Detta byggde jag idag-tråden

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Yamaha MT-07 -23
Haha, kläm i Xenon i trädgårdstraktorn också

Det var det första jag sa till frugan när jag var och kollade på traktorn :D.
Nää sa hon. Hehe.

Ang hjälmljuset kom jag in nyss efter en testrunda.

Vad säger man? Hur ska man beskriva det?
Underbart!

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Idag slog vi ihop gjutformen till garaget, har stalpat en sida mot vägen, resten blir imorn.
Garaget blir 7x7 meter (två bilar), sen ska vi ha en invallning för diesel, olja, bensin och allt det på 2,5 x 6 meter, och gräsklippar/motorsågs garage på 3x 5,5 meter.

Kan bli bra!

Bifogat

• IMAG0305.jpg
    IMAG0305.jpg
    254.2 KB · Visningar: 137

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Idag slog vi ihop gjutformen till garaget, har stalpat en sida mot vägen, resten blir imorn.
Garaget blir 7x7 meter (två bilar), sen ska vi ha en invallning för diesel, olja, bensin och allt det på 2,5 x 6 meter, och gräsklippar/motorsågs garage på 3x 5,5 meter.

Kan bli bra!

En riktig bonde bygger inte garage. En riktig bonde bygger maskinhall :fakta

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Nu vill jag bygga något med xenon-ljus. Men vad... Sänglampa?

Obantteg

En bra arbetare har tur.
Gick med
20 Jun 2008
Hoj
Upcoming
Det är redan gjort!
2005, 24 x 18 meter. Storleken spelar ingen roll, det blir ju fullt ändå..

Last edited:

Hejhå

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2012
Hoj
Rasad mille kraschad xt, g450x
Dubblade väggarna i garaget och slaskade på lite färg.
Byggde isär 21m2 väderskydd som jag har använt till att grunda de 700lpm panel som jag har bytt i sommar.
Riggade en anordning för att hissa upp virke mot taket i garaget medelst spännband, de du Markus.

Kändes onödigt att lägga upp en bild på en vit innervägg, en rödmålad yttervägg och den plats på tomten där det har stått en ställning, ni får helt enkelt tro mig utan bildbevis.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Man kan ju göra så här men det är ju inte rätt.
Jag ser en massa av dessa pakistanska/indiska "hantverks-videos" i mitt youtubeflöde.
Han glömde att mellan varje steg i arbetet måste man kasta grejorna i gruset på golvet.

Här är vad jag har lärt mig:
Det viktigaste är att måla, inte bra, men tjockt.
En investering på $1 som ökar produktiviteten med 10% är inte lönsam, oavsett vad du tillverkar.
Man måste skrika på varandra, jämt
Allt arbete som kan utföras på trottoaren ska utföras på trottoaren
Kan man få någonting att sitta ihop med ståltråd och tejp så är det fullgott lagat, även om man måste göra om det flera gånger om dagen.
Hygien?
Sandaler och pyjamas är fullgod skyddsutrustning i ett metallgjuteri

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ser en massa av dessa pakistanska/indiska "hantverks-videos" i mitt youtubeflöde.
Han glömde att mellan varje steg i arbetet måste man kasta grejorna i gruset på golvet.

Här är vad jag har lärt mig:
Det viktigaste är att måla, inte bra, men tjockt.
En investering på $1 som ökar produktiviteten med 10% är inte lönsam, oavsett vad du tillverkar.
Man måste skrika på varandra, jämt
Allt arbete som kan utföras på trottoaren ska utföras på trottoaren
Kan man få någonting att sitta ihop med ståltråd och tejp så är det fullgott lagat, även om man måste göra om det flera gånger om dagen.
Hygien?
Sandaler och pyjamas är fullgod skyddsutrustning i ett metallgjuteri

Ja, han var ganska snabb med att pressa isär och ihop veven, men det tog en väldans massa tid innan dom fått den riktad.

Samtidigt är det ju lite intressant att den där vevaxeln kommer monteras in i en motor och köras en väldans många timmar tills den ska renoveras igen.

Antagligen lite mer vibrationer än en perfekt balanserad vev men den kommer gå även om jobbet gjordes av MacGyvers pryoelev.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja, han var ganska snabb med att pressa isär och ihop veven, men det tog en väldans massa tid innan dom fått den riktad.

Samtidigt är det ju lite intressant att den där vevaxeln kommer monteras in i en motor och köras en väldans många timmar tills den ska renoveras igen.

Antagligen lite mer vibrationer än en perfekt balanserad vev men den kommer gå även om jobbet gjordes av MacGyvers pryoelev.

Som någon påpekade i kommentarerna till videon där dom svetsad ihop en vevaxel som gått av, det var till en traktormotor som maxvarvar 2500 varv och ger 45hk.
Det där var inte veven till en topptrimmad cross heller....

Jag såg när dom "renoverade" ett sänghjul som bestod av 90% sprickor och metallen som höll ihop dom i en cirkel
Eller när dom svetsade ihop motorblock, eller tillverkade nya kolvar eller...

Ja, jag ser lite för mycket på YouTube...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220410_125443.jpg
Tjo äntligen kom tisteloljelasyren det har varit lååång väntan på denna röda tonen, att dom sedan plockat titlarna o vridit oljan ur dessa för att blanda den mikroskopiska burken gör ju att det tar lite tid.

Ny plint (trächassie) som jag snodde ihop av överbliven limträskiva stadig som FN mot mdf original 10mm chassie som var så lealöst som en alkoholist kokt mackaron.

50mm chassie fötter i mässing med finaste silikon dämpning inbyggt står stadigt.

Nya BNC chassie kontakter.
Ny jord punk med banankontakt anslutning.
Nytt kablage o i nya plinten är växelstömsdelen flyttad så långt det går från pickupen lågnivå kablage för att minska störning.

Osepåfan nu är låg nivå brummet äntligen borta och även konding o motstånd i signalvägen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Min så kallade nya idé en mus örons stereo hylla. 2 våningar kommer till.
IMG_20220411_180336.jpgörfils röd sägs denna tonen heta?IMG_20220414_153758.jpg
Konstruerad av limträ ALU tuber o asetal plast o tuberna är fylla med järnoxid för vibrationer o tyngd.

Svarvade mässing underlägg för mina egentillverkade mässing spikes för vibrations dämpning.

IMG_20220414_153717.jpg

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vet inte om det räknas som att "bygga", snarare tillverka... Iallafall, jag tillverkade en liten "skyddsknopp" eller vad man ska kalla det. Gillar inte häl-tå-växelpedaler då mina jävla jättebåtar till kängor knappt får plats emellan, så det är lätt att man kommer åt saker man inte ska när man inte vill. Men tar man bort den bakre pedalen så sticker axeln ut och ser allmänt ensam och ledsen ut... Så, jag svarvade denna lilla hylsa för att skydda de utstickande splinesen och få det att se lite trevligare ut.
Före:
20220423_175327.JPG
Efter:
20220423_175913.JPG

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
IMG_20220514_164651.jpg
Hemgjorda spikes med platta o audio gummi under fi fan det gjorde gott mycket tightare både bas o diskant.

IMG_20220514_164705.jpg
Spikes o audio filt fötter samt fyllda stolpar med blästermedel ca 5kg i alurören, helt ljudöd konstruktion.

IMG_20220514_164719.jpg
Svävande skivspelare som endast påverkas av vibrationer från luften. Rent helvete att finna rätt Fjäder o längd för att få till det men nu funkar det. IMG_20220514_164640.jpg
Ett projekt klart till 95% säkert 50 timm i svarven det är sjukt många delar drygt 100 Svarvade delar ett jätte mekano med 0,010mm i fel marginal

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning