Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Då blir det inte frågan om det finns täckning utan om det finns kapacitet.Har Tele2. Gissar dock att appen i första hand ringer genom datanätverket. Men vet ej säkert.
För Tele2's väg till låga priser är låg kapacitet.
Vilket märks på att när man ringer en Tele2:are så är ett vanligt svar typ exempel:
"Abonnenten du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS."
På ett utmärkt sätt illustrerat av två vänninnor Maja och Lena som bor grannar i lägenheterna bredvid varandra. Maja klagar på att Lena inte svarar när hon ringer Lena trots Maja vet att Lena är hemma. Lena säger att jag svarar alltid när det ringer.
Jag föreslår att då gör vi ett test. Där vi sitter vid Maja's köksbord.
Maja ringer Lena, sätter på högtalartelefonen och vi kan alla höra typ:
"Abonnenten du söker kan inte ta ditt samtal ......"
Lenas telefon ringer inte. Lena ser ut som ett totalt frågetecken. Och hon blir inte gladare när jag börjar förklara att Tele2's låga priser beror på billiga basstationer med låg kapacitet.
Själv insåg jag kapacitetsproblemet först genom att jag hade Tele2/Comvik själv.
Dagtid ca 0600 - 2400 stod det i mobilen: "Endast nödsamtal" här i Majorna, Göteborg 3 km från Centrum. Däremot inga problem för mig ringa från midnatt till morgon.
Eller om jag gick utomhus. Vid kapacitetsbrist sorterar Tele2 bort de svagare mobilsignalerna. Gissar jag.
Nästa gång var det en tidningsartikel om att det tagit 30 minuter innan SOS-alarm svarat.
SOS-alarm förklaring var att utom täckning fodrades det också att mobilnätet hade kapacitet för att samtalet skulle gå fram.
För vid den aktuella tidpunkten för larmsamtalet hade SOS-alarm bara 5 minuters väntetid.
"Vi har kapacitetsbrist på Tele2 just nu så hen du söker kan inte ta ditt samtal just nu men du kan skicka ett SMS."
skulle göra det lättare för allmänheten att förstå exakt varför Tele2 abonnenten inte kan svara
Men inte så säljande för Tele2 / Comvik ........
Last edited: