Det fanns en gång ett flygvapen....

Dr.Bike

Guest
Jag tycker den intressantaste frågan är

Om vi sparat så fantastiskt mycke stålar på att lägga ner försvaret var i helevete har dom pengarna tagit vägen ?

När vi hade ett försvar så hade vi också fri sjukvård, äldreomsorg, tandvård och justa vägar. Nu har vi varken försvar, fri sjukvård, äldreomsorg, tandvård eller justa vägar. :va

En berättigad fråga, som jag tycker du ska ställa till ansvariga politiker.
(jag har ju MINA ideér om vart pengarna går, eller rättare sagt: varför de förbrukas, utan att vi får nåt för dem...) Men de orkar jag inte ventilera här, utan är du intresserad kan du komma hem och botanisera i mitt singlemalt-förråd så ska vi snacka lite!

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Töntigt, krig vinner man genom mexikanska s.k cohones, fritt översatt, pheta nuke's. Minst 0,5 megaton styck! Sen snor vi jänkarnas uttryck också, mess with the best and die like the rest :hihi

tsar-bomba.jpg

:fakta

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
(jag har ju MINA ideér om vart pengarna går, eller rättare sagt: varför de förbrukas, utan att vi får nåt för dem...) Men de orkar jag inte ventilera här, utan är du intresserad kan du komma hem och botanisera i mitt singlemalt-förråd så ska vi snacka lite!

Du har köpt singlemalt för hela vår försvarsbudget?

PS

Om vi dödar alla människor i förbyggande syfte så slipper vi alla problem sedan.

DS

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det beror på att FMV och försvarsindustrin har utvecklat det krypterade ledningssystemet Rakel åt blåljusmyndigheterna nu. Så heta polisgrejer som helikopterrån mm är svårare att avlyssna för dig nu. Apropå signalspaning och svensk militär teknikutveckling alltså ;)

Ja, svensk militär teknikutveckling ligger ju verkligen först :rolleyes: Samma sak här, vi hade kunnat köpa ett färdigt system istället för att lägga resurserna på att utveckla ett eget system som "bara" blev 7 år försenat och inte imponerar speciellt mycket. Men "vi" tror ju fortfarande att vi är bäst på det mesta. Det är därför vi säljer så många Jas-plan :D

The Gungner

Loki f er yfir akra
Gick med
2 Jan 2009
Hoj
Triumph Tiger SE
Ja, svensk militär teknikutveckling ligger ju verkligen först :rolleyes: Samma sak här, vi hade kunnat köpa ett färdigt system istället för att lägga resurserna på att utveckla ett eget system som "bara" blev 7 år försenat och inte imponerar speciellt mycket. Men "vi" tror ju fortfarande att vi är bäst på det mesta. Det är därför vi säljer så många Jas-plan :D

Sverige, Sydafrika, Thailand, Ungern, Tjeckien....använder JAS dagligen just nu....
Och ta vilken annat modernt stridflygplan som helstoch jmf utvecklingskostnaden och produktionkostnaden så är JAS mycket konkurrenskraftigt om inte världsbäst, så ja, vi är är världbäst i vissa avseenden.

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)

Det låter intressant :yoparty även jag har mina misstankar om var dom tar vägen.

En annan iaktagelse är att på den tiden vi hade ett försvar låg Sverige högt upp på alla olika välståndslistor.

Nu när vi inte har det så ligger vi bara högt upp på en lista, andel deprimerade människor av befolkningen.

Slurken

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2005
Hoj
Honda: CB450 -71, CB900F -80, CBR1100XX -97
Jomen serru att...

"Krig 1521-1814
Sverige har sedan 1521 utkämpat 31 krig. Två tredjedelar av dessa krig har i huvudsak haft sin orsak i två grundläggande motsättningar i Norden, de danska ambitionerna på den svenska kronan och den ryska önskan att expandera västerut, något som stod i konflikt med den svenska ambitionen att expandera österut."

Känns verkligen som om hotbilden kvarstår mot våra trästugor med vita husknutar. Danskjävlarna spöar oss i fotboll, vilket i och för sig är illa, och Ryssen har rätt mycket att stå i på hemmaplan och vem av oss vill egentligen österut? :krama

Klart vi ska ha ett flygvapen kvar men vi behöver inte gråta över att vi bara har fyra flottiljer kvar jämfört med 57 st 1964. Världen såg lite annorlunda ut då.

Fler intressanta fakta om åren 1521-1814 är att flygfarkoster helt och hållet saknades.

Det spelar ingen roll hur många flottiljer det finns, bara de fungerar som det är tänkt. Något som artikelförfattaren är kritisk till.
Sen var det först och främst filmerna om napalmoffer jag ifrågasatte.

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Planet heter Gripen. Ingen kallar Viggen för JA eller AJ så vitt jag vet.

Dr.Bike

Guest
Planet heter Gripen. Ingen kallar Viggen för JA eller AJ så vitt jag vet.

Planet heter JAS 39 Gripen

Och jodå, i kortform sa man JA, AJ eller den sista varianten: AJS, så man visste vad man hade uppe! ;)

Avdelningen kuriosa fakta:

Visste ni att 1963, hade Sverige, världens fjärde största flygvapen!!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Sverige, Sydafrika, Thailand, Ungern, Tjeckien....använder JAS dagligen just nu....
Och ta vilken annat modernt stridflygplan som helstoch jmf utvecklingskostnaden och produktionkostnaden så är JAS mycket konkurrenskraftigt om inte världsbäst, så ja, vi är är världbäst i vissa avseenden.

