Det fanns en gång ett flygvapen....

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Varför lägger du upp sånt här?
Utan flygförsvar så är det fritt fram för, just det. t.ex. fientliga bombplan.
Då kan vi byta ut de vietnamesiska hyddorna i filmen mot trästugor med vita husknutar.
Och de springande asiatiska barnen mot bröderna olsson från Falun.

Med fungerande luftförsvar: Ingen napalm över Falun.
Utan fungerande luftförsvar: Kraftigt ökad risk för napalm över Falun.
Jomen serru att...

"Krig 1521-1814
Sverige har sedan 1521 utkämpat 31 krig. Två tredjedelar av dessa krig har i huvudsak haft sin orsak i två grundläggande motsättningar i Norden, de danska ambitionerna på den svenska kronan och den ryska önskan att expandera västerut, något som stod i konflikt med den svenska ambitionen att expandera österut."

Känns verkligen som om hotbilden kvarstår mot våra trästugor med vita husknutar. Danskjävlarna spöar oss i fotboll, vilket i och för sig är illa, och Ryssen har rätt mycket att stå i på hemmaplan och vem av oss vill egentligen österut? :krama

Klart vi ska ha ett flygvapen kvar men vi behöver inte gråta över att vi bara har fyra flottiljer kvar jämfört med 57 st 1964. Världen såg lite annorlunda ut då.

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
sjklart ska man anpassa försvaret efter behov o inte efter kapital

men man borde ändå ha kvar värnplikt , man lär sig o ta ansvar samt fungera i grupp vi hade en kille vars namn var enock hans mor packade alltid hans väska o i slutet tror jag fan att han packade den sj

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
"Men den som säger att den eviga freden har infunnit sig, att det senaste decenniets strategiska paus skall vara för evigt, är lika naiv och historielös som Chamberlains I believe it is peace in our time."

De politiska klimatet -38 och nu tycker jag det är lite skillnad på.

I övrigt håller jag helt med det Maverick skrev. :)

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Kärnvapen! Köp/bygg en fem-sex feta pjäser och vi kommer få vara ifred bra länge, spec. om det är två-tre långdistansrobotar i arsenalen.. Hur svårt kan det va?

Cykelstyre

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2006
Hoj
Emmaljunga super viking, 2018
Kärnvapen! Köp/bygg en fem-sex feta pjäser och vi kommer få vara ifred bra länge, spec. om det är två-tre långdistansrobotar i arsenalen.. Hur svårt kan det va?

Införskaffa ett gäng kärnvapenbestyckade Tomahawk-missiler som vi kan ha på våra svenska U-båtar :yoparty

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
sjklart ska man anpassa försvaret efter behov o inte efter kapital

men man borde ändå ha kvar värnplikt , man lär sig o ta ansvar samt fungera i grupp vi hade en kille vars namn var enock hans mor packade alltid hans väska o i slutet tror jag fan att han packade den sj

Om du anser att vi ska ha kvar värnplikten bara för att det lär folk att ta ansvar så är du nog dummare än vad du utger dig för att vara :huvet
Vi kan inte lägga föräldrarnas ansvar på försvarsmakten...
Men förvisso, om värnplikten även lärde folk att läsa och skriva som vanliga människor så skulle jag nog gå med på det. Du gjorde inte värnplikt va :D

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Om du anser att vi ska ha kvar värnplikten bara för att det lär folk att ta ansvar så är du nog dummare än vad du utger dig för att vara :huvet
Vi kan inte lägga föräldrarnas ansvar på försvarsmakten...
Men förvisso, om värnplikten även lärde folk att läsa och skriva som vanliga människor så skulle jag nog gå med på det. Du gjorde inte värnplikt va :D

det här kan bli intressant
visst gjorde jag lumpen , 10 mån på den gotska ön , skulle aldrig få för mig o uttala mig om det annars.

en förälder har ett visst ansvar , men hur många klarar av det !!
om alla skötte sin bit skulle då samhället se ut som det gör ?

lumpen är ingen uppfostringsanstalt utan man lär sig att ta ansvar samt fungera i grupp ,, vilket vissa individer inte klarar av

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
lumpen är ingen uppfostringsanstalt utan man lär sig att ta ansvar samt fungera i grupp ,, vilket vissa individer inte klarar av

Exakt det jag säger men på dig lät det som att vi skulle ha kvar värnplikten bara för att det fostrar människor. Det är ju knappast syftet med värnplikten utan bara en bra bieffekt av det hela.
Som sagt, lägg ner skiten och gör det yrkesrelaterat och ej statligt finansierat och så hyr vi in en grupp mördarsoldater när vi behöver dem, istället för att elda upp pengarna som vi gör nu.

Och anledningen till att jag frågade om du hade gjort värnplikt eller ej var för att jag skrev det där om läs- och skrivförståelse men jag vet ju nu att de inte utbildar folk i dessa ämnen :gnissla

Edit/ För att klargöra en del saker; Jag retades lite så ta det inte så seriöst...

mugge

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Aug 2008
Hoj
gsx 1100
Exakt det jag säger men på dig lät det som att vi skulle ha kvar värnplikten bara för att det fostrar människor. Det är ju knappast syftet med värnplikten utan bara en bra bieffekt av det hela.
Som sagt, lägg ner skiten och gör det yrkesrelaterat och ej statligt finansierat och så hyr vi in en grupp mördarsoldater när vi behöver dem, istället för att elda upp pengarna som vi gör nu.

Och anledningen till att jag frågade om du hade gjort värnplikt eller ej var för att jag skrev det där om läs- och skrivförståelse men jag vet ju nu att de inte utbildar folk i dessa ämnen :gnissla

Edit/ För att klargöra en del saker; Jag retades lite så ta det inte så seriöst...

hade du känt mig så skulle du veta att jag inte är en seriös person över huvud taget :) så reta , tryck bäst fan du vill inget som biter iaf :tummenupp sen om man diskuterar så utesesluter jag en hel del av mitt tänk som gör att det lät kan misstolkas

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Som sagt, lägg ner skiten och gör det yrkesrelaterat och ej statligt finansierat och så hyr vi in en grupp mördarsoldater när vi behöver dem, istället för att elda upp pengarna som vi gör nu....

Äntligen! Det här har jag tänkt mycket på men inte vågat ventilera.

Jag tänker mig följande, vi lägger ut tex kustförsvaret på HA. Här är det lätt att inse hur det skulle gå till. Ryggvästarna får gå lite kvällskursrer i navigations (så de är certifierade sas). Sedan får de i en statlig upphandling helt enkelt offerera pris på tjänsten att försvara olika kuststräckor ut till territorialgränsen, sälja beskydd sas! På sommaren patrullerar de mha mattsvarta vattenskotrar och GRG på ryggen. Isvintrar så kan de ju bara sätta fulldubb på sina harleys. Om det blir för dyrt så kan man ju dela ut staliga kaparbrev till dom, dvs att de har sveriges godkännande att kapa utländska båtar och behålla hela eller delar av bytet. Då blir det helt gratis!

Detta har Sverige faktiskt gjort på 1600-talet, tillslut började dock kaparna att kapa även svenska fartyg så då vart det ju lite problematiskt.:va

• Gilla
Reaktioner: Zee

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Äntligen! Det här har jag tänkt mycket på men inte vågat ventilera.

Jag tänker mig följande, vi lägger ut tex kustförsvaret på HA...

Detta har Sverige faktiskt gjort på 1600-talet, tillslut började dock kaparna att kapa även svenska fartyg så då vart det ju lite problematiskt.:va

ELLER så kan vi ju hyra in lite riktigt försvar, HA lyckas ju inte ens bekämpa Bandidos så hur skulle de då orka hålla ryssen borta :huvet
Hur är Nato uppbyggt, är inte det någon form av medlemsförsvar där alla betalar in en del och får ta del av resurserna?
Skitsamma, jag är hur som helst emot det hela. Speciellt den grejen med att sälja krigsmateriel till länder som använder det felaktigt, eller använder det överhuvudtaget.
Igår träffade jag 4st utlänningar *pakistanier?* som är här för att lära sig lite mer om Jas då de har blivit lurade att köpa några plan av Sverige. Där tycker jag gränsen går, sälja lite plan för fredsbevarande åtgärder. Inte rena vapen.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ELLER så kan vi ju hyra in lite riktigt försvar, HA lyckas ju inte ens bekämpa Bandidos så hur skulle de då orka hålla ryssen borta :huvet

Tänkte inte på det :(
Men man kanske kan göra en konkurrensupphandlig!! Typ att de båda får offerera bästa lösningen till fastpris?:confused:

Hur är Nato uppbyggt, är inte det någon form av medlemsförsvar där alla betalar in en del och får ta del av resurserna?.

Perfekt!! Speciellt signalspaningen vore ju bra att dela med alla. ATt man typ loggar in på en sida mha betallösenord, lite som patrikpower.se! Sen kan man bara sitta och lyssna och skriva upp om det kommer ngt viktit. Om ryssarna går med i natto så kan man ju typ få reda på allt om dom då! Helt utan dyra Orion och spaningsjasar och ubåtar!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det finns två vettiga altenativ som jag ser det.
Antingen så bygger varje EU-land en egen elitstryka på ett par tusen man. Dessa stryrkor förenas för att försvara unionen under en ev icke trolig attack. Men framför allt uppehålls förmågan och kunnandet att försvara sitt land.

Om man däremot la ner allt försvar med motiveringen att inget hot finns, så skulle det ju väldigt jobbigt om ett sådant dök upp i framtiden.
Tänk er själva alla staliga utredningar etc som skulle till innan ett nytt förvar från scratch hade byggts upp igen.
Det skulle ta 20år innan vi kunde besvara eld!

..Eller så invaderar vi norge och kapitulerar direkt!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför lägger du upp sånt här?

Vad har landsförrädaren nu gjort?
Kan man inte få slippa AFA åtminstone på Sporthoj, de har ju infiltrerat varenda nyhetsredaktion. :mad:

Kan det kanske vara för att man inte gör saker nu, utan bara utreder? "Hmm, den här lampan är trasig i parken. Bäst vi tillsätter en utredning som kan avgöra lampans betydelse, vikten av att byta den och kan hitta billigaste entreprenör som kan byta den." Dvs 200 mantimmar och 4000kr i konsultkostnader. Istället för att bara säga åt parkkrattarn att ta en ny lampa i förrådet och byta! Dvs en kvarts jobb och en lampa för 20kr :huvet

Nu antyder du att det finns något som heter "sunt förnuft", det är väldigt farligt att låta människor tänka själva. Dessutom är det oförskämt mot alla sh-medlemmar som själva skulle ha en ytterst torftig framtid om de inte kunde få utredarjobb på Staten.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...