Det var sämre förr (född på 70-talet)

Blade

G'day Mate
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Det är ett tufft liv (vi) sjuttiotalister har levt........

När jag var liten brukade vuxna tråka ihjäl mig med deras tröstlösa berättelser om hur svårt det var när de växte upp; - som att gå 3 mil uppförs - båda vägarna - varje dag till skolan genom snöstormar som pågick året runt, bärandes sina syskon på ryggen till skolan som var en ombyggd lada utan isolering, där de ändå lyckades hålla en 5:a i snitt trots deras heltidsjobb efter skolan på det lokala sågverket där de jobbade för 1 krona i timmen så att de kunde hålla familjen från att svälta ihjäl.

Jag minns att jag lovade mig själv att när jag växte upp så skulle minsann inte jag häva ur mig en massa sån skit på mina barn om hur svårt jag hade det och hur lätt de har det nu. Men... Nu när jag kommit upp i den mogna åldern av snart 30 så kan jag inte undgå att se mig omkring och se dagens ungdom. Ni har det så himla lätt!

Jag menar, jämfört med min barndom lever ni i nån satans utopi! Jag ogillar att säga det, men ni, dagens ungdom, vet inte hur bra ni har det. Jag menar, när jag var barn så inte fan fanns det nåt Internet - när vi ville ha reda på någonting fick vi gå till biblioteket och slå upp det
själva! Det fanns ingen e-post heller. Vi var faktiskt tvungna att skriva ett brev, med penna och papper, och sen gå hela vägen ner till brevlådan och posta det. Efter det tog det en vecka innan brevet kom fram och sen fick vi vänta på svaret ytterligare en vecka.

Det fanns inte heller MP3:eek:r eller Napster. Om man ville stjäla musik så fick man vackert gå till skivaffären och snatta den själv. Eller så fick man vänta till på lördag och hoppas att de spelade låten på Tracks-listan för att kunna spela in den på band, men DJ'n brukade vanligtvis snacka över hela början på låten och sabba alltihop ändå.

Vill du höra om att ha det svårt? Vi kunde minsann inte bara ladda hem porr. Du var tvungen att muta nån alkis som kunde köpa dig ett nummer av "Fib Aktuellt" på närbutiken. Antingen det, eller så fick man nöja sig med underklädessektionen i Ellos-katalogen. Det var de alternativ vi hade.
Vi hade inte sånt lyx som "samtal väntar". Om du snackade i telefon och nån annan ringde så fick de upptaget. Och inte fanns det "Nummerpresentation" heller. När telefonen ringde så hade du ingen aning om vem det var. Det kunde vara din rektor, din mamma, en försäljare eller din spritlangare. Du var helt sonika tvungen att svara och ta en chansning.

Inte hade vi några flashiga Nintendo Game Cube eller PlayStation 2 tv-spel med högupplösande 3D-grafik - vi hade Atari 2600. Du kunde lätt se vilka rikemansbarnen var - de hade Intellivision istället. Vi hade inte "Grand Theft Auto" och "Tekken 3", vi hade "Space Invaders", "Pong" och Asteroids" - och grafiken sög! Din gubbe var en liten fyrkant och det fanns inte massor med levels ! och olika vyer och bilder - det var samma bild. Hela tiden.
Det fanns inte några böcker om "Hur man vinner i...", för om de hade funnits en "Hur man vinner i Space Invaders" skulle den bara innehålla en rad: Bli inte skjuten. Du kunde inte vinna eftersom spelet bara blev svårare och snabbare tills du dog. Precis som livet.

När du gick på bio fanns det inte någon "stadiumplacering". Alla säten var i samma höjd. Om en lång kille satt framför dig så... taskigt läge. Inte fanns det nån jäkla kabel-tv heller. Vi hade 2 kanaler och inte nån text-tv heller. Ville du veta vad som skulle visas fick du läsa det i tidningen. Cartoon Network existerade inte. Tecknat kunde du bara se på lördagmorgon mitt i Gomorron Sverige.

Fattar du!? Vi fick vänta HELA VECKAN, era bortskämda små skitungar. Det är det jag säger, ni barn har det alldeles för lätt. Ni är bortskämda.

Jag svär, ni skulle aldrig ha klarat er i fem minuter på 70-talet. Skitungar!!! :fakta

Tom

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Sprint ST
Anar vi en liten 30-årskris komma smygande ?

Men annars håller jag med, det var sämre förr. Folk av idag har det alldeles för lätt för sig. Det intressanta är att det antagligen kommer att vara samma sak om 30 år också :)

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX9R förståss
Ni sjuttiotalister vet inte hur bra ni hade det egentligen!

60-talet, det var tuffa tider det! :fakta

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
På 70-talet fick man minsann inte se några tecknade barnprogram där tuffa robotar bankar skiten ur varann. På min tid var det pappfigurer i svartvitt som pratade tjeckiska och som efter 10 minuters långsamt vaggande möjligen kom med någon liten sedelärande sensmoral. Då fick man dåligt samvete av barnprogrammen, inte actionpackad underhållning som nu.

Veckans höjdpunkt på tv var annars att se Dallas tillsammans med familjen. Det enda som var bättre än Dallas var schlagerfestivalen. Den såg alla! Och då fick man minsann inte höra några låtar i förväg!

Fan, vet om det inte var bättre förr...

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX9R förståss
Macho Woman skrev:
På 70-talet fick man minsann inte se några tecknade barnprogram där tuffa robotar bankar skiten ur varann. På min tid var det pappfigurer i svartvitt som pratade tjeckiska och som efter 10 minuters långsamt vaggande möjligen kom med någon liten sedelärande sensmoral. Då fick man dåligt samvete av barnprogrammen, inte actionpackad underhållning som nu.

Veckans höjdpunkt på tv var annars att se Dallas tillsammans med familjen. Det enda som var bättre än Dallas var schlagerfestivalen. Den såg alla! Och då fick man minsann inte höra några låtar i förväg!

Fan, vet om det inte var bättre förr...

För att döda diskussionen säger jag bara:
Staffan Westerberg!!
Snacka om att förstöra en hel generation!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
KawaZX9R skrev:
Ni sjuttiotalister vet inte hur bra ni hade det egentligen!

60-talet, det var tuffa tider det! :fakta
Just det. Alla sjuttiotalister är bortklemade morsgrisar. Inte ens skolaga förekom på deras tid. :hej

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Och ni hade nästan inga leksaker heller. 3st. träklossar, en röd, en blå, en gul och så önskade ni er alltid en grön i julklapp?

Jag hör allt det där dagligen så man blir ju lite lack på det... :smasha

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX9R förståss
acura skrev:
Och ni hade nästan inga leksaker heller. 3st. träklossar, en röd, en blå, en gul och så önskade ni er alltid en grön i julklapp?

Jag hör allt det där dagligen så man blir ju lite lack på det... :smasha

3 klossar!!!
Vilka rikemansbarn!

Själv gjorde man små djur av tändstickor och kottar...... :(

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
phastasphuk skrev:
apocolypse now :fakta

....smells like victory.....vem sa det?
"Helikopteröversten" som lade spelkort med olika vlör på de döda vietnameserna.

Källan är egentligen romanen Mörkrets hjärta (Heart of Darkness, Joseph conrad, ca år 1905), som är förlagan till filmen.

Matthew

Måste komma före.....
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
en blå önskas
Det är ju tur att tekniken går frammåt.... :D

//Mattias :squid

ps:
som inte skulle kunna klara en dag utan bilen, mc:n, dator:n, å allt annat tekniskt tjafs man skramlat på sig :tummenupp

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping