"Det här köpte jag idag!"-tråden

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jaså? Även med försäkring? :va ska definitivt kolla upp allt sånt där innan det blir aktuellt med bankörning då ja...
Din försäkring täcker ditt fordon på "godkända" bankörningar (ej tidtagning m.m) motparten som kör utan vagnskadeförsäkring får ta smällen själv.
Jag tror att det funkar så oftast, men som sagt - kolla!!
Försäkringsbolagen vill nog undvika att rodda i skuldfrågan på banor. Vad som händer om man kraschar in i depån o skrotar 15 bilar inkl. åskådarfordon - det vet jag definitivt inte.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Din försäkring täcker ditt fordon på "godkända" bankörningar (ej tidtagning m.m) motparten som kör utan vagnskadeförsäkring får ta smällen själv.
Jag tror att det funkar så oftast, men som sagt - kolla!!
Försäkringsbolagen vill nog undvika att rodda i skuldfrågan på banor. Vad som händer om man kraschar in i depån o skrotar 15 bilar inkl. åskådarfordon - det vet jag definitivt inte.
Det låter väl i och för sig rimligt när du lägger fram det så... Å andra sidan innebär det väl också att så länge jag har mitt fordon försäkrat så är jag safe vad som än händer, eller? :va Jag kan inte bli ersättningsskyldig gentemot någon annan då de själva ansvarar för sin försäkring, och mitt fordon blir ersatt oavsett om jag eller någon annan kör sönder det så länge jag har en giltig försäkring som gäller vid bankörning. Är det typ så det funkar? :va

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det låter väl i och för sig rimligt när du lägger fram det så... Å andra sidan innebär det väl också att så länge jag har mitt fordon försäkrat så är jag safe vad som än händer, eller? :va Jag kan inte bli ersättningsskyldig gentemot någon annan då de själva ansvarar för sin försäkring, och mitt fordon blir ersatt oavsett om jag eller någon annan kör sönder det så länge jag har en giltig försäkring som gäller vid bankörning. Är det typ så det funkar? :va
Notera att jag skrev "tror" - kolla med försäkringsbolag OCH arrangör

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Självklart, blir inget banåka förrän jag vet exakt vad som gäller :tummenupp
Jag upplever att banåka med bil är mer städat än med hoj (Nürburgring borträknat). Kontakt mellan bilar förekommer mycket sällan, däremot en o annan avåkning - bilar glider långt på gräs.......

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag upplever att banåka med bil är mer städat än med hoj (Nürburgring borträknat). Kontakt mellan bilar förekommer mycket sällan, däremot en o annan avåkning - bilar glider långt på gräs.......
Har faktiskt aldrig testat något av det så det kunde absolut vara roligt att prova, men det verkar lite läskigt med hur det funkar med försäkringar vid eventuella olyckor så jag måste definitivt sätta mig in i det först. Men tja, visar det sig att det går att göra hyfsat tryggt så kanske det får bli en bandag någonstans någon gång :tummenupp

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Har faktiskt aldrig testat något av det så det kunde absolut vara roligt att prova, men det verkar lite läskigt med hur det funkar med försäkringar vid eventuella olyckor så jag måste definitivt sätta mig in i det först. Men tja, visar det sig att det går att göra hyfsat tryggt så kanske det får bli en bandag någonstans någon gång :tummenupp
Har kört med ex. Sportvagnsklubben i Göteborg. De kör bla på Knutstorp - välordnat, flera hastighetsgrupper och många Seven-kopior.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650 avverkat: olika
För länge sen var jag aktiv på bana med bil och då var det försäkring för skador på en själv, men bilen skulle man ha råd att skrota.
Jag tröttnade för kurvorna återkom alldeles för frekvent.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tack för tipsen hörni, då vet jag lite mer om vad jag ska tänka på inför en eventuell kommande bandag :tummenupp

Tog och rastade sjuan en kort tur idag och passade på att filma lite. Givetvis accelererar jag bara upp till laglig hastighet, för protokollet bara... :hihi

Tycker den flyttar på sig helt ok, och för att vara en vanlig sketen gammal fordmotor så tycker jag den låter rätt gott :yoparty

Last edited:

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tack för tipsen hörni, då vet jag lite mer om vad jag ska tänka på inför en eventuell kommande bandag :tummenupp

Tog och rastade sjuan en kort tur idag och passade på att filma lite. Givetvis accelererar jag bara upp till laglig hastighet, för protokollet bara... :hihi
Gott ljud!

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Tack! Och ja, jag håller med. Förvånansvärt nice sound för att komma från en vanlig svenssonbilmotor :banana :yoparty :rock
Det går att göra underverk med ett bra avgassystem. Även tillföra pops&bangs om man vill det (kräver lite ecu-kodning eller meka förgasare om äldre bil).

Nyheter
Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen