Det fanns en gång ett flygvapen....

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Världen utvecklas ständigt och varför ska vi ha en massa människor som soldater när vi har förarlösa flygplan som kan bomba (t.ex. USA i Afghanistan)?

Det är bara att fixa lite föraralösa båtar o stridsvagnar också så kan maskinerna sköta krigen åt oss. :robotwars

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Svaret är enkelt: minering.

En bred gränsminering mot både fotfolk och fordon, samt förberedda hålrum i alla gränsöverfarter (broar o.d. - förr byggdes i alla fall svenska broar med färdiga utrymmen för laddningar). Kan med fördel kombineras med lite skytte mot minröjningsförbanden...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
Kärnvapen! Köp/bygg en fem-sex feta pjäser och vi kommer få vara ifred bra länge, spec. om det är två-tre långdistansrobotar i arsenalen.. Hur svårt kan det va?

det är inte så smart, det kommer att leda till att några länder kommer bli skakis och fundera vad man ska göra med farliga Sverige, det är ju bara kolla på hur upprustningen ser ut, missilförsvar hit och dit, Iran, Nordkorea osv.

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
lite roligt är det ,, läste ngnstans att det var ungefär samma utgifter nu som på 80-talet ,, sen hade finland en arme uppbygd på värnplikt och yrkessoldater tror att det var halva kostnaden .
Så man undrar ju vad som kostar och varför

Så är det inte, Under åttiotalet låg försvarets andel av BNP ganska stabilt på strax under 3 %, idag ligger den på ca 1,3 %. De 40 miljarderna av idag skulle alltså ha varit ca 90 miljarder om vi lagt oss på 80-talets nivå.

Finska försvaret kostar lite mer än hälften av det svenska det är helt rätt, och de kan mobilisera mycket mer folk, men finska försvaret är å andra sidan minst 20 år efter Sveriges vad gäller modernitet på de flesta förbanden, Finland är kvar på invasionsförsvarsnivån även om man håller på att skära och modernisera även där. Sen har de inte en massa svindyra egenutvecklade materialprojekt som slukar pengar.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tänkte inte på det :(
Men man kanske kan göra en konkurrensupphandlig!! Typ att de båda får offerera bästa lösningen till fastpris?:confused:

Perfekt!! Speciellt signalspaningen vore ju bra att dela med alla. ATt man typ loggar in på en sida mha betallösenord, lite som patrikpower.se! Sen kan man bara sitta och lyssna och skriva upp om det kommer ngt viktit. Om ryssarna går med i natto så kan man ju typ få reda på allt om dom då! Helt utan dyra Orion och spaningsjasar och ubåtar!

Fyfan, du är ju inte så jävla dum som du ser ut :tummenupp

Dr.Bike

Guest
Så är det inte, Under åttiotalet låg försvarets andel av BNP ganska stabilt på strax under 3 %, idag ligger den på ca 1,3 %. De 40 miljarderna av idag skulle alltså ha varit ca 90 miljarder om vi lagt oss på 80-talets nivå.

Finska försvaret kostar lite mer än hälften av det svenska det är helt rätt, och de kan mobilisera mycket mer folk, men finska försvaret är å andra sidan minst 20 år efter Sveriges vad gäller modernitet på de flesta förbanden, Finland är kvar på invasionsförsvarsnivån även om man håller på att skära och modernisera även där. Sen har de inte en massa svindyra egenutvecklade materialprojekt som slukar pengar.

Undrar ibland vart du får allt ifrån...

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
det är inte så smart, det kommer att leda till att några länder kommer bli skakis och fundera vad man ska göra med farliga Sverige, det är ju bara kolla på hur upprustningen ser ut, missilförsvar hit och dit, Iran, Nordkorea osv.

