Detecht- svenskarnas MC-app med integrerad olycksdetektion

Raderad medlem 51742

Guest
Behövs inte avlyssning för att profilera människor på det sättet. De stora tjänsterna som lever på att sälja annonser har profiler på människor, baserat på datan de samlar in, långt före man har skapat ett konto hos tjänsten. Redan för flera år sedan kunde datan som t ex Facebook har användas för att profilera människors personlighet enligt psykologins femfaktorsmodell och i vissa avseenden förutspå människors beteenden bättre än de själva. Sedan dess har AI-utvecklingen gått framåt enormt.

Sen finns det förstås en del lagar och regler de måste efterleva, men generellt sett går utvecklingen inom området enormt mycket snabbare än lagstiftningen hinner med och när det införs regleringar sker det ofta klumpigt och halvtaffligt på ett sätt som både missar målet och gör tillvaron krångligare.

Man skall inte vara paranoid, inte heller naiv, men medveten.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Behövs inte avlyssning för att profilera människor på det sättet. De stora tjänsterna som lever på att sälja annonser har profiler på människor, baserat på datan de samlar in, långt före man har skapat ett konto hos tjänsten. Redan för flera år sedan kunde datan som t ex Facebook har användas för att profilera människors personlighet enligt psykologins femfaktorsmodell och i vissa avseenden förutspå människors beteenden bättre än de själva. Sedan dess har AI-utvecklingen gått framåt enormt.

Sen finns det förstås en del lagar och regler de måste efterleva, men generellt sett går utvecklingen inom området enormt mycket snabbare än lagstiftningen hinner med och när det införs regleringar sker det ofta klumpigt och halvtaffligt på ett sätt som både missar målet och gör tillvaron krångligare.

Man skall inte vara paranoid, inte heller naiv, men medveten.
Man ska inte glömma bort att även paranoida ibland har verkliga fiender...
 

Raderad medlem 51742

Guest
Man ska inte glömma bort att även paranoida ibland har verkliga fiender...
Man får förstås agera utifrån sina egna omständigheter. Paranoid tänker jag innebär att överreagera i förhållande till vad som vore en adekvat reaktion, men vad som är en adekvat reaktion kan samtidigt skilja sig kraftigt beroende på olika personers omständigheter, liksom att det förstås kan vara väldigt svårt att veta/bedöma hur omständigheterna är.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Frågan är vad det spelar för roll att de lyssnar. Du får reklam baserat på vad du pratar om, men är det sämre än att få reklam man inte bryr sig ett skit om? Mest irriterande är väl när man köpt nåt och sen är sidor fyllda med reklam om den varan, helt i onödan eftersom man redan handlat. Eller missar jag någon superstor nackdel?

Men jag ser faktiskt inte problemet med att mobilen lyssnar? Vad kan hända? Det är ju inte så att någon människa någonsin kommer sitta och lyssna på det du sagt för att kunna reta dig för det sen?

Men som sagt, vill man anstränga sig för att komma undan från det så är det såklart fritt fram, jag använder istället de funktioner som gör livet lite enklare, trots att dessa obevekligen bidrar till att jag är avlyssnad nästan hela tiden när jag är hemma.
Om det inte spelar någon roll, är det ok att jag filmar dig i duschen, eller kör efter dig en vecka på hojen, filmar och skickar till ditt försäkringsbolag? Apparna, som idag sägs kunna ge dig lite rabatt på premien, har ju regler för hur hårt du får bromsa, hur snabbt du får accelerera, hur tvärt du får svänga, lämpliga hastigheter på vissa ställen osv. Deras regler, som inte har något med lagen, eller en given trafiksituation att göra, och som dom kan ändra när dom vill.

Ditt hemförsäkringsbolag kan ju lyssna, och utifrån vad dom hör, kanske tom ser via mobilens kamera, så kan dom ju tolka det som att du är en riskkund, och höjer din premie. Eller kanske din personskadeförsäkring, om dom börjar logga hur mycket du rör dig, ljudnivåer, vad du pratar om, tiden du sitter i soffan, tiden du sitter på krogen osv, och höjer premien, eller kanske tom nekar dig försäkring?

Ett lobbyföretag kanske lyssnar på vad du säger, och ser att du är en bra individ att påverka åt ett visst håll, kanske få dig att köpa varor eller rösta på ett parti du kanske egentligen inte skulle ha valt själv?

Leander-fallet är ett i sammanhanget väldigt intressant fall: https://sv.wikipedia.org/wiki/Leanderfallet

29 april 1978 parkerade han på Djäkneparksskolans går i Norrköping, han var där på jobb, men en spanare från Säpo skrev upp hans regnummer, och eftersom han hamnade i Säpos register fick han sparken från sitt jobb på Marinmuseum, helt utan förklaring. Han slogs mot alla instanser upp till EU-nivå, innan regeringen 1997 gav upp, visade honom akten och betalade ut skadestånd. Idag behövs ingen spanare, har du inte checkat in på Facebook så räcker det att tanka ut data från valfri app som har loggat dina rörelser.
 

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Smålandsskogen (i Värnamotrakten)
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Om det inte spelar någon roll, är det ok att jag filmar dig i duschen, eller kör efter dig en vecka på hojen, filmar och skickar till ditt försäkringsbolag? Apparna, som idag sägs kunna ge dig lite rabatt på premien, har ju regler för hur hårt du får bromsa, hur snabbt du får accelerera, hur tvärt du får svänga, lämpliga hastigheter på vissa ställen osv. Deras regler, som inte har något med lagen, eller en given trafiksituation att göra, och som dom kan ändra när dom vill.

Ditt hemförsäkringsbolag kan ju lyssna, och utifrån vad dom hör, kanske tom ser via mobilens kamera, så kan dom ju tolka det som att du är en riskkund, och höjer din premie. Eller kanske din personskadeförsäkring, om dom börjar logga hur mycket du rör dig, ljudnivåer, vad du pratar om, tiden du sitter i soffan, tiden du sitter på krogen osv, och höjer premien, eller kanske tom nekar dig försäkring?

Ett lobbyföretag kanske lyssnar på vad du säger, och ser att du är en bra individ att påverka åt ett visst håll, kanske få dig att köpa varor eller rösta på ett parti du kanske egentligen inte skulle ha valt själv?

Leander-fallet är ett i sammanhanget väldigt intressant fall: https://sv.wikipedia.org/wiki/Leanderfallet

29 april 1978 parkerade han på Djäkneparksskolans går i Norrköping, han var där på jobb, men en spanare från Säpo skrev upp hans regnummer, och eftersom han hamnade i Säpos register fick han sparken från sitt jobb på Marinmuseum, helt utan förklaring. Han slogs mot alla instanser upp till EU-nivå, innan regeringen 1997 gav upp, visade honom akten och betalade ut skadestånd. Idag behövs ingen spanare, har du inte checkat in på Facebook så räcker det att tanka ut data från valfri app som har loggat dina rörelser.
Fast i verkligheten, skulle bolagen lyssna och analysera mig så lär alla få höjda premier tack vare allt extrajobb de får göra, så jag ser det inte som en reell risk. Appen du nämner gick man ju ut med att den funkade så och då är det ju ett val man får göra att riskera för hög premie. Jag hoppade aldrig på det eftersom den inte tog hänsyn till anledningen till eller omgivningen kring hårda inbromsningar/accelerationer.

Jag ser fortfarande inte att jag riskerar nåt som helst på att google spårar mig 95% av tiden. Det skulle ju om inte annat, kunnat hjälpa Leander, då det kanske funnits tydliga bevis för att han inte haft nåt skumt för sig. Att jämföra den avlyssning allas mobiler eventuellt gör som ingen nånsin kommer titta på eller göra, jämfört med att förfölja någon känns lite som äpplen och päron. Klart ingen gillar att ha nån tydligt spanande på en, men som sagt, hur stor är risken att de medier (filmer från säkerhetskameror, från din mobilkamera, ljudupptagningar osv) nånsin kommer nå ett mänskligt öra eller öga? Tänk istället då om en kvarglömd laptop i garaget lyckas fånga en mc-tjuv på bild och denne på så sätt åker dit, då är det inte bara av ondo?

Men jag kan säga det för tredje gången, alla får självklart hålla sig borta så gott de kan från risken att bli automatisk avlyssnad, jag säger bara att jag bryr mig inte ett skit om det så skulle finnas övervakningskameror i varje hörn av stan. Jag har inget att dölja och med tur kan det avskräcka packet från att göra diverse kriminella handlingar kanske.

Jag har aldrig köpt nåt jag inte vill, på sin höjd har jag köpt saker jag inte vetat om att jag tänkt köpa, som senast när en perfekt spontan present till en polare dök upp som reklam. Absolut en sak jag inte kommit på att köpa om jag inte fått syn på den, men samtidigt inte heller så att jag köpte den på nåt sätt under tvång. Och jag tror att min vän kommer bli riktigt glad över den spontana presenten. Ur den synvinkeln är ju telefonförsäljare fan så mycket värre.

Men gör precis som du vill så gör jag som jag tycker är bekvämast. :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du vet att du förenklar detta fall sjukt mycket ;) Det var ju inte (bara) för att han parkerade sin bil på en parkeringsplats som han blev av med jobbet. Om du läser ser du det lite diskreta KFML nämnas. Jag säger inte att alla kommunister är en säkerhetsrisk men jag säger att alla kommunister är dumma i huvudet. I bästa fall är de nyttiga idioter i värsta fall är de farliga. Så jag fäller inga tårar över en KFML-are.

I övrigt. Är det fel att folk som sköter sig i trafiken får lägre premier? Är det inte det majoriteten på detta forum oftast grinar om, de kör så försiktigt på sina hojar att de minsann borde få sänkt premie.
Wikisidan är också väldigt förenklad, men orsaken till att han fick sparken var ju att han antogs vara med i demonstrationen, vilken han inte var. Och den stora poängen är att vi övervakas, och att det kan få långtgående konsekvenser som inte är helt uppenbara i stunden.

Nej, att man sköter sig är ju bara positivt. men tänk själv, när normen har blivit att bli övervakad via en app, när alla har accepterat det så att det inte finns några alternativ, då är det ju otroligt lätt att vända på konceptet, du har en bas, allt du gör orsakar premiehöjningar. Du pallnitar för vilt, appen triggar på buskörning, du väjer för ett potthål, appen triggar på buskörning, du krypkör pga dimma på motorvägen, appen misstänker rattfylla, osv. Dom sätter ju reglerna, och INGET försäkringsbolag ger bort pengar, eller missar intäkter, det handlar om långsiktiga planer på att öka inkomsten och minska utgiften.
 

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Ort
Nollberga, mellan Lortåkra och Normlösa
Hoj
Ducati 748, 848
Du vet att du förenklar detta fall sjukt mycket ;) Det var ju inte (bara) för att han parkerade sin bil på en parkeringsplats som han blev av med jobbet. Om du läser ser du det lite diskreta KFML nämnas. Jag säger inte att alla kommunister är en säkerhetsrisk men jag säger att alla kommunister är dumma i huvudet. I bästa fall är de nyttiga idioter i värsta fall är de farliga. Så jag fäller inga tårar över en KFML-are.

I övrigt. Är det fel att folk som sköter sig i trafiken får lägre premier? Är det inte det majoriteten på detta forum oftast grinar om, de kör så försiktigt på sina hojar att de minsann borde få sänkt premie.
All insamlad information kommer sannolikt att användas och inte alltid för det från början uttalade syftet. Riktigt illa kan det bli när data från flera olika källor "råkar" hamna tillsammans och därefter "analyseras" av någon som inte har vare sig helheten klar för sig eller är tillräckligt kunnig för att förstå att korrelation inte är det samma som kausalitet. Man kan med lite ogrundad korrelation "bevisa" väldigt mycket som inte är sant. Helt klart läskigt...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
All insamlad information kommer sannolikt att användas och inte alltid för det från början uttalade syftet. Riktigt illa kan det bli när data från flera olika källor "råkar" hamna tillsammans och därefter "analyseras" av någon som inte har vare sig helheten klar för sig eller är tillräckligt kunnig för att förstå att korrelation inte är det samma som kausalitet. Man kan med lite ogrundad korrelation "bevisa" väldigt mycket som inte är sant. Helt klart läskigt...

Jag är nog alkoholist då, för jag åker och parkerar vid systembolaget jävligt ofta.
Fast om dom samkör med mitt betalkort så ser dom att jag inte har handlat där på flera år.
Så det kanske är MER övervakning och samkörning av registren vi behöver.

Jag kollade, Google har ingen av min platsdata, det har alltid varit avstängt på alla mina enheter, sen kanske dom har den ändå, i hemlighet.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag är nog alkoholist då, för jag åker och parkerar vid systembolaget jävligt ofta.
Fast om dom samkör med mitt betalkort så ser dom att jag inte har handlat där på flera år.
Så det kanske är MER övervakning och samkörning av registren vi behöver.
Du är alltså en organiserad hembrännare som står och langar billig fulsprit utanför Systembolaget! :mattias
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du är alltså en organiserad hembrännare som står och langar billig fulsprit utanför Systembolaget! :mattias

Shit, du har kommit på mig....

Det var ju faktisk en ännu värre slutsats att dra från mina parkerings och betalvanor..
Det blev inte bättre av att samköra registren, tvärtom... Who could have guessed.
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Jag har testat appen och tycker att den fungerar klockrent. Skulle någonting hända när man är ute och kör solo på någon kurvig väg där det normalt rör sig lite övrig trafik så kan SOS funktionen vara skillnad mellan liv och död. Allt snack om integritet och annat blir bara nonsens i sammanhanget. Det är värt 79kr/mån utan tvekan. Om det sedan fungerar som tänkt om man väl kraschar vet jag inte och jag hoppas att jag slipper få reda på det.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har testat appen och tycker att den fungerar klockrent. Skulle någonting hända när man är ute och kör solo på någon kurvig väg där det normalt rör sig lite övrig trafik så kan SOS funktionen vara skillnad mellan liv och död. Allt snack om integritet och annat blir bara nonsens i sammanhanget. Det är värt 79kr/mån utan tvekan. Om det sedan fungerar som tänkt om man väl kraschar vet jag inte och jag hoppas att jag slipper få reda på det.
Ja funkar Appen inte som det var tänkt när du kör av vägen in i skogen ner i ån så slipper du garanterat få reda på det ! Bra Va !
 
Last edited:

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
Ja funkar det inte som det var tänkt när du kör av vägen in i skogen ner i ån så slipper du garanterat få reda på det ! Bra Va !
Mobilen kan ju paja i kraschen eller mobilteckning saknas så det är ju självklart ingen garanti. Men finns det en 20% chans att det fungerar så är det fortfarande värt 79/kr i månaden. En "no brainer" för mig...
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Mobilen kan ju paja i kraschen eller mobilteckning saknas så det är ju självklart ingen garanti. Men finns det en 20% chans att det fungerar så är det fortfarande värt 79/kr i månaden. En "no brainer" för mig...
1) Vilken mobilnät leverantör har du ?
2) Är Appen konstruerad för att kunna använda andra mobilnät vid olycka ?

Lite erfarenhet från Norrhavra i Bjuråker socken. När jag kom dit första gången och tänkte ringa mina vänner för närmare instruktioner var det ingen täckning för Europolitan ( "3" idag ? ).

Löste sig genom att jag passerade en badplats och där frågade var de nyinflyttade Stockholmarna bodde.

Det enda mobilnät som fungerade i Norrhavra var Telias nät om man var utomhus.
Inomhus fungerade inte Telia heller.
Ville man ringa med andra mobilnät var det bäst att åka till Campingplatsen i Bjuråker ca 10 km österut.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
...ingen täckning för Europolitan ( "3" idag ?)


Europolitan var den vassaste operatören i GSM-teknikens vagga. Saknad än idag.


Europolitan -> Vodaphone -> Telenor.


3 däremot har alltid varit den kassaste.
Alltid.



Ämnet!

Alltför många projicerar "säkerhet" på prylar, gadgets, gizmos, Level X på skydd och Aramidkollagenställ.

Inse att säkerhet i första hand är en filosofi - livsfilosofi om man så vill.

Nej, man kan inte tänka bort faror.
Men man kan arbeta sig runt en hel del risker genom att tänka på dem.

När man väl gallrat undan det värsta så - visst, nog är det fint med grejer också.
Som glasyr pä wienerbrödet.

Sann säkerhet kommer dock inifrån.
Det kan liksom inte smetas på i efterhand.


Over and out
Dr Sadness
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
1) Vilken mobilnät leverantör har du ?
2) Är Appen konstruerad för att kunna använda andra mobilnät vid olycka ?

Lite erfarenhet från Norrhavra i Bjuråker socken. När jag kom dit första gången och tänkte ringa mina vänner för närmare instruktioner var det ingen täckning för Europolitan ( "3" idag ? ).

Löste sig genom att jag passerade en badplats och där frågade var de nyinflyttade Stockholmarna bodde.

Det enda mobilnät som fungerade i Norrhavra var Telias nät om man var utomhus.
Inomhus fungerade inte Telia heller.
Ville man ringa med andra mobilnät var det bäst att åka till Campingplatsen i Bjuråker ca 10 km österut.
Jag har otroligt svårt att se att appen i sig skulle kunna använda vilket nät som helst, det där är ju operatörsfunktioner. Att man tex kan ringa 112 i andra nät är ju inte en egenskap i mobilen, utan något näten tillåter.
 

lexcom

Medlem
Gick med
29 Apr 2020
Ort
Nyköping
Hoj
Aprilia Tuono V4 1100 Factory Ultra Dark
1) Vilken mobilnät leverantör har du ?
2) Är Appen konstruerad för att kunna använda andra mobilnät vid olycka ?

Lite erfarenhet från Norrhavra i Bjuråker socken. När jag kom dit första gången och tänkte ringa mina vänner för närmare instruktioner var det ingen täckning för Europolitan ( "3" idag ? ).

Löste sig genom att jag passerade en badplats och där frågade var de nyinflyttade Stockholmarna bodde.

Det enda mobilnät som fungerade i Norrhavra var Telias nät om man var utomhus.
Inomhus fungerade inte Telia heller.
Ville man ringa med andra mobilnät var det bäst att åka till Campingplatsen i Bjuråker ca 10 km österut.
Har Tele2. Gissar dock att appen i första hand ringer genom datanätverket. Men vet ej säkert.
 

plisse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Jun 2020
Ort
Degeberga
Hoj
2009 BMW F800R
Europolitan var den vassaste operatören i GSM-teknikens vagga. Saknad än idag.


Europolitan -> Vodaphone -> Telenor.


3 däremot har alltid varit den kassaste.
Alltid.



Ämnet!

Alltför många projicerar "säkerhet" på prylar, gadgets, gizmos, Level X på skydd och Aramidkollagenställ.

Inse att säkerhet i första hand är en filosofi - livsfilosofi om man så vill.

Nej, man kan inte tänka bort faror.
Men man kan arbeta sig runt en hel del risker genom att tänka på dem.

När man väl gallrat undan det värsta så - visst, nog är det fint med grejer också.
Som glasyr pä wienerbrödet.

Sann säkerhet kommer dock inifrån.
Det kan liksom inte smetas på i efterhand.


Over and out
Dr Sadness
Ditt säkerhetstänk är helt rätt, det bästa är att inte utsätta sig för onödiga risker.

Men, om man trots det helt plötsligt ligger i diket så vill jag gärna att någon får reda på det. Om det är via en app eller något annat sätt spelar ingen större roll. Om inte mitt (onödiga förhoppningsvis) inköp av en airbagväst eller övriga skydd har gjort vad den ska så att jag själv kan ta mig därifrån.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Själv har jag ett inplastat ICE-kort i plånboken, just för att jag inte direkt litar på att min mobil kommer att överleva om jag vurpar så pass att jag inte kan ringa efter hjälp själv.
ICE kan du ju såklart ha ändå, speciellt om du har allergier eller tar medicinering.

Men ett ICE kort i hjälmen/plånboken ringer ju inte efter hjälp om du ramlat på en öde väg och fastnat under hojen, svimmat eller liknande så är ju 2 helt olika grejer.

Man kan ju ofta utan problem stanna en timma eller 2 vid en rolig MC-väg utan att ett enda fordon passerar, och sen är det ju inga garantier att den där bilen som kommer efter en timma faktiskt orkar stanna och hjälpa till.

Inga garantier att mobilen överlever och appen lyckas skicka meddelandet till SOS med din position heller, men är väl i många fall bättre att ha funktionen än att vara utan. Om det så är 50% chans att det fungerar är det ju ändå avsevärt bättre än 0%
 
Last edited:
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top