Detecht- svenskarnas MC-app med integrerad olycksdetektion

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Kawasaki Z500 -81 såld Honda VRF800 -98 såld Kawasaki Z750 -06
Ska testa Detecht nu till helgen, mest just för att den är gratis ett år iom Svedea, och att jag vid en första anblick gillar planeringsmöjligheterna i den. Larmfunktionen tycker jag är bra, men risken kring falsklarm gör att jag känner mig skeptisk till den funktionen. Men det ska bli spännande att testa den som nav-app.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Om Tobias från Borås och 40 andra motorcyklister med olika nick samlas på en känd fortkörar-väg och kör tokfort kanske Polisen vill köpa den informationen, skulle du motsätta dig det?

Om det sker en olycka på en känd fortkörar-väg kanske försäkringsbolagen vill köpa information om hur många motorcyklister som var där just den dagen och vade deras hastigheter var, skulle du motsätta dig det?

Är appen seriöst menad som en säkerhetsapp enbart kan ju tillverkarna av appen gå ut och säga "Vi kommer aldrig att sälja identifierbar data, och vi kommer inte att sälja data till Polis och försäkringsbolag"
Nu bor jag ju inte i Stockholm där det bara finns en väg, så inte riktigt applicerbart för mig.
Dessutom är det kanske 2 promille som använder appen, så de har inte den datan att dela oavsett, utan de kommer troligen säga där bara fanns en motorcykel om jag råkar vara där. Dessutom är jag väldigt osäker på om de på något vis skulle kunna identifiera mig på ett sätt som håller rättsligt, om alla mina rutter startar och slutar vid samma hus kan man ju anta att jag bor där men är ju långt ifrån säkert, och man kan ju starta sin rutt en bit från huset om man är så paranoid.

Om nu någon skulle få för sig att försöka få tag i sådan information så skulle de väl vända sig till Google och TomTom (som ju utöver separata GPS-enheter används av iphone), de har avsevärt mer data om allt och alla, och antagligen mycket bättre algoritmer för att känna igen och sortera olika fordon efter körmönster.

Appen är inte en säkerhetsapp, utan en navigeringsapp med community riktat åt MC åkare, är själv inte direkt intresserad av "crash detect" funktionen och den är avstängd som default, men är säkert bra i vissa situationer.

Men är man helt ointresserad av att använda GPS-navigering och extremt paranoid över att bli spårad och inte vill dela med sig av data så är man ju så klart inte i målgruppen, och bör nog förvara mobiltelefonen nergrävd i en plåtburk och bara gräva upp i extrema nödfall.

Om du använder mobiltelefon bör du kika på GrapheneOS, där är du defenitivt målgruppen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag gnäller inte, jag vill bara veta hur folk ställer sig till att installera en app som eventuellt övervakar dom och säljer data till folk man kanske inte vill ska ha den datan.

Jag kommer inte själv att installera den appen, så jag skiter fullständigt i om dom gör det
Målgruppen är folk som redan accepterat den övervakning en Android eller iPhone mobil har.
Vad jag sett har appen ingenting som inte redan finns / lagras hos Google / Apple.
Och säljs / delas av Google / Apple till "samarbetspartners".
Det enda appen gör är i princip att ge Google / Apples data tillgängligt för en appköpare som inte vet hur hen hittar samma data om sig hos Google / Apple. :hihi

Last edited:

Goxx

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
MT-09 2020
Ska testa Detecht nu till helgen, mest just för att den är gratis ett år iom Svedea, och att jag vid en första anblick gillar planeringsmöjligheterna i den. Larmfunktionen tycker jag är bra, men risken kring falsklarm gör att jag känner mig skeptisk till den funktionen. Men det ska bli spännande att testa den som nav-app.
Jag har använt detecht i några säsonger nu, mestadels när jag kör ensam och lite längre sträckor just för att ha larmfunktionen.
Har aldrig upplevt att det skulle finnas nån risk för falsklarm, så du kan nog va lugn på den fronten ;)

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Nej, det kändes safe i helgen med. Tänkte mest då jag kör Detecht på en mobil och sen har jag en annan mobil kopplad till headsetet, om man råkar få till ett falsklarm utan att märka det när man stannat till, men inget som tydde på att det skulle hända när jag körde nu iaf.

Däremot var det ett par grejer jag irriterade mig på i Detechtappen.

1. Symbolerna som kommer upp då man närmar sig en rondell stämmer inte alls med hur man sen ska köra, rondellsymbolen kan visa att du nästan ska svänga tillbaka, eller ta höger, när du i själva verket ska rakt fam. Märkte detta mest tydligt inför rondeller, men möjligt att det händer i andra situationer med.

2. Jag hittar inte att man kan söka efter ett mål längs rutten, tex hade jag vid ett par tillfällen velat kunna söka efter närmsta DinX-mack, en restaurang, eller liknande, men den funktionen lyckades jag inte hitta (Android).

3. Missar man en punkt man satt upp (man kanske satt en punkt utanför ett samhälle och bestämmer sig för att åka genom samhället istället och sen fortsätta på den förutslagna vägen) så vill appen envist att man ska åka tillbaka och passera punkten. Kan tycka att appen borde känna att man är ändå påväg ditåt planen är så den räknar om rutten istället för att försöka få en att göra en U-sväng eller ta en rundtur tillbaka. Det går ju enkelt att trycka att man vill "hoppa över nästa stopp" men det var itne helt tydligt när man missat ett stopp och appen började försöka få en att vända tillbaka. Kanske ett problem kopplat till att jag inte hade den mobil kopplad till intercomen, då kanske jag hört appen säga till om det, nu blev det mer att jag upptäckte det då det plötsligt blev lite längre till målet i tid, än det var en stund innan.

4. Jag hade velat få fram på skärmen vilken beräknad ankomsttid man har, nu finns höjdmeter, tid kvar, körd tid, körd sträcka, sträcka kvar och kanske nåt mer.

Nu vet jag inte om @Tobias@Detecht är kvar här på SH, men det hade varit kul att höra hans tankar om mina synpunkter. Annars gillar jag appen skarpt, den verkar göra fina rutter, och även om jag planerat en rutt utan motorväg så gav appen med sig när jag bestämde mig för motorväg en kort bit, då det var det rimligaste valet att låta mig köra motorväg då Det trodde jag den skulle protestera sig blå inför, men det funkade super.

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Jag gnäller inte, jag vill bara veta hur folk ställer sig till att installera en app som eventuellt övervakar dom och säljer data till folk man kanske inte vill ska ha den datan.

Jag kommer inte själv att installera den appen, så jag skiter fullständigt i om dom gör det
Personligen tycker jag inte att detta känns mycket värre än att Google följer mig hela dagarna och reggar vart jag går. Jag tror ingen är det minsta intresserad av vad jag pysslar med, så jag bryr mig rätt lite om att bli bevakad.

Men visst, att man kan se hastigheten osv på andra användares rundor kanske är lite dumt. Att se den själv är ju ok, men att andra behöver se det känns bara onödigt. Den funktionaliteten med appen hade jag kunnat vara utan, jag behöver inte ha nåt Stravaliknande för mc-åkning. Det som får mig att vilja behålla appen är att den är bra på att hitta mc-vägar och skapa rundturer enkelt. Detta kan ju även Calimoto, men där får man ju bara en del av Sverige gratis. Det funkar för det mesta, men ska man på en långtur måste man betala för Calimoto för att dte ska bli vettigt.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Har nu testat lite och appen är tyvärr nästan oanvändbar.

Utöver problemet Per nämner så fungerar inte navigationen alls, hade gjort en rutt för min hemförd några dagar innan som jag sparat med vägar jag vet är bra och vägar jag kollat på google maps street view.

Problemet är att appen inte följer rutten alls, var i södra Danmark där jag inte kan vägarna så tog ett tag innan jag upptäckte det, kändes lite skummt ibland när den ville man skulle svänga av en väg för att köra in i ett samhälle och stanna vid 4 stoppljus, för att sen åka ut igen och tillbaks till vägen man var innan, men tänkte då att jag nog missat lite i rutten jag gjorde och det kanske är någon meter närmare trots allt.

Blev mer och mer misstänksam mot appen och åkte till slut in på en parkering och stannade. Upptäckte då att jag var 1½ timma från Helsingör när jag borde varit framme. Valde då närmaste väg till helsingör "mestadels motorväg" och satte fart igen. Efter 20 minuter anade jag oråd igen och stannade, då hade appen kört mig i en cirkel, var alltså tillbaks nästan exact där jag var 20 minuter tidigare. Tappade ca 2 timmar p.g.a skitappen.

En Dansk stannade och förklarade vägen så körde efter hans beskrivning istället och kom äntligen till Helsingör.

Tänkte att något måste ha blivit knas med rutten jag gjort, så gjorde en ny rutt på färjan med några mil motorväg där det inte finns bra alternativ, för att sen svänga av på de större småvägarna hem.

Sen väl i Sverige så började appen direkt dirigera mig mot Helsingborg centrum men jag VET att jag lade in att den ska åka ut mot motorvägen, så sket i vad appen sa.
Väl på motorvägen ville den jag skulle ta varenda avfart hela tiden, visste vart jag skulle så struntade i den.

Efter jag svängt av på motorvägen verkade det stämma och den följde rutten igen och tänkte att nu äntligen fungerar det. Men efter en bit märkte jag att den åter igen struntade i rutten och började välja konstiga vägar, istället för 2-filig kurvig 70-väg med bra asfalt så valde den en längre enfilig asfaltsväg som närmast liknade en puckelpist (detta med "snabbast väg mestadels motorväg" inställt.

Ville verkligen gilla appen då man får gratis premium med Svedea och då den är svensk-utvecklad, tycker det är lite kul att man kan ha sitt "garage" och lite kul med sociala media-grejen så har gett den mycket mer chanser och försökt mycket mer leta efter inställningar och annat för att få den att fungera än jag vanligtvis hade gjort, men tyvärr är den oanvändbar.

Nu sitter jag hemma vid datorn och försöker göra en rutt här i Borås, tänkte att om man bara har tillräckligt många waypoints så borde det fungera men nej.

Screenshot 2023-05-31 090137.png

Här försöker jag göra en rutt som följer "stora vägen" men som ni ser är appen helt koko.
Och är precis sånna här konstiga avtagare den hela tiden lägger in när man kör även om man lyckats göra en rutt som man vill ha den innan avfärd, den skiter fullständigt i dina rutter och gör sånna här konstiga svängar hela tiden. En 6 timmars tur blir till 14 med denna app.....

Last edited:

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Hej!

Jag håller tillsammans med två kollegor och 2 forskare från Chalmers på att utveckla en motorcykel app med implementerad krasch algoritm för att vid en olycka larma både ICE-kontakter och få räddningstjänst till olycksplatsen så snabbt som möjligt.

Nu har vi äntligen första versionen ute på app-store (bara för IOS i dagsläget)! ???? Om detta låter intressant och något ni vill testa heter appen Detecht. Finns att hitta här: https://itunes.apple.com/se/app/detecht/id1373032762?mt=8

Appen är helt gratis och är utrustad med ett automatiskt nödlarm till ICE-kontakter. Därutöver ger appen lite statistik på din körning och möjlighet att spara och hitta rutter i närområdet. Vår tanke är att utveckla fler roliga och vettiga funktioner kring åkandet, ex hitta kurviga och roliga vägar, ordna körningar, farliga hinder på vägar, hitta mc parkeringar etc.

Hade i vilket fall vart kul om ni laddat hem för att se vad ni tycker! Va INTE rädda för att komma med feedback, tips, input etc!

Ha en grym dag!
Tobias Goldman
Larma ICE-kontakter?
Vilket meddelade får de?

Hej ******!

Tyvärr har din pappa varit med om en allvarlig motorcykelolycka.

Ha en bra dag!

Detecht-teamet

Tack men nej tack. Det kan sjukhuset eller Polisen hantera så som de gör idag.

Nu kör jag med Google Maps och är nöjd med den.
Har inget behov av att lägga in rutter.

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Larma ICE-kontakter?
Vilket meddelade får de?

Hej ******!

Tyvärr har din pappa varit med om en allvarlig motorcykelolycka.

Ha en bra dag!

Detecht-teamet

Tack men nej tack. Det kan sjukhuset eller Polisen hantera så som de gör idag.

Nu kör jag med Google Maps och är nöjd med den.
Har inget behov av att lägga in rutter.

Just den funktionen kan ju vara väldigt bra för många dock, inte alla som bara kör i Stockholm...

På många mindre vägar kan det ju ta några timmar innan någon passerar, kan ju spara ganska mycket tid när appen larmar 112. Sen är ju ICE kontakter valfritt men säg att du har en grabb eller tös som kör minihoj på gården, så får du ett SMS att nu har grabben din crashat så kan man gå och se vad som hänt

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Just den funktionen kan ju vara väldigt bra för många dock, inte alla som bara kör i Stockholm...

På många mindre vägar kan det ju ta några timmar innan någon passerar, kan ju spara ganska mycket tid när appen larmar 112. Sen är ju ICE kontakter valfritt men säg att du har en grabb eller tös som kör minihoj på gården, så får du ett SMS att nu har grabben din crashat så kan man gå och se vad som hänt

Frågan var vilket meddelande som skickas ut.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hej!
Någon du känner har tokvurpat så hjärnan rinner ut ur kalsongerna, logga in i vår betalvägg för att se vem:hjarta
Lite som den där sidan "Klasskamrater" eller vad den hette, som skickade mail titt som tätt om att någon hade försökt kontakta en, och när man gick till sidan ville dom att man skulle betala för att se vad dom hade skrivit.

Dessutom misstänker jag starkt att det var autogenerat, för det var massor av kvinnor som ville kontakta mig, jag betalade aldrig för att se vad dom ville.... :ROFLMAO:

PerJohan

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
Jag fick ett mail från Detecht där jag ombads lämna omdöme. Jag gjorde detta, likt det jag skrev ovan och nämnde samtidigt att jag redan skrivit ett utförligare svar i en tråd på sporthoj.com, i ett försök att få Detecht-medarbetare in här och kanske hjälpa dem hitta vad användare tycker är bekymmer.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick ett mail från Detecht där jag ombads lämna omdöme. Jag gjorde detta, likt det jag skrev ovan och nämnde samtidigt att jag redan skrivit ett utförligare svar i en tråd på sporthoj.com, i ett försök att få Detecht-medarbetare in här och kanske hjälpa dem hitta vad användare tycker är bekymmer.

Ja Tobias@Detecht borde ju finnas här och bevaka tråden eftersom han startade den.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Tråden har kanske inte gått i den riktningen han hoppades.

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Hoj
-
Jag, och förmodligen alla andra som är försäkrade hos Svedea, fick ett mail om denna app. Jag var inte intresserad utan klarar mig bra med Google Maps.

Nu kan jag iofs undra varför de skickade ut det erbjudandet. Appen verkar vara rent… dålig.

Men jag orkar inte bry mig. Hoppade över denna tråd till idag. Ville se eftersom den dök upp flera gånger bland Nya inlägg.

Jag fortsätter gärna att vara sist med det nya.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick förvånande nog en reklam för appen i mitt Instagramflöde.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år