Det regnar på min motorcykel

Elmhult

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2021
Hoj
2020 Kawasaki KLX230
Kapell på hoj brukar ofta betyda att någon annan får kapellet. (Nån jävel knycker det alltså) Flytta till landet så får du plats med 24 hojar under tak.
 

Bäverhyddan

Inte särskilt snabb, men njuter av varje minut!
Gick med
7 May 2022
Ort
Norrtälje
Hoj
2021, Ducati, Scrambler Desert Sled
Min stackars släde står ute i ur och skur - under kapell.
Parkeras den då det är blött så får den stå tills allting torkat upp, sen kanske tvätt, torka upp igen, smörja alla leder och sedan kapell.
Viktigt att det finns en luftspalt under kapellet så att det blir någon form av cirkulation under....
Testade kapell i kallt utrymme med grusbädd över vintern. Blev inte helt bra då det började växa saker under kapellet, som tur var hade jag sadel och väskor i varm förråd (och tokfylld tank för att inte få kondens i den).
Kunde jag välja så hade den fått stå i varmgarage.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Har du tryckluft i närheten
Jodå, vi har en kompressor med en tryckluftsblås, den står ca 100 m därifrån i undercentralen.

Är detta alltså första gången det regnar på din hoj?
Nej så klart inte. Men jag ville .. lufta ämnet lite för att få klarhet 😁

Det var lite uppehåll nyligen så jag torkade av det mesta vattnet, det liksom duggar hela tiden så den blev inte helt torr, sen drog jag över kapellet så nu kommer det åtminstonne inte att regna på hojen mer. Så fort det blir lite torrare ute ska jag dra av kapellet och låta vinden torka hojen ordentligt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Man kan gå ut och blåsa varmluft med hårfönen (kom ihåg en lång skarvsladd) så bågen blir torr och varm, sen lägga på Gore-Tex-täcket. :tummenupp
Iden är god men jag hade väntat tills det slutat regna
för har själv inte fön nog för torka hojen under pågående regn
för jag inte vill det ska börja klia i fingrarna på handen som håller fönen med 230 VAC i regnet.
(För längesedan hade jag en skarvsladd där Honkontaktens sladdanslutning såg kass ut, skadad isolering etc. Så jag beslöt göra om, kapa bort den skadade sladdbiten ca 1dm, och göra om allt. På den tiden avisolerade jag ledningarna med tänderna. Och hade glömt dra ut Hankontakten ur vägg uttaget. Jag har slutat avisolera med tänderna.)
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Min stackars släde står ute i ur och skur - under kapell.
Parkeras den då det är blött så får den stå tills allting torkat upp, sen kanske tvätt, torka upp igen, smörja alla leder och sedan kapell.
Viktigt att det finns en luftspalt under kapellet så att det blir någon form av cirkulation under....
Testade kapell i kallt utrymme med grusbädd över vintern. Blev inte helt bra då det började växa saker under kapellet, som tur var hade jag sadel och väskor i varm förråd (och tokfylld tank för att inte få kondens i den).
Kunde jag välja så hade den fått stå i varmgarage.
Jag hade i det läget satt typ en 60W glödlampa under släden för att höja temperaturen och på så sätt sänka den relativa funktigheten. Har lyckligtvis sluppit, har haft "varmgarage" = >+5C.
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Jodå, vi har en kompressor med en tryckluftsblås, den står ca 100 m därifrån i undercentralen.


Nej så klart inte. Men jag ville .. lufta ämnet lite för att få klarhet 😁

Det var lite uppehåll nyligen så jag torkade av det mesta vattnet, det liksom duggar hela tiden så den blev inte helt torr, sen drog jag över kapellet så nu kommer det åtminstonne inte att regna på hojen mer. Så fort det blir lite torrare ute ska jag dra av kapellet och låta vinden torka hojen ordentligt.
Äh ! uncletom !Upp med skiten i lgh! och slå näven i Bordet till Camilla ,Nu ska det nästa bästa bo här förutom du! :hjarta ;)
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Äh ! uncletom !Upp med skiten i lgh! och slå näven i Bordet till Camilla ,Nu ska det nästa bästa bo här förutom du! :hjarta ;)
För förtydligande så har jag gjort det i 40 år! Och bara en Hoj ..No no! Väldigt förstående Hustru!:):hjarta
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag hade i det läget satt typ en 60W glödlampa under släden för att höja temperaturen och på så sätt sänka den relativa funktigheten. Har lyckligtvis sluppit, har haft "varmgarage" = >+5C.
Lite irriterande med lyset, och lampor kan både gå sönder och fjutta eld på saker, en eller två såna här borde göra ett minst lika bra jobb, men stryktåligare och mer diskret: https://www.kjell.com/se/produkter/hem-fritid/varmare/rubicson-skotork-p48099
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Nu är det sådär sh-svårt igen.

Mina två hojar har stått ute året runt under kapell. Något år stod de i parkeringsgaraget under kapell och några år inne i rumstemperatur.
De första åren lät jag hojarna svalna först efter körning så avgasrören inte skulle bränna hål på kapellen.
De senare åren har jag insett att kapellet inte nå till något hett på TDMen. Så den täcker jag direkt.
Ibland har det börjat regna innan jag gått ner för att täcka Kawan. Då slänger jag på kapellet i alla fall. Kapellet skyddar främst mot klåfingriga ungar, fyllon och uv-strålning. Några problem med rost och oxid har jag inte haft. Om jag haft det så tvättar, putsar och kanske bättringslackar jag om det handlar om svart stålram. Kawan har rätt mycket polerad aluminium som jag gärna håller efter. Inte särskilt jobbigt.
TDMen har bara pakethållaren/passagerarhandtaget som jag slipat bort färgen på. Lätt att hålla efter. Allt annat är lackat eller rostfritt.
IMG_3241.jpeg

När det blåser så händer det att kapellen blåser upp från framhjulet och bak så allt efter tanken är blottat för väder och vind.
Så ja då kan det ha regnat och t o m snöat på hojarna.
Inte hämtar jag glödlampor, hårtorkar, lövblås eller rullar ner dom i tvätthallen. Nej jag slänger på kapellen igen och går hem. Helt trygg med att mina hojar överlever utan bestående men. De tål att stå blöta under kapell. De tål att köras i regn och slask.
Däremot så nöter kapellen hål på lacken. TDMens framskärm längst fram. Lackad plast. Jag har sett på andra hojar att de har nötningsskador efter kapell

IMG_0571.jpeg

IMG_3238.jpeg
 

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Ort
Sthlm
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Nu är det sådär sh-svårt igen.

Mina två hojar har stått ute året runt under kapell. Något år stod de i parkeringsgaraget under kapell och några år inne i rumstemperatur.
De första åren lät jag hojarna svalna först efter körning så avgasrören inte skulle bränna hål på kapellen.
De senare åren har jag insett att kapellet inte nå till något hett på TDMen. Så den täcker jag direkt.
Ibland har det börjat regna innan jag gått ner för att täcka Kawan. Då slänger jag på kapellet i alla fall. Kapellet skyddar främst mot klåfingriga ungar, fyllon och uv-strålning. Några problem med rost och oxid har jag inte haft. Om jag haft det så tvättar, putsar och kanske bättringslackar jag om det handlar om svart stålram. Kawan har rätt mycket polerad aluminium som jag gärna håller efter. Inte särskilt jobbigt.
TDMen har bara pakethållaren/passagerarhandtaget som jag slipat bort färgen på. Lätt att hålla efter. Allt annat är lackat eller rostfritt.
View attachment 504571

När det blåser så händer det att kapellen blåser upp från framhjulet och bak så allt efter tanken är blottat för väder och vind.
Så ja då kan det ha regnat och t o m snöat på hojarna.
Inte hämtar jag glödlampor, hårtorkar, lövblås eller rullar ner dom i tvätthallen. Nej jag slänger på kapellen igen och går hem. Helt trygg med att mina hojar överlever utan bestående men. De tål att stå blöta under kapell. De tål att köras i regn och slask.
Däremot så nöter kapellen hål på lacken. TDMens framskärm längst fram. Lackad plast. Jag har sett på andra hojar att de har nötningsskador efter kapell

View attachment 504572

View attachment 504574
Haha ok Björn då vet vi! :hjarta
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top