det ringde på dörren

Henken

Guest
Jag köpte en Tv via internet & fick några veckor efter leverans ett brev hem från Radiotjänst där de sa att de minsann visste att jag köpt tv & borde betala licensen.
:mad:

Tur att det var en julklapp till nån annan :eek:

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Hoj
2-Hjulig
Det tråkiga är ju bara att man måste skriva till Radiopiss i Kiruna om man vill säga upp TV-licensen. Det går inte att ringa dit och göra det. Snacka om idioti.

Själv så betalar jag motvilligt. Har gjort det sedan -91 då jag råkade ut för samma sak att det ringde på dörren och visst stog där en pejlar-bög. Det var inte så mycket att tjafsa om eftersom tv-var påslagen med Mtv på hög volym, dessutom fullt synlig från dörren. *Arrgh*

Varför i h**vete kan de inte göra vanlig betal-tv utav 1, 2 & 4:an så man kan välja om man vill ha skiten. För då skulle jag bara behållt 4:an. !:an & 2:an får man ju kväljningar av. J**la repriser som körs ständigt.

Någon som är med på en massburnout utanför Radiotjänst i Kiruna? Vi tar med oss våra tv-licenser med påskrift för uppsägning & ger dem en rökridå som bonus! *Hehe*

/Exup

Annicka

Den som inte kan har inte försökt!
Gick med
8 Aug 2003
Hoj
En egen kinamoto.
Optimalt skrev:
Kompisen va och tjacka en tv på siba och då frågade han om dom rapporterade till radiotjänst om tv-innhehav.
-"Oh nej då, det gör vi inte"
fick han till svars.

Veckan efter dimper det ner ett inbetalningskort till...just det... radiotjänst.
Bussiga killen att ljuga för att sälja en tv.

Hörde mig för och fick veta att det var tydligen lagstadgat att dom måste rapportera om ngn har införskaffat sig en ny tv.
Man lämnar ju namn och sånt för garanti, och en kopia av det adresseras till kiruna tydligen.

Tycker själv att det är fel att ta ut betalning för någoting man inte använder... Det är ganska lätträknat dom gångerna man stannat på 1 eller 2:an..... nada.. zip.. zero

Skulle väl betala för sveriges radio iaf, med tanke på att p3 är den enda kanalen som är värd att lyssna på.

Nu är det så att jag kan inte tala för alla varuhuskedjor förutom El-Giganten där jag själv jobbar.

Vi skickar inga kvittot till radiotjänst. Om vi skulle göra det så borde jag veta det eftersom jag sitter i kassan.

Att det ska/bör stå namn på kvittot är av den enkla anledningen att kvittot är en värdehandling efter som det är ett garanti kvitto.
Är det försäkring med så ska det stå adress av den enkla anledningen att vi måste ha adressen om det ändras något i försökringsvilkorena eller blir något knas med kvittot så vi måste skicka ett nytt.

Om man nu är rädd att skriva sitt namn på kvittot så är det bara att vägra. MEN man ska ha det i bakhuvudet att det blir svåraare med garantiskador osv.

Det är därför El-Giganten vill ha namn på kvittot.

:) Annicka

Mcbrud

Guest
Har man en gång medgivit tv-innehav så blir det svårt att ändra på det. Jag medgav inte ens tv-innehav... har såklart ingen tv.... ehum. Men lik förbannat så fyllde kontrollanten i att jag hade medgivit det?!?! :mad: Jag blev fly förbannad och började tjaffsa med dom. Ringde o skällde på nån djävla handläggare som betedde sig sämre än en deprimerad blandmissbrukare med en vedklyv i röven. Till slut lessnade jag o bad att få tala med chefen, sagt o gjort jag fick tala med denne och talade om läget. Betydligt bättre bemötande tur nog. Det tog nog ca 6mån att bli av med tv-avgiften. Fick tillbaka mina pengar.

I övrigt kan jag påpeka att kontrollanten försökte bluffa genom att ljuga.

K: -Jag har fått tips om att du har en tv.
Jag: -Hur har du det, har du haft nån här inne?
K: -Har du haft nån här inne? (försöker slingra sig från sin bluff)
Jag: -Du måste ha haft nån här inne om du ska kunna veta det.
K: (tystnad)

Jag sa klart och tydligt till kontrollanten att jag inte hade nån tv. Ändå fyllde han i att jag hade det. Det var inte lätt att rätta till det men det gick med mycket jobb.

Så har man medgivit det en gång så kan man nog glömma att bli av med den. Vi lever i en kommuniststat där man inte får välja själv, bara att inse.

Mcbrud

Guest
De som säljer tv, videos och annat med tuners i är skyldiga att lämna med en lapp från SR där man skall anmäla sitt innehav.

Blackninja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Superfast
Jag betalar inte, varken tv-avgift eller kyrkskatt. Detta är för att jag e student, tar inga lån. Ska betala när jag e klar med skolan. Nu behövs kulorna till vikigare saker.

Diversion

Guest
Lime skrev:
Hmm... Nu måste jag få komma med ett inlägg. Ni har fått en del om bakfoten.

Det ni betalar är inte en avgift till televisionsmottagare för vissa band.

Detta på samma sätt som man får betala en årsavgift för att ha en mottagare/sändare för VHF-bandet. Eller för att ha en mobiltelefon. Just det... Ni betalar via er operatör en avgift för er radiomottagare i mobiltelefonen.

Att sedan staten väljer att dela ut de pengar man får in via tv-licensen till SR och SVT är en helt annan sak. Iom den nya digital-tv-reformen så finns det möjlighet att ta bort licensen och ta in den via providern istället. Då får alla betala för vad de vill titta på. För att hålla samma nivå på programmen som SVT och SR gör idag så skulle de behöva ta ca 3 kr/dag... Per kanal... Sug på den...

Pengarna går ju till Sveriges Radio och Sveriges Television(dock ej oavkortat) så det spelar ingen roll vad det kallar det.

Angående analogin med mobilen, om jag nyttjar Tele2 så ska ju inte Telia ta betalt eller hur?

Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...