Det mest hatade jobbet

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi har fått det för bra i samhället och hos företagen, när det finns pengar till lön åt dessa plus att dom tillåts slösa pengar på inproduktiv skit dom hittar på.
Det där är sant ur ett filosofiskt perspektiv då många jobb inte kan anses behövas på samma sätt som andra.
Till syvende och sist får man väl gissa att kapitalism och marknadsekonomi fungerar så till vida att marknaden kommer investera i de bolag där de har störst möjlighet till positiv utveckling så i privat sektor borde det vara relativt ok (vilket vi förvisso vet att det inte är).
I offentlig sektor är det väl mest att betrakta som en arbetsmarknadspolitisk åtgärd, på något sätt skall ju dessa människor försörjas.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Veterinär verkar vara ganska hatat. För tio-femton år sedan brukade det vara en klurig gubbe som kunde allt genom egen erfarenhet och verkligen var intresserad av djuret i fråga och ha en magisk förmåga att hålla djuret lugnt och hantera allt själv, idag är det till 99% en relativt ung tjej som i bästa fall kan pricka med sprutan och måste kalla på kollegan om en liten katt bråkar lite när sprutan ska ges. Diagnos kan endast ge om symptomen går att googla.

Att priserna har gått upp snabbare än något annat i samhället skulle kunna ge lite cred då det precis som många vettiga jobb gör en hatad av alla som är vänster, men det verkar inte vara veterinärerna som är särskilt välavlönade utan företagen som köper upp konkurrenter så de kan höja marginalerna. Så fattig OCH hatad av vänsterpack är en tråkig kombo.

De få vettiga som är kvar sprids från mun till mun och verkar vara lite som kantarellställen, inget man vill avslöja för för många då tidsslotterna är begränsade.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Veterinär verkar vara ganska hatat. För tio-femton år sedan brukade det vara en klurig gubbe som kunde allt genom egen erfarenhet och verkligen var intresserad av djuret i fråga och ha en magisk förmåga att hålla djuret lugnt och hantera allt själv, idag är det till 99% en relativt ung tjej som i bästa fall kan pricka med sprutan och måste kalla på kollegan om en liten katt bråkar lite när sprutan ska ges. Diagnos kan endast ge om symptomen går att googla.

Att priserna har gått upp snabbare än något annat i samhället skulle kunna ge lite cred då det precis som många vettiga jobb gör en hatad av alla som är vänster, men det verkar inte vara veterinärerna som är särskilt välavlönade utan företagen som köper upp konkurrenter så de kan höja marginalerna. Så fattig OCH hatad av vänsterpack är en tråkig kombo.

De få vettiga som är kvar sprids från mun till mun och verkar vara lite som kantarellställen, inget man vill avslöja för för många då tidsslotterna är begränsade.
Veterinär har jag ingen erfarenhet av direkt mer än att en kompis dotter är det.

Noterar också att det är djurintresserade tjejer. Gå in i en djuraffär, samma typ av personer.

Men det är ju inte konstigt, eftersom lönerna väl är katastrof men utbildningen är lika svår samt ännu svårare att komma in på som läkare, självklart uppstår då ett märkligt utbud.

Förvirrade idealister, what could go wrong?

Men varför hatar vänstern veterinärer? Har de äntligen fattat att de bistår i slakteriet och på i läkemedelsindustrin?

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Förvirrade idealister, what could go wrong?

Men varför hatar vänstern veterinärer? Har de äntligen fattat att de bistår i slakteriet och på i läkemedelsindustrin?
Priserna för ett besök har stigit enormt. Och vänster har kommit på att man kan skylla på "riskkapitalister" så då är det fritt att angripa även om det drabbar oskyldiga idealister. Två dominerande storbolags uppköp av de flesta mindre konkurrenter är säkert en del av ökningen, men också att folk förväntar sig att klinikerna ska vara lika bra utrustade som de för människor så minimala utrusntningsnivån är på en helt annan nivå än vad det var hos min "kloka gubbe" för femton år sedan, man MÅSTE ju klara de enstaka fall som ett djur plötsligt utan förvararning behöver intensivvård. Men då kostade ett årligt standardbesök 400 kr, idag 1800.

T.o.m. på Aftonbladets ledarsida idag

Samt icke att förglömma, den yttersta formen av demokrati: Ett gäng riktigt arga facebookgrupper, som denna https://www.facebook.com/groups/1202031766483273

Stora problemet är väl snarare att för femton år sedan var ett husdjur ett husdjur med begränsad förväntad livslängd, nu är det en familjemedlem och livskamrat som måste räddas till varje pris oavsett hur komplicerade ingrepp det. Och de flesta är försäkrade om än till hög självrisk så priserna kan gå upp, folk märker det först när försäkringspremien följer efter.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag har verkligen noll
Priserna för ett besök har stigit enormt. Och vänster har kommit på att man kan skylla på "riskkapitalister" så då är det fritt att angripa även om det drabbar oskyldiga idealister. Två dominerande storbolags uppköp av de flesta mindre konkurrenter är säkert en del av ökningen, men också att folk förväntar sig att klinikerna ska vara lika bra utrustade som de för människor så minimala utrusntningsnivån är på en helt annan nivå än vad det var hos min "kloka gubbe" för femton år sedan, man MÅSTE ju klara de enstaka fall som ett djur plötsligt utan förvararning behöver intensivvård. Men då kostade ett årligt standardbesök 400 kr, idag 1800.

T.o.m. på Aftonbladets ledarsida idag

Samt icke att förglömma, den yttersta formen av demokrati: Ett gäng riktigt arga facebookgrupper, som denna https://www.facebook.com/groups/1202031766483273

Stora problemet är väl snarare att för femton år sedan var ett husdjur ett husdjur med begränsad förväntad livslängd, nu är det en familjemedlem och livskamrat som måste räddas till varje pris oavsett hur komplicerade ingrepp det. Och de flesta är försäkrade om än till hög självrisk så priserna kan gå upp, folk märker det först när försäkringspremien följer efter.
Jag har noll förståelse för katt-tjafs och liknande, de kan gott betala vad det kostar eller göra det själva.

Standardbesök för 400 låter bisarrt.

Hittade en prislista vad vård för människor kan kosta, kanske du kan posta i deras gnäll-grupp.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Det är väl lite självförvållat när folk gladeligen betalar 20000 eller mer för att operera en skadad katt.

Hästar skall vi bara inte prata om.
Med dagens priser går det fort. Vår katt hade några sår (troligtvis ute och slagits) på sidan av magen. De blev inflammerade. För att tömma på var och sätta dränrör så skulle hon sövas. Bara dessa enkla ingrepp kostade som du beskriver ovan.

Jag ser det som inom fordonsförsäkringar. Verkstäder tar ut (i mina ögon) vansinniga priser och försäkringsbolagen betalar gladeligen.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Senaste besöket konstaterade de att min katt är ungefär i mitten av förväntad livslängd och då rekommenderade de rejäl rengöring av tänderna vilket inkluderade att katten skulle sövas. Noter att det är en katt som inte visar något som helst tecken på att faktiskt ha problem med tänderna utan i rent förebyggande syfte.

Att det skulle kosta 15-20000 kan jag förstå då narkos är dyrt, men att ens föreslå det förebyggande gjorde att jag beslöt mig för att byta klinik. Och narkos är dessutom alltid en risk, speciellt för djur. Den dagen kattstackarn visar tecken på att faktiskt ha ont i tänderna ska jag fundera på det. Men antagligen får katten leva med det eller avlivas beroende på hur illa det är.

Finns exempel på veterinärer som vägrat avliva svårt sjuka katter utan krävt att stor operation ska göras istället. Även hotat att anmäla folk som inte vill genomföra operation utan låta katten klara sig så länge det går. Är ju en sak om katten lider men då är ju alltid avlivning ett alternativ.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu ringde precis en dum jävel till telefonförsäljare.

Han: - Hej, jag ringer från Mecenat
Jag: - Jag köper inget av telefonförsäljare
Han: - Men jag säljer inget, jag jobbar med marknadsföring.
Jag: - Du säljer alltså marknadsföring
Han: - Nej, jag jobbar med marknadsföring och vi är ganska stora.
Jag: - Du säljer alltså marknadsföring men vet inte ens att du är en försäljare. Det tycker jag är ganska amatörmässigt och jag gör inte affärer med amatörer. Hej då!

Sen la jag inte på utan la bara ifrån mig telefonen, så jag hörde att inte alls svarade på mitt "Hej då" utan bara fortsatte prata vidare en stund men exakt vad han sa vet jag inte.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Jag har noll förståelse för katt-tjafs och liknande, de kan gott betala vad det kostar eller göra det själva.

Hittade en prislista vad vård för människor kan kosta, kanske du kan posta i deras gnäll-grupp.

Besöket tar en kvart så 400 kronor för 15 år sen var väl inte helt orimligt om man har mottagningen i det för ändamålet ombyggda privata garaget. Men på riktig mottagning med reception etc har jag full förståelse på att det får vara några gånger det, bara veterinären är kompetent nog för att utföra sitt jobb.

Men det är kirurgi som det blir riktigt dyrt och där kan man ifråga sätta vilka operationer som verkligen är försvarbara att göra. Har katten slagits så läker de flesta sår precis som de gör i naturen. Och gör det inte det så var det otur men ny katt kostar max 1000 spänn för en icke-raskatt, några tusen om man vill ha stamtavla. Man kan ju fråga om man gör operationen för sig själv eller katten.

Hundar kostar väl snarare 50000 för hundvalp med kontrollerbar bakgrund så här har jag mer förståelse att man gör operationer av ekonomiska skäl, och handen på hjärtat så är man nog känslomässigt "närmare" en hund än vad jag är min katt. Men operationer för över 100000 så känns det som man gör konstiga prioriteringar, vi gör alla våra val men gråt inte ut om det i Aftonbladet efteråt.

Det nya nu är förresten att folk kräver att samhället ska betala när man är hemma och vårdar sitt djur, VAD. Finns redan i knäppgruppen och kommer snart i en debattartikel nära dig. Är väl bara en tidsfråga innan de kräver att husdjuren också ska täckas av den allmänna sjukförsäkringen.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Besöket tar en kvart så 400 kronor för 15 år sen var väl inte helt orimligt om man har mottagningen i det för ändamålet ombyggda privata garaget. Men på riktig mottagning med reception etc har jag full förståelse på att det får vara några gånger det, bara veterinären är kompetent nog för att utföra sitt jobb.

Men det är kirurgi som det blir riktigt dyrt och där kan man ifråga sätta vilka operationer som verkligen är försvarbara att göra. Har katten slagits så läker de flesta sår precis som de gör i naturen. Och gör det inte det så var det otur men ny katt kostar max 1000 spänn för en icke-raskatt, några tusen om man vill ha stamtavla. Man kan ju fråga om man gör operationen för sig själv eller katten.

Hundar kostar väl snarare 50000 för hundvalp med kontrollerbar bakgrund så här har jag mer förståelse att man gör operationer av ekonomiska skäl, och handen på hjärtat så är man nog känslomässigt "närmare" en hund än vad jag är min katt. Men operationer för över 100000 så känns det som man gör konstiga prioriteringar, vi gör alla våra val men gråt inte ut om det i Aftonbladet efteråt.

Det nya nu är förresten att folk kräver att samhället ska betala när man är hemma och vårdar sitt djur, VAD. Finns redan i knäppgruppen och kommer snart i en debattartikel nära dig. Är väl bara en tidsfråga innan de kräver att husdjuren också ska täckas av den allmänna sjukförsäkringen.
Om någon undrar vad JD Vance menade med childless cat ladies så har jag fetmarkerat.

Noterar för övrigt att Facebook gruppen är låst men att du verkar ha blivit beviljad tillträde.

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Hoj
Bonneville
Hundar kostar väl snarare 50000 för hundvalp med kontrollerbar bakgrund
Bara om du vill ha en shit-doodle eller vad den senaste hipsterkorsningen kan heta. En vanlig bruksras ligger nog snarare i intervallet 20-30, och då får du dessutom en hund utan helt okända egenskaper från korsbefruktningen.

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Hoj
2009 BMW F800R
Bara om du vill ha en shit-doodle eller vad den senaste hipsterkorsningen kan heta. En vanlig bruksras ligger nog snarare i intervallet 20-30, och då får du dessutom en hund utan helt okända egenskaper från korsbefruktningen.
Ja, det är sjukt att blandrashundar är dyrare än renrasiga hundar. Prisintervall på 20-30 låter rimligt.

(Vi har både en pudelhane och 2 golden retriever tikar, om man skulle... :wiggle Om vi nu inte hade kastrerat hanen förstås.)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Med dagens priser går det fort. Vår katt hade några sår (troligtvis ute och slagits) på sidan av magen. De blev inflammerade. För att tömma på var och sätta dränrör så skulle hon sövas. Bara dessa enkla ingrepp kostade som du beskriver ovan.

Jag ser det som inom fordonsförsäkringar. Verkstäder tar ut (i mina ögon) vansinniga priser och försäkringsbolagen betalar gladeligen.
Ja min kommentar handlade snarare om vansinnet att överhuvudtaget lägga veterinärkostnader på en katt. Jag fattar allt det där med familjemedlem men en ny kattunge brukar råda bot för den största saknad och det är liksom några hundringar om man inte får den gratis. Och det finns massor som söker ett kärleksfullt hem.

Osv överfört på allehanda andra sorters djur som det knappast råder någon brist på.

Vad är nästa steg? LSS för handikappade hundar?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad händer i djurvännens hjärna när ett djur dödar ett annat djur?
Jag tänker på min kompis Akita som bet ihjäl dotterns kanin, är det rätt?

(Eller var det rätt av min kompis att fort gömma kaninen, låtsas som att den rymt och sedan gå och "leta" efter den med döttrarna medan Akitan chillade framför TVn?)

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad händer i djurvännens hjärna när ett djur dödar ett annat djur?
Jag tänker på min kompis Akita som bet ihjäl dotterns kanin, är det rätt?

(Eller var det rätt av min kompis att fort gömma kaninen, låtsas som att den rymt och sedan gå och "leta" efter den med döttrarna medan Akitan chillade framför TVn?)
En bekanting var trött på en vildkatt i fd sommarstugeområde och sköt den. Tyvärr var ju grannens katt rätt lik den vilda......
Bekantingen gick också med i sökgruppen.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag är betydligt närmre katterna än hunden. De visar åtminstone lite självständigt tänkande och kräver inte konstant uppassning med promenader oavsett väder.
Dessutom har man nytta av dem med lite kontroll på möss, råttor, sorkar och småfåglar.
Hunden bara dumskäller när räven kommer på besök.

Med det sagt tyckte jag senaste reparationen av en katt var dyr med 6000 kr inklusive sövning och dränage.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jag är betydligt närmre katterna än hunden. De visar åtminstone lite självständigt tänkande och kräver inte konstant uppassning med promenader oavsett väder.
Dessutom har man nytta av dem med lite kontroll på möss, råttor, sorkar och småfåglar.
Hunden bara dumskäller när räven kommer på besök.

Med det sagt tyckte jag senaste reparationen av en katt var dyr med 6000 kr inklusive sövning och dränage.
Sådan herre, sådan hund - så talar gammal visdom…

”Hundar är familjemedlemmar; katter har personal” heter det ju också.

Lite skämt åsido så är det ju pengamängderna som läggs på djur som är ett tecken på mycket märkliga prioriteringar hos den enskilda människan. Och systemet uppmuntrar det.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Jag har verkligen noll

Dottern läser till sjuksköterska och praktiserade nyss på en liten vårdcentral ute på vischan som drivs av Capio. Där hyr man en vanlig 1,5 plans villa (där man bara nyttjar nedervåningen) till det facila priset av 70000 SEK/mån. Inte konstigt att vården blir dyr då.

Nyheter
Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457