Nu när jag själv lyckats strypa effekten på min ninja tänkte jag passa på att informera andra i liknande situation så ni slipper ringa runt till olika myndigheter, verkstäder och butiker.
Förutsättning: Det finns ett modellspecifikt kit till din motorcykel.
Kort version (För dig som bara vill ha in strypen snabbast möjligt.):
Detaljerad version (För dig som får en känsla av obehag när du gått på dass, som om du tappat något som kanske var viktigt):
Jag avslutar med bilder från monteringen...
Förutsättning: Det finns ett modellspecifikt kit till din motorcykel.
Kort version (För dig som bara vill ha in strypen snabbast möjligt.):
- Skriv ner ditt UNIKA chassi/ram-nummer.
- Köp rätt strypkit till din motorcykel. Ange ditt chassi/ram-nummer från punkt 1 vid beställning.
- När du får strypkittet medföljer ett intyg som är märkt med ditt chassi/ram-nummer. Kontrollera att det stämmer. Även ett klistermärke med den nya effekten och andra detaljer kan medfölja.
- Montera i kitet själv eller låt en verkstad göra det. Den som monterar kitet skall sedan intyga korrekt montering genom att skriva under i intyget.
- Ring bilprovningen och boka en registreringsbesiktning (inte en vanlig kontrollbesiktning!)
- Ta med ägarbevis (del 1 OCH del 2), leg, intyg och 680 kr (!) och åk med MCn till bilprovningen på avtalad tid.
Detaljerad version (För dig som får en känsla av obehag när du gått på dass, som om du tappat något som kanske var viktigt):
- Skriv upp ditt ram/chassinummer. Varje motorcykel har ett unikt chassinummer. Eftersom strypkittet måste intyga ny effekt på JUST DIN motorcykel ska du ange detta nummer vid beställning. Intyget (och kittet beroende på vilken sort det är) kommer vara präglat med nummret.
- Leta upp ett strypkit som passar din motorcykel modell och beställ det. Tyska firman alpha technik säljer strypkit till de flesta sporthojar.
Deras kompletta 25kW strypkitlista finns här umruestung_motorrad.pdf
Alpha Technik har en svensk återförsäljare. Men om du väljer att köpa direkt från någon tysk mc-handlare så blir det mycket billigare. Jag beställde från den tyska webbshoppen motofreakz. De har 5% på alphatechniks grundpriser vilka redan är långt lägre än vad den svenska återförsäljaren tar ut. Man bör tillägga att du inte får något extra av den svenska återförsäljaren. Intyget kommer fortfarande vara på tyska. Den svenska återförsäljaren beställer själv av alpha technik från Tyskland efter att du lagt din beställning och fungerar ENDAST som mellanhand. (De kan ju inte hålla lager då varje kit måste märkas med ditt chassi/ram nummer och sedan skrivas under och stämplas av alpha technik.)
Totalt för kit+frakt från motofreakz: € 99.75 + € 16 ≈ 1200 skr
Den svenska återförsäljaren vill ha 1795 + 83 = 1878 skr
Man kan ha roligare för 680 kronor, t.ex. kan man betala bilprovningens registreringsbesiktning med dem . - När väl beställningen är gjort är det bara att vänta. Kittet kommer snart med posten och kommer att innehålla följande:
- Delar att montera: muttrar, skruvar, brickor, plattor.
- Intyg på tyska märkt med ditt chassinummer samt stämplat och underskrivet av tillverkaren.
- En sparsmakad installationsanvisning.
- Klistermärke som anger ny effekt att fästa på ramen jämte den nuvarande effektmärkningen.
- Nu är det dags att installera strypkittet. En mycket spartansk installationsanvisning kommer förmodligen att medfölja, men den räcker ofta inte långt. Vissa strypkit består av någon form av metallplatta som begränsar luftintaget. Andra består av en spärr som stoppar gasreglaget och vissa består av en kombination av båda sorterna. Eftersom mitt kit endast bestod av en ynka M4 skruv med bricka (en skruv för 1200 :- ) som begränsar gaspådraget valde jag att installera kittet själv trots obefintlig verkstadsvana. Det visade sig vara både lärorikt och billigt. För att lyckas började jag med att ladda ner servicemanualen till min motorcykel. Googla efter "ZX-6R-ZX600P7F.pdf" om du har en ninja zx-6r 2007. Sedan tog jag reda på vilka delar som behövde avlägsnas för att komma åt att montera strypkittet enligt anvisning. I mitt fall var det:
- Förarsäte
- Sidoplåtar
- Tank
- Insprutsmodul
- Luftfilter
På dessa tre bilder kan man se hur en tagg på gasvajer-blocket hakar i den nyligen ditsatta skruven när man gasar och hindrar fullt gaspådrag.
- När monteringen väl var gjord skrev jag under på intyget och ringde bilprovningen och bokade en registreringsbesiktning. Det är mycket viktigt att man bokar en registreringsbesiktning och inte en kontrollbesiktning. Registreringsbesikningarna utförs nämligen av specialutbildade tekniker. Registreringbesikning är för övrigt samma typ av besiktning som importerade eller hemmabyggda fordon måste genomgå. När man ringer och bokar tid för just registreringsbesiktning kan det hända att personalen påpekar att du måste väga ditt fordon före registreringsbesiktningen. Det beror på om din bilprovningsstation har en egen våg eller inte. Men oavsett vad de säger på bokningen så behöver du INTE väga motorcykeln för en effektförändring. Jag blev vid bokning ombedd att åka till en närliggande industri för att väga min MC till en kostnad på 250:-, men efter att ha pratat direkt med ansvarig tekniker på bilprovningen fick jag veta att det endast behövs om man registrerar ett fordon för första gången eller efter omfattande förändringar.)
- På den stora dagen tar du med dig
- körkort eller annan legitimation
- registreringsbevis (del 1 OCH del 2),
- strypkittets intyg
- De 680 kronor du sparade på att handla direkt från tyskland
- motorcykeln (förståss)
Intyget för strypningen kommer teknikern behålla. Jag frågade varför och fick någon mindre tillfredställande förklaring om att det skulle ligga tillsammans med några andra papper som bevis på att hojen nu hade 25kW effekt . Jag påpekade dock att om jag häver effektspärren och senare säljer motorcykeln till någon som återigen vill strypa den så kommer det ju inte att gå utan bänking eftersom intyget saknas. Jag fick inte något bra svar på hur det skulle lösas men bad om en papperskopia på orginalintyget. Det fick jag faktiskt
Hur bilprovningen själva tycker att man ska lösa 'återanväningen' av ett kit utan att behöva bänka sin hoj vet jag alltså inte.
Jag avslutar med bilder från monteringen...
Bifogat
Last edited: