http://www.bast.de/nn_42540/DE/Publikationen/Allgemeine/Dokumente/infokarten-international-2006-englisch,templateId=raw,property=publicationFile.pdf/infokarten-international-2006-englisch.pdf
Kort resume:
Risken att dö på en Svensk motorväg är 2.5 på en miljard fordonskilometer.
Samma risk på en tysk motorväg är 3.2.
Tyvärr är den svenska siffran från -99 och den tyska från -04, men jag tror inte det ändrats så mycket sen dess.
Det jag däremot tror är att större delen av skillnaden kan förklaras av tätare trafik, och inte högre fart. Varför? Jo, tittar man på Portugal är samma siffra 15!
Jag tror inte att farten på Portugisiska motorvägar är högre än på Tyska. Den som däremot tittat på ett Portugusiskt VM-rally och sett publiken leka tjurfäktning med bilarna förstår nog vad som tar livet av folk - riskbenägenheten.
Sanningen om Svensk statistik är ju att man konsekvent redovisar skade och dödstalen i absoluta tal. Sålunda får vi dagligen itutat att motorcyklister dör det fler och fler av. Att antalet motorcyklister samtidigt mångdubblats glömdes visst bort. Samma med övrig vägtrafik.
För några år sedan var det en trafikforskare som hoppade upp och sa att män var bättre vinterförare än kvinnor, statistiskt sett. Detta menade han kom sig av att de körde mer och intresserade sig mer för sin körning och även i viss mån utmanade sina gränser mer. Därmed kan de bättre hantera kritiska situationer. Han hade faktiskt vägt in körsträcka i sina kalkyler. Körsträcka för män och kvinnor vägt mot antalet olyckor. Har inte hört något mer från honom sedan. Kan ju bara gissa vad som hände med hans anslag...
Varför är det så här då?
Jag tror att nollvisionen som Claes Dyngvall krystade fram och fick igenom riksdagen, har blivit ett sådant prestigeprojekt för svensk trafikforskning att den blivit ett självändamål. Nollvisionen ligger som en fet j-a hämsko för all oberoende trafikforskning och stryper därmed en seriös samhällelig dialog som kan utgå från den kompromiss mellan rörlighet och dödlighet som alla transporter faktiskt är.
Och Duckies argument om samhällskostnader faller på sin egen orimlighet, för då skulle vi ju i konsekvensens namn börja med att förbjuda folk att laga mat hemma. För att inte tala om dusch och bad. Där snackar vi skador! Osv i all oändlighet om rökning, sprit, ridning och dålig karma.
Staten ska ta mig f-n inte lägga sig i hur jag får mina egna skador, så länge jag inte skadar andra. Om staten börjar med det får vi en tokfarlig moralpolis som bara jobbar på att förbjuda än det ena än det andra och snart har vi infriat alla Orwells profetior med råge!
Nån mer än jag som kört över 200 blås på autobahn? Det enda som saknas är väl rubrikerna om vansinneskörningar, eller? Nähä, inte det...
Kan väl bara betyda en sak - vi Svenskar är väl sämre förare helt enkelt.