Vilka länder som köpt ett visst flygplan säger ingenting om hur bra det är, det finns så mycket annat som spelar in. Därmed inte sagt att fpl 39 är dåligt, det torde vara ett av de bättre nu operativa systemen, dock verkar ju systemet gradvis vara på väg att monteras ner.

Sverige har varit om inte världsbäst så i paritet med de allra bästa när det gäller systemtänk i flygvapnet, STRIL60 och fpl 35 var litet av en revolution som banade vägen. I övrigt är Sverige bland de absolut vassaste vad gäller ubåtar, pansarvärnsvapen, sjömålsrobotar och stridsfordon.

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
fuck yeah, den här rakt ner i vladimir putins strupe :fakta

Bifogat

• mk17-bomb4.jpg
    mk17-bomb4.jpg
    32.7 KB · Visningar: 37

Dr.Bike

Guest
Nähä, menar du det? Det har vi aldrig hört förut! :rolleyes:

Yadayada på dig med! Tål isf att upprepas...
(märkligt hur stingsliga en del tillåter sig att bli på nätet, när något upprepas!)
Ungefär som att man skulle ringa sin lokaltidning varje gång de råkade skriva om något man sett/läst förut och klaga..

Nåväl, det är ointressant i det hela, vi släpper det.

Märkligt nog (för att spinna vidare på vad StfPaps sa) så sammanföll detta, mycket märkligt med Sveriges absoluta ekonomiska och välfärdspeak...
Think about it!

Och som han (StfPaps) sa; numera har vi bara massa proppmätta proffsgnällspikar, fanflyktare, värnpliktsvägrare och psykvrak som på sedvanligt ynkryggsmanér sitter och uttalar fosterlandsfientliga vänster-fraser såsom:

- Vi har inget att försvara
- vi har ändå ingen chans
- kommer fi så sticker jag
- vi kan köpa ett försvar av nån annan...
- vår materiel är undermålig
- osv osv...in absurdum korkade infantila uttalanden

Alla åsikter lika crazy... men orka debattera.

MEN! Det svenska försvarets viktigaste uppgift, är ju att försvara det statsskick (det demokratiska) som värnar om, och dessutom tillåter alla att komma till tals.
Även när de har fel.
Och faktiskt tycker även jag att den rätten är värd att försvara.

Hade vi "köpt ett försvar" av någon annan... ja då hade det nog slutat med att de skrattande tagit över. - Se, här sitter de desillusionerade fegsvenskarna som inte ens vill försvara sitt egna land! - Vi tar över!

Minnesregel:

- Man har alltid ett försvar.
Sitt eget.
Eller någon annans...

Jag föredrar vårt eget. Så vi kan fortsätta att välja hur vi vill leva.
Även om det innebär Mona ;)

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Alla åsikter lika crazy... men orka debattera.

Du har fel till största del men det är ju anmärkningsvärt att du trots det orkar debattera :tummenupp
Ett regelrätt forntida försvar var aktuellt en bit in på 80-talet, inte nu som en del fornminnen verkar tro...
Jag däremot orkar inte debattera då jag inte har energi för envisa *och till viss del korkade med sina uttalanden* människor som inte förstår sitt eget bästa. Den dagen vuxna människor kan diskutera hastighetsgränser som vuxna människor och inte småungar, den dagen kanske de kan diskutera Sveriges försvar men troligtvis inte :p

Dr.Bike

Guest

Undrar vari ditt försvarsförakt ligger egentligen?
Du har ju under merparten av din tid här alltid uttalat dig negativt.
Oftast helt grundlöst iofs, men ändå, denna konsekvent
nedvärderande attityd.

Det finns (även om du inte tror det) saker jag håller med dig om.
Men överlag blir det lite för mycket tyckande och för lite fakta.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Försvardebatten handlar inte bara om förmågan att hålla inkräktare borta från landets gränser, utan också huruvida vi kan ställa upp för andra. Vi är med i FN och deltar under annan flagg också - bl.a. tillsammans med NATO (som medlem av "Partnerskap för fred"), men har knappt så att det räcker till med mannskap. Kunskaperna om vapensystem och stridsteknik utarmas när befäl och tekniker skickas ut i det civila.

Det var länge sedan vi frångick tankegångarna om att själva kunna hävda vårt territorium, utan man räknar med försvarsallianser som stöd. Men egentligen tillhör vi inte någon allians (lite sådär typiskt svenskt att försöka hålla ryggen fri i alla lägen) och hur har man tänkt det ska fungera då?

Kvalitet framför kvantitet är devisen och det är nog vettigt, men en total utarmning leder till att vi inte ens har något alls att sätta in när det skiter sig (eller för all del att hjälpa grannar med eller i s.k. fredsbevarande insatser). För att inte tala om de tekniska framsteg och uppfinningar som är till gagn för de civila delarna av industrin (se t.ex. den tidigare kopplingen mellan SAABs flygindustri och biltillverkningen). Avancerad teknik drar in pengar till statskassan om vi bara kan behålla företagen just svenska (och statliga, i dessa tider av realisations-utförsäljning av våra egna tillgångar).

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad finns att försvara.. en skyhög arbetslöshet, massinvandring, bristande skolgång, mopedister som är helt kass på att köra, samt Mona Musslims nya partiprogram ???

Din rätt att säga just detta bla..

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...