Det mesta om 25kW strypkit

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Nu när jag själv lyckats strypa effekten på min ninja tänkte jag passa på att informera andra i liknande situation så ni slipper ringa runt till olika myndigheter, verkstäder och butiker.

Förutsättning: Det finns ett modellspecifikt kit till din motorcykel.

Kort version (För dig som bara vill ha in strypen snabbast möjligt.):

  1. Skriv ner ditt UNIKA chassi/ram-nummer.
  2. Köp rätt strypkit till din motorcykel. Ange ditt chassi/ram-nummer från punkt 1 vid beställning.
  3. När du får strypkittet medföljer ett intyg som är märkt med ditt chassi/ram-nummer. Kontrollera att det stämmer. Även ett klistermärke med den nya effekten och andra detaljer kan medfölja.
  4. Montera i kitet själv eller låt en verkstad göra det. Den som monterar kitet skall sedan intyga korrekt montering genom att skriva under i intyget.
  5. Ring bilprovningen och boka en registreringsbesiktning (inte en vanlig kontrollbesiktning!)
  6. Ta med ägarbevis (del 1 OCH del 2), leg, intyg och 680 kr (!) och åk med MCn till bilprovningen på avtalad tid.

Detaljerad version (För dig som får en känsla av obehag när du gått på dass, som om du tappat något som kanske var viktigt):

  1. Skriv upp ditt ram/chassinummer. Varje motorcykel har ett unikt chassinummer. Eftersom strypkittet måste intyga ny effekt på JUST DIN motorcykel ska du ange detta nummer vid beställning. Intyget (och kittet beroende på vilken sort det är) kommer vara präglat med nummret.
  2. Leta upp ett strypkit som passar din motorcykel modell och beställ det. Tyska firman alpha technik säljer strypkit till de flesta sporthojar.
    Deras kompletta 25kW strypkitlista finns här umruestung_motorrad.pdf
    Alpha Technik har en svensk återförsäljare. Men om du väljer att köpa direkt från någon tysk mc-handlare så blir det mycket billigare. Jag beställde från den tyska webbshoppen motofreakz. De har 5% på alphatechniks grundpriser vilka redan är långt lägre än vad den svenska återförsäljaren tar ut. Man bör tillägga att du inte får något extra av den svenska återförsäljaren. Intyget kommer fortfarande vara på tyska. Den svenska återförsäljaren beställer själv av alpha technik från Tyskland efter att du lagt din beställning och fungerar ENDAST som mellanhand. (De kan ju inte hålla lager då varje kit måste märkas med ditt chassi/ram nummer och sedan skrivas under och stämplas av alpha technik.)
    Totalt för kit+frakt från motofreakz: € 99.75 + € 16 ≈ 1200 skr
    Den svenska återförsäljaren vill ha 1795 + 83 = 1878 skr
    Man kan ha roligare för 680 kronor, t.ex. kan man betala bilprovningens registreringsbesiktning med dem :näsblod.
  3. När väl beställningen är gjort är det bara att vänta. Kittet kommer snart med posten och kommer att innehålla följande:
    • Delar att montera: muttrar, skruvar, brickor, plattor.
    • Intyg på tyska märkt med ditt chassinummer samt stämplat och underskrivet av tillverkaren.
    • En sparsmakad installationsanvisning.
    • Klistermärke som anger ny effekt att fästa på ramen jämte den nuvarande effektmärkningen.
    Det blir snabbt uppenbart att det du betalat för är det underskrivna intyget. Det man kan fråga sig är kanske hur ett par skruvar och en papperslapp kan kosta över 1000:-. Kort och gott fungerar det såhär: Sålänge myndigheterna (bilprovningen) godkänner intyget från en viss tillverkare behöver man inte testa sin motorcykels effekt genom att köra den på en s.k. bänk. Det räcker med att intyga att kittet monterats korrekt. Att mäta effekten genom att "bänka" hojen kostar typiskt två till tre tusen kr. Det betyder alltså att sålänge kit+intyg kostar mindre än avgiften för att bänka hojen så kan tillverkaren sälja det. Även om kunden kunde köpt de rätta muttrarna och plattorna för 30:- på Claes Ohlsson. Välkomna till verkligheten :banana
  4. Nu är det dags att installera strypkittet. En mycket spartansk installationsanvisning kommer förmodligen att medfölja, men den räcker ofta inte långt. Vissa strypkit består av någon form av metallplatta som begränsar luftintaget. Andra består av en spärr som stoppar gasreglaget och vissa består av en kombination av båda sorterna. Eftersom mitt kit endast bestod av en ynka M4 skruv med bricka (en skruv för 1200 :- :huvet) som begränsar gaspådraget valde jag att installera kittet själv trots obefintlig verkstadsvana. Det visade sig vara både lärorikt och billigt. För att lyckas började jag med att ladda ner servicemanualen till min motorcykel. Googla efter "ZX-6R-ZX600P7F.pdf" om du har en ninja zx-6r 2007. Sedan tog jag reda på vilka delar som behövde avlägsnas för att komma åt att montera strypkittet enligt anvisning. I mitt fall var det:
    • Förarsäte
    • Sidoplåtar
    • Tank
    • Insprutsmodul
    • Luftfilter
    Efter att ha printat ut avsnitten ovan ur servicemanualen smög jag ner med verktygslådan och satte igång. När allt var bortmonterat gick det precis att pilla in och skruva dit skruven på rätt plats utan :)Bugar)att behöva montera loss insug/gasregelag-stycket som måste kallibreras om ifall man tar bort det.
    På dessa tre bilder kan man se hur en tagg på gasvajer-blocket hakar i den nyligen ditsatta skruven när man gasar och hindrar fullt gaspådrag.
    attachment.php
  5. När monteringen väl var gjord skrev jag under på intyget och ringde bilprovningen och bokade en registreringsbesiktning. Det är mycket viktigt att man bokar en registreringsbesiktning och inte en kontrollbesiktning. Registreringsbesikningarna utförs nämligen av specialutbildade tekniker. Registreringbesikning är för övrigt samma typ av besiktning som importerade eller hemmabyggda fordon måste genomgå. När man ringer och bokar tid för just registreringsbesiktning kan det hända att personalen påpekar att du måste väga ditt fordon före registreringsbesiktningen. Det beror på om din bilprovningsstation har en egen våg eller inte. Men oavsett vad de säger på bokningen så behöver du INTE väga motorcykeln för en effektförändring. Jag blev vid bokning ombedd att åka till en närliggande industri för att väga min MC till en kostnad på 250:-, men efter att ha pratat direkt med ansvarig tekniker på bilprovningen fick jag veta att det endast behövs om man registrerar ett fordon för första gången eller efter omfattande förändringar.)
  6. På den stora dagen :D tar du med dig
    • körkort eller annan legitimation
    • registreringsbevis (del 1 OCH del 2),
    • strypkittets intyg
    • De 680 kronor du sparade på att handla direkt från tyskland
    • motorcykeln (förståss)
    Intyget ska nu har dels en stämpel och underskrift av tillverkaren och en av montören (som kan vara du själv). På bilprovningen väntar man sedan under 5 minuters pappersarbete och betalar 680:-. Sedan kommer effekten vara 25kW i fordonsregistret, grattis.
    Intyget för strypningen kommer teknikern behålla. Jag frågade varför och fick någon mindre tillfredställande förklaring om att det skulle ligga tillsammans med några andra papper som bevis på att hojen nu hade 25kW effekt :confused:. Jag påpekade dock att om jag häver effektspärren och senare säljer motorcykeln till någon som återigen vill strypa den så kommer det ju inte att gå utan bänking eftersom intyget saknas. Jag fick inte något bra svar på hur det skulle lösas men bad om en papperskopia på orginalintyget. Det fick jag faktiskt :tummenupp
    Hur bilprovningen själva tycker att man ska lösa 'återanväningen' av ett kit utan att behöva bänka sin hoj vet jag alltså inte.

Jag avslutar med bilder från monteringen...
attachment.php
 

Bifogat

  • strypoverview.jpg
    strypoverview.jpg
    52.7 KB · Visningar: 7,455
  • montering1.jpg
    montering1.jpg
    146.8 KB · Visningar: 7,954
Last edited:

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Riktigt bra guide för dem som ska strypa sin motorcykel på egen hand!
Synd att denna inte fanns när jag skulle köpa motorcykel och strypa den, det slutade med att jag köpte en redan stryp mc. Hoppas många andra har nytta av denna!
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Riktigt bra guide.
Är inte så bra på tyska dock.
Beställde en sats igår och fick sedan ett mail kort därefter på de jag köpt.
Betalning sker när de kommer med paketet eller?
Mvh Simon
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Riktigt bra guide.
Är inte så bra på tyska dock.
Beställde en sats igår och fick sedan ett mail kort därefter på de jag köpt.
Betalning sker när de kommer med paketet eller?
Mvh Simon

När jag beställde så gjorde jag min betalning via EU banköverföring, först därefter skickade de paketet. Be din tysklärare översätta det hela, eller kör det genom google translate.

Kul att du gillade guiden.
 

Bjork3n

Medlem
Gick med
24 Jan 2009
Ort
Helsingborg
Hoj
Ktm 690 smc 2011
Har skickat ett mail till dem angående detta så får vi se om de svarar.
Man blir konfunderad eftersom det enda ja fått är en form av bekräftelse , där nämns ingenting om betalning eller liknande.


Edit.
Går ej att beställa från tyskland längre då dem endast säljer inom tyskland.
Dem hänvisade mig till mc kompaniet.
Kan nog vara så att mc kompaniet märkt att folk beställer från tyskland och har då pratat med sin general agent ang detta.
 
Last edited:

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Kan nog vara så att mc kompaniet märkt att folk beställer från tyskland och har då pratat med sin general agent ang detta.

Det är mycket möjligt, de vill säkert fortsätta att tjäna 600+ :- på att göra ingenting.
Jag är tveksam till vad EUs konkurrenslagstiftning tycker om det hela. Men jag är ingen affärsjurist så jag låter någon annan svara på detta.

Tycker du kan ringa upp mc-kompaniet och fråga dem hur deras pris kan ligga så hiskeligt mycket högre än alpha techniks rekommenderade försäljningspris. Hade de inte varit så jävla giriga skulle de aldrig haft något problem till att börja med.
 

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Ort
Skåne
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Last edited:

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
Man måste beställa av en ÅF i Tyskland i annat fall hänvisar dom (Alphatechnik) direkt till MC kompaniet. Om ni inte finner just eran hoj så skriv till nedanstående åf. Dom har i stort sett till alla hojar. Snabba leveranser dessutom:tummenupp

Se länk.http://stores.shop.ebay.de/Grobmoto...11QQ_sidZ15349279?_nkw=GSXR+750&submit=Finden

Jag utgick från att Bjork3n läst min post :confused: och likt mig köpt av motorfreakz.
jjabba skrev:
Alpha Technik har en svensk återförsäljare. Men om du väljer att köpa direkt från någon tysk mc-handlare så blir det mycket billigare. Jag beställde från den tyska webbshoppen motofreakz. De har 5% på alphatechniks grundpriser vilka redan är långt lägre än vad den svenska återförsäljaren tar ut.
Det är ju ganska självklart att tillverkaren själv kommer hänvisa en till sin svenska återförsäljare.

Björk3n. Hur har du gjort egentligen? :va
 

attack

Greve
Gick med
17 Feb 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R600 K1
Jag tror inte det finns någon generell strypsats som sänker den till 15 kw. Det du skulle kunna göra är att att tillverka egna strypningar och monterar. Sen får du ta och bänka motorcykeln och göra en registreringsbesiktning och ta med bänkpapperet för att visa på den givna effekten.

Det kan bli pilligt att strypa så att det blir runt 15 kw, men det går att ändra med olika stora insugsbrickor och trottelspel.
 

Sebbson

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC 2004, Yamaha XT125R
Någon som har en aning om vart man kan få tag på strypningskit till en KTM 660 SMC -04 ? Fabriksstrypningen räcker inte på 24kw då vikt/effekt förhållandet ligger på 0.17 ist. för 0.16. Ber ödmjukt om hjälp då jag har letat ihjäl mig efter ett kit utan lycka..
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Någon som har en aning om vart man kan få tag på strypningskit till en KTM 660 SMC -04 ? Fabriksstrypningen räcker inte på 24kw då vikt/effekt förhållandet ligger på 0.17 ist. för 0.16. Ber ödmjukt om hjälp då jag har letat ihjäl mig efter ett kit utan lycka..

Om du bemödat dig att kolla länken i inlägget innan ditt finns det ett strypkit för 660 smc på 21kw iaf.
 

Sebbson

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC 2004, Yamaha XT125R
Förstår tyvärr inte vad det är som ingår i paketet då hemsidan är på tyska .. "/ Ingår delar och instruktioner ?
 

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Förstår tyvärr inte vad det är som ingår i paketet då hemsidan är på tyska .. "/ Ingår delar och instruktioner ?

google translate kanske?
http://translate.google.com/transla...ung-fuer-660-SMC-auf-21KW::13153.html&act=url

"Power förändring för den angivna modellen, inklusive rådgivning, monteringsanvisningar och alla nödvändiga delar."


maila o fråga dom om du fortfarande är osäker?

Vad har det blivit av ungdomen idag eg, inget initiativ eller påhittighet? ;)

edit:ännu ett alternativ är ju att höra med en KTM-återförsäljare om dom har fabriksstrypningskit?
 
Last edited:

Sebbson

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Ort
Linköping
Hoj
KTM 660 SMC 2004, Yamaha XT125R
Får be om ursäkt, är bara så stressad med ett köp som väntar ... Tack ändå för att du pinade ut och hjälpte till ! Får skicka iväg ett mail till hemsidan eftersom typgodkännandenummren inte stämde helt överens ..

Men tack iaf ! :)
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top