"Det här köpte jag idag!"-tråden

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Åhjo, nog går det att varva en gammal v8 alltid. Även med stora ventiler.

Jo jag vet, men sen är det ju inte direkt höga varv trots alla tre ventilfjädrar som jobbar stenhårt för att hämta hem tallriken i sätet.


Men nog om det, alla har vi våra preferenser och så länge du inte är en av dom som najar choken öppen, pluggar vakuumledningar till andrasteget och känner dig tvingad att rusa till innan du stänger av den, så :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Åhjo, nog går det att varva en gammal v8 alltid. Även med stora ventiler.

Fast hela världen har insett att det flödar bättre med flera små ventiler, utom USA då, men dom är ju mest intresserade av att konvertera bensin till buller och avgaser ÅAS...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du borde prova!:D:D:D

Sketakallt nu ju, vinter har snart och bara typ 22 grader pa kvallarna (varit molnigt ett par dagar nu ocksa :antarctica). Haller pa frysa bollarna av mig!:brinnerup

Jag kommer att köpa en onepice när dom finns på ÖB för 49:-

Det är deras rätta värde, det är i princip två ihopsydda fleeceplädar med en dragkedja framtill, fleeceplädar kostar 19:-
 

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Västland
Hoj
-
Jo jag vet, men sen är det ju inte direkt höga varv trots alla tre ventilfjädrar som jobbar stenhårt för att hämta hem tallriken i sätet.


Men nog om det, alla har vi våra preferenser och så länge du inte är en av dom som najar choken öppen, pluggar vakuumledningar till andrasteget och känner dig tvingad att rusa till innan du stänger av den, så :tummenupp

Nope, men det behövs inte heller.

Naja choken? Då måste man ha förgasare först. :)

Fast hela världen har insett att det flödar bättre med flera små ventiler, utom USA då, men dom är ju mest intresserade av att konvertera bensin till buller och avgaser ÅAS...

Såja GuW, finns även fyrventils-toppar till gamla V8or om man har pengarna. :krama

Nog om detta, idag har jag inte köpt något.
 
Last edited:

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Du borde prova!:D:D:D

Sketakallt nu ju, vinter har snart och bara typ 22 grader pa kvallarna (varit molnigt ett par dagar nu ocksa :antarctica). Haller pa frysa bollarna av mig!:brinnerup

Om du har ett par bollar skall du inte ha en sådan på dig överhuvudtaget.:D
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
En alldeles onödigt dyr nalle vart det:

20110510476.jpg


lg_optimus_2x_dark_brown-13444763-frntl.jpg


Tröttnade till slut på att den gamla kraschar stup i kvarten. :tummenupp

Återstår det bara att se hur länge den håller... :gnissla
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Öronproppar. Mina gamla började bli lite läbbiga. De till höger ska ligga i kutsen i reserv ifall jag eller någon annan tappar sina. :)
 

Bifogat

  • IMAG0031.jpg
    IMAG0031.jpg
    232.6 KB · Visningar: 75

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Norrort
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Öronproppar. Mina gamla började bli lite läbbiga. De till höger ska ligga i kutsen i reserv ifall jag eller någon annan tappar sina. :)
Tänk på att aman kan få öron inflamation av begade proppar, mer troligt i skitig miljö förviso men ändå
 

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Näe
Tänk på att aman kan få öron inflamation av begade proppar, mer troligt i skitig miljö förviso men ändå

Jag brukar tvätta av dom i varmvatten efter rundans slut. Men det är ju ändå så att silikonet blir lite sladdrigt efter ett tag. Jag tycker de där "engångs" dämpar ljudet FÖR mycket. Man vill ju höra hojen lite oxå. :)
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Köpte de lamporna till morsan.

De höll i 5 månader och kanske 500 mil :död
SVINDYRA var det med.

Jo, alla dom här 30%+ Nightbreaker delux lamporna bygger ju på att glödtråden pressas ytterligar och glöder ytterligare varmare, vilket gör att dom ligger närmare gränsen att tråden ska brinna av på grund av vibrationer.

En normal billampa är konstruerad för en nominell spänning på 14V (fulladdat batteri,, motorn igång), dom här lamporna konstrueras för 13V eller lägre spänning (dom räknar med lite spänningsfall i belysningskretsen).

Har man då en bil med bra elsystem så ligger man på gränsen, kör man då på dåliga vägar så håller dom inte i längden.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Köpte de lamporna till morsan.

De höll i 5 månader och kanske 500 mil :död
SVINDYRA var det med.

Morsan kör hoj förstår jag? =)

Bättre kapacitet = kortare livslängd, så är det nästan alltid men jag tror nog att spänningen är stabilare på en mc jämfört med en bil generellt sätt. Kan jämföra med originallamporna som höll ca 1900mil/3år på min VFR och den ena lyser fortfarande (dubbla halv och helljus). Dessa ska sitta för halvljuset, håller tills de går sönder sen finns det nya i butiken.

Hur som helst så har jag dessa lampor på en av bilarna så jag vet redan att de ger bra ljus för att vara halogen, vad kör mamsen för bil?
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Morsan kör hoj förstår jag? =)

Bättre kapacitet = kortare livslängd, så är det nästan alltid men jag tror nog att spänningen är stabilare på en mc jämfört med en bil generellt sätt. Kan jämföra med originallamporna som höll ca 1900mil/3år på min VFR och den ena lyser fortfarande (dubbla halv och helljus). Dessa ska sitta för halvljuset, håller tills de går sönder sen finns det nya i butiken.

Hur som helst så har jag dessa lampor på en av bilarna så jag vet redan att de ger bra ljus för att vara halogen, vad kör mamsen för bil?

Kan hålla med om att ljuset är riktigt bra i dessa.
Men livslängden i en bil var låg, hojen har gissningsvis lite klenare elsystem så därför håller de längre.
Hon kör Rover (Honda)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Kan hålla med om att ljuset är riktigt bra i dessa.
Men livslängden i en bil var låg, hojen har gissningsvis lite klenare elsystem så därför håller de längre.
Hon kör Rover (Honda)

Låt ingen skugga falla på Honda.

De stupida Angleserna har tagit en Honda och förstört allt som var bra med den, såsom fjädring och elektronik. Du talar om ett folk som har elsystemen ohöljda på utsidan av husen, ett rike där sockerbitar anses vara den absoluta höjden av säkerhet i ett land som hemsöks av ett idogt regnande, den stolta nation vilken frambragte mannen som uppfann mörkret, (Lucas). Denna skit har de sedan lämnat efter sig i forna kolonier för att omintetgöra möjligheterna för deras offer att resa sig ur spillrorna, detta förutom vad som exporteras från deras eget Mordor.

Om lamporna nått en någorlunda acceptabel livslängd hade någon fått sparken...om nu inte märket imploderat efter fruktlösa upplivningsförsök. Inte ens BMW lyckades och eftersom de får anses vara duktiga på att vara bra, får väl Rover konstateras vara ohotade på att vara dåliga.

Tja, en passus förvisso...:glömdet
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Ett par "home made" NikeiD. :)
 

Bifogat

  • 044.jpg
    044.jpg
    226.7 KB · Visningar: 44
  • 045.jpg
    045.jpg
    224.1 KB · Visningar: 43
  • 043.jpg
    043.jpg
    225.8 KB · Visningar: 45
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Kan hålla med om att ljuset är riktigt bra i dessa.
Men livslängden i en bil var låg, hojen har gissningsvis lite klenare elsystem så därför håller de längre.
Hon kör Rover (Honda)

Nja det är inte enbart ”klenare elsystem”. Generell förklaring utan att försöka vara bror duktig och bena ner i det tekniska så pratar man ofta om spänningstoppar på bilar som anledning till att lampor går sönder ofta. Sen får vissa bilar lite oförtjänt dålig kritik för att bilägaren har tummen mitt i handen och endast byter en lampa åt gången = då upplevs det som att lamporna pangar ”hela tiden”. Har man lite sunt förnuft och åtminstone byter parvis så upplevs problemet som mindre irriterande.
*
Hur som helst så är det klart att en trasig lampa upplevs som ”ett helvete” i vissa fall för ibland kan konstruktionen…”diskuteras”. Tillverkarna, åtminstone vissa, tar åt sig av denna kritik och försöker iaf att stabilisera bilens elsystem. Exempel på detta är motstånd som monteras i efterhand vid sk recall, man har en styrenhet/modul för generatorn som bl.a. fungerar som en spänningsvakt så att det inte ska kunna kunna komma ut mer än säg 13.7V/?A till i det här fallet lamporna samt automatsäkringar som återställer sig efter omstart. Fungerar det då? Mjae, förmodligen bättre än om de inte skulle ha dessa system iaf :tummenupp En hoj (exkl Goldwing) har mycket färre förbrukare så det torde vara enklare att hålla elsystemet stabilt och utan spänninstoppar i samma omfattning utan ”hjälpsystem”.
*
Rover hade med största sannolikhet ingen större prio på just detta men 5 månader på dessa lampor är de knappast ensamma om, finns många bilar med tveksamma elsystem.. *host* viva la france *host* ***

RoverOver.gif
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top