"Det här köpte jag idag!"-tråden

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Trist, men inte oväntat. Sverige i ett nötskal.

Jag är fullständigt övertygad om att man skulle slippa hjälmen om den uppfyllde krocktesterna för småbilar, utöver det är jag fullständigt övertygad om att man skulle slippa bältet om den inte hade taket.

Säkerhetsmässigt är den det sämsta från två världar, och vi är anala med säkerhet i det här landet.

Mabe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Apr 2007
Hoj
DR650SE, FS E-bike
Jag är fullständigt övertygad om att man skulle slippa hjälmen om den uppfyllde krocktesterna för småbilar, utöver det är jag fullständigt övertygad om att man skulle slippa bältet om den inte hade taket.

Säkerhetsmässigt är den det sämsta från två världar, och vi är anala med säkerhet i det här landet.

Känns logiskt att man måste ha bälte på sig. På en cabriolethoj flyger man ofta över styret vid en krasch, på denna flyger man genom framrutan eller taket.

Inte läst om kraschtestet, kom huvudet till skada i det?

Balahue

Läderpung
Gick med
26 May 2004
Hoj
KTM 450 EXC
En Gopro hero HD 1080p motorsports.

1600kr med frakt inräknat :p köpt förra veckan men anände i brevlådan idag:p

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Ahh, så en vedpanna är inte heller bra då :rolleyes:
Den blir givetvis lite mindre effektiv kontra en vanlig MEN om man vill fördela värmen till andra rum och har ett vattenburet system så är det ju ett klockrent alternativ.
Jag funderar själv på att montera en sån i matrummet när vi bygger om, men då eventuellt med acktank till för att kunna hoppa över fjärrvärmen helt ibland. Dock pellets för min del, är för lat för ved tror jag.
Nej faktiskt är de flesta vedpannor jag kikat på riktigt dåliga ur ett effektivitetsperspektiv. Vattenmantlad brandhärd och ingen eller liten mantling för rökgaserna. Energin i bränslet utnyttjas dåligt p.g.a. låg förbränningstemperatur och den mesta energin försvinner ut genom skorstenen.
Rent spontant känns det som utvecklingen inte gått framåt för villakaminer. Såg härom året en broschyr för en svensk kamin som marknadsfördes mot medelstora villor. Den var identisk med en modell från 50-talet förutom till färgen och att mätarna var digitala istället för analoga...
:va Vad är alternativet?
Önskvärt är välisolerad brandhärd med syreöverskott. Därefter tas all energi ur rökgaserna, gärna med värmeväxlare.
Möjligtvis kan en katalysator som mellansteg öka effektiviteten ytterligare några procent.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Nej faktiskt är de flesta vedpannor jag kikat på riktigt dåliga ur ett effektivitetsperspektiv. Vattenmantlad brandhärd och ingen eller liten mantling för rökgaserna. Energin i bränslet utnyttjas dåligt p.g.a. låg förbränningstemperatur och den mesta energin försvinner ut genom skorstenen.
Rent spontant känns det som utvecklingen inte gått framåt för villakaminer. Såg härom året en broschyr för en svensk kamin som marknadsfördes mot medelstora villor. Den var identisk med en modell från 50-talet förutom till färgen och att mätarna var digitala istället för analoga...
Önskvärt är välisolerad brandhärd med syreöverskott. Därefter tas all energi ur rökgaserna, gärna med värmeväxlare.
Möjligtvis kan en katalysator som mellansteg öka effektiviteten ytterligare några procent.

Kallas förugn, funnits längre än någon kan minnas.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Wunder kallas inte det kakelugn med fläkt? Vattenmantla skorstenen måste väll iaf vara en smart ide? (Vattenfyld kakelugn?:yoparty:gnissla)

/nyfiken

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17

SP hävdar ju att många av de moderna vedpannorna har ca 90% verkningsgrad, det tycker jag låter bra iaf. Sen ska man skilja på kökspannorna och rena vedpannorna, brukar skilja en hel del i effektivitet där har jag sett.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Då frågar man ju sig varför man inte använder annat för att värma vattnet :confused:
Låter långsökt i mina öron, antingen är det en för dyr lösning eller så är det för att nuvarande vedpannor fungerar tillförlitligt och inte alls är speciellt ineffektiva.
Dock är det ju synd att kalla de vattenmantlade, det känns mer som att det är ett alternativ på en panna annars avsedd för luftvärme.

Men att det skulle gå att återvinna rökgaserna mycket effektivare på vedpannor är ju solklart medan man på pellets inte får ut något av det.
Problemet är ju däremot hur man gör det i ett hus som inte är byggt för det. Och bygger man nytt så bygger man antagligen inte upp med en central skorsten att koppla pannan mot.

Methx

Medelhavet <3
Gick med
17 Jan 2011
Hoj
YZF600R Dunderkatt -97 (Såld)
Fick leveransen från 24mx idag..
Abus Granit Detecto X-Plus 8000 och Abus City Chain X-Plus 1060..
Har dessutom ett skivlås sen tidigare..

Med hojen 2meter från sovrumsfönstret vore det väl fan om någon
lyckades ta den nu..

krille dill

Ny medlem
Gick med
25 Jul 2009
Hoj
ER6F -10
Sena

152932-3271-000_1.jpg

klim-pants-dakar-pants-2010_5__77528_zoom.jpg

& fick min sena smh10 häromdagen. Bra grejer!
sena-smh10-bluetooth-headset-intercom-for-motorcykel.jpg

Har du hinnit prova SMH10 nånting?? omdöme??

Ziarro

Highway To Hell
Gick med
15 May 2009
Hoj
Kawasaki zx6r
Inte köpt, däremot fick jag en rysk sjömanströja efter dagens landskamp mot Rysslands flotta. Vi visade inte någon hänsyn för våra gäster utan tvålade till dom med 3-0. Dock mycket trevlig både före och efter match då vi trots stora kommunikationssvårigheter hade väldigt trevligt. Dom ansåg för övrigt att jag såg ut som en trollkarl med mitt hyfsade kraftiga skägg. :yoparty

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Då frågar man ju sig varför man inte använder annat för att värma vattnet :confused:
Låter långsökt i mina öron, antingen är det en för dyr lösning eller så är det för att nuvarande vedpannor fungerar tillförlitligt och inte alls är speciellt ineffektiva.
Dock är det ju synd att kalla de vattenmantlade, det känns mer som att det är ett alternativ på en panna annars avsedd för luftvärme.

Men att det skulle gå att återvinna rökgaserna mycket effektivare på vedpannor är ju solklart medan man på pellets inte får ut något av det.
Problemet är ju däremot hur man gör det i ett hus som inte är byggt för det. Och bygger man nytt så bygger man antagligen inte upp med en central skorsten att koppla pannan mot.
Ja även gamla vedpannor fungerar ju mer eller mindre tillförlitligt, och det känns subjektivt som att tillverkarna nöjt sej med det. Därav bristen på ansträngningar för att öka effektiviteten.
Men jag är ingen expert på vedpannor, bara väldigt intresserad av saker som energiutbyte, effektivitet och livscykelanalyser.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln