det ringde på dörren

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
Alltid lika surt att bli haffad av Radiotjänst. Skatt kan jag betala, men en avgift bara för att jag har en TV-mottagare har jag svårare för. De plockade mig när jag flyttade för ca 2 år sen. Dörren var på vid gavel eftersom jag släpade grejor till hissen. I hallen står TV:n plus en del annat. Helt plötsligt står det en tjej i dörröppningen.
Hon: "Hej, håller du på att flytta?"
Jag: "Japp!"
Hon: "TV:n där, är det din eller?"
Jag: "Ja, det är klart..."
Hon: "Jag är från Radiotjänst i Kiruna..."

Dohh!!!

Ska nog testa Nitrous tjej-tips...

Nalken

Gick med
10 Mar 2003
Hoj
CRF 450
gixxermf skrev:
själv har man portkod... förra året ringde det en pejlare på porttelefonen och frågade ifall jag hade TV vilket jag givetvis inte hade... :D

Jag har åxå portkod men dom jävlarna kom in ändå på nåt vis...
Jaja jag tittade i dörrögat men öppnade inte när jag inte kände igen killen. så han lämnade en lapp i lådan där han frågade om jag hade någon tv. nepp det har jag ICKE.
Lr kanske..
Skulle vilja ha en kamera i dörren så man kan titta på tv:n vem som knackar på.

Kitte

Jag kör, alltså finns jag.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR 929 RR -00, numera skrotad
Skulle man råka öppna dörren för en tv-pejlare och de ser tv:n så kan man alltid säga att man bara har tv:n på prov. Det får man ha i 2 veckor utan att betala licens. Detta har funkat för mig de senaste åren. Nån gång har jag sett genom titthålet att det är en pejlare, de har oftast små gula lappar med texten "vi har sökt er" i högsta hugg, och då är det bara att skita i att öppna för dem.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Fyra kronor om dagen kostar det va? Jag får ut 700 efter skatt. Jag klarar mig nog på 696 spänn...
Det känns ju skönt att ha ett altenativ till reklamfinasierad dum-tv.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Gott om ynkliga smitare och småtjuvar i den här tråden.. :hej

Är det verkligen helt smart att neka TV-innehav om man är kabelabonent? ;) Tänk på att räkningen kan bli gaaanska saftig när ni torskar..

Jo, jag betalar kyrkskatt också, fast jag inte är religiös. Det är min insats för att bevara vårt kulturarv. Kyrkor är fina och knappast gratis att bevara (fast jag önskar att de kunde sluta ringa i klockorna så j-a ofta :mad: )

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
cbr 1000 -06
Kompisen va och tjacka en tv på siba och då frågade han om dom rapporterade till radiotjänst om tv-innhehav.
-"Oh nej då, det gör vi inte"
fick han till svars.

Veckan efter dimper det ner ett inbetalningskort till...just det... radiotjänst.
Bussiga killen att ljuga för att sälja en tv.

Hörde mig för och fick veta att det var tydligen lagstadgat att dom måste rapportera om ngn har införskaffat sig en ny tv.
Man lämnar ju namn och sånt för garanti, och en kopia av det adresseras till kiruna tydligen.

Tycker själv att det är fel att ta ut betalning för någoting man inte använder... Det är ganska lätträknat dom gångerna man stannat på 1 eller 2:an..... nada.. zip.. zero

Skulle väl betala för sveriges radio iaf, med tanke på att p3 är den enda kanalen som är värd att lyssna på.

Pejo

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Näe
När du avbokar tv-abbonemanget eller vafan det heter, skyll på 'Alltför stereotypiskt programutbud' och säg att 'Allsång på skansen räcker inte för att mentalt stimulera personer med IQ över 50'.

//P

Adrian_J

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
Husaberg FE 501
Helt stört att man ska tvingas en tv-avgift. Vill man bara se kabelkanalerna och inte 1 & 2 finns det inget att betala för. Borde vara upp till var och en att välja, vill man ha 1 & 2 får man betala annars inte, så kan de släcka ner dom för en. Att bli påtvingad kanaler man inte vill betala för bara för man har en tv är sjukt. Inte blir man påtvingas Canal+ bara för man skaffar en tv? Om man bara vill se video då? Bort med tv-licensen snarast!

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
Man kan inte få böter eller sådant för att man inte betalar TV-avgift!!!
Dock så kan man få betala retroaktivt!

Men som ngn skrev längre upp så får man ha en TV på "prov" i 16dagar, bara köra med det.

Det ända jag tittar/lyssnar på är P3, men det är på jobbet.

Inte faan betalar jag ca. 4,75:- (CA!) om dagen för att lyssna på P3 iaf...eller kanske se Rally 45min nångång då o då, Frivilligt!!

Bara min personliga åsikt!

/Niklas

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
vilka skall betala ???? Vad för utrustning är det som man betaklar för???Jag har ju plasma och har ingen mottagare på den, kan jag då använda den som datamonitor???

goodfella

I´m above the law
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda
twinner666 skrev:
jo som sagt! det ringde på dörren nyss och jag rusade från datorn för att öppna!! skulle jag aldrig gjort för killen som står där är från radiotjänst :mad: så det va bara att snällt skriva under :mad: :mad: :mad:
ska ringa och säga upp den efter första inbetalningen.....
man ska fan inte behöva betala för tv när man har en skatt på 30% samt att man redan betalar för kabeltv,jag kollar knappt på tv. :mad: :mad:

Dom var här och plingade på igår och jag har ändå portkod. Tur att man har ett "öga" i dörren så att man kan välja vem man släpper in. Efteråt ställer sig miffot nedanför min balkong och kikar upp och jag tittade tillbaka på honom, han såg lite konfunderad ut men sen gick han(till sin bil och körde iväg med en lagom tuff rivstart). Jävla kättare!

P.S Hörde från grannen att det var radiotjänst. D.S

Zormin

Aldrig under 10.000 rpm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX-10R
goodfella skrev:
Det står ju i deras regler att man t.o.m måste pröjsa om man har videokamera, helt sjukt. :(
Det är själva TV-mottagaren man betalar för. Sen om den sitter i en TV, videokamera eller hårtork spelar ingen roll. Ja, DET är sjukt.

Sen att alla spyr galla över SVT förstår jag faktiskt inte. De ska inte vara mainstream. Det gör att alla inte kan gilla allting. Men många här verkar ju gilla Bosse Bildoktorn. There you go... Då har ni hittat er grej och SVT har lyckats. Det tittas faktiskt trots allt en hel del på SVT:s program runtom i stugorna.

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Zormin skrev:
Det är själva TV-mottagaren man betalar för. Sen om den sitter i en TV, videokamera eller hårtork spelar ingen roll. Ja, DET är sjukt.

Sen att alla spyr galla över SVT förstår jag faktiskt inte. De ska inte vara mainstream. Det gör att alla inte kan gilla allting. Men många här verkar ju gilla Bosse Bildoktorn. There you go... Då har ni hittat er grej och SVT har lyckats. Det tittas faktiskt trots allt en hel del på SVT:s program runtom i stugorna.

Inte i min stuga :fakta
Heller inte i min glassbil - där är det bara RIX FM som gäller....

750RR

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Hmm... Nu måste jag få komma med ett inlägg. Ni har fått en del om bakfoten.

Det ni betalar är inte en avgift till Sveriges Radio och Sveriges Television. Det är en avgift för att inneha radio och/eller televisionsmottagare för vissa band.

Detta på samma sätt som man får betala en årsavgift för att ha en mottagare/sändare för VHF-bandet. Eller för att ha en mobiltelefon. Just det... Ni betalar via er operatör en avgift för er radiomottagare i mobiltelefonen.

Att sedan staten väljer att dela ut de pengar man får in via tv-licensen till SR och SVT är en helt annan sak. Iom den nya digital-tv-reformen så finns det möjlighet att ta bort licensen och ta in den via providern istället. Då får alla betala för vad de vill titta på. För att hålla samma nivå på programmen som SVT och SR gör idag så skulle de behöva ta ca 3 kr/dag... Per kanal... Sug på den...

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Min tjej var så smart så när de hade varit hemma hos oss några gånger så ringde de till oss och hon kunde inte ljuga för killen på radiotjänst! :skrämd Då blir man mindre glad över sitt misslyckande :(

har bara gjort en inbetalning och vid julafton säger jag upp den, säger att jag gav bort tv'n i julklapp :D

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...