Det är sällan farten som dödar!

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Ort
Roslagen
Hoj
ingen
Vad elwe skrev är sannerligen tänkvärt och bra tycker jag.

Det man kan fundera på är anledningen till att det kukade ur med den tråkiga konsekvensen ”storebror staten tänker åt dig problematiken”

Började det med att storebror ville tänka åt dig för att det är den kulturen som sedan länge sitter djupt rotad i väggarna i riket sverige?

Eller fanns det ett problem som gjorde att det inte fanns några andra bättre alternativ än skyltad maxhastighet utanför tättbebyggt område?
Med teknikens hjälp verkar det komma mer och mer sinnrika lösningar i syfte att sänka hastigheten. Bra eller dåligt?
Dödandet stiger ändå. Åtminstone i år.

Var går gränsen?
Tekniskt sätt finns det ingen gräns antar jag.
Kommer vi tillexempel att få se satellitövervakade fordon, där tekniken tar över fordonet i syfte att hålla farten nere och för att därför undvika olyckor?
Fan vet, men särskilt roligt att leva skulle det inte bli då föreställer jag mig.
Ibland kan jag redan nu känna mig övervakad.
Jag är för dum för att kunna tänka ut alla sätt som man redan idag kan vara övervakad på.
Tur är väl det för annars hade man väl blivit tokig.

Skyltad maxhastighet infördes före min tid.
Hur ser historiken ut?

Kan man förhindra/kontrollera (övervaka,hihi) övervakningssamhället politiskt genom att rösta?
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Jag tycker att man bara behöver ge sig ut en kort sväng i trafiken för att inse att egenansvar inte skulle fungera.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Jag tycker att man bara behöver ge sig ut en kort sväng i trafiken för att inse att egenansvar inte skulle fungera.

Alternativt skulle det funka väldigt bra då många istället för att leka privatpolis
eller oroa sig för dryga böter istället började tänka själva och lägga uppmärsamheten på trafiken istället för skyltar och kameror.

Utopi? JA!
Men någon gyllene mellanväg borde väl finnas,ex. att den största anledningen till att köra efter hastighetsbegränsningen skulle vara att den är satt efter dagens fordon och vägstandard vilket skulle göra att folk faktiskt respekterar skyltad hastighet på ett annat sätt än idag istället för att böter och kortförlust är den enskilt största anledningen till att folk följer den.

Största anledningen till att detta inte kommer att ske är dock nollvisionen eftersom skadorna blir svårare och fler dödsfall med ökad hastighet då det defakto händer något,att det sedan kanske skulle ske färre faktiska olyckor pga. ökad respekt för regelverket och mindre differenser mellan snabbaste och långsammaste fordonet på vägen är ointressant för vv eftersom 0 döda och svårt skadade är målet.

Vackert mål,men för att nå det får vi nog förbjuda trafik.

Henrk
 

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Ort
Skåne
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Eller så kan man vända på det. Om vi verkligen krävde fullt eget ansvar, hade vi då varit så många i trafiken?

Ja, annars hade Sverige stannat. Det hade det nog ändå visserligen, trafiken hade ju kollapsat.




Jävla tomtar.

Idiottext om att hastighetsskyltarna innebär att man alltid måste hålla hastigheten som anges på skylten.

.

Läs ditt inlägg för dig själv, tänk efter och ta sedan bort det. :tummenupp
 
Last edited:

T-Bomb

If im to loud youre too old !
Gick med
17 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Honda sp1
Om det nu är så stort bemödande att jaga fortkörare, vore det inte bra om dom la ned lika mycket tid och kraft på de som tex... inte använder blinkers när de ska byta fil eller svänga in på avtagsväg. Förresten är det någon som ens hört talas om någon som fått böter för ej användande av blinkers? Jag menar man måste ha fungerande blinkers vid besiktningen men om man använder dom därefter är tydligen ingen som bryr sig om.

Eller har jag fel?
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07

Fast talar du nu inte emot dig själv nu...?

Å ena sidan motsätter du att barnen kan göra vad fan de vill i skolan utan regler, men å andra sidan ska inga hastighetsbegränsningar finnas.

Samtidigt håller jag absolut med om att vi alla har ett "fönster". Enda lilla problemet med detta är att Petter, 18 år och två dagar med nytaget körkort anser att hans fönster ligger runt 210 km/h, medan Agda, 93 anser att hennes ligger runt 45 km/h. Och dessa två ska alltså samsas med oss på våra vägar där inga hastighetsbegränsningar finnes... Hmmm.

Varför tror ni att vi medborgare inte är betrodda med att bestämma hastigheten själva? Jo, för att vi gång på gång visar att vi inte kan handskas ens med de hastigheter vi får köra. Jag hade också tyckt att det varit jättekul om vi hade fått köra hur fort vi vill.... TJOHOOOOO! Tyvärr vet jag att jag skulle vara livrädd varje gång jag skulle ut i trafiken, då det förefaller som så att vissa av våra medtrafikanter har fått sitt kk i sonens Happy Meal-kartong.

Jag är absolut inget fan av politiker, men vafan, nu får ni ändå sluta skylla all misär på dem. Jag kör för fort varje dag, ganska mycket dessutom. Men jag har aldrig åkt fast, men en dag kommer jag att göra det, och då kommer jag inte annat än kunna konstatera att jag nog förtjänat den böteslappen (kan dessutom tillägga att jag sa det till en polis när de stoppade mig för en olaglig vänstersväng; han lät mig åka vidare, tyckte jag hade en trevlig attityd). Och om ni rannsakar er själva, om det skulle bli fri fart överallt, hur länge skulle ni överleva? Och även om ni skulle fortsätta köra säkert, skulle verkligen alla andra göra det.

Tycker ni att det är värt att få köra fortare om ni vet att ert barn/fru/sambo skulle dö i trafiken pga av nån fjunig 18-åring helt plötligt får för sig att rejsa för att impa på någon jävla brud. För tro mig, högre hastighet kommer innebära fler dödsoffer, all statistik stödjer detta påstående...
 

AxlySM

Edert tidningsbud, med lem.
Gick med
7 Jan 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
Aprilia MX 125 -04

För tro mig, högre hastighet kommer innebära fler dödsoffer, all statistik stödjer detta påstående...

Bättre staten subventionerar inköp av kråCksäkra bilar, som i sin tur gynnar dom helsvenska :)rolleyes:) märkerna Saab och Volvo typ. Sen kan man tjöra fort!
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Suck ....

Fast talar du nu inte emot dig själv nu...?

Å ena sidan motsätter du att barnen kan göra vad fan de vill i skolan utan regler, men å andra sidan ska inga hastighetsbegränsningar finnas.
Det är skillnad på vuxna människor och skolbarn! Den distinktionen borde du göra dig bekant med innan du lägger tid på ett långt inlägg. Däremot finns det inget som hindrar att skolbarn får börja lära sig ta ansvar, men du kanske har principiella invändningar mot det?
Samtidigt håller jag absolut med om att vi alla har ett "fönster". Enda lilla problemet med detta är att Petter, 18 år och två dagar med nytaget körkort anser att hans fönster ligger runt 210 km/h, medan Agda, 93 anser att hennes ligger runt 45 km/h. Och dessa två ska alltså samsas med oss på våra vägar där inga hastighetsbegränsningar finnes... Hmmm.
Ser att du läst men inte fattat. Läs igen! Petter ligger INTE i sitt komfortfönster om han kör 210! Agda kanske gör det, men so what? Människor som känner sig betrodda med att ha eget ansvar blir inte så lätt stressade och irriterade utan passerar Agda där det är lämpligt och lägger sig sedan i en hastighet där de trivs, medvetna om att Agda gjort detsamma.
Varför tror ni att vi medborgare inte är betrodda med att bestämma hastigheten själva? Jo, för att vi gång på gång visar att vi inte kan handskas ens med de hastigheter vi får köra. Jag hade också tyckt att det varit jättekul om vi hade fått köra hur fort vi vill.... TJOHOOOOO! Tyvärr vet jag att jag skulle vara livrädd varje gång jag skulle ut i trafiken, då det förefaller som så att vissa av våra medtrafikanter har fått sitt kk i sonens Happy Meal-kartong.
Varifrån har du fått att folk inte kan handskas med hastigheter? Den permanenta hastighetsbegränsning som vi har infördes av politiker 1967-09-03 "för att vi skulle vänja oss vid högertrafiken". Jag, och de flesta med mig, är ganska vana nu ... Det var inga problem med fri hastighet! Man fick lära sig att ha respekt för hastigheten, en naturlig reaktion när du själv fick avgöra och inte trodde att allt var riskfritt bara för att du följer skyltningarna.
Jag är absolut inget fan av politiker, men vafan, nu får ni ändå sluta skylla all misär på dem.
Politiker strävar envist efter att plocka av medborgarna så mycket ansvar som möjligt. Iom att de gör det växer ju deras eget ansvar, eller hur? Någon måste ju ta ansvar och när inte den enskilde medborgaren får ta det ansvaret så måste det ju falla tungt på den som bestämt om inskränkningarna i medborgarens ansvar. Detta borde inte vara ett så förfärligt långt tankesteg att du missar det, fast vad vet jag om hur du tänker ...
Och om ni rannsakar er själva, om det skulle bli fri fart överallt, hur länge skulle ni överleva? Och även om ni skulle fortsätta köra säkert, skulle verkligen alla andra göra det.
Jag, och såvitt jag vet, alla mina kompisar som också tog hojkort i början/mitten av 60-talet lever fortfarande! Vi var ganska många och vi körde med fri hastighet!
Det är just den typen av argumentation som används för att sätta bojor på medborgarna! "Naturligtvis kan du, men de andra klarar ju inte eget ansvar".
Tycker ni att det är värt att få köra fortare om ni vet att ert barn/fru/sambo skulle dö i trafiken pga av nån fjunig 18-åring helt plötligt får för sig att rejsa för att impa på någon jävla brud. För tro mig, högre hastighet kommer innebära fler dödsoffer, all statistik stödjer detta påstående...

"All statistik" kan tolkas och tolkas precis som läsaren av den vill. Det finns ingen statistik som täcker in alla korrelationsfaktorer och som med 5-stjärnig signifikans säkerställer att ett trafiksystem som lägger beteendeansvaret på föraren är farligare än det vi har idag där den huvudsakliga kontrollen gäller om samme förare kör efter godtyckligt satta hastighetsgränser!
Hade denne fjunige 18-åring fått lära sig ta ansvar redan från början så skulle han definitivt inte utgöra någon större fara i trafiken med fri hastighet än han gör idag, trots att det nu står skyltar på sidorna av vägen. Försöker att impa på tjejer gör han oavsett om det finns skyltar eller inte. Idag har han dock inte fått med sig egenansvaret pga all indoktrinering om att det är bättre att staten tar hand om tänkandet! Ser du inte sambandet? :rolleyes:
 

The Duck

Tvivelaktig figur
Gick med
5 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Z750 -07
Suck tillbaka...

Det är skillnad på vuxna människor och skolbarn! Den distinktionen borde du göra dig bekant med innan du lägger tid på ett långt inlägg. Däremot finns det inget som hindrar att skolbarn får börja lära sig ta ansvar, men du kanske har principiella invändningar mot det?
Jag håller med om den principiella skillnaden, tyvärr är den reella skillnaden sällan särskilt påtaglig. Hade vi varit mogna att framföra fordon hade ju inga kört under påverkan av berusningsmedel, medan idag är 42% av de döda i trafiken (enligt vv) påverkade.


Ser att du läst men inte fattat. Läs igen! Petter ligger INTE i sitt komfortfönster om han kör 210!
Nej, men hur vet han vad hans komfortfönster är, om han bara kört bil sammanlagt 20 timmar, varav 16 varit med lärare?


Varifrån har du fått att folk inte kan handskas med hastigheter? ... Det var inga problem med fri hastighet!
Fast vem är du att bestämma att det "inte var några problem". Enligt min körskolebok (jag vet, inte den bästa källan), dog över 2,000 personer på mc under början av 60-talet. Men vem är vi att bestämma vad som är godkända siffror, vafan, det är människoliv vi pratar om?


Politiker strävar envist efter att plocka av medborgarna så mycket ansvar som möjligt. Iom att de gör det växer ju deras eget ansvar, eller hur? Någon måste ju ta ansvar och när inte den enskilde medborgaren får ta det ansvaret så måste det ju falla tungt på den som bestämt om inskränkningarna i medborgarens ansvar.
Eller så inför vi anarki omedelbart...


Jag, och såvitt jag vet, alla mina kompisar som också tog hojkort i början/mitten av 60-talet lever fortfarande! Vi var ganska många och vi körde med fri hastighet!
Grattis. Och då förstår jag att många av motorcyklarna gick 0-100 på under 3 sekunder, hade nästan 200 hk osv.


"All statistik" kan tolkas och tolkas precis som läsaren av den vill. Det finns ingen statistik som täcker in alla korrelationsfaktorer och som med 5-stjärnig signifikans säkerställer att ett trafiksystem som lägger beteendeansvaret på föraren är farligare än det vi har idag där den huvudsakliga kontrollen gäller om samme förare kör efter godtyckligt satta hastighetsgränser!
Visst är det så, men å andra sidan, hur många slutsatser kan du dra med 99,9% säkerhet (p < 0,001) ur ett statistiskt perspektiv. Detta betyder ju dock inte att samband ej föreligger. Frågan är ju dock av vilken natur sambandet är, och visst kan något som förefaller ha kausala samband istället vara ett skensamband, men helt ärligt, att förkasta all statistik är väl att ta i. Och det faktum att det exempelvis på tyska motorvägar där man har fri fart har dubbelt så många döda sett till befolkningsmängd och körda kilometer kan naturligtvis vara en slump, men om du samlar ihop alla faktorer som har någon påverkan, frågan är om du verkligen kan förklara den stora skillnaden. Mindre fluktuationer kan naturligtvis förekomma, men den skillnaden är svår att skylla på "okända faktorer".


Hade denne fjunige 18-åring fått lära sig ta ansvar redan från början så skulle han definitivt inte utgöra någon större fara i trafiken med fri hastighet än han gör idag, trots att det nu står skyltar på sidorna av vägen. Försöker att impa på tjejer gör han oavsett om det finns skyltar eller inte. Idag har han dock inte fått med sig egenansvaret pga all indoktrinering om att det är bättre att staten tar hand om tänkandet! Ser du inte sambandet? :rolleyes:

Visst, säkert sant, men i vilken ände ska du börja; först ge honom ansvaret och sedan låta honom växa i uppgiften, eller vänta på att han lär sig egenansvar (vilket inte kommer att inträffa detta sekel), och sedan tillåta fri fart?

Tror att ditt inlägg mer är utopiskt till sin natur, medan mitt (tyvärr) är mer pragmatiskt...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med om den principiella skillnaden, tyvärr är den reella skillnaden sällan särskilt påtaglig. Hade vi varit mogna att framföra fordon hade ju inga kört under påverkan av berusningsmedel, medan idag är 42% av de döda i trafiken (enligt vv) påverkade....


Precis 42% av de dödade var alkoholpåverkade och av de icke alkoholpåverkade var kanske 42% dödade pga en alkoholpåverkad motpart!!! Singelolyckor undantagna förståss.

Och samtidigt lägger polisen och vv mesta krutet på att jaga fortkörare!?

Du måste ju inse att det är absurdt!?
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jag tror många liv kunde sparas om folk ökade hastigeheten i trafiken. Bla mitt liv för jävlar vad trött jag blir på folk som ligger och kör på en fin 90-väg i 65-70km/h. Här i karlstad finns det en väg som går ut till ön "Hammarö" den vägen är 90-väg men det är visst 1/10 som fattat detta.

När det ligger 9 bilar och pressar i röven på denna bil borde ju föraren förstå att den ska öka hastigeheten:mad:

Nej, vill du köra i 90 så får du köra om! De som vill köra 70 på en 90-väg har all rätt att göra det.

Jag kan ju absolut inte säga vad som är fel lika lite kan jag säga vad som är rätt.
Följande påståenden borde vara nära sanningen:
* ökad fart ger ökat trauma i samband med olycka
*sannoliketen att avvärja en olycka vid uppkommen situation borde vara kopplat till fordonens hastighet.
* Det finns ett antal dödsfall i statistiken som gömmer självmord.

(Men man vet att det oftast är unga män och det är oftast kollision med tyngre fordon front-front samt bergväggar)
*Trötthet hos föraren ökar risken för olycka
*ökad hastighet ger ökad incidens av dödsfall orsakat av emissioner. (ökade avagasmängder)

Men visst, i vilken grad osv.???

Visst kan det vara så att det är en oproportionelig andel av hastighetskontroller, mot trafikfarligt beteende. Livsfarliga omkörningar och bilar som kör ut utan att se sig för. Rödljsukörningar osv. osv.

Tänkte spä på med en helt okrontrollerad tanke:
Många gånger då vi får ett dödsbud eller hör om en allvarlig olycka så är vi inte så förvånade. Dvs. någonting i bakgrunden hos en person gör att vi alla gick och väntade på att denne personen skulle krocka eller råka ut för en olycka. Kan det vara så att man kan se vilka som är högriskförare?
Anledningen till att jag väcker tanken är att man har en del vetenskapliga belägg för att personer med en viss genuppsättning har högre risk för att dö i en våldsam olycka. Man kallar dessa för "adrenalin-junkies". Men mycket forskning pågår fortfarande. Personligen tror jag vi har många sådana på sporthoj...
Vad tror ni andra?

Instämmer...
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, vill du köra i 90 så får du köra om! De som vill köra 70 på en 90-väg har all rätt att göra det.

Ja, men samtidigt orsakar denna person som kör 70 på 90-väg antagligen fler risker än den person som kör 110 på 90-väg.
Det bildas köer och till slut kör folk(läs idioter) om trots möten osv...

Jag önskar att det vore böter för dom som kör för sakta också
 

Tommy.exe

Guest
Ja, men samtidigt orsakar denna person som kör 70 på 90-väg antagligen fler risker än den person som kör 110 på 90-väg.
Det bildas köer och till slut kör folk(läs idioter) om trots möten osv...

Jag önskar att det vore böter för dom som kör för sakta också

Jag hamnade bakom en kärring idag som låg i 60 på 90-väg... nu gjorde ja ingen blind omkörning (det var i min slöa 850).. men man blir ju komplett rosenrasande.. iaf efter 3(!!!) 90 skyltar.. ok om hon missade en gammeldö å allt... men jag är helt enig, samma böter för att orsaka trafikfara genom underskridande(kan man säga så?) av hastighetsgränser borde införas...
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Ja, men samtidigt orsakar denna person som kör 70 på 90-väg antagligen fler risker än den person som kör 110 på 90-väg.
Det bildas köer och till slut kör folk(läs idioter) om trots möten osv...

Jag önskar att det vore böter för dom som kör för sakta också

Det är det, men inte för så lite :) Och nej, jag anser inte att de orsakar fler risker, kan inte "idioterna" sansa sig en stund har de inte på vägen att göra...

Jag hamnade bakom en kärring idag som låg i 60 på 90-väg... nu gjorde ja ingen blind omkörning (det var i min slöa 850).. men man blir ju komplett rosenrasande.. iaf efter 3(!!!) 90 skyltar.. ok om hon missade en gammeldö å allt... men jag är helt enig, samma böter för att orsaka trafikfara genom underskridande(kan man säga så?) av hastighetsgränser borde införas...
Ja, det finns, men det ska vara "mycket" underskridande i så fall...

Jag kom just på att jag kan körqa 10 km/tim på motorväg med min Volvo om jag vill, den kan köras i över 30 km/tim....

Det finns ett antal logiska slutsatser att dra om den rådande uppfattningen om bl a hastighetsbegränsningar.

Både när jag tog körkort på mc och på bil var det fri hastighet utanför tättbebyggt område, som jag förutsätter är det som debatteras här.
Man fick lära sig att ta hänsyn till de som bodde eller uppehöll sig vid eller på vägen. Egentligen ska det vara tillräckligt! Skillnaden var att vägarna var sämre, fordonen var betydligt mer osäkra och, om jag ser på mig själv, så hade jag ingen erfarenhet om trafiken öht.

När myndigheter talar om för dig vad du ska tycka och dessutom gör det "för ditt eget bästa" då är det fanimej dags att analysera vad som ligger bakom!!

Du har så rätt, men glöm inte att det var mindre trafik på vägarna när det var fri fart.
Visst var det skönt att kunna anpassa farten efter övrig trafik utanför samhällen med fartbegränsning. Jag minns speciellt handelsresande och tidningsbiler :)
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Jag håller med om den principiella skillnaden, tyvärr är den reella skillnaden sällan särskilt påtaglig. Hade vi varit mogna att framföra fordon hade ju inga kört under påverkan av berusningsmedel, medan idag är 42% av de döda i trafiken (enligt vv) påverkade.
Den som inte är mogen att framföra sitt fordon på ett sätt så att han/hon inte utsätter andra för fara i onödan ska inte ha körkort! De som kör påverkade utsätter andra för onödiga risker! Det har inget med hastighet att göra öht!

Nej, men hur vet han vad hans komfortfönster är, om han bara kört bil sammanlagt 20 timmar, varav 16 varit med lärare?
Tänk efter ... har inte du känt när du kört över din gräns? Om du har det så är du inte unik och att känna sin gräns är inte endast avhängigt av hur länge man kört.
Fast vem är du att bestämma att det "inte var några problem". Enligt min körskolebok (jag vet, inte den bästa källan), dog över 2,000 personer på mc under början av 60-talet. Men vem är vi att bestämma vad som är godkända siffror, vafan, det är människoliv vi pratar om?
Eftersom jag var med anser jag att jag kan avgöra att vi inte upplevde några större problem. Vad gjorde du på 60-talet?
Vad är ett människoliv värt när människan ifråga inte får ta egna beslut utan styrs som nån j-a robot av makthavarna?

Grattis. Och då förstår jag att många av motorcyklarna gick 0-100 på under 3 sekunder, hade nästan 200 hk osv.
Om du på något sätt tror att hojarna var lättare och snällare att hantera än dagens hojar så rekommenderar jag en snabb tur på en grusväg med en 50 eller 60-talshoj.

Visst är det så, ................... men den skillnaden är svår att skylla på "okända faktorer".
Det är fortsatt så att man med statistik kan "bevisa" det man vill. Så länge läsaren inte satt sig in i alla parametrar man använt och vilka man ignorerat så blir statistiken vare sig speciellt intressant eller informativ.


Visst, säkert sant, men i vilken ände ska du börja; först ge honom ansvaret och sedan låta honom växa i uppgiften, eller vänta på att han lär sig egenansvar (vilket inte kommer att inträffa detta sekel), och sedan tillåta fri fart?
Tror att ditt inlägg mer är utopiskt till sin natur, medan mitt (tyvärr) är mer pragmatiskt...

Vi är kanske iaf överens om att något behöver göras ... jag anser att man ska lämna över mer ansvar till individen inklusive rätten att skylla sig själv. Du verkar tycka att det är bättre att överhögheten tänker åt människorna så de slipper själva. Ja, det blir ju mer jämlikt så också eftersom olika människor har olika mycket otur när de tänker.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top