Hurricane600
Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
JAG RÖSTAR PÅ ELWE SOM STADSMINISTER!!!!
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
![Tummen upp :tummenupp :tummenupp](/img/smilies/thumbup.gif)
Jag hamnade bakom en kärring idag som låg i 60 på 90-väg... nu gjorde ja ingen blind omkörning (det var i min slöa 850).. men man blir ju komplett rosenrasande.. iaf efter 3(!!!) 90 skyltar.. ok om hon missade en gammeldö å allt... men jag är helt enig, samma böter för att orsaka trafikfara genom underskridande(kan man säga så?) av hastighetsgränser borde införas...
Fast förtäljer inte detta beteende lite om människans natur i avseendet att de uppenbarligen inte kan ta hand om sig själva, då de inte bara utsätter sig själva utan även andra för fara.Den som inte är mogen att framföra sitt fordon på ett sätt så att han/hon inte utsätter andra för fara i onödan ska inte ha körkort! De som kör påverkade utsätter andra för onödiga risker! Det har inget med hastighet att göra öht!
Fast disrepansen mellan vilken vad man tror att man klarar kontra vad man verkligen klarar tror jag kommer efterhand... Jag vet att när jag var 18 trodde jag att jag klarade mer än jag tror idag, samtidigt klarar jag nog mer idag efter att ha kört 4,000 mil per år i tio år.
Tänk efter ... har inte du känt när du kört över din gräns? Om du har det så är du inte unik och att känna sin gräns är inte endast avhängigt av hur länge man kört.
Återigen, vem är du att avgöra vad som är "problem" eller inte. Varje dödsfall i trafiken är ett för mycket, en stor tragedi för de inblandade anhöriga, och var det så bara 10 fler per år är det för många (även om det nog var betydligt fler...) Vart går gränsen, vad är fri fart värd? Är det värt 10, 20, 50 liv per år.
Eftersom jag var med anser jag att jag kan avgöra att vi inte upplevde några större problem.
Ehh, nu börjar du låta som de där grabbarna i x-files som ansåg att staten var en stor konspiration i sig... Vadå robot? Egna beslut...? Nämn ett beslut du inte kan ta, som staten hindrar dig ifrån, där ditt beslut inte skadar/riskerar skada någon annan?
Vad är ett människoliv värt när människan ifråga inte får ta egna beslut utan styrs som nån j-a robot av makthavarna?
Vad gjorde du på 60-talet?
Pass
Om du på något sätt tror att hojarna var lättare och snällare att hantera än dagens hojar så rekommenderar jag en snabb tur på en grusväg med en 50 eller 60-talshoj.
Absolut. Men på samma sätt kan en duktig statistiker få reda på mycket om undersökningen utformas på ett bra sätt. Men visst är det lätt att argumentera med hjälp av att kalla undersökningar som inte stödjer sin egen hypotes för rappakalja. Men varför inte presentera lite bevis som stödjer dina egna argument, att fri fart är bra, att staten är dålig, att vi människor är robotar, att all vetenskap som bygger på statistiska undersökningar är humbug osv. Att tycka är ju inte så svårt, jag tycker si och tycker så.... Bla bla. Jag skulle uppskatta fri fart med, men då jag tagit del av den information som finns på ämnet anser jag att det inte är värt riskerna. Du har en dröm.. Punkt!
Det är fortsatt så att man med statistik kan "bevisa" det man vill. Så länge läsaren inte satt sig in i alla parametrar man använt och vilka man ignorerat så blir statistiken vare sig speciellt intressant eller informativ.
Fast å andra sidan, vadå skylla sig själv? Tror du pundar-berra eller brats-philip bryr sig om att de kör ihjäl en hel familj. De bryr sig om att de blir bestraffade, att någon slår de på fingrarna. Men enligt dig ska alltså alla som kör ihjäl någon pga exempelvis för hög hastighet få stå i sin egna mentala skamvrå... Fy. För staten ska inte bestraffa, nej fy, inte blanda in staten. Staten griper in när vi gång på gång bevisar att vi inte klarar av det ansvar vi har. Visst, dina tankar är helt rätt i en perfekt värld. Jag tvivlar dock på att detta någonsin kommer att uppfyllas
...inklusive rätten att skylla sig själv. Du verkar tycka att det är bättre att överhögheten tänker åt människorna så de slipper själva. Ja, det blir ju mer jämlikt så också eftersom olika människor har olika mycket otur när de tänker.
Och samtidigt lägger polisen och vv mesta krutet på att jaga fortkörare!?
Du måste ju inse att det är absurdt!?
Varje dödsfall i trafiken är ett för mycket, en stor tragedi för de inblandade anhöriga, och var det så bara 10 fler per år är det för många (även om det nog var betydligt fler...) Vart går gränsen,
vad är fri fart värd? Är det värt 10, 20, 50 liv per år.
Men på samma sätt kan en duktig statistiker få reda på mycket om undersökningen utformas på ett bra sätt
Tror du pundar-berra eller brats-philip bryr sig om att de kör ihjäl en hel familj
Den statistik jag hänvisar till har ingenting med enkäter eller andra "subjektiva" undersökningsmetoder att göra, utan är helt enkelt den officiella trafikstatistiken. Och på vilket sätt menar du att den är vinklad? "Nä, egentligen dör det inte över 50 personer på mc per år, och i Tyskland dör inte 680 personer på motorväg medan i Sverige dör inte heller 45 osv...." Döööö!
Problemet i Sverige är inte att det saknas "duktiga statisktiker" utan att gemene man (läs DU) inte har fått lära sig att tolka och kritiskt ifrågasätta den selekterade statistik som vi dagligen matas med.
Jag tror på att DU som kör där ute på vägarna klarar det, iallafall om du har kul, är harmonisk och känner dig trygg och skärpt!
Den statistik jag hänvisar till har ingenting med enkäter eller andra "subjektiva" undersökningsmetoder att göra, utan är helt enkelt den officiella trafikstatistiken. Och på vilket sätt menar du att den är vinklad? "Nä, egentligen dör det inte över 50 personer på mc per år, och i Tyskland dör inte 680 personer på motorväg medan i Sverige dör inte heller 45 osv...." Döööö!
Säkert sant, jag förstår fortfarande att folk orkar engagera sig mycket avseende detta med hastigheten... Jag kör ofta för fort, och har som sagt aldrig åkt dit
Tjena Duck! Knock on wood, don´t get busted!
Den statistik jag hänvisar till har ingenting med enkäter eller andra "subjektiva" undersökningsmetoder att göra, utan är helt enkelt den officiella trafikstatistiken. Och på vilket sätt menar du att den är vinklad? "Nä, egentligen dör det inte över 50 personer på mc per år, och i Tyskland dör inte 680 personer på motorväg medan i Sverige dör inte heller 45 osv...."
Jag är inte alls insatt i all statistik som publiceras och redogör bara för mina iaktagelser "därute" på vägarna.
Jag förstår inte heller din redogörelse för dödsfall i Tyskland respektive Sverige.
Dör det 45 i Sverige under samma tidsperiod som det dör 680 i Tyskland eller vad?
Det verkar vara en rätt låg siffra med tanke på att de har fri fart och 10 gånger så stor befolkning på mindre yta i Tyskland.
Code:Döööö!
Jodå, tids nog, lite att uträtta dessförinnan!
Det är det, men inte för så liteOch nej, jag anser inte att de orsakar fler risker, kan inte "idioterna" sansa sig en stund har de inte på vägen att göra...
Ja, det finns, men det ska vara "mycket" underskridande i så fall...
Jag kom just på att jag kan körqa 10 km/tim på motorväg med min Volvo om jag vill, den kan köras i över 30 km/tim....
Du har så rätt, men glöm inte att det var mindre trafik på vägarna när det var fri fart.
Visst var det skönt att kunna anpassa farten efter övrig trafik utanför samhällen med fartbegränsning. Jag minns speciellt handelsresande och tidningsbiler![]()
En sträcka som är på 5-8 km och binder två orter (värmlands mäst trafikerade led) När dom ligger och sölar i 65-70km/h letar alla luckor att kunna ta sig om. Vägen är fin osv. Man kan ju fråga sig varför dom inte kan hålla sig till den rekomenderade hastigheten på 90km/h i stället för att bara ligga där och irritera folk.
90 km/h är HÖGSTA lagliga hastighet, det är det du glömmer. Du får köra under, men inte över den hastigheten![]()
Hade du kört 65-70 km/h på din uppkörning på en bra 90-väg hade du inte fått ditt körkort, det vet du också.
Det var helt OK att köra 65-70 på landsväg när jag körde upp för det fanns inga 90-vägar då![]()
Det jag reagerade på var att Mr Helmut skrev "den rekomenderade hastigheten på 90km/h" Undrar om han kör i 90 i mörker och snöslask också?
En sak som jag såg som fördel med fri fart jämfört med de hastighets-begränsningar vi har i dag var att folk såg sig för bättre innan de körde ut på en korsande väg! Det kunde komma någon i 150 km/h eller mera. Nu tror jag många resonerar "han får inte köra fortare än 90 här" och de kan inte bedöma hastigheter alls. Vilket märks när de tror att en MC är en mopedFörresten får väl moppar bara köra 30 eller
![]()
![]()
Ja, ELWE har många bra åsikter om detta, du också. Vi blir aldrig av med olyckorna eftersom vi är olika individer, speciellt bakom en ratt eller ett styre.
...massa bra text...
Moppar får gå i 45, men det visste du förmodligen. Eller 25km/h, beror på vilken klass det är. Men det visste du säkert också.
Det där med hastighetsbedömning har vi (du och jag) diskuterat tidigare och jag förstår precis som du fortfarande inte varför de alltid tror det går långsammare än det gör, sällan tvärt om!
Jo, men förr fick de bara gå i 30DET kommer folk ihåg men inte att det går att köra fortare än 90 eller 110
Dessutom vet du väl att röda bilar kör fortare än alla andra? Det är faktiskt bevisat att folk tror det genom en vetenskaplig undersökning! Undrar om det gäller motorcyklar också![]()
Allra fortast kör brandbilar, polisbilar och ambulanser om de har sirener och lampor på, även om de kör i 10 km/h![]()
Där har du folks hastighetsbedömning i ett nötskal!
Väldigt få. De har dessutom oftast blivit påkörda av någon som haft fart. Jag tror vi är något på spåren här.Hur många motorcyklister har stått stilla när de har omkommit i trafikolyckor?
Hur många motorcyklister har stått stilla när de har omkommit i trafikolyckor?
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |