fuck yeah, den här rakt ner i vladimir putins strupe
rätt mesig om man jämför med den jag postade
fuck yeah, den här rakt ner i vladimir putins strupe
Minnesregel:
- Man har alltid ett försvar.
eller den sista varianten: AJS, så man visste vad man hade uppe!
Avdelningen kuriosa fakta:
Visste ni att 1963, hade Sverige, världens fjärde största flygvapen!!
Vilka länder som köpt ett visst flygplan säger ingenting om hur bra det är, det finns så mycket annat som spelar in. Därmed inte sagt att fpl 39 är dåligt, det torde vara ett av de bättre nu operativa systemen, dock verkar ju systemet gradvis vara på väg att monteras ner.
Sverige har varit om inte världsbäst så i paritet med de allra bästa när det gäller systemtänk i flygvapnet, STRIL60 och fpl 35 var litet av en revolution som banade vägen. I övrigt är Sverige bland de absolut vassaste vad gäller ubåtar, pansarvärnsvapen, sjömålsrobotar och stridsfordon.
Det finns (även om du inte tror det) saker jag håller med dig om.
Men överlag blir det lite för mycket tyckande och för lite fakta.
Jag tycker den intressantaste frågan är
Om vi sparat så fantastiskt mycke stålar på att lägga ner försvaret var i helevete har dom pengarna tagit vägen ?
När vi hade ett försvar så hade vi också fri sjukvård, äldreomsorg, tandvård och justa vägar.
Låt oss skaffa lite mer krigsleksaker så att vi kan döda lite bättre.
[YOUTUBE-ID]Ev2dEqrN4i0[/YOUTUBE-ID]
[YOUTUBE-ID]W1ToCDgNn1Q[/YOUTUBE-ID]
De här klippen äcklade mig verkligen.... :spy
Vi skaffade oss också en fantastiskt fin statsskuld. Men det är det kanske värt för att få ett tufft försvar som man kan skryta om för sina landsgrannar?
(btw, hur mycket lägger Norge och Danmark på sitt försvar, som en jämförelse?)
Vi skaffade oss också en fantastiskt fin statsskuld. Men det är det kanske värt för att få ett tufft försvar som man kan skryta om för sina landsgrannar?
(btw, hur mycket lägger Norge och Danmark på sitt försvar, som en jämförelse?)
Ja, svensk militär teknikutveckling ligger ju verkligen först Samma sak här, vi hade kunnat köpa ett färdigt system istället för att lägga resurserna på att utveckla ett eget system som "bara" blev 7 år försenat och inte imponerar speciellt mycket. Men "vi" tror ju fortfarande att vi är bäst på det mesta. Det är därför vi säljer så många Jas-plan
Vi får väl se!
Jag tror att hot och löftesstrategin från det amerikanska alternativet snart tvingas till mer sansade nivåer. Gripen är ju nu tom favorit hos Janes sedan flera år. Underdogen som faktiskt lever upp till vad som utlovats, både vad gäller tex prestanda och underhållskostnad. Jag sysslar inte med flygteknik, men som svensk ingenjör är jag stolt över vad flygkollegorna har åstadkommit ändå. Vi tycker nog olika och det är ju helt ok.
Tror han syftar på RAKEL, som är ett tvättäkta skitprojekt. Och när vi ändå är inne på "verksamheter som blöder pengar" kan vi ju slänga lite skit på f.d. Krisberedskapsmyndigheten, som beställde RAKEL och skrev en kravspec som var så usel att ingen förstod den.
Yay för myndigheter!
//f.d. anställd
Jag tycker den intressantaste frågan är
Om vi sparat så fantastiskt mycke stålar på att lägga ner försvaret var i helevete har dom pengarna tagit vägen ?
Ett europeiskt försvar skulle bara starta en ny global upprustning.
Vem vill ha något i Sverige?
Kommer ryssen blir USA sura.
Kommer USA blir ryssen sur.
Skulle Kina vilja ha något i Sverige?
Lägg ner försvaret en gång för alla, det är bara krigspittar och folk som har sina inkomster via försvaret som vill ha det kvar.
Jag svarade dock på hans kritik av Gripen och dess försäljning.
Ja dåliga kravspecar är en god start för ett misslyckat projekt. Dock känner jag inte till prestanda och kundnöjdheten hos rakel. Jag har bara läst om det i tidningarna. Att buset fått det surt då det ej längre är möjligt att avlyssna polisens radiotrafik osv.
Om krisberdeskapsmyndigheten beställde Rakel och även författade kravspecen så borde ju polisen och alla andra blåsljusmyndigheter fått vara remissinstans helt klart.
Nu är vi lite ot, men som du säkert känner till får en myndighet i Sverige inte bestämma över en annan, vilket t ex gjorde att flera polismyndigheter inte ville ta kostnaden för rakel och väntade med att gå med för att låta andra myndigheter ta utgifterna.
Detta beteende är mycket vanligt inom polisen mellan de olika myndigheterna. Därför blev jag mycket glad att läsa att man vill slå ihop alla landets polismyndigheter till en. Då är revirpisseriet och den obstinata "vi ska minsann inte ha några stockholmspåhitt"-inställningen ett minne blott.
Ägna en stund åt att fantisera hur mycket skattepengar som går rakt ner i detta svarta sandlådehål varje år...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|