Sist jag läste tidningen så har inget av de länderna du åsyftar blivit attackerade? Inte heller något annat västland som har lite feta nuke's, någonsin. Ne, har man nuke's så får man va ifred :fakta

Gabor

Guest
Vad finns att försvara.. en skyhög arbetslöshet, massinvandring, bristande skolgång, mopedister som är helt kass på att köra, samt Mona Musslims nya partiprogram ???

Dr.Bike

Guest
Kärnvapen! Köp/bygg en fem-sex feta pjäser och vi kommer få vara ifred bra länge, spec. om det är två-tre långdistansrobotar i arsenalen.. Hur svårt kan det va?

Planerna har funnits!

Och inte bara planer, man gick så långt att man köpte in en fransk långskjutande robot för ändamålet!

Den blev sedermera en landbaserad sjömålsrobot inom Kustartilleriet.
Kallad Robot 08.
Och i den versionen var det "bara" 150 Kg hexotol i lasten...
(vilket iofs klöv en Sovremennjy på mitten)

Nu tänker du som en kvinna! :D

Inget var fel!

Jag bara funderade lite på var du får tag i all info...

Enda "felet" var väl din bedömning om det fiska försvarets tekniska nivå.
Dock har du mera rätt än fel.
För de ÄR ju inga IT-krigare som vi, där manschettknapparna aktas noga, och slips må avtagas vid strid. Utan helt klart är finnarna (som alltid) lite mer jordnära och robusta.
MEn huvudanledningen till att de kan få så mycket "pang för pengarna"
gentemot Sverige, är inte att de har pissiga förbandstyper, utan att de har ett helt annat ekonomisystem som inte tar betalt av sig själv för varor och tjänster man äger själv...

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Har du suttit och lyssnat på din nya favvosida patrikpower.se hela dagen nu pjunis? :D

Icke, han får ju inte mer än vad jag får in på min egna radio så det är ju ingen mening :( Vet inte ens vart jag har min radio längre, lite tråkigt att lyssna på brandmän och ambulansförare...

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
MEn huvudanledningen till att de kan få så mycket "pang för pengarna"
gentemot Sverige, är inte att de har pissiga förbandstyper, utan att de har ett helt annat ekonomisystem som inte tar betalt av sig själv för varor och tjänster man äger själv...

Det där kan jag inget om, faktum kvarstår dock att de har kvar förbandstyper som vi sedan länge skrotat (IB66/IB77/NB85) som ansågs ha lågt stridsvärde/vara omoderna redan under sent 60 tidigt 70-tal då mekaniseringen av de flesta moderna arméer var fullt utbyggd.

Sen är inte allt omodernt med finska försvaret absolut inte, vissa saker är tom imponerande (ffa deras luftvärn), men det är i mkt en papperstiger.

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Och i den versionen var det "bara" 150 Kg hexotol i lasten...
(vilket iofs klöv en Sovremennjy på mitten)

Töntigt, krig vinner man genom mexikanska s.k cohones, fritt översatt, pheta nuke's. Minst 0,5 megaton styck! Sen snor vi jänkarnas uttryck också, mess with the best and die like the rest :hihi

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Jag tycker den intressantaste frågan är

Om vi sparat så fantastiskt mycke stålar på att lägga ner försvaret var i helevete har dom pengarna tagit vägen ?

När vi hade ett försvar så hade vi också fri sjukvård, äldreomsorg, tandvård och justa vägar. Nu har vi varken försvar, fri sjukvård, äldreomsorg, tandvård eller justa vägar. :va

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Icke, han får ju inte mer än vad jag får in på min egna radio så det är ju ingen mening :( Vet inte ens vart jag har min radio längre, lite tråkigt att lyssna på brandmän och ambulansförare...

Det beror på att FMV och försvarsindustrin har utvecklat det krypterade ledningssystemet Rakel åt blåljusmyndigheterna nu. Så heta polisgrejer som helikopterrån mm är svårare att avlyssna för dig nu. Apropå signalspaning och svensk militär teknikutveckling alltså ;)

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år