.
Sen kommer nästa och lägger sig en halv billängd bakom den andra och törs inte för att det blir ju 2 bilar att köra om och så vidare,när man då kommer ikapp det gänget så är det omöjligt att komma om på ett säkert sätt då hela gänget måste köras om för det finns ingen lucka att gå in i,det är det största problemet med dom som kör för långsamt.

Så i mitt tycke skulle polisen satsa mer på att ta folk med för liten lucka till framförvarande bil,då skulle inte den första långsamma bli ett problem och omkörningarna skulle bli säkrare när dom väl bestämmer sig att våga då dom hinner få upp farten innan dom kommer fram till den dom ska köra om istället för att börja omkörningen i 75km/h 3m bakom.

Henrik
 

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Lantligt
Hoj
Yamaha TDM 03
Ehh, tjena... jag är ny medlem... mest för att säga att jag också vill ha ELWE som statsminister!

Jag tog själv mitt MC-kort i början av 90-talet när jag bodde i tyskland och är uppvuxen med trafikrytmen på Autobahn.
Vid varje Sverigebesök förundrades jag över den totala avsaknaden av respekt för andra lagar än HASTIGHETsbegränsningar.

Det känndes alltid lite som att återvända till bilismens barndom - väldigt gles trafik med folk som satt och sov bakom ratten utan att använda blinkers, eller i varje fall utan att titta i back- ock sidospegel (och över axeln i döda vinkeln) innan blinkersen eventuellt slogs på... samtidigt som det svängdes.

Nu har jag bott här hemma i drygt tio år och kan konstatera att inte mycket har förändrats. Klyschan att "fart dödar" ältas i media och av NTF samtidigt som trafikdisciplinen är NOLL; trafikanter har ingen framförhållining, ligger istället ofta och kryper upp i häcken på varandra utan att hålla avstånd.

Som FlyBoy så riktigt påpekar är det inte farten som är väsentlig utan bromssträckan, och den är beroende av AVSTÅNDET TILL FRAMFÖRVARANDE, åtminstone på motorväg där viltstängsel, avsaknaden av korsningar och traktorer etc gör att man kan koncentrera sig på de fordon man kör om eller väljer att ligga bakom.

Att följa grundregler som att HÅLLA TILL HÖGER på en tvåfilig väg så snart det är ledigt i högerfilen är i mitt tycke mycket säkrare än att skifta uppmärksamheten mellan hastighetsmätaren och området en liten bit framför motorhuven.

Jag åker flera tusen mil om året både privat och i jobbet i olika fordon och träffar dagligen på folk som lägger sig i kryptempo i vänsterfil på en trefilig motorväg bara för att de vet att de ska ta av åt vänster FLERA KILOMETER LÄNGRE FRAM på vägen! Får man inte lära sig en korrekt teknik för ett enkelt filbyte på körskolorna här i landet, eller vad i HE é de fråga om!?!

O.K. sorry for the rant. Vad jag ville komma till är att jag tror på personligt ansvar och UPPMÄRKSAMHET i trafiken, kör inom er komfortzon där ute i trafiken, hojbröder...
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Den som inte är mogen att framföra sitt fordon på ett sätt så att han/hon inte utsätter andra för fara i onödan ska inte ha körkort! De som kör påverkade utsätter andra för onödiga risker! Det har inget med hastighet att göra öht!
Fast förtäljer inte detta beteende lite om människans natur i avseendet att de uppenbarligen inte kan ta hand om sig själva, då de inte bara utsätter sig själva utan även andra för fara.



Tänk efter ... har inte du känt när du kört över din gräns? Om du har det så är du inte unik och att känna sin gräns är inte endast avhängigt av hur länge man kört.
Fast disrepansen mellan vilken vad man tror att man klarar kontra vad man verkligen klarar tror jag kommer efterhand... Jag vet att när jag var 18 trodde jag att jag klarade mer än jag tror idag, samtidigt klarar jag nog mer idag efter att ha kört 4,000 mil per år i tio år.


Eftersom jag var med anser jag att jag kan avgöra att vi inte upplevde några större problem.
Återigen, vem är du att avgöra vad som är "problem" eller inte. Varje dödsfall i trafiken är ett för mycket, en stor tragedi för de inblandade anhöriga, och var det så bara 10 fler per år är det för många (även om det nog var betydligt fler...) Vart går gränsen, vad är fri fart värd? Är det värt 10, 20, 50 liv per år.


Vad är ett människoliv värt när människan ifråga inte får ta egna beslut utan styrs som nån j-a robot av makthavarna?
Ehh, nu börjar du låta som de där grabbarna i x-files som ansåg att staten var en stor konspiration i sig... Vadå robot? Egna beslut...? Nämn ett beslut du inte kan ta, som staten hindrar dig ifrån, där ditt beslut inte skadar/riskerar skada någon annan?


Vad gjorde du på 60-talet?
:angel SOV!


Om du på något sätt tror att hojarna var lättare och snällare att hantera än dagens hojar så rekommenderar jag en snabb tur på en grusväg med en 50 eller 60-talshoj.
Pass


Det är fortsatt så att man med statistik kan "bevisa" det man vill. Så länge läsaren inte satt sig in i alla parametrar man använt och vilka man ignorerat så blir statistiken vare sig speciellt intressant eller informativ.
Absolut. Men på samma sätt kan en duktig statistiker få reda på mycket om undersökningen utformas på ett bra sätt. Men visst är det lätt att argumentera med hjälp av att kalla undersökningar som inte stödjer sin egen hypotes för rappakalja. Men varför inte presentera lite bevis som stödjer dina egna argument, att fri fart är bra, att staten är dålig, att vi människor är robotar, att all vetenskap som bygger på statistiska undersökningar är humbug osv. Att tycka är ju inte så svårt, jag tycker si och tycker så.... Bla bla. Jag skulle uppskatta fri fart med, men då jag tagit del av den information som finns på ämnet anser jag att det inte är värt riskerna. Du har en dröm.. Punkt!



...inklusive rätten att skylla sig själv. Du verkar tycka att det är bättre att överhögheten tänker åt människorna så de slipper själva. Ja, det blir ju mer jämlikt så också eftersom olika människor har olika mycket otur när de tänker.
Fast å andra sidan, vadå skylla sig själv? Tror du pundar-berra eller brats-philip bryr sig om att de kör ihjäl en hel familj. De bryr sig om att de blir bestraffade, att någon slår de på fingrarna. Men enligt dig ska alltså alla som kör ihjäl någon pga exempelvis för hög hastighet få stå i sin egna mentala skamvrå... Fy. För staten ska inte bestraffa, nej fy, inte blanda in staten. Staten griper in när vi gång på gång bevisar att vi inte klarar av det ansvar vi har. Visst, dina tankar är helt rätt i en perfekt värld. Jag tvivlar dock på att detta någonsin kommer att uppfyllas


Och samtidigt lägger polisen och vv mesta krutet på att jaga fortkörare!?

Du måste ju inse att det är absurdt!?

Fast ärligt talat, vart bor ni alla som beklagar er över denna hetsjakt på fortkörare...? Jag bor i den kungliga hufvudstaden, och kör till och från jobbet fem ggr per vecka, och jag kan inte minnas sist jag blev lasrad eller förföljd av en polisbil. På tio år har den hastighet jag framfört mitt fordon i kontrollerats två eller tre gånger. Är detta en hetsjakt? Samtidigt har jag fått blåsa säkert fem eller sex gånger (vilket dock är på tok för lite). Jag håller med om att mer krut kan läggas på att kontrollera nykterhet, vilket för övrigt gjorts, nuförtiden ska antalet utandningsprov uppfylla en viss kvot, dock ska inte antalet hastighetskontroller uppfylla någon kvot. Finns det inte större orättvisor att klaga på än att någon skjuter på er med laser någon gång per decennium...
 
Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Ort
BORÅS
Hoj
Komar ZZR 232 1966
Ja då e la jag i farten igen o måste bara skriva nått, om ni tycker om de lär la märkas, de som inte tycker om de får gnälla :) hehehe

Ja vad ska man börja annars kan de bli kolosalt långt.

Alla vet ju att ju kortare tid du vistas mellan Pungt A-B så utger du mindre risk på vägen så öka hastigheten mellan Pungt A-B o va konsentrerad på övrig trafick så överlever du betydligt längre.

Ett plastkort gör ingen till en bätre förare, bara moralkärigar som bestämt man ska ha de, e de inte bätre dom lär ut så man blir en bätre förare en o ha ett plastkort, en ny tagen körkortstagande som inte kört mycke löper 100 gånger ströre risk en vad en bätre förare e som har några tusen timmars körning.

Så fort man sätter sig o startar ett fordon utger man en döds risk mot andra/sig själv.

Vill man ha 0 döds fall på flera år får man bli sängliggare med dropp, då kan ingen döööööööööö, för de va la vad de handla om typpppppppppppppppp.

Vad ska man fortsätta med nu har så mycke fackta i hövet men vill ej ur, heheh så kan de gå ibland.

Sen de där med fortkörare, dom kan jaga stackas folk som kör någon ynka km för fort men dom kan inte dömma folk som inte använder blinkers, :mad:

O sen de där med trafikpolisen, varför läga onödiga resurser på en så onödig sak som trafikpolisen o jaga 10poliser o 1 helikopter efter en mc som råka köra lite fort, skule dom inte jagat skule han antagligen inte kört in i elstolpen, gjorde no ont för at poliserna jagade han, o poliser vill at folk inte ska skadas o vad händer.

Snart börjar de likna USA.

Jag har sätt otåligt många jakter där polisen ligger ofta grunden till själva olyckan o jag vet själv hur de ofter många jakter, skule inte polisen börjat jaga så skule inte olykan vart framme, men vist de finns många fall där den som e jagad kört av okså men då e personen forfarande jagad.

Nä nu vet jag inte vad jag ska skriva, de blev som de blev, föddes med fel o brister o allt e mänskligt fel.

De va någon som nämnde att de va 90väg & personen framförde sin bil i 60km/h förbi 3st 90skyltar o personen bakom va ireterad över detta som ville köra i 90km/h, personen i bil A kanske insåg att den inte va betigad till o framföra sitt fordon i mer en 60km/h, tänk om personbil A skule kört i 90km/h o kört av vägen.

Jag brukar köra efter mitt riskbetende, ser jag en väg där jag kan köra 250Km/h så gör jag de, men märker jag att jag inte kan köra i 250km/h längre o kan bara framföra i 100km/h igen så gör jag de, tex de e raksträcka o motorväg med få bilar o bra sikt så kan jag sträcka ut mig men ser att de börjar bli lite mycke bilar på vägen så sänker jag snält till 100km/h för att inte andra ska bli ireterade över att de kommer en fartdåre o 250km/h förbi den.
 
Last edited:

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Ort
Utanbys
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Citat av The Duck "Tror du pundar-berra eller brats-philip bryr sig om att de kör ihjäl en hel familj" ja det tror jag...tror inte du?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Orkade inte läsa igenom allt nu, MEN:

Läste för ett tag sedan att det var 15ggr högre risk att skadas allvarligt i en ridolycka än en mcolycka... Har inte sett nån straffbeskattning på hästar :va

Vore kanske inte alls dumt med tanke på att många hästar rids på vägar emellanåt.
Gärna böter om dom bajar på vägen.

Angående skadade och förolyckade i trafiken, så sker väl flest dödsolyckor på 50 sträckor. Fotgängare som inte ser sig för, går mot rött, mm.
 

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Lantligt
Hoj
Yamaha TDM 03
Varje dödsfall i trafiken är ett för mycket, en stor tragedi för de inblandade anhöriga, och var det så bara 10 fler per år är det för många (även om det nog var betydligt fler...) Vart går gränsen,

Återigen klargör du att du inte tror på individens omdöme, såvida denne inte har hamnat i lagstiftande position i samhället. Naturligtvis är varje dödsfall i trafiken- likaväl som utanför- en stor tragedi för de inblandade.
Problemet är att vi alla dör och gör någon ledsen någon gång i tiden. Några genom olyckor i trafiken, de flesta av andra orsaker. Många anhöriga bryr sig mer om ifall den döde varit lycklig i sitt liv innan olyckan än att hitta en absolut förklaring till varför något tragiskt har inträffat.

vad är fri fart värd? Är det värt 10, 20, 50 liv per år.

Den trafikens fundamendalism som du (och nollvisionen) tycks representera lättar kanske sorgen för de anhöriga som desperat söker en syndabock eller enkel förklaring för något som inträffat, eller de som genom reglering och skyltar tror sig kunna gardera sig för risker som de själva inte (eller framförallt andra) ser sig kapabla att hantera.
Jag har själv förlorat en av min bästa vänner i en trafikolycka med bil när han var 18 år och medpassagerare, och skulle inte komma på tanken att skylla det på lagstiftingen. Skyltarna spelade ingen roll i sammanhanget.

Men på samma sätt kan en duktig statistiker få reda på mycket om undersökningen utformas på ett bra sätt

Problemet i Sverige är inte att det saknas "duktiga statisktiker" utan att gemene man (läs DU) inte har fått lära sig att tolka och kritiskt ifrågasätta den selekterade statistik som vi dagligen matas med. Sällan anges källor för de "vetenskapliga" undersökningar som basuneras ut i media och enkätfrågor är ledande om ändamålet helgar medlen. INGEN vill bli utmålad som presumtiv mördare och säga att JA, hmmm, jag tycker det är O.K. att köra fortare än skyltat.

Tror du pundar-berra eller brats-philip bryr sig om att de kör ihjäl en hel familj

Pundar-Berra kan du lämna utanför diskussionen, det går inte att påverka honom. För honom spelar det ingen som helst roll om hastighetsbegränsningen är 90 eller 150.

Jag tror på att DU som kör där ute på vägarna klarar det, iallafall om du har kul, är harmonisk och känner dig trygg och skärpt!
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07

Problemet i Sverige är inte att det saknas "duktiga statisktiker" utan att gemene man (läs DU) inte har fått lära sig att tolka och kritiskt ifrågasätta den selekterade statistik som vi dagligen matas med.
Den statistik jag hänvisar till har ingenting med enkäter eller andra "subjektiva" undersökningsmetoder att göra, utan är helt enkelt den officiella trafikstatistiken. Och på vilket sätt menar du att den är vinklad? "Nä, egentligen dör det inte över 50 personer på mc per år, och i Tyskland dör inte 680 personer på motorväg medan i Sverige dör inte heller 45 osv...." Döööö!


Jag tror på att DU som kör där ute på vägarna klarar det, iallafall om du har kul, är harmonisk och känner dig trygg och skärpt!

Säkert sant, jag förstår dock fortfarande inte att folk orkar engagera sig så mycket avseende detta med hastigheten... Jag kör ofta för fort, och har som sagt aldrig åkt dit... Och fri hastighet, det blir det nog tyvärr aldrig.
 
Last edited:

Intheflow

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2007
Ort
Lantligt
Hoj
Yamaha TDM 03
Den statistik jag hänvisar till har ingenting med enkäter eller andra "subjektiva" undersökningsmetoder att göra, utan är helt enkelt den officiella trafikstatistiken. Och på vilket sätt menar du att den är vinklad? "Nä, egentligen dör det inte över 50 personer på mc per år, och i Tyskland dör inte 680 personer på motorväg medan i Sverige dör inte heller 45 osv...." Döööö!

Säkert sant, jag förstår fortfarande att folk orkar engagera sig mycket avseende detta med hastigheten... Jag kör ofta för fort, och har som sagt aldrig åkt dit

Tjena Duck! Knock on wood, don´t get busted!

Den statistik jag hänvisar till har ingenting med enkäter eller andra "subjektiva" undersökningsmetoder att göra, utan är helt enkelt den officiella trafikstatistiken. Och på vilket sätt menar du att den är vinklad? "Nä, egentligen dör det inte över 50 personer på mc per år, och i Tyskland dör inte 680 personer på motorväg medan i Sverige dör inte heller 45 osv...."

Jag är inte alls insatt i all statistik som publiceras och redogör bara för mina iaktagelser "därute" på vägarna.
Jag förstår inte heller din redogörelse för dödsfall i Tyskland respektive Sverige.

Dör det 45 i Sverige under samma tidsperiod som det dör 680 i Tyskland eller vad?
Det verkar vara en rätt låg siffra med tanke på att de har fri fart och 10 gånger så stor befolkning på mindre yta i Tyskland.

Code:
Döööö!

Jodå, tids nog, lite att uträtta dessförinnan!
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Det är det, men inte för så lite :) Och nej, jag anser inte att de orsakar fler risker, kan inte "idioterna" sansa sig en stund har de inte på vägen att göra...


Ja, det finns, men det ska vara "mycket" underskridande i så fall...

Jag kom just på att jag kan körqa 10 km/tim på motorväg med min Volvo om jag vill, den kan köras i över 30 km/tim....


Du har så rätt, men glöm inte att det var mindre trafik på vägarna när det var fri fart.
Visst var det skönt att kunna anpassa farten efter övrig trafik utanför samhällen med fartbegränsning. Jag minns speciellt handelsresande och tidningsbiler :)

Vad exakt menar du med det?


En sträcka som är på 5-8 km och binder två orter (värmlands mäst trafikerade led) När dom ligger och sölar i 65-70km/h letar alla luckor att kunna ta sig om. Vägen är fin osv. Man kan ju fråga sig varför dom inte kan hålla sig till den rekomenderade hastigheten på 90km/h i stället för att bara ligga där och irritera folk.
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500


En sträcka som är på 5-8 km och binder två orter (värmlands mäst trafikerade led) När dom ligger och sölar i 65-70km/h letar alla luckor att kunna ta sig om. Vägen är fin osv. Man kan ju fråga sig varför dom inte kan hålla sig till den rekomenderade hastigheten på 90km/h i stället för att bara ligga där och irritera folk.

90 km/h är HÖGSTA lagliga hastighet, det är det du glömmer. Du får köra under, men inte över den hastigheten :)
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
90 km/h är HÖGSTA lagliga hastighet, det är det du glömmer. Du får köra under, men inte över den hastigheten :)

Hade du kört 65-70 km/h på din uppkörning på en bra 90-väg hade du inte fått ditt körkort, det vet du också.

Tycker elwe har väldigt många kloka tankar men håller samtidigt med The Duck lite. Vissa människor vet inte vad ansvar är, kanske att de aldrig fått lära sig vem vet. Jag tycker nollvisionen är bra på ett sätt men när det gäller den nya övervakningen blir jag sur. Folk kommer alltid att dö i trafiken, åtminstone så länge fordonen framförs av människor i hastigheter över två km/h (inte 100% säker hastighet, man kan dö om man ramlar när man står upp också, gäller bara att ha lite "tur").
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Hade du kört 65-70 km/h på din uppkörning på en bra 90-väg hade du inte fått ditt körkort, det vet du också.

Det var helt OK att köra 65-70 på landsväg när jag körde upp för det fanns inga 90-vägar då :)

Det jag reagerade på var att Mr Helmut skrev "den rekomenderade hastigheten på 90km/h" Undrar om han kör i 90 i mörker och snöslask också?

En sak som jag såg som fördel med fri fart jämfört med de hastighets-begränsningar vi har i dag var att folk såg sig för bättre innan de körde ut på en korsande väg! Det kunde komma någon i 150 km/h eller mera. Nu tror jag många resonerar "han får inte köra fortare än 90 här" och de kan inte bedöma hastigheter alls. Vilket märks när de tror att en MC är en moped :mad: Förresten får väl moppar bara köra 30 eller :confused: :va

Ja, ELWE har många bra åsikter om detta, du också. Vi blir aldrig av med olyckorna eftersom vi är olika individer, speciellt bakom en ratt eller ett styre.
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Det var helt OK att köra 65-70 på landsväg när jag körde upp för det fanns inga 90-vägar då :)

Det jag reagerade på var att Mr Helmut skrev "den rekomenderade hastigheten på 90km/h" Undrar om han kör i 90 i mörker och snöslask också?

En sak som jag såg som fördel med fri fart jämfört med de hastighets-begränsningar vi har i dag var att folk såg sig för bättre innan de körde ut på en korsande väg! Det kunde komma någon i 150 km/h eller mera. Nu tror jag många resonerar "han får inte köra fortare än 90 här" och de kan inte bedöma hastigheter alls. Vilket märks när de tror att en MC är en moped :mad: Förresten får väl moppar bara köra 30 eller :confused: :va

Ja, ELWE har många bra åsikter om detta, du också. Vi blir aldrig av med olyckorna eftersom vi är olika individer, speciellt bakom en ratt eller ett styre.

Moppar får gå i 45, men det visste du förmodligen. Eller 25km/h, beror på vilken klass det är. Men det visste du säkert också.

Det där med hastighetsbedömning har vi (du och jag) diskuterat tidigare och jag förstår precis som du fortfarande inte varför de alltid tror det går långsammare än det gör, sällan tvärt om!
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
...massa bra text...

Min resa är tvärtom och jag bor numera i Tyskland. Jag instämmer till fullo
i Intheflow's åsikter. Trafikmiljön känns otroligt mycket bättre här.
Trots Autobahn och en oändlig mängd flera fordon.
Bara en sån sak som att folk faktiskt använder blinkers och backspeglar!
Och dessutom ser sig för innan dom svänger!

Grüsse
/peppe
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Moppar får gå i 45, men det visste du förmodligen. Eller 25km/h, beror på vilken klass det är. Men det visste du säkert också.

Det där med hastighetsbedömning har vi (du och jag) diskuterat tidigare och jag förstår precis som du fortfarande inte varför de alltid tror det går långsammare än det gör, sällan tvärt om!

Jo, men förr fick de bara gå i 30 :D DET kommer folk ihåg men inte att det går att köra fortare än 90 eller 110 :(

Dessutom vet du väl att röda bilar kör fortare än alla andra? Det är faktiskt bevisat att folk tror det genom en vetenskaplig undersökning! Undrar om det gäller motorcyklar också :confused:
Allra fortast kör brandbilar, polisbilar och ambulanser om de har sirener och lampor på, även om de kör i 10 km/h :gnissla

Där har du folks hastighetsbedömning i ett nötskal!
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Jo, men förr fick de bara gå i 30 :D DET kommer folk ihåg men inte att det går att köra fortare än 90 eller 110 :(

Dessutom vet du väl att röda bilar kör fortare än alla andra? Det är faktiskt bevisat att folk tror det genom en vetenskaplig undersökning! Undrar om det gäller motorcyklar också :confused:
Allra fortast kör brandbilar, polisbilar och ambulanser om de har sirener och lampor på, även om de kör i 10 km/h :gnissla

Där har du folks hastighetsbedömning i ett nötskal!

Hehe, jo alla vet att en moppe ska(skulle) gå 30 men alla visste samtidigt att nio av nio mopeder är/var trimmade. Ändå går alla tvåhjuliga fordon i max 30, konstigt.... :va

Jag har en champagnefärgad bil, den går inte alls snabbt. Och hojen e svart/grå så då går den inte så fort heller. Fast Ghostrider har ju en svart GSX-R så den kanske e rätt snabb ändå :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top