Det fanns en gång ett flygvapen....

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Ni får väl tycka vad ni vill, men personligen föredrar jag att ha ett tak färdigbyggt innan det börjar regna, även om solen skiner just nu.

Ni som är lite insatt i ämnet.

Hur skulle det se ut med en privatisering av försvaret?
Ett företag i nån form som helt enkelt skulle kunna gå med vinst, det borde väl vara möjligt på nåt vis. Eller blir det krigspittiga legosoldater som stjälper mer än de hjälper..

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ni får väl tycka vad ni vill, men personligen föredrar jag att ha ett tak färdigbyggt innan det börjar regna, även om solen skiner just nu.
Men det skulle ju bli ett tak bestående av ett par plankor och med hål stora som Markus ego. Regnjacka på, om vi säger så.

Men visst, för att vara lite seriös så förstår jag vad du menar och ingen vet vad som kommer att hända i morgon. Jag tror dock inte att Sverige varken har råd eller kunnande att ha ett vettigt försvar, vi har ju för fan inte krigat på ett par hundra år och de där grönklädda pajsarna har inte riktigt samma rutin som pajasarna i pyamas som krigat sen han med sandalerna gick på vatten. IRAK skulle antagligen kunna ta Sverige medelst rodbåt och morakniv.

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Ni som är lite insatt i ämnet.

Hur skulle det se ut med en privatisering av försvaret?
Ett företag i nån form som helt enkelt skulle kunna gå med vinst, det borde väl vara möjligt på nåt vis. Eller blir det krigspittiga legosoldater som stjälper mer än de hjälper..

Det är ju en intressant fråga, men jag har personligen svårt att tro att ett privatiserat försvar nånsin kommer i närheten av vad allmän värnplikt gör oavsett om det handlar om ekonomi, kvantitét eller pålitlighet.
Oavsett vad balettdansöserna/kommunistliberalerna här på forumet tror så finns det gott om svenskar som inte skulle vika en tum för nån jädra inkräktare, om man så endast hade en spade att slåss med. Jag hade personligen äran att få göra värnplikt med ett par hundra såna grabbar.
Men det är väl bara att rätta sig i leden och köpa tejp till pungen och blommor till kanonerna...

Men det skulle ju bli ett tak bestående av ett par plankor och med hål stora som Markus ego. Regnjacka på, om vi säger så.

Men visst, för att vara lite seriös så förstår jag vad du menar och ingen vet vad som kommer att hända i morgon. Jag tror dock inte att Sverige varken har råd eller kunnande att ha ett vettigt försvar, vi har ju för fan inte krigat på ett par hundra år och de där grönklädda pajsarna har inte riktigt samma rutin som pajasarna i pyamas som krigat sen han med sandalerna gick på vatten. IRAK skulle antagligen kunna ta Sverige medelst rodbåt och morakniv.

Du har inte gjort värnplikt va?

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sen kan man ju fundera på hur länge vi kunde ha försvarat oss mot tex Tyskland eller Ryssland med det försvar vi en gång i tiden hade. 10 minunter?

Hur länge kunde Finland försvara sig mot Ryssland?

:banana

Kör in en gammal SH-klassiker.

[YOUTUBE-ID]leRsWGF3mSc[/YOUTUBE-ID]

Fudpucker

Semesterbefriad
Gick med
16 Oct 2003
Hoj
Aprilia SL1000 Falco -02
Det är ju en intressant fråga, men jag har personligen svårt att tro att ett privatiserat försvar nånsin kommer i närheten av vad allmän värnplikt gör oavsett om det handlar om ekonomi, kvantitét eller pålitlighet.
Oavsett vad balettdansöserna/kommunistliberalerna här på forumet tror så finns det gott om svenskar som inte skulle vika en tum för nån jädra inkräktare, om man så endast hade en spade att slåss med. Jag hade personligen äran att få göra värnplikt med ett par hundra såna grabbar.
Men det är väl bara att rätta sig i leden och köpa tejp till pungen och blommor till kanonerna...

Jag gjorde lumpen inom flyget och som jag förstod det hade väl sverige ett väldigt kompetent flygförsvar i och med Bas90-systemet.
Det hela gick ju ut på att flytta runt prylarna och hålla sig gömd för lede fi.

Allmän värnplikt i all ära men slashasarna som blir tvingade till värnplikt är väl inte direkt en "god soldat". Sen kan man väl diskutera hur det skulle se ut med bara frivilliga Rambos också. Kanske en blandning av båda är det optimala.

Den korta lätta attackspaden är inte ett dumt vapen..

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Pengarna har hamnat hos goda patriotiska kapitalister, vilket var vänliga nog att föreslå diverse lösningar, för Svenska Blåögda Staten.

Idag, är verkligheten annorlunda, och lätta pengar är numera svårare att tjäna inom försvarsmaterialindustrin.

Dock, anser jag att kompetensen, totalt sett är viktig inom försvaret. Kompetens som kan vara till nytta för mer saker än att "skydda sig mot ryssen". Detta är något som det är synd tycker jag ialla fall, att det utarmas som det gör...

Jag tror inte ett ögonblick på att den större delen av stålarna hamnade hos några kapitalister.

Och jo jag tror också att militär, rymdresor, djuphavsforskning och liknande ger så mycke civila spinnoff effekter så det som helhet är samhällsekonomiskt lönsamt. Dock är det svårt att räkna in det som pluspost. Jag har läst några ganska cool exempel, om det är helt korrekt vet jag inte.

En socialdemokratisk ekonom gjorde en total samhälls kalkyl på JAS projektet och kom fram till att det var samhällsekonomiskt lönsamt även om inget plan någonsin lyfte eller blev sålt.

Ett antal ekonomer räknade på Apolloprogrammet och kom fram till att det kostade lika mycket som kvinnor i USA spenderar på ansiktskrämer under 1 år.

Eftersom en mängd olika studier visar att krämerna inte gör någon nytta så känns inte Apolloprogrammet så dyrt. (min kommentar)

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
Jag tror inte ett ögonblick på att den större delen av stålarna hamnade hos några kapitalister.

Och jo jag tror också att militär, rymdresor, djuphavsforskning och liknande ger så mycke civila spinnoff effekter så det som helhet är samhällsekonomiskt lönsamt. Dock är det svårt att räkna in det som pluspost. Jag har läst några ganska cool exempel, om det är helt korrekt vet jag inte.

En socialdemokratisk ekonom gjorde en total samhälls kalkyl på JAS projektet och kom fram till att det var samhällsekonomiskt lönsamt även om inget plan någonsin lyfte eller blev sålt.

Ett antal ekonomer räknade på Apolloprogrammet och kom fram till att det kostade lika mycket som kvinnor i USA spenderar på ansiktskrämer under 1 år.

Eftersom en mängd olika studier visar att krämerna inte gör någon nytta så känns inte Apolloprogrammet så dyrt. (min kommentar)

Visst var det vinstgivande företag det gjordes affärer med på skattebetalarnas bekostnad....

Dock, fick lekstugan hålla på rätt länge för att komma fram till en slutsats att flygplan kan även fungera som jordfräs. Att socialdemokratiska ekonomer försvara detta är fullt naturligt, likt planekonomiska ekonomer försvarar kommunismen...

Men verkligheten kommer ifatt och den här analysen tror jag kommer att stämma :gnissla

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag har sagt det förut. Undras om polackerna resonerade likadant runt årskiftet 1938-39?
Eftersom du inte har det blekaste om hur framtiden ser ut så kanske du ska vara tyst i frågan? Det kan ju lätt räcka med att Sverige råkar ha en strategisk placering för att det ska hetta till.
Skruva tillbaks klockan till 2 år innan muren i tyskland föll och fråga dig själv: Vem fan kunde ana att världens skulle se ut såhär idag?
Det kunde väl ingen men inte ens två år innan murens fall var min syn på nödvändigheten i ett svensk försvar annorlunda än vad den är nu, och eftersom du kommer att ställa frågan så muckade jag 1991 efter de mest meningslösa 10 månaderna i mitt liv.
Hade man kunnat göra lumpen på effektiv tid hade det tagit 14 dagar. Max.

Det jag hann lära mig var att Försvaret är ett ställe dit man kan fly om man inte klarar av nåt annat jobb. Maken till koncentrat av puckos som skulle försöka verka smarta (när det inte fungerade kunde man ju köra med auktoritet) har jag aldrig upplevt varken förr eller senare.

Sverige har inte varit i krig sen 1814 och läget ser knappast sämre ut nu än då, i mina ögon ser framtiden väldigt ljus ut (åtminstone ur invasionssynpunkt). Att tro att vi inte har blivit invaderade sedan 1814 tack vare vårt starka försvar är nästan skrattretande.

Nej låt oss bidra till en vass insatsstyrka i EU-regi och lägg ner vårt eget försvar.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
...muckade jag 1991 efter de mest meningslösa 10 månaderna i mitt liv.
Hade man kunnat göra lumpen på effektiv tid hade det tagit 14 dagar. Max.

Det jag hann lära mig var att Försvaret är ett ställe dit man kan fly om man inte klarar av nåt annat jobb. Maken till koncentrat av puckos som skulle försöka verka smarta (när det inte fungerade kunde man ju köra med auktoritet) har jag aldrig upplevt varken förr eller senare.
Var tjänstgjorde du?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi tar och köper lite fler flygplan och så blundar vi när det börjar bli otäckt!

View attachment 290578

Det där är exakt vad som hade hänt på bra många fler ställen om sådana som du, typ "Fredsrörelsen" som var finansierad av Sovjetunionen, hade mer att säga till om. Som tur är så är ni oerhört marginaliserade numera och kommer så förbli under all överskådlig framtid.

Om du tror att världen blir bättre för att demokratier rustar ned innan diktaturerna gjort det så, ja du vet.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Det där är exakt vad som hade hänt på bra många fler ställen om sådana som du, typ "Fredsrörelsen" som var finansierad av Sovjetunionen, hade mer att säga till om. Som tur är så är ni oerhört marginaliserade numera och kommer så förbli under all överskådlig framtid.

Om du tror att världen blir bättre för att demokratier rustar ned innan diktaturerna gjort det så, ja du vet.

Markus, har du gjort värnplikten?

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Starstriker, nej det har jag inte.
Starstriker, har du gjort värnplikten?

Varför har du inte gjort värnplikten?

Jag har som sagt gjort värnplikten.

Ska jag vara riktigt ärlig så var det faktiskt meningen att vi, förutom att lära oss gå, bädda
och städa, skulle lära oss skjuta ner flygplan.

Fast det viktiga, fick vi lära oss, var egentligen inte hur många plan vi kunde skjuta ner,
utan hur många människor vi kunda döda. Så därför fick vi inte försöka skjuta ner fiendens
attackflyg, de har ju bara en pilot per plan, utan bara deras trupptransportplan.

pang.jpg

Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Så tråkigt! När jag låg i lumpen fick vi i alla fall lära oss att gå, bädda och städa.
Ja, det är det som är så konstigt, hemskt och tragiskt. Dom trodde, på fullt allvar, att man inte kunde sånt innan och att det behövdes 10 månader för att lära ut det. :dummer
Som sagt, lägg pengarna i försvarsbudgeten på bättre saker än sånt trams.

roke

På jobbet är det jag som bestämmer hemma
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
ingen
P7 Revingehed, Pionjärtrupperna, 4 kompaniet.
Fifan för att bygga KB4:a, sova i tält, lägga stridsvagnsminor, spränga broar och sanera ABC. :zpy
Okej, Låter inge kul.
Jag var på patrullbåt. Skulle göra om det igen om jag fick. Men det är klart, det var ju ett tag sedan nu, så man är väl förbrukad, och dessutom är båten jag var på upphuggen.
Så här i efterhand ser man allt i ett nostalgiskt skimmer och kommer bara ihåg det roliga.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år