Det är sällan farten som dödar!

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Jo, en hoj i 200++ klyver vilken personbil som helst, och dödar dom som sitter i den.

Alla mc-kritikers favoritcitat, mc-förare är per definition livsfarliga för
övrig trafik även om det i verkligheten är sällan bilförare skadas allvarligt
vid en krock.

Menar inte för den skull att det är totalt okej att åka 200+, det
känns dock lite märkligt att argumenten oftast är motorcyklisternas farlighet
gentemot medtrafikander när vi eg. är farligast för oss själva.

Zee skrev:
Det dör ca 50 pers/år i MC-olyckor. Hälften av dessa kör
antingen utan hjälm, utan ryggskydd eller under alkohol- eller
drogpåverkan.

Vart kan jag läsa den statistiken? Om den statistiken finns på papper
kommer man att kunna påverka mycket inom mc-området.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Menar ni att det bara är döden som räknas? Vad hände med alla svårt skadade? Lägg till denna statistik och gör en kostnadskalkyl på vad det kostar samhället. I den statistiken kommer de pengar polisen drar in i form av böter att vara löjligt liten. De flesta som är med om en olycka dör ju faktiskt inte.

Ska vi har bort skadade måste vi ju även förbjuda all idrott och för att inte nämna din motardåkning!!!

OK! Vi räknar lite till!

År 2000 dödades 9.2 personer på 1000000000 personkilometer, 61 personer blev svårt skadade och 267 personer blev lindrigt skadade.

1000000000 personkilometer är 11111111 timmar om man kör 90 km/h eller 10000000 timmar i 100km/h! Eller omräknat 127 år!!! ARBETSTIMMAR!

Nu tycker man ju att 9 döda och 328 skadade borde vara värda mer än 127år!
Men glöm inte att 2/3-delar av olyckorna är orsakade av alkohol och trötthet!

Vi har alltså 3 liv och 109 skadade kvar! Hur många av dessa skulle ha räddats av en hastighetssänkning på 10%???

Väg den siffra mot 127 år arbetstimmar!!!
 

NoicE

.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gödeborg
Hoj
Hornet
Olika körkort :öl

klass 1, som vanligt max 110km/h
klass 2, alla skyltar i 1,3 * fasten
Klass 3, alla skyltar i 1,5 * farten


Sen får man då bevisa att man kan hjula i 160 om man ska ha klass 3 :gnissla

För dom flesta tror ju att man är bättre än genomsnittet på att framföra fordon.
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Ska vi har bort skadade måste vi ju även förbjuda all idrott och för att inte nämna din motardåkning!!!

OK! Vi räknar lite till!

År 2000 dödades 9.2 personer på 1000000000 personkilometer, 61 personer blev svårt skadade och 267 personer blev lindrigt skadade.

1000000000 personkilometer är 11111111 timmar om man kör 90 km/h eller 10000000 timmar i 100km/h! Eller omräknat 127 år!!! ARBETSTIMMAR!

Nu tycker man ju att 9 döda och 328 skadade borde vara värda mer än 127år!
Men glöm inte att 2/3-delar av olyckorna är orsakade av alkohol och trötthet!

Vi har alltså 3 liv och 109 skadade kvar! Hur många av dessa skulle ha räddats av en hastighetssänkning på 10%???

Väg den siffra mot 127 år arbetstimmar!!!

Vad snackar du om? Det är väl dödade och skadade i trafiken vi måste utgå från om det är statens jakt på fortkörare du vill debattera...

Om vi jämför antalet dödade med antalet tusendels sekunder som jorden är gammal så blir det ännu bättre siffror, då ska vi nog höja hastigheterna till det dubbla.

Jag föredrar fakta, inte friserad statistik. Kolla in www.vti.se där finns många vägtrafikstudier.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vad snackar du om? Det är väl dödade och skadade i trafiken vi måste utgå från om det är statens jakt på fortkörare du vill debattera...

Om vi jämför antalet dödade med antalet tusendels sekunder som jorden är gammal så blir det ännu bättre siffror, då ska vi nog höja hastigheterna till det dubbla.

Jag föredrar fakta, inte friserad statistik. Kolla in www.vti.se där finns många vägtrafikstudier.

Vad är det för fel på www.scb.se? Men jag tackar för ditt bidrag! Jag ska kolla den också!
EDIT: Det var inte mycket kött att hitta hos vti!

Allt jag räknade upp är per år! Alltså 100% korrellerande mot varandra!

Frisserade! Ja det kan man ju kalla det om man vill!

Tycker du 16-17-åringar som är ute och kör bil i trafiken och orsakar dödsolyckor är en god anledning till att polisen ska stå och skjuta med laser och hävda att farten dödar!?

http://publikationswebbutik.vv.se/shopping/ShowItem____703.aspx
 
Last edited:

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Vet inte om medicin & drogpåverkade går under berusade, ...men ett ovetenskapligt men kul test i ett Harald Treutiger-program förritiden gav iaf att Rally-Kalle blev betydligt farligare när han gick på mediciner än alkohol.
Och mediciner körs det rätt mycket på, har man läst.

Sen minns jag att "man" kom fram till att det är en väldigt stor andel av trafikdödade som dör av medicinska skäl &/el orsakar en dödsolycka därav.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Carl-Ingemar Perstad var jäkligt modig när han gick med på att visa sin "fyllekörning" på TV, helt ny nivå när han sedan börjar jiddra med den kvinnliga polisen och är påväg in i baksätet när han egentligen ska sätta sej bakom ratten..
http://www.youtube.com/watch?v=pE-Xs926_Xg

Apropå läkemedel, den röda "varningstriangeln" på läkemedel kommer att tas bort 1Juli: http://www.nyteknik.se/art/50491
 
Last edited:

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Vart kan jag läsa den statistiken? Om den statistiken finns på papper
kommer man att kunna påverka mycket inom mc-området.

Denna statistik _finns_ på papper. Kommer från en Norsk rapport som undersökte MC-olyckor i Norge, Sverige och Danmark om jag inte minns fel. Vär väl en 2-3 år sedan jag läste den.. Det var en seriös rapport på en himla massa med sidor och olika typer av statistiska perspektiv. Bl.a. visades det att det vanligaste orsaken för allvarliga MC-olyckor var att en vänstersvängande bil svängde framför hojen.
 
Last edited:

duckie

sockersöt
Gick med
28 Feb 2004
Ort
Borlänge
Hoj
Street Triple R
Allting har med pengar att göra.
Enligt VV är ett liv värt 14,2 miljoner, en svårt skadad 2,6 miljoner och en lindrigt skadad 150000 kronor.

Argumentet att motorcyklisten skadar bara sig själv håller inte - döden/skadan medför en kostnad för samhället (alla andra).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många döda i trafiken tror du inte det skulle vara om vi inte hade några poliser???

Nu begär jag inte total anarki! Det finns många nyanser av grått mellan det svarta och det vita.

Min mening är att hastighetsgränserna är för låga, hastighetsböterna för höga och polisen borde prioritera andra uppgifter högre än att jaga fortkörare. Men eftersom denna jakt ger snabbt bidrag till stadskassan så blir det som det blir.
 

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Malmö
Hoj
Hornet 606
Nu begär jag inte total anarki! Det finns många nyanser av grått mellan det svarta och det vita.

Min mening är att hastighetsgränserna är för låga, hastighetsböterna för höga och polisen borde prioritera andra uppgifter högre än att jaga fortkörare. Men eftersom denna jakt ger snabbt bidrag till stadskassan så blir det som det blir.

Bidrag till statskassan? Om det är roten till din teori så ta reda på hur mycket pengar som dras in på detta sättet jämfört med t.ex. företagsbeskattning och liknande. Jag tror det är en droppe i sjön.

Sen som någon ovan var inne på så måste du ju relatera böterna till vad som kan _sparas in_ på vid varje förhindrad olycka. Ärligt talat - hur många gånger har du inte fått den kalla känslan av att här kunde det gått riktigt j*vla illa och då vid "något-för-fort-fart". Hade det varit högre basfart så....

Men jag håller helt med dig om att det bör anpassas bättre ute på vägarna! Å andra sidan inte för mycket för då kommer det antagligen bara missas en hel del skyltar.
 

TomasG

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Vit/Röd R1:a 09:a
Hoztic skrev:
Jo, en hoj i 200++ klyver vilken personbil som helst, och dödar dom som sitter i den.

Resonemanget håller om bilen står still.. Men om du åker 200 o bilen framför håller 170 så klyvs ingen bil.. ;)
 

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Ort
Lund/Göteborg
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Resonemanget håller om bilen står still.. Men om du åker 200 o bilen framför håller 170 så klyvs ingen bil.. ;)

Men möte med en bil som kör 120 och en mc som kör 250 blir relativa hastigheten 370km/h. Då kan jag tänka mig att hojen klyvs.

Dock måste jag instämma på att det läggs för mycket resurser på att ta fast fortkörare, framför allt vid jakter som t.ex. den då ett tiotal polisbilar + helikopter sattes in för att stoppa en mc mellan skelefteå och piteå. Det känns nästan som när man ser på Cops att det står fyra (4) poliser och glor på en liten orm som smitit in hos någon tills dess att ormexperten kan ta hand om snoken som låg där :näsblod
 

Jii

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Stockholm/Jönköping
Hoj
89%honda, 10%yamaha, 1%eltejp gammelräser -87
Nu vet jag inte om det finns statistik på det hela. Men på Island har dom inga trafikpoliser om jag inte minns helt fel, var iof några år sedan jag var där. OM jag har rätt i detta lär detta fungera och handlar väll då mycket om moralen och inställningen hos trafikanterna i det berörda landet?
 

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Sverige
Hoj
En Blå
Nu begär jag inte total anarki! Det finns många nyanser av grått mellan det svarta och det vita.

Min mening är att hastighetsgränserna är för låga, hastighetsböterna för höga och polisen borde prioritera andra uppgifter högre än att jaga fortkörare. Men eftersom denna jakt ger snabbt bidrag till stadskassan så blir det som det blir.

Den bästa samhällsekonomiska åtgärd som finns är faktiskt att placera ut fartkameror så medelhastigheten sjunker, det finns det studier på.

Du verkar ju ha bestämt dig för att dina åsikter är sanning så jag vet inte hur jag ska kunna bemöta dina inlägg när varken argument eller statistik biter på dig.

Sätt dig in i frågan lite bättre och ta med en kostnadsberäkning så ser du snart vilka prioriteringar som är viktiga. Det är inte botbeloppen som gör att staten tjänar pengar, det är vad samhället sparar i form av vårdkostnader mm som är den stora vinsten med sänkt hastighet.

Jag tipsar åter igen om www.vti.se , använd sökfunktionen under "vår forskning" och sedan "publikationer" så har du läsning året ut.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010

Min mening är att hastighetsgränserna är för låga, hastighetsböterna för höga och polisen borde prioritera andra uppgifter högre än att jaga fortkörare. Men eftersom denna jakt ger snabbt bidrag till stadskassan så blir det som det blir.

Varför är hastighetsgränserna för låga? "Snabbt bidrag till stadskassan" ..hur tänker du då?
 

drredbull

Maskulunist
Gick med
16 Dec 2006
Ort
Åkarp
Hoj
KTM 450 exc-f sixdays, 690 duke, Honda Dax.
trötthet och att somna vid ratten SKALL enligt lag jämnställas med Alkoholpåvärkan.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Den bästa samhällsekonomiska åtgärd som finns är faktiskt att placera ut fartkameror så medelhastigheten sjunker, det finns det studier på.

Du verkar ju ha bestämt dig för att dina åsikter är sanning så jag vet inte hur jag ska kunna bemöta dina inlägg när varken argument eller statistik biter på dig.

Sätt dig in i frågan lite bättre och ta med en kostnadsberäkning så ser du snart vilka prioriteringar som är viktiga. Det är inte botbeloppen som gör att staten tjänar pengar, det är vad samhället sparar i form av vårdkostnader mm som är den stora vinsten med sänkt hastighet.

Jag tipsar åter igen om www.vti.se , använd sökfunktionen under "vår forskning" och sedan "publikationer" så har du läsning året ut.

Det finns undersökningar som visar att vajerräcken räddar liv och att rökning inte är cancerframkallande också. Lögn, förbannad lögn och statistik. :tummenupp
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top