Stortryne
Ful gubbe.
- Gick med
- 11 Jul 2005
- Hoj
- Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jag kunde inte sagt det bätttre själv, vilket ju redan bevisats ovan.Långt och bra...
Jag kunde inte sagt det bätttre själv, vilket ju redan bevisats ovan.Långt och bra...
Jag tycker att man bara behöver ge sig ut en kort sväng i trafiken för att inse att egenansvar inte skulle fungera.
Jag tycker att man bara behöver ge sig ut en kort sväng i trafiken för att inse att egenansvar inte skulle fungera.
Brukar normalt inte ha mycket till övers för Robert "Volvoäralltidbäst" Collin men här e han inne lite på rätt spår http://www.aftonbladet.se/bil/collin/article582304.ab
Eller så kan man vända på det. Om vi verkligen krävde fullt eget ansvar, hade vi då varit så många i trafiken?
Idiottext om att hastighetsskyltarna innebär att man alltid måste hålla hastigheten som anges på skylten.
.
Bla bla bla...
För tro mig, högre hastighet kommer innebära fler dödsoffer, all statistik stödjer detta påstående...
Det är skillnad på vuxna människor och skolbarn! Den distinktionen borde du göra dig bekant med innan du lägger tid på ett långt inlägg. Däremot finns det inget som hindrar att skolbarn får börja lära sig ta ansvar, men du kanske har principiella invändningar mot det?Fast talar du nu inte emot dig själv nu...?
Å ena sidan motsätter du att barnen kan göra vad fan de vill i skolan utan regler, men å andra sidan ska inga hastighetsbegränsningar finnas.
Ser att du läst men inte fattat. Läs igen! Petter ligger INTE i sitt komfortfönster om han kör 210! Agda kanske gör det, men so what? Människor som känner sig betrodda med att ha eget ansvar blir inte så lätt stressade och irriterade utan passerar Agda där det är lämpligt och lägger sig sedan i en hastighet där de trivs, medvetna om att Agda gjort detsamma.Samtidigt håller jag absolut med om att vi alla har ett "fönster". Enda lilla problemet med detta är att Petter, 18 år och två dagar med nytaget körkort anser att hans fönster ligger runt 210 km/h, medan Agda, 93 anser att hennes ligger runt 45 km/h. Och dessa två ska alltså samsas med oss på våra vägar där inga hastighetsbegränsningar finnes... Hmmm.
Varifrån har du fått att folk inte kan handskas med hastigheter? Den permanenta hastighetsbegränsning som vi har infördes av politiker 1967-09-03 "för att vi skulle vänja oss vid högertrafiken". Jag, och de flesta med mig, är ganska vana nu ... Det var inga problem med fri hastighet! Man fick lära sig att ha respekt för hastigheten, en naturlig reaktion när du själv fick avgöra och inte trodde att allt var riskfritt bara för att du följer skyltningarna.Varför tror ni att vi medborgare inte är betrodda med att bestämma hastigheten själva? Jo, för att vi gång på gång visar att vi inte kan handskas ens med de hastigheter vi får köra. Jag hade också tyckt att det varit jättekul om vi hade fått köra hur fort vi vill.... TJOHOOOOO! Tyvärr vet jag att jag skulle vara livrädd varje gång jag skulle ut i trafiken, då det förefaller som så att vissa av våra medtrafikanter har fått sitt kk i sonens Happy Meal-kartong.
Politiker strävar envist efter att plocka av medborgarna så mycket ansvar som möjligt. Iom att de gör det växer ju deras eget ansvar, eller hur? Någon måste ju ta ansvar och när inte den enskilde medborgaren får ta det ansvaret så måste det ju falla tungt på den som bestämt om inskränkningarna i medborgarens ansvar. Detta borde inte vara ett så förfärligt långt tankesteg att du missar det, fast vad vet jag om hur du tänker ...Jag är absolut inget fan av politiker, men vafan, nu får ni ändå sluta skylla all misär på dem.
Jag, och såvitt jag vet, alla mina kompisar som också tog hojkort i början/mitten av 60-talet lever fortfarande! Vi var ganska många och vi körde med fri hastighet!Och om ni rannsakar er själva, om det skulle bli fri fart överallt, hur länge skulle ni överleva? Och även om ni skulle fortsätta köra säkert, skulle verkligen alla andra göra det.
Tycker ni att det är värt att få köra fortare om ni vet att ert barn/fru/sambo skulle dö i trafiken pga av nån fjunig 18-åring helt plötligt får för sig att rejsa för att impa på någon jävla brud. För tro mig, högre hastighet kommer innebära fler dödsoffer, all statistik stödjer detta påstående...
Jag håller med om den principiella skillnaden, tyvärr är den reella skillnaden sällan särskilt påtaglig. Hade vi varit mogna att framföra fordon hade ju inga kört under påverkan av berusningsmedel, medan idag är 42% av de döda i trafiken (enligt vv) påverkade.Det är skillnad på vuxna människor och skolbarn! Den distinktionen borde du göra dig bekant med innan du lägger tid på ett långt inlägg. Däremot finns det inget som hindrar att skolbarn får börja lära sig ta ansvar, men du kanske har principiella invändningar mot det?
