Det var sämre förr (född på 70-talet)

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
acura skrev:
Och ni hade nästan inga leksaker heller. 3st. träklossar, en röd, en blå, en gul och så önskade ni er alltid en grön i julklapp?

Jag hör allt det där dagligen så man blir ju lite lack på det... :smasha
Men vaddå, det var ju så det var, för de rika barnen alltså. Och på middagsbordet var det minsann inget kött. Då fick man skäll och en örfil till potatisen. ;)

Det är sånt som härdar. :tummenupp

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX9R förståss
Freud_954 skrev:
Ja, ursh vad hemskt det var... :skrämd

Å så här såg han ut!
sph-1.gif

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Och ni tror inte att vi kommer att säga så till våra snorungar om ca 20 år då? När de inte behöver gå ut och ragga för att få kn***a, utan de kan göra sånt via nätet och det är precis som på riktigt och maten är ett litet piller som du micrar och sen har du en kebabtallrik blablablablablablablablabla osv etc........

Ni 70-talister hade det nog fruktansvärt bra ändå med tanke på att ni fick ju höra alla hårdrocksband från början och inte bara gå på deras reunions osv!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Dee_cati skrev:
Och ni tror inte att vi kommer att säga så till våra snorungar om ca 20 år då? När de inte behöver gå ut och ragga för att få kn***a, utan de kan göra sånt via nätet och det är precis som på riktigt och maten är ett litet piller som du micrar och sen har du en kebabtallrik blablablablablablablablabla osv etc........

Ni 70-talister hade det nog fruktansvärt bra ändå med tanke på att ni fick ju höra alla hårdrocksband från början och inte bara gå på deras reunions osv!
Så enkelt var det inte förr. Vi raggade men fick inte k****a för det.

ambulans

Ambulans
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ingen för tillfället
1977 kom videons genombrott... ja gick i 4:e klass.
de va ett system som hette vcr.. fyrkantiga kassetter . Banden gick av hela tiden.. =) problemet va att de fanns ju fan inget barnprogram att spela in. Tecknat .. de va de en gång om året på tv´s 2 kanaler.. o de va till jul. nu kan man ju få se Kalle Anka varje dag.. =)

1978 åkte jag skatebord när det kom till sverige.. man snickrade brädor o bytte hjul på löpande band, jämförde med polarna :)
rullskridskor fanns ju åxå.. men inte inlines, utan här va de hjul i varje hörn... självmordsredskap :p
vet inte om de va bättre förr.. men de va mkt lugnare allafall , inte sån stress o press på allt. va man inte hemma så fick man ju tag i varandra ändå.. i dag är de otänkbart att va utan mobil.

pajo

Nybliven Stockholmare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprillia Mana -08
Förr hann man ju knappt undan den där sura gubben som jagade en när man pallat lite äpplen. Numer hoppar ungarna på sin EU-moppe och är borta innan man hunnit få på sig dojjorna. Och så käkar de inte ens upp äpplena som de snott :smasha

Fördelen är väl att de kommer ut och gör ngt och inte sitter inne och lirar videospel hela tiden (det vill ju jag göra)..........

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
I barnprogrammen fick man lära sig att rika personer var dåliga människor. Det var rätt tänkt! Och alla hade kläder i plysch och gick omkring och var mysiga. Allting var mysigare då. Vi hade bara starka färger i alla rummen hemma, och heltäckningsmattor. Det var som gjort för oss barn.

Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Macho Woman skrev:
...Det var som gjort för oss barn.
Det var det inte alls. Men det var härdande. De slog oss. Jämt. Vi frös. Alltid. Vi gick hungriga. Ständigt. Och vi abetade. Hårt.

Men så blev det också absolut förstklassiga medborgare av oss. Sjuttitalisterna däremot är det inget vidare beställt med. Skenförsäkrare hela bunten. Genomfördärvade. :hej

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Men nu är det väl ändå så här att det är vi 80-talister som kommer regera världen. :D :p

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
EBS skrev:
Men nu är det väl ändå så här att det är vi 80-talister som kommer regera världen. :D :p
Jag tycker inte om att behöva vara den som säger det, EBS, men din värld, i vilken det endast kommer att finnas kollektivtrafik, kommer att domineras av miljöpolitiskt korrekta kvinnor som hämnas århundraden av mansförtryck.

Jag beklagar. :hej

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
Jag är född 791231 03:30... Får jag vara med de tuffa grabbarna då? :hej

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Peccus skrev:
Jag är född 791231 03:30... Får jag vara med de tuffa grabbarna då? :hej
Nej, du får hålla till godo med sjuttitalisterna. Sorry. :hej

Anciol

Bitterfitta MC
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
såld till förmån för barnvagn...men har mutat in mig på en TL1000
Ska vi inte alla ta och stänga av våra mobiler då? Man ser ju på bio när folk fepplar med dem under filmen bara för att kolla så att det inte ringt någon, trots att de har vibrator?
Hur många är på det?

Jag går fortfarande på biblioteket...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Det va mindre sämre förr, v-jeans, Aurora, Kir, Öl i rigello, Deep Purple, Folkpark, Bult ....ingen hade hört talas om AIDS.

KawaZX9R

Nytvättad hoj!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX9R förståss
GSXR1100R skrev:
Det va mindre sämre förr, v-jeans, Aurora, Kir, Öl i rigello, Deep Purple, Folkpark, Bult ....ingen hade hört talas om AIDS.

Folkpark, hehehe...........lullade hemåt vid tretiden med gröna knän. :slicka

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1100R skrev:
...Öl i rigello...
Just det, och bara 45 cl rymde den. Burkarna likaså. Halvlitersburkarna kom tidigt åttital. Någon som minns "Faxe - den store dansken", den första halvlitersburken?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Man samlade plastkapsyler och gjorde gardiner av dom :gråta

Excalibur

Hata höst o vinter
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Honda CBR600FSport-01
Och någon mobiltelefon hade man fan inte sätt röken av...
På den tiden var ju mamma tvungen att ge ut en TID när man skulle hem och äta och man var t.o.m. tvungen att PASSA den! Annars fick man en utskällning av farsan och ingen mat.
Idag får ju ungarna bara ett mobilsamtal när det är käkadags.

Nu hade jag iofs inte körkort innan mobiltelefonens tid men hur gjorde man då, när man fick soppatorsk på en öde landsväg en Söndagsnatt? Vad gjorde man om man krockade, eller om man såg en olycka? Hur gjorde alla säljare som sitter i bilarna hela dagen och koordinerar hela sin vardag med hjälp av mobiltelefonen?

Min mobil blev stulen för ca 6 mån sedan och därav har jag tänkt en del över det andra stycket. Jag har iofs vant mig att inte behöva ringa till allt och alla hela tiden, utan väntar till jag kommer hem och har tid. Men mitt jobb och min omgivning säger att jag är helt OMÖJLIG att få tag på, vilket jag också är, men frågan är hur man gjorde innan mobilen uppfunnits?

Mobiltelefonen måste vara en helt enastående uppfinning som ökat effektiviteten hos anställda, omsättningen hos företag, trafiksäkerheten på vägarna osv osv...
Men den har nog gjort oss bra mycket mer stressade. Tänk när man kunde planera sin dag i kalendern och när man sedan inte fanns hemma så kunde ingen nå en och man kunde jobba i lugn och ro. Va skönt! Idag blir man irriterad så fort man inte får tag i någon och det är knappt accepterat att inte vara anträffbar.

Mobilen är bra, men det är rätt skönt att vara ledig när man är ledig. Sen slipper man bry sig om allt och alla undertiden man är upptagen.
De som sökt en hittar man ju ändå på nummerpresentatören tills man kommit hem igen...

Så testa att lägga mobilen åt sidan i en månad eller nå't. Det tar en vecka eller två att vänja sig men sen är det faktiskt ganska skönt...

Last edited:
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping