Det fanns en gång ett flygvapen....

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Mina 6 år i Flottan var en period jag ofta ser tillbaks på med glädje. Inget jag vill ha ogjort. :D

In_the_navy.jpg

flåt :rodnar obvious joke is obvious :rodnar

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Mina 6 år i Flottan var en period jag ofta ser tillbaks på med glädje. Inget jag vill ha ogjort. :D

Nä, det beror nog lite på en personliga intressen och var i livet man befinner sig. Hade inget som helst intresse av att göra värnplikten. Inte min grej. Har väldigt svårt för auktoriteter bla.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nä, det beror nog lite på en personliga intressen och var i livet man befinner sig. Hade inget som helst intresse av att göra värnplikten. Inte min grej. Har väldigt svårt för auktoriteter bla.

I mitt fall är minnet mest alla roliga människor och vänner för livet jag fick.
Många civila arbetsplatser, som tex amerikanska konsultbolag etc, uppfattar jag faktiskt som betydligt mer auktoritära än tex en mäss på ett svenskt örlogsfartyg. Tex vad en yngre anställd kan säga till chefen etc. Lismandet, skitsnacket på personalfester, chefens utanförskap etc, allt detta är ngt som jag fick mig till livs utanför Försvaret.

Just myten om hur det "är" i Försvaret odlas ofta av de som ingen erfarenhet har har jag tycket mig erfara.
Sedan finns det förstås osympatiska människor i Försvaret också. Jag har nog haft förmånen att slippa möta mer än ett fåtal.

flåt :rodnar obvious joke is obvious :rodnar

"In the Navy" sökte du på ja... :D

Last edited:

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Well, jag "vet" hur det är i försvaret för jag gjorde 10 veckor, sen kastade jag in handduken för att plugga vidare istället. Trivdes inte med sällskapet. Kändes som någon sorts iq-reserv, trots att vi alla skulle ligga inne i 15 månader. Det var inte några speciellt smarta lumparpolare jag hade, eller så var de smarta, höll käften och såg nöjda ut.

Befälen var inte heller några stjärnor precis. Minns speciellt Kapten Styrenius ("Styret") som med sina pliriga grisögon kommenderade ut ordrar åt höger och vänster. Jösses. Varför skall man utföra handlingar på sätt som är uppenbart felaktiga eller ineffektiva? Nix pix. Inte min bag. Det blev många kvällar av vedhuggning och lavettrullande för min del. Haha.

Beträffande amerikanska konsultbolag så har jag jobbat på sådana. Tyska också.
Har valt livet som egenföretagare, och det finns en god anledning till det.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Well, jag "vet" hur det är i försvaret för jag gjorde 10 veckor, sen kastade jag in handduken för att plugga vidare istället. Trivdes inte med sällskapet. Kändes som någon sorts iq-reserv, trots att vi alla skulle ligga inne i 15 månader. Det var inte några speciellt smarta lumparpolare jag hade, eller så var de smarta, höll käften och såg nöjda ut.

Befälen var inte heller några stjärnor precis. Minns speciellt Kapten Styrenius ("Styret") som med sina pliriga grisögon kommenderade ut ordrar åt höger och vänster. Jösses. Varför skall man utföra handlingar på sätt som är uppenbart felaktiga eller ineffektiva? Nix pix. Inte min bag. Det blev många kvällar av vedhuggning och lavettrullande för min del. Haha.

Beträffande amerikanska konsultbolag så har jag jobbat på sådana. Tyska också.
Har valt livet som egenföretagare, och det finns en god anledning till det.

Då talar du ju av erfarenhet, och en negativ sådan. Jag har mött såna människor i FM också. Felrekryterat, ett bra uttryck tycker jag. Lika gångbart civilt som militärt. Och det var just det jag ville komma till.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Då talar du ju av erfarenhet, och en negativ sådan. Jag har mött såna människor i FM också. Felrekryterat, ett bra uttryck tycker jag. Lika gångbart civilt som militärt. Och det var just det jag ville komma till.

