Det mesta om 25kW strypkit

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Bra skrivet! Det är dock inte alltid det finns färdiga strypsatser att köpa rakt av... Den som äger en motorcykel som det inte går att få tag på färdiga strypsatser till gör istället på följande vis:

Ta med motorcykeln till en firma som är auktoriserad att utföra bänkningar avsedda för registreringsbesiktningar (för oss sörlänningar funkar yamahacenter hbg, för att nämna ett exempel. Ring bilprovningen och fråga om just din verkstad är auktoriserad), ange önskad effekt och be dem att tillverka och montera en strypning samt bänka din motorcykel med strypningen i, be om intyg på processen (bänkpapper och ett monteringsintyg), betala för det utförda arbetet, boka in regbesiktning, medtag papper och motorcykel till det avtalade mötet, få den nya effekten inskriven i regbeviset, betala, klart. Blir lite dyrare än att beställa färdiga strypkit och montera själv, men finns det nu inga färdiga grejer så får man väl nöja sig med detta. Och det är inte hur dyrt som helst, tror jag betalade ca 3k för min hoj (inklusive regbesiktningen). Och det funkar garantera, inget strul med någonting.

Sebbson

Ny medlem
Gick med
29 Dec 2010
Hoj
KTM 660 SMC 2004, Yamaha XT125R
Hittade ett strypningskit från motofreakz.de till en 660 SMC. Dock så skiljde sig tygodkännande numren:

e12*92/61*0009* var vad man skulle ha enligt strypningskits-beskrivningen.

E12*92/61*0001*04 var det jag hade på hojjen, vet ni om det skiljer nånting så att en montering skulle vara omöjlig eller är det skitsamma ? :)

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Hittade ett strypningskit från motofreakz.de till en 660 SMC. Dock så skiljde sig tygodkännande numren:

e12*92/61*0009* var vad man skulle ha enligt strypningskits-beskrivningen.

E12*92/61*0001*04 var det jag hade på hojjen, vet ni om det skiljer nånting så att en montering skulle vara omöjlig eller är det skitsamma ? :)

Leta reda på verkstadsmanualer (alt nån som kan dom olika årmodellerna) och kolla om det skiljer nåt på insuget/förgasareb mellan modellerna, gör det inte det så lär det ju vara lungt.

Strypkitet brukar ju vara en bricka som ska monteras i insuget med en viss diameter och en skruv på förgasaren som gör att trottelspjället inte går att öpnna mer än hålet i nya brickan för att inte motorn ska bluddra om du gasar på för mycket, så är det inte stora förändringar mellan årsmodeller så borde det ju passa.

edit:det enklaste måste ju vara att fråga nån som kan (tex ktm-återförsäljare) om strypkit till -04 borde passa till -09.

edit2:Boris JR här på SH verkar ju vara en hejare på ktm, kanske PMa honom o höra om han vet?

Last edited:

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Triumph Street Triple R -10
De provkör alltså inte motorcykeln? Kan ju vara skönt om man slipper lasta av den om man kommer med släp :)

Billy

BRAAAAAAAAAAAP
Gick med
27 Sep 2008
Hoj
R6 -06
Reg.besiktningen går på 880 kr. Tanten i telefonen hade koll på det där med vägningen, vägning behövs ej vid strypning. Däremot behövs det ifall man ska ta bort strypningen i framtiden (kostar alltså lite mer med vägningen).

Ingfeldt

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2010
Hoj
CBR 600 RR -03
Reg.besiktningen går på 880 kr. Tanten i telefonen hade koll på det där med vägningen, vägning behövs ej vid strypning. Däremot behövs det ifall man ska ta bort strypningen i framtiden (kostar alltså lite mer med vägningen).

Bokade nyligen regbesiktning till min hoj och fick då priset 1180 kr. Tyckte det var konstigt men jaja. Kom sen att tänka på vägningen, ringde tillbaka och frågade om priset verkligen stämde. Tänkte att de trodde att den skulle vägas också. Men de hade inte bokat någon vägning till mig och gav mig priset 880 kr istället. Får väl se vad det landar på när det väl är dags.. :va

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Bokade nyligen regbesiktning till min hoj och fick då priset 1180 kr. Tyckte det var konstigt men jaja. Kom sen att tänka på vägningen, ringde tillbaka och frågade om priset verkligen stämde. Tänkte att de trodde att den skulle vägas också. Men de hade inte bokat någon vägning till mig och gav mig priset 880 kr istället. Får väl se vad det landar på när det väl är dags.. :va

Ni tänker väl på att ni som har 595 eller mer cc och 40kw ~54hk eller mer kan köra upp som tung från och med 1april?

Bara så att ingen missat den infon...

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Ni tänker väl på att ni som har 595 eller mer cc och 40kw ~54hk eller mer kan köra upp som tung från och med 1april?

Bara så att ingen missat den infon...

Ja hur ligger det till med det?:va
Förändringen gäller väl bara vad som klassas som "obergränsad mc" vid uppkörning? Man måste väl fortfarande köra strypt tills man är 20/21?
Fan vad lost jag blev nu...:gnissla

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Ja hur ligger det till med det?:va
Förändringen gäller väl bara vad som klassas som "obergränsad mc" vid uppkörning? Man måste väl fortfarande köra strypt tills man är 20/21?
Fan vad lost jag blev nu...:gnissla

Så vitt jag förstått så gäller det bara vid uppkörning att från och med 1april 2011 så gäller 595cc och 40kw som tung mc.
Parallellt gäller de gamla reglerna.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det ser ut som Alphatechnik och fungerar säkert utmärkt. Det viktiga är att E nummret matchar.

puttrish

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2012
Hoj
Honda CBR600RR
Ser att det var ett tagsen någon skrev i denna tråden men jag hade tänkt att beställa en strypningsats till min hornet och undrar om mitt typgodkännandenummer stämmer med strypningssatsen?

På motofreakz hemsida står det såhär:Se till att alla dessa data med data från din bil dokument överens:
Förändring i prestanda för Honda CB600F Hornet PC36 typ 2002 - med ABE eller E-nummer: E3 * 92/61 * 0101 * på 70 / 71KW 25kW

Och typgodkännandenummret för min hoj är:e13*92/61*0101*00

Detta borde väll fungera?

Tacksam för svar

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Går det inte att fixa till ett gasstop istället för ett dyrt fabriksgjort strypkit?

Man fixar ett gasstop hemma, åker till verkstad och får ett intyg, bokar sedan en besiktning?

Eller kan man åka direkt till besiktningen??

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Går det inte att fixa till ett gasstop istället för ett dyrt fabriksgjort strypkit?

Man fixar ett gasstop hemma, åker till verkstad och får ett intyg, bokar sedan en besiktning?

Eller kan man åka direkt till besiktningen??
Det ska vara möjligt. fixa gasstop, åka till verkstad och kör hojen i en bromsbänk för att se hur mycket hästar den har, fixa intyg sen besikta.

Ett fabriksgjort stryptkit (från mc-kompaniet) och reg.besiktning kostar runt 2500 :-, att göra ett eget gasstop, bänkköra hojen och sen besikta kan dra iväg i pris :näsblod

Richi-Rich

Kör i alla andras tempo!
Gick med
16 Apr 2007
Hoj
2xR1
Jag strypte min cb600f -02 i veckan köpte samma kit som ahlpa säljer men direkt från tyska handlaren med intyg för cirka tusenlappen... Montera lätt som en plätt och inga problem att besikta.

ajax_

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2012
Hoj
YAMAHA R6
Har en lite invecklad fråga angående stryp mc. ska försöka förklara så gått det går.
Om jag innehar en låt oss säga ninja 900 som är reggad 25kw men strypningen ej är monterad.Och ska ta lektioner samt köra upp på den cyckeln, för A Obegränsad. Är det något som körskolor/uppkörningsinstruktören kollar hur mc´n är reggad?.
Hoppas ialf nån förstår vad jag är ute efter samt har svar på frågan.

Last edited:

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
Ja, de kollar. Men med de nya reglerna går den inte in under A2-definitionen så det kanske går bra ändå?

Kazagger

&%¤")(/&%*^X?
Gick med
11 Jan 2012
Hoj
8115 fordonskubik inalles ;-)
A2 (mellanklass)
maxeffekt 35 kW
vikt/effektför-hållande max 0,2 kW/kg
får endast strypas från max dubbla effekten

Och en Ninja 900 lär ju ha mer än 70kW original... Eller?

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO