Det här med att undanhålla saker i annonser...

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
hade du varit lite kvickare med tråden hade du fått skjuts från sundsvall neråt :tummenupp

Diezel

Nu på banan!
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
ZX10R & Snart ihop-plockad Café Racer
I feel your pain. Reste 50 mil enkel för att titta på en bil under semestern som va "super fräsh". Va ett jävla lik när man äntligen kom fram. Fan vad trött man blir.:huvet

midas

smiskar asfalt igen
Gick med
9 Jan 2009
Hoj
BMW S1000RR -11 , Gixxer 1000 K6, CBR 900 RR -96 *såld*
själv har jag tre gyllene regler när jag köper bil...

1. bli inte för sugen på bilen
2. bli inte för sugen på bilen
3. ja ni förstår...

lyckas nästan fallera på dessa varje gång...
kommer ihåg ett köp av en merca en gång

den stod under en meter snö....
killen som sålde den var från sierra leone...inget ont om folk därifrån men efter merca köpet så handlar jag ej bil mer
av folk från väst afrika...kanske är öst afrika...hmmm handlar nog inte av folk från afrika överhuvudtaget när det gäller bilköp nu tror jag
han stod ej som ägare på bilen....
den hade utbytt ratt och växelspaks knopp...och förklaringen till detta lät inte rimlig
han godtog mitt skambud utan att tveka...där borde det ha varit ridå....

var i panik behov av bil så jag handlade och åkte nöjd över mitt köp hem
kollade besiktningen dagen efter och då hade den nästan gått 42000 mil vid senaste besiktningen
stod 22 på mätaren...

men det är några år sen så är det någon som tänker sälja bil så har jag nog glömt och redo att bli lurad igen :död

Fotograf Zäta

In Love, in a Girl with a Dragon Tatoo
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
XT660Z Tenere, Honda VTR 1000 F, Yamaha Thundercat, Triumph Daytona T595 (SÅLD), Yamaha XVS 650 (SÅLD), Projekt- Cafe racer Yamaha XJ 600, Yamaha XS 500 projekt
Har själv precis bytt bil, och helt uppenbart är "fint skick" jävligt subjektivt, precis som "nyskick" osv :)
Åkte (förvisso inte långt) och tittade på en bil som enl. ägaren var i detta superskick. Slutade med att jag idiotförklarde säljaren och var rejält irriterad.
Bilen jag sålde ... radade upp ALLA fel jag visste om i annonsen, vilket innebar att INGEN var intresserad, trots ett anpassat pris ... nåväl, till slut kom en snubbe från Sthlm (flög ner), prutade en 500:ing och tog bilen direkt.
Vad har jag lärt mig då ... jo att det är kul med BMW ... men JÄVLIGT DYRT :)
Numera kör jag Ford Fikus som drar mindre soppa än supermoppen o kostar nästan gratis i skatt o försäkring
:D

majure

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Körkortslös..

Exakt.

Fan letar men hittar den inte. Fanns en "översättningsmanual" för blocket annonser som jag såg för ett tag sedan.Stor humor.

Var liknande som att:
Perfekt skick = Nytvättad.
Pedantskött = Bara parkeringsbucklor , inga stora krockar.
etc..

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tattigt att inte klargöra vilka fel som finns på säljobjektet. Sålde min skoda nyss och givetvis är man ärligt och radar upp varje fel jag haft och tror komma i framtiden. Då blir både säljare o köpare nöjda.

Läxan är dock som alltid:
Det som verkar för bra för att vara sant...

200

Gammal glidare
Gick med
10 Mar 2011
Hoj
VMX1700, XJR1300, XT600, SR400
Jag köpte en XS 650 i Jokkmokk för ett år sedan, jag bor i Malmö(!). Hittade en blocket annons och enligt annonsen i bruksskick inte i "mint condition" men det skulle kunna gå med lite arbete enl. säljaren. I annonsen var det 16' men han kunde gå med på 11' efter lite snack. På kvällen går jag och polaren ut för några pilsner, vi snackar om det coola bobber-projektet och bestämmer att köra bil med släp 330 mil var en bagis. Det verkade smart då men dagen efter när jag skulle berätta för min sambo var det inte lika lätt att övertyga henne. Hon är ju kvinna, det var inte lika lätt för henne att förstå varför jag skulle betala 11 000 kronor för en hoj från 1982 obesett och köra över 300 mil för att hämta den. Bara att jag skulle ha en hoj till, och att det bara är en singelsadel på en bobber, hon som gillar åka.
Jag ringer Jokkmokk vi är överens kompisen och jag tar ledigt en fredag. Vi lämnar Malmö torsdag kväll ca 20.00 och landar i Luleå fredag ca 15.00 för ett hotell. Dagen efter träffar vi vår nya Norrländske vän och provar hojen på käl skadade vägar, bra drag i paralelltvinnen. Efter lite koll var det en hoj från 1980 och det var lösa delar och lite konstigt svetsat i bakramen mm. Vi kommer överens om 9000, besöker Jokkmokks marknad, kompisen köper två renskinn och vi köper båda vars en Jokkmokks korv som egentligen bara är en väldigt dyr falukorv. Lastar upp projektet och kör söder ut och är hemma igen söndag lunch. Vi får börja meka direkt bara för att köra den genom Malmö. Efter ett halvår tappar jag energin för projektet och säljer den för 15' som med resa och kostnader blir ca +/- 0.

Vad är då grejen med historian? Hojen blev inte riktigt vad jag tänkt men det var en resa vi aldrig glömmer. Ibland blir det bra och ibland inte, skulle man bara bedöma sitt liv efter pengar man använt ligger hjärtinfarkten inte långt borta.

Last edited:

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Hoj
Bandit -09
Det med bilar är jävligt löjligt. Alla skriver att den är fin och i nyskick, en ögonsten, pärla osv. Väldigt få människor snackar om skavanker etc. Men ärligt, jag brukar kanske inte alltid lista alla skavanker i annonsen, men när personerna ringer så säger jag som det är, varenda en av dem. För annars får man ju inte sålt hojen/bilen ändå när de tittar på den. De flesta blir sura om man undanhåller information från dem. :)

Haha men sen ska man ju skriva "säljes i befintligt skick..." så skriver man ifrån sig allt ansvar :D

Nej fy fan, köpa begagnad bil är ett jävla skitgöra. Hojar har jag träffat trevligare människor med =)

När det kommer till bilar så är det alltför ofta jag stöter på någon Nysvensk som försöker övertyga en om att deras Merca/Audi är skitfin när den i själva verket är lagad med silvertejp och körd förjävligt. Svenska kan de heller inte prata så när man frågar en specifik fråga så kan de inte svara :huvet:huvet

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Och jag som skämdes över att jag missat att framhjulslagret började bli dåligt på min VFR när jag sålde den. Hade killen prutat på grund av det hade jag helt klart gått med på det, men han tyckte det var en bagatell.

Barris

Nordenpaketet!
Gick med
30 Sep 2006
Hoj
Kvaddad S1000rr och en Brapp brapp
Det här fick mig att tänka på en gång när jag skulle köpa ny hoj.
Hojen i fråga vart en CBR 900rr från 94 med 2000 mil på mätaren, Urban tiger lacken om jag inte minns helt fel.
Säljaren hade bara en bild på den på blocket och på den såg den fräch ut. (Tagen snett bakifrån i skymmning)
Priset vart vettigt och jag ringde killen och ställde lite vanliga frågor.
Enligt säljaren vart den i jättebra skick och allt vart ok.
Jag frågade om drivpaket, service, däck osv och allt vart kanon enligt han.
Så jag och brodern satte oss i bilen och körde 20 mil för att titta på den.
Det skulle vi gett fan i...
Kommer dit och det första man ser är en hoj som skriker efter hjälp.
Lacken vart repig precis över allt, kjedjan nuddade nästan asfalten, hajfenor på dreven, däcken vart helt slut, låset till kutsen vart borta, läckande packboxar, kraftigt oljud från motorn och som krona på verket så vart inte wiren till hastighetsmätaren inkopplad.
2000mil..yeah right.
Killens försäljnings kommentar.. Men den har precis fått ny olja...
Hoppas folk på att man ska köpa skrotet bara för att man kört en bit för att titta på den eller?
Blev iaf ingen affär den dagen :tungan

Brother Wolf

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2009
Hoj
Honda VFR800 07
Åkte från Stockholm till morgongåva för att köpa en hoj,
blev inget med det, men fick en rolig dagstur på landet i alla fall :hihi

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Hoj
Trampcykel...
Har själv inte vare med om att nån ljuge om skicket på bilen.(Med skoter har det ju dock hänt, två ggr, dum som man är har man ändå köpt...)
Men iaf, skulle köpa en Mazda 6. Den stod nere i Gbg, norrman som ägde bilen och den stod hos hans mor i Gbg just nu. Priset var bra men inte overkligt.
Iaf så pratade med killen, kom överens om ett pris jag skulle köpa den för bara den var i det skick som angavs. Dagen innan jag ska åka ner ringer han å säger att han fått ett högre bud. Jag säger att vi har ju kommit överens om ett pris och jag har bokat tågbiljett och allt så nu får du ju fan hålla det du lovat. Ja ok säger han, kom ner imorgon du.
Redan här kände man ju i magen att det kunde gå fel...

Nåväl, får med mig syster och åker buss ner till Sundsvall för att sen ta tåget vidare till Gbg. Väl nere i Sundsvall ringer killen och påstår att "hans mor har sålt bilen"... Ja man ska väl va glad att man inte behövde åka ända till Gbg men. Han fick en redig utskällning, lovar man något ser man fan till å hålla det. Och jag har sen den dagen haft jävligt svårt för Norrmän. Jävla svin.:huvet
Inte fan fick jag någon ersättning för biljetterna heller... Var så ung också så dög inte till att jävlas med det nog mkt.

Smagatusk

Guest
Har själv precis bytt bil, och helt uppenbart är "fint skick" jävligt subjektivt, precis som "nyskick" osv :)
Åkte (förvisso inte långt) och tittade på en bil som enl. ägaren var i detta superskick. Slutade med att jag idiotförklarde säljaren och var rejält irriterad.
Bilen jag sålde ... radade upp ALLA fel jag visste om i annonsen, vilket innebar att INGEN var intresserad, trots ett anpassat pris ... nåväl, till slut kom en snubbe från Sthlm (flög ner), prutade en 500:ing och tog bilen direkt.
Vad har jag lärt mig då ... jo att det är kul med BMW ... men JÄVLIGT DYRT :)
Numera kör jag Ford Fikus som drar mindre soppa än supermoppen o kostar nästan gratis i skatt o försäkring
:D

Jag är också ganska övertydlig i mina annonser. Just för att är man brutalt ärlig finns det inget de kan pruta på, och bjuder man inte på några överraskningar så blir det oftast affär. Skulle man hymla med alla fel som ändå kommer att upptäckas blir det en utdragen försäljning och en jävla massa fler idioter som ringer.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Fråga frugan om hennes bil behöver städas eller om den är ren (hon kommer att svara att den är ren).

Titta sedan i bilen (brukar se ut som insidan på en soppåse på McDonalds).

Vissa ser helt enkelt inte felen.

Smagatusk

Guest
Hoppas folk på att man ska köpa skrotet bara för att man kört en bit för att titta på den eller?

JA! Det verkar fan så i alla fall.

Det sista jag sa till honom var att han skulle försöka vara lite ärligare nästa gång. Nästa köpare är kanske mer hetlevrad än vad jag är.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Jag körde 160 mil i en kingcab för att köpa xr650r sm -00 för 27 000.

Hittar hojen en onsdagkväll vid 20 ringer upp och vi bestämmer att han ska hålla den åt mig om jag kommer dagen efter.
Pratar med polarn (kiiim här på sh) som också jobbar skift och är ledig, klart han va på på roadtrip. Skakar fram en bil med drag, men när jag hämtar den visar det sig att nån slagigt in rutan och att det nu är plast över, vilket gör att det känns som att sitta i en bongo trumma, till råga på det så försvinner oljetrycket på vägen hem, efter många svordomar och samtal har jag bytt till farsans pickis (och ljugit ihop att det är bildelar jag ska titta på)

Nu e klockan 3 på natten, avfärd är satt till 5, som lök på laxen har jag glömt portnyckeln hemma så får sova i garaget.

Trött som ett lik sparkar jag liv i polarn och drar en snabb summe av varför vi ska köra en pickis med komfort som en jordbrukstraktor och inte 95a som jag sagt, jag tar första etappen ystad-gbg där vi ska plocka ut pengar, då det visar sig att mitt pass gick ut en vecka innan så krävs det mycket övertalning innan jag får ut 15000 på bankkontoret och 8000 i bankomaten, kiiim ställer upp med dem sista 4000. Fan de löser sig!

kiiim tar sista biten till hagfors (vadå de e ju bara 40 mil borde inte ta mer än 3-4 timmar? hehe) sex timmar senare står vi på en gårdsplan och pratar med en sympatisk norrman om den röda gris som står där, provkör och inspekterar allt ser bra ut, är ju inte ny men mekaniska skicket är bättre än man kan förvänta av det som är 30% billigare än alla andra på blocket, frågar om priset och får förklaringen att han verkligen vill köpa crossbuss innan helgens tävlingar och inte orka vänta på skatte återbäringen som kom veckan efter, låter rimligt tänkte jag och skrev paprena, surpla lite kaffe och titta på youtube klipp när han och hans vänner lekte på nått flygfält (okej den hade fått stryck men vilken motard får inte det?)

Väl hemma 5 på morgonen efter med fullt av sår i munnen efter alla gånger jag bittit mig för att inte somna vid ratten är jag jävligt nöjd med mig själv.

Veckan efter ska jag sälja en kite till en kompis kompis, då visar det sig att han är tidigare ägare till xren och jag får se lite fler klipp där den tuktas och varnas för att gängorna till hjulaxeln fram är slut.

får kalla fötter, lämnar in på sölles, hojen verkade va i bra skick, skönt.

Men säljaren hade en jävla timing på att sälja, bakfälgen på motardkittet paja efter en stoppie, trottelclipset lossna mitt ute i skogen, fick låna verktyg att fixa det med på en gård, 4 mil senare går kedjan av. Tre dagar senare blir den stulen, dagen efter får jag mitt körkortstillstånd. :huvet

Så ibland behöver de inte ens va en puckad ägare för att det ska bli ett jävla äventyr av nått så lätt

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Kollade för ca 2-3 veckor sen på en r6 från 00 i gbg för 32 lök. I annonsen stod det: som nyskick, ni kan ana vad jag såg när jag kom fram :p Snubben envisades med att säga att han smort kedjan å allt, wieee tänkte jag vad bra för den här kedjan är helt slut. Så slapp att man kunde med enbart handen dra av kedjan från drevet... Drog till med 24 lax men han envisades med att den var värd minst 30lax... Han upplyste mig att han skulle plugga marknadsföring... jaha men då e det ju ok att ljuga i annonsen då... så nu sitter jag på en Ninja 636 från 06 för bara några tusingar mer men med en ägare å fullservad. Iof har jag råkat ut för ett litet problem med den men man kan alltid ha otur :)

Last edited:
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...