1.De som VILL göra lumpen är garanterat felrekryterade (vilka vill frivilligt?)
Kanske skulle de funka som kanonmat, men krig förs inte på det sättet längre.

2.De som inte vill göra lumpen är också felrekryterade, naturligtvis, för de kommer inte göra en knop...

Sammanfattningsvis: Hela bunten var felrekryterad, inkl befälen.
Skall vi ha ett försvar värt namnet kan man inte ta in vem som helst.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

2.De som inte vill göra lumpen är också felrekryterade, naturligtvis, för de kommer inte göra en knop...

Det finns många duktiga yrkesmilitärer.
Ett gemensamt drag är att de valt jobbet för att kunna utöva sin hobby på arbetstid.
Massvis med idrottare i den yrkesgruppen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj

Då tillhörde jag grupp 1. Jag var på seglarkollo varje sommar ända tills jag var 15 och för gammal, då valde jag sjövärnskåren för att få komma till Flottan när det var dags för värnplikten. Fast på den tiden så var det ju iofs ingen option att "välja bort" lumpen som det är idag. 6 år vart det i Flottan sedan sa jag upp mig och pluggade vidare. Farkost/skeppsteknik på KTH. Många av min a vänner som har gjort liknande. Jag tycker nog att det roligaste var att få undervisa vpl blivande maskinister i maskinteknik, ngt jag fortsatte med som inhyrd senare.
Jag tror att det finns många olika kategorier som hamnar i FM förutom din uppräkning. Här på SH har jag tex lärt känna flera roliga personer som trivs i FM. Tex den alltid lika glade göteborgaren Busbo (som nu är på mission igen om jag inte räknat fel).

Det måste vara ngn oförrätt som gör att en intelligent människa som du ändå låst sig vid en så rigid uppfattning. Lite som de unga sporthojskillarna här på SH som vet "hur alla snutar är".

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Mina 11månader i lumpen bestod av sammanlagt 1 månad gröntjänst och tio månaders oavlönat arbete på en väldigt rolig arbetsplats med trevliga kollegor.

Den första månadens gröntjänst bestod av en salig blandning befäl och bland dem ett par riktigt felknullade jävlar.

Dom tio efterföljande månaderna hade jag befäl som tog mitt parti om jag skulle ha råkat visa mig ute utan mössa eller om jag hade för dåligt putsade skor (enligt något annat befäl av den andra typen) och som glatt skrev under ett helt häfte med blanka permissedlar så vi själva kunde ta en vid behov, under förutsättning att vi skötte jobbet.

Vid en övning fördelade befälen arbetsuppgifterna så att dom som bodde på orten jobbade 7-16:00 och vi som bodde på luckan och ändå inte kunde åka hem fick ta kvällspassen, mot att han fixade en pilot som flög hem oss redan på torsdagkväll, så vi slapp åka med bussen fredag eftermiddag.

Kort sagt en bra fördelning av "ge och ta" som gjorde alla nöjda.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Det måste vara ngn oförrätt som gör att en intelligent människa som du ändå låst sig vid en så rigid uppfattning. Lite som de unga sporthojskillarna här på SH som vet "hur alla snutar är".

Naturligtvis finns det bra folk inom försvarsmakten, jag spetsade till det lite vilket jag trodde var uppenbart. Tror dessutom det hänger ihop med vad man har för egna intressen samt vilken tjänst man blir tilldelad.

Där jag låg fanns det skrämmande många stridspittar, och enligt mig så har dessa neandertalare inte inom försvaret att göra.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Så tråkigt! När jag låg i lumpen fick vi i alla fall lära oss att gå, bädda och städa.

Fyfan, du hade en mycket tragiskt och dålig uppväxt om dina föräldrar inte kunde lära dig det där :näsblod

Jag skulle också vilja ha kvar försvaret om jag jobbade inom det, självklart. Jag skulle också vilja ha kvar försvaret om jag vore lite småpatriotisk med trångsynt blick. Jag skulle också vilja ha kvar försvaret om jag vore 60 år gammal.

Det börjar likna en klubb för inbördes beundran det här, där alla som inte har gjort värnplikten är menlösa människor utan några rättigheter här i Sverige :brinnerup

Nu ser jag dock klarheterna, vi bör ha kvar försvaret för var ska vi annars placera de alltför många människor som jobbar där?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Där jag låg fanns det skrämmande många stridspittar, och enligt mig så har dessa neandertalare inte inom försvaret att göra.

Det tycker inte jag heller. Felrekryterat.
En del brukar skämtsamt tycka att det kan vara bra att ha några psykfall "som man kan släppa ut om det blir krig". Men i det läget tror jag att de verkligen gör skada. Vore som att ha GR som MC-ordonans

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det tycker inte jag heller. Felrekryterat.
En del brukar skämtsamt tycka att det kan vara bra att ha några psykfall "som man kan släppa ut om det blir krig". Men i det läget tror jag att de verkligen gör skada. Vore som att ha spöket som MC-ordonans

Men det skulle gå fort med honom som ordonans :mattias

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Helt klart hade värnplikten en uppfostrande funktion på unga män, något som inte ersatts. Det går dock inte att motivera att ha ett försvar bara för att shapea upp trotsiga 20-åringar.

Så nu sitter vi här, skriver 2009, och konstaterar att aldrig har det funnits så många plösiga 20-åringar. De vill inte ta ansvar, inte jobba för nåt och ha alla belöningar på en gång.

Jag tror faktiskt det hade varit skillnad om lumpen fanns kvar.

Ingen hade nånsin kunnat lära mig att vänta såsom svenska försvarsmakten. Tack kn Andersson för att du lät oss vänta i timmar och dagar på något vi visste aldrig skulle hända. :tummenupp

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej :D
Slöseri med tid.

Så tyckte jag också när jag var 17, något jag ångrar idag. Inte djupt direkt men jag är övertygad om att det hade varit bra. Som tur för mig är så är samhället nedlusat med äckliga liberaler som ändå erbjöd mig arbete, något man som latmask eller vapenvägrare egentligen inte förtjänar. Å andra sidan så var det bara en av mina kompisar som fick göra värnplikt trots att flera ville och hade inga synbara fel, redan 96-97 var nedrustningen i full fart.
Om jag ser tillbaka vad jag gjorde 98-99 då jag egentligen borde lärt mig bädda sängen så kunde jag gott skjutit på det ett år.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Så tyckte jag också när jag var 17, något jag ångrar idag. Inte djupt direkt men jag är övertygad om att det hade varit bra. Som tur för mig är så är samhället nedlusat med äckliga liberaler som ändå erbjöd mig arbete, något man som latmask eller vapenvägrare egentligen inte förtjänar. Å andra sidan så var det bara en av mina kompisar som fick göra värnplikt trots att flera ville och hade inga synbara fel, redan 96-97 var nedrustningen i full fart.
Om jag ser tillbaka vad jag gjorde 98-99 då jag egentligen borde lärt mig bädda sängen så kunde jag gott skjutit på det ett år.

Latmask och latmask. Själv hade jag jobbat ett år efter gymnasiet och kände inte för att bränna ytterligare 15 månader på ingenting. Bädda är en teknik som jag behärskar ändå, men tillämpar den aldrig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nej :D
Slöseri med tid.

Där jag låg...

Jag tycker ditt svar på frågan om du gjort värnplikt var tydligt.
Vid närmare granskning blir det inte mer otydligt än så här tror jag.

Latmask och latmask. Själv hade jag jobbat ett år efter gymnasiet och kände inte för att bränna ytterligare 15 månader på ingenting. Bädda är en teknik som jag behärskar ändå, men tillämpar den aldrig.

Inte jag heller, då var jag ung och oförståndig. :)

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du har inte gjort värnplikt va?
Jo för fan, på min tid var det mer regel än undantag att man gjorde lumpen. Vi var 800 man som blev hemskickade efter 6½ vecka, våra befäl (GB och KB) klarade inte av den förkortade värnplikten. Väldigt glad för det eftersom vårt jobb var att försvara en radiomast i Glömsta med AK4:eek:r....

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka