Detta byggde jag idag-tråden

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Den verkar stå i "Speakers Corner" just nu. :)
oerHÖRT imponerande jobb nerlagt nu när dina trumhinnor börjar bli stelna. ;) :hej
Man tackar?

Speakers corner är förvisat upp till över våningen hall på 40m2 soffa o bord finnes men lite audio hörn i rummet o lite tyg längs väggarna på någon skena för att döda reflexer.

Men med tanke på vad det kostat ohur det låter så får jag med godkänt beröm av lyssnare när dom hör ljudet. Skall byta högtalare till klipch tror jag. Diskanten på dessa är lite återhållsam vid låga nivåer.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Blir klar i tvättstugan idag. Egentligen kanske inte hänga skåp, sätta luckor och hyllplan kvalar in till att bygga.

Men bänkskivan kanske gör det? Det är ett gammalt ekbord som jag kapade till och satte sticksågen och hålsågen i. Eftersom bänkskivan är 72 cm djup så fanns det inte skivor på hyllan hos bygghandel så ett bord med 6 stolar för typ en femhundring inhandlades. Återbruk tror jag det kallas. ?

Bänkbelysning består av en ledstrip med effekt om 12W som blev över när jag gjort utebelysning.



DSC_2246.JPG
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
"Surley there was more than one Victory in the bible to."
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
För länge sedan så köpte jag en äldre metallfräs med renoveringsbehov, den saknade chuck och drevs av en trefasmotor via en växellåda från en gammal traktor... Riktigt dålig konstruktion, stört omöjlig att hitta växellägena och ändra varvtalet efter behov... Det slutade med att istället för att komplettera fräsen med en fungerande växellåda och chuck så plundrade jag fräsen på motorn och monterade denna i min svarv istället då jag har behov av svarven betydligt oftare än jag behöver en fräs, så resten av den nu chuck- och motorlösa fräsen blev stående.

Men så för ett tag sedan så köpte jag diverse olika verkstadsmaskiner av en herre som skulle lägga ner sin verksamhet, och med på köpet fick jag själva borrhuvudet ifrån en gammal Arboga pelarborr, dvs bara borrdelen med motor och växellåda fast utan chuck, stativ, pelare, bord och allt annat som utgör en komplett pelarborr... Jag tänkte att jag en dag kanske kunde komplettera den med saknade delar och få ihop en fungerande pelarborr av den, men sen gick jag och köpte mig en fungerande pelarborr istället så borrhuvudet blev liggandes. Men så plötsligt häromdagen så slog det mig... Skulle inte borrhuvudet kunna funka på min gamla fräs? Sjukt smidigt att kunna variera varvtalet med den inbyggda växellådan, om jag bara kunde lösa drivningen mellan borrhuvudet och frässpindeln... Om motorn över huvud taget fungerar vill säga, har aldrig testat den då den saknat strömkabel.

Efter mycket funderande och klurande så tog nyfikenheten och uppfinnarlusten överhand, trots att jag egentligen kanske borde ha vilat då min förkylning nu gör sig kraftigt påmind efter dagens ansträngning... Lätt att vara efterklok. Nåväl, det här har jag byggt idag:

20221025_230736.JPG20221026_223921.JPG20221026_223927.JPG20221026_223931.JPG20221026_223939.JPG

Borren driver frässpindeln via en gängad morsekona som via en genomgående gängstav i sin tur fixerar frässtålet uppifrån. Borrspindeln sänks helt enkelt ner över morsekonan som skruvats fast på frässpindeln med hjälp av borrpressmekanismen, och sen fixeras spaken i ett lagom läge så att den blir där den ska vara.


Funkar dugligt åtminstone :tummenupp
20221026_231308.JPG
 
Last edited:

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Var väl inte idag då, men strax innan jag smällde med rådjuret. Svärfar har gått och sneglat på par-bänkar, frugan har sagt att han inte ska köpa dem då de nästan ramlar isär bara man tittar på dem. Hur som helst så blev det så att jag byggde en själv efter en ritning jag hittat på nätet.

Sittbrädor och armstöd/bord är gjorda av gammal panel som fanns på vinden här på kåken på Gotland, vi håller på att renovera taket. Sågade bort delarna med spikhål, samma sak med not och fjäder. Sedan några vändor genom planhyveln. Övrigt virke är det mesta överblivet under takbyggandet, någon enstaka 45x95 har jag köpt.

Passade även på att bygga en picknick-bänk till barnbarnen som nog kommer nyttjas först nästa sommar.

Såga, hyvla, fräsa är kul, men sen ska det ju slipas också. Fy fan vad tidsödande och tråkigt det är. Blev ju inte så mycket på picknick-bänken, den hade behövt lite mer kärlek med slipmaskinen. Sedan ett lager polyuretan båtlack, men egentligen skulle man nog ha lagt på två lager.

1666868920645.png

1666868968720.png

1666869013966.png

1666869048870.png
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Var väl inte idag då, men strax innan jag smällde med rådjuret. Svärfar har gått och sneglat på par-bänkar, frugan har sagt att han inte ska köpa dem då de nästan ramlar isär bara man tittar på dem. Hur som helst så blev det så att jag byggde en själv efter en ritning jag hittat på nätet.

Sittbrädor och armstöd/bord är gjorda av gammal panel som fanns på vinden här på kåken på Gotland, vi håller på att renovera taket. Sågade bort delarna med spikhål, samma sak med not och fjäder. Sedan några vändor genom planhyveln. Övrigt virke är det mesta överblivet under takbyggandet, någon enstaka 45x95 har jag köpt.

Passade även på att bygga en picknick-bänk till barnbarnen som nog kommer nyttjas först nästa sommar.

Såga, hyvla, fräsa är kul, men sen ska det ju slipas också. Fy fan vad tidsödande och tråkigt det är. Blev ju inte så mycket på picknick-bänken, den hade behövt lite mer kärlek med slipmaskinen. Sedan ett lager polyuretan båtlack, men egentligen skulle man nog ha lagt på två lager.

View attachment 477946

View attachment 477947

View attachment 477948

View attachment 477949
- Vore läckert att själv välja designen på ute/altanmöbler, men vem f*n har en planhyvel hemma?
 

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Ort
Tumba
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
- Vore läckert att själv välja designen på ute/altanmöbler, men vem f*n har en planhyvel hemma?
Jag :crash
Dock ingen avancerad sak, kombinerad plan- och rikthyvel, och skulle kunna vara bättre. Men fick köpa den billigt då den bara gick i ena läget för föregående. Var en sladd som var lös i omkopplaren så enkelt fixat. Ganska liten men väger bly. Måste se till att fixa garagegolvet. Det byggdes på 50-talet med troligtvis vad han hade liggande på gården, golvet lutar och är sprucket. Får man ordning där kan man nog hålla på under tak dessutom.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
- Vore läckert att själv välja designen på ute/altanmöbler, men vem f*n har en planhyvel hemma?

YouTube är fullt med smarta designer, men min talang när det gäller träarbete slutar ungefär vid att regla med 2x4"

Det finns en variant på den klassiska bord med två fasta bänkar, där man har delat bordet i två och gjort bitarna fällbara så man kan dela det till två bänkar med ryggstöd istället.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG-20221106-WA0000.jpeg
Kanske inte byggde men rebuilt blev det.
Jäklar vad en gammal variator kan vara motsträvig att få isär för att fetta in den o rengöra. Men det är värt det helt klart blir rätt stor skillnad efteråt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
View attachment 478284
Kanske inte byggde men rebuilt blev det.
Jäklar vad en gammal variator kan vara motsträvig att få isär för att fetta in den o rengöra. Men det är värt det helt klart blir rätt stor skillnad efteråt.

Polaris?
Jag kan rekomendera att byta remmen i tid, så den inte remsar upp sig och lindar ihop sig i klunsar i variatorerna...
Jävlar vad jag hade blåsor i händerna efter ett sån't byte, sitta och klippa med sidavbitare för att få ut skiten.
Sedan smordes den upp och ny rem monterades, och som du säger, som en ny maskin efteråt, silkesmjuk och dessutom ökad toppfart
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Polaris?
Jag kan rekomendera att byta remmen i tid, så den inte remsar upp sig och lindar ihop sig i klunsar i variatorerna...
Jävlar vad jag hade blåsor i händerna efter ett sån't byte, sitta och klippa med sidavbitare för att få ut skiten.
Sedan smordes den upp och ny rem monterades, och som du säger, som en ny maskin efteråt, silkesmjuk och dessutom ökad toppfart
Kawasaki. Men polaris har kawasaki 650 twin.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Varken arbetsledare eller snickare ville vara med på gradäng väggarna.

Arbetsledaren ville inte sätta ut väggar, för många mått.

Snickarna ville inte forma insättningarna, för många mått.

Inte lätt att vara betong/armerare o förstå att det inte går så jag fick göra det själv.

Men det blev ok när dom som inte vågade forma rev formen när det var gjutet 3 dagar efter.
IMG_20221110_083417.jpgIMG_20221111_144217.jpgIMG_20221111_144230.jpg
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Min firebird