Jodå, vi har en kompressor med en tryckluftsblås, den står ca 100 m därifrån i undercentralen.Har du tryckluft i närheten
Nej så klart inte. Men jag ville .. lufta ämnet lite för att få klarhetÄr detta alltså första gången det regnar på din hoj?
Iden är god men jag hade väntat tills det slutat regnaMan kan gå ut och blåsa varmluft med hårfönen (kom ihåg en lång skarvsladd) så bågen blir torr och varm, sen lägga på Gore-Tex-täcket.
Jag hade i det läget satt typ en 60W glödlampa under släden för att höja temperaturen och på så sätt sänka den relativa funktigheten. Har lyckligtvis sluppit, har haft "varmgarage" = >+5C.Min stackars släde står ute i ur och skur - under kapell.
Parkeras den då det är blött så får den stå tills allting torkat upp, sen kanske tvätt, torka upp igen, smörja alla leder och sedan kapell.
Viktigt att det finns en luftspalt under kapellet så att det blir någon form av cirkulation under....
Testade kapell i kallt utrymme med grusbädd över vintern. Blev inte helt bra då det började växa saker under kapellet, som tur var hade jag sadel och väskor i varm förråd (och tokfylld tank för att inte få kondens i den).
Kunde jag välja så hade den fått stå i varmgarage.
Äh ! uncletom !Upp med skiten i lgh! och slå näven i Bordet till Camilla ,Nu ska det nästa bästa bo här förutom du!Jodå, vi har en kompressor med en tryckluftsblås, den står ca 100 m därifrån i undercentralen.
Nej så klart inte. Men jag ville .. lufta ämnet lite för att få klarhet
Det var lite uppehåll nyligen så jag torkade av det mesta vattnet, det liksom duggar hela tiden så den blev inte helt torr, sen drog jag över kapellet så nu kommer det åtminstonne inte att regna på hojen mer. Så fort det blir lite torrare ute ska jag dra av kapellet och låta vinden torka hojen ordentligt.
För förtydligande så har jag gjort det i 40 år! Och bara en Hoj ..No no! Väldigt förstående Hustru!Äh ! uncletom !Upp med skiten i lgh! och slå näven i Bordet till Camilla ,Nu ska det nästa bästa bo här förutom du!
Lite irriterande med lyset, och lampor kan både gå sönder och fjutta eld på saker, en eller två såna här borde göra ett minst lika bra jobb, men stryktåligare och mer diskret: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/varmare/rubicson-skotork-p48099Jag hade i det läget satt typ en 60W glödlampa under släden för att höja temperaturen och på så sätt sänka den relativa funktigheten. Har lyckligtvis sluppit, har haft "varmgarage" = >+5C.
Haha ok Björn då vet vi!Nu är det sådär sh-svårt igen.
Mina två hojar har stått ute året runt under kapell. Något år stod de i parkeringsgaraget under kapell och några år inne i rumstemperatur.
De första åren lät jag hojarna svalna först efter körning så avgasrören inte skulle bränna hål på kapellen.
De senare åren har jag insett att kapellet inte nå till något hett på TDMen. Så den täcker jag direkt.
Ibland har det börjat regna innan jag gått ner för att täcka Kawan. Då slänger jag på kapellet i alla fall. Kapellet skyddar främst mot klåfingriga ungar, fyllon och uv-strålning. Några problem med rost och oxid har jag inte haft. Om jag haft det så tvättar, putsar och kanske bättringslackar jag om det handlar om svart stålram. Kawan har rätt mycket polerad aluminium som jag gärna håller efter. Inte särskilt jobbigt.
TDMen har bara pakethållaren/passagerarhandtaget som jag slipat bort färgen på. Lätt att hålla efter. Allt annat är lackat eller rostfritt.
View attachment 504571
När det blåser så händer det att kapellen blåser upp från framhjulet och bak så allt efter tanken är blottat för väder och vind.
Så ja då kan det ha regnat och t o m snöat på hojarna.
Inte hämtar jag glödlampor, hårtorkar, lövblås eller rullar ner dom i tvätthallen. Nej jag slänger på kapellen igen och går hem. Helt trygg med att mina hojar överlever utan bestående men. De tål att stå blöta under kapell. De tål att köras i regn och slask.
Däremot så nöter kapellen hål på lacken. TDMens framskärm längst fram. Lackad plast. Jag har sett på andra hojar att de har nötningsskador efter kapell
View attachment 504572
View attachment 504574
Så gör en riktig man!Inte hämtar jag glödlampor, hårtorkar, lövblås eller rullar ner dom i tvätthallen. Nej jag slänger på kapellen igen och går hem.
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|