Nej, men hur vet han vad hans komfortfönster är, om han bara kört bil sammanlagt 20 timmar, varav 16 varit med lärare?
Ser att du läst men inte fattat. Läs igen! Petter ligger INTE i sitt komfortfönster om han kör 210!
Fast vem är du att bestämma att det "inte var några problem". Enligt min körskolebok (jag vet, inte den bästa källan), dog över 2,000 personer på mc under början av 60-talet. Men vem är vi att bestämma vad som är godkända siffror, vafan, det är människoliv vi pratar om?
Varifrån har du fått att folk inte kan handskas med hastigheter? ... Det var inga problem med fri hastighet!
Eller så inför vi anarki omedelbart...
Politiker strävar envist efter att plocka av medborgarna så mycket ansvar som möjligt. Iom att de gör det växer ju deras eget ansvar, eller hur? Någon måste ju ta ansvar och när inte den enskilde medborgaren får ta det ansvaret så måste det ju falla tungt på den som bestämt om inskränkningarna i medborgarens ansvar.
Grattis. Och då förstår jag att många av motorcyklarna gick 0-100 på under 3 sekunder, hade nästan 200 hk osv.
Jag, och såvitt jag vet, alla mina kompisar som också tog hojkort i början/mitten av 60-talet lever fortfarande! Vi var ganska många och vi körde med fri hastighet!
Visst är det så, men å andra sidan, hur många slutsatser kan du dra med 99,9% säkerhet (p < 0,001) ur ett statistiskt perspektiv. Detta betyder ju dock inte att samband ej föreligger. Frågan är ju dock av vilken natur sambandet är, och visst kan något som förefaller ha kausala samband istället vara ett skensamband, men helt ärligt, att förkasta all statistik är väl att ta i. Och det faktum att det exempelvis på tyska motorvägar där man har fri fart har dubbelt så många döda sett till befolkningsmängd och körda kilometer kan naturligtvis vara en slump, men om du samlar ihop alla faktorer som har någon påverkan, frågan är om du verkligen kan förklara den stora skillnaden. Mindre fluktuationer kan naturligtvis förekomma, men den skillnaden är svår att skylla på "okända faktorer".
"All statistik" kan tolkas och tolkas precis som läsaren av den vill. Det finns ingen statistik som täcker in alla korrelationsfaktorer och som med 5-stjärnig signifikans säkerställer att ett trafiksystem som lägger beteendeansvaret på föraren är farligare än det vi har idag där den huvudsakliga kontrollen gäller om samme förare kör efter godtyckligt satta hastighetsgränser!
Hade denne fjunige 18-åring fått lära sig ta ansvar redan från början så skulle han definitivt inte utgöra någon större fara i trafiken med fri hastighet än han gör idag, trots att det nu står skyltar på sidorna av vägen. Försöker att impa på tjejer gör han oavsett om det finns skyltar eller inte. Idag har han dock inte fått med sig egenansvaret pga all indoktrinering om att det är bättre att staten tar hand om tänkandet! Ser du inte sambandet?
Jag håller med om den principiella skillnaden, tyvärr är den reella skillnaden sällan särskilt påtaglig. Hade vi varit mogna att framföra fordon hade ju inga kört under påverkan av berusningsmedel, medan idag är 42% av de döda i trafiken (enligt vv) påverkade....
Jag tror många liv kunde sparas om folk ökade hastigeheten i trafiken. Bla mitt liv för jävlar vad trött jag blir på folk som ligger och kör på en fin 90-väg i 65-70km/h. Här i karlstad finns det en väg som går ut till ön "Hammarö" den vägen är 90-väg men det är visst 1/10 som fattat detta.
När det ligger 9 bilar och pressar i röven på denna bil borde ju föraren förstå att den ska öka hastigeheten
Jag kan ju absolut inte säga vad som är fel lika lite kan jag säga vad som är rätt.
Följande påståenden borde vara nära sanningen:
* ökad fart ger ökat trauma i samband med olycka
*sannoliketen att avvärja en olycka vid uppkommen situation borde vara kopplat till fordonens hastighet.
* Det finns ett antal dödsfall i statistiken som gömmer självmord.
(Men man vet att det oftast är unga män och det är oftast kollision med tyngre fordon front-front samt bergväggar)
*Trötthet hos föraren ökar risken för olycka
*ökad hastighet ger ökad incidens av dödsfall orsakat av emissioner. (ökade avagasmängder)
Men visst, i vilken grad osv.???
Visst kan det vara så att det är en oproportionelig andel av hastighetskontroller, mot trafikfarligt beteende. Livsfarliga omkörningar och bilar som kör ut utan att se sig för. Rödljsukörningar osv. osv.
Tänkte spä på med en helt okrontrollerad tanke:
Många gånger då vi får ett dödsbud eller hör om en allvarlig olycka så är vi inte så förvånade. Dvs. någonting i bakgrunden hos en person gör att vi alla gick och väntade på att denne personen skulle krocka eller råka ut för en olycka. Kan det vara så att man kan se vilka som är högriskförare?
Anledningen till att jag väcker tanken är att man har en del vetenskapliga belägg för att personer med en viss genuppsättning har högre risk för att dö i en våldsam olycka. Man kallar dessa för "adrenalin-junkies". Men mycket forskning pågår fortfarande. Personligen tror jag vi har många sådana på sporthoj...
Vad tror ni andra?
Nej, vill du köra i 90 så får du köra om! De som vill köra 70 på en 90-väg har all rätt att göra det.
Ja, men samtidigt orsakar denna person som kör 70 på 90-väg antagligen fler risker än den person som kör 110 på 90-väg.
Det bildas köer och till slut kör folk(läs idioter) om trots möten osv...
Jag önskar att det vore böter för dom som kör för sakta också
Ja, men samtidigt orsakar denna person som kör 70 på 90-väg antagligen fler risker än den person som kör 110 på 90-väg.
Det bildas köer och till slut kör folk(läs idioter) om trots möten osv...
Jag önskar att det vore böter för dom som kör för sakta också
Ja, det finns, men det ska vara "mycket" underskridande i så fall...Jag hamnade bakom en kärring idag som låg i 60 på 90-väg... nu gjorde ja ingen blind omkörning (det var i min slöa 850).. men man blir ju komplett rosenrasande.. iaf efter 3(!!!) 90 skyltar.. ok om hon missade en gammeldö å allt... men jag är helt enig, samma böter för att orsaka trafikfara genom underskridande(kan man säga så?) av hastighetsgränser borde införas...
Det finns ett antal logiska slutsatser att dra om den rådande uppfattningen om bl a hastighetsbegränsningar.
Både när jag tog körkort på mc och på bil var det fri hastighet utanför tättbebyggt område, som jag förutsätter är det som debatteras här.
Man fick lära sig att ta hänsyn till de som bodde eller uppehöll sig vid eller på vägen. Egentligen ska det vara tillräckligt! Skillnaden var att vägarna var sämre, fordonen var betydligt mer osäkra och, om jag ser på mig själv, så hade jag ingen erfarenhet om trafiken öht.
När myndigheter talar om för dig vad du ska tycka och dessutom gör det "för ditt eget bästa" då är det fanimej dags att analysera vad som ligger bakom!!
Den som inte är mogen att framföra sitt fordon på ett sätt så att han/hon inte utsätter andra för fara i onödan ska inte ha körkort! De som kör påverkade utsätter andra för onödiga risker! Det har inget med hastighet att göra öht!Jag håller med om den principiella skillnaden, tyvärr är den reella skillnaden sällan särskilt påtaglig. Hade vi varit mogna att framföra fordon hade ju inga kört under påverkan av berusningsmedel, medan idag är 42% av de döda i trafiken (enligt vv) påverkade.
Tänk efter ... har inte du känt när du kört över din gräns? Om du har det så är du inte unik och att känna sin gräns är inte endast avhängigt av hur länge man kört.Nej, men hur vet han vad hans komfortfönster är, om han bara kört bil sammanlagt 20 timmar, varav 16 varit med lärare?
Eftersom jag var med anser jag att jag kan avgöra att vi inte upplevde några större problem. Vad gjorde du på 60-talet?Fast vem är du att bestämma att det "inte var några problem". Enligt min körskolebok (jag vet, inte den bästa källan), dog över 2,000 personer på mc under början av 60-talet. Men vem är vi att bestämma vad som är godkända siffror, vafan, det är människoliv vi pratar om?
Om du på något sätt tror att hojarna var lättare och snällare att hantera än dagens hojar så rekommenderar jag en snabb tur på en grusväg med en 50 eller 60-talshoj.Grattis. Och då förstår jag att många av motorcyklarna gick 0-100 på under 3 sekunder, hade nästan 200 hk osv.
Det är fortsatt så att man med statistik kan "bevisa" det man vill. Så länge läsaren inte satt sig in i alla parametrar man använt och vilka man ignorerat så blir statistiken vare sig speciellt intressant eller informativ.Visst är det så, ................... men den skillnaden är svår att skylla på "okända faktorer".
Visst, säkert sant, men i vilken ände ska du börja; först ge honom ansvaret och sedan låta honom växa i uppgiften, eller vänta på att han lär sig egenansvar (vilket inte kommer att inträffa detta sekel), och sedan tillåta fri fart?
Tror att ditt inlägg mer är utopiskt till sin natur, medan mitt (tyvärr) är mer pragmatiskt...
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring
Honda har uppdaterat NT1100... |
|
Yamaha Tracer 9 uppdateras
Sporttouring-modellerna TRA... |
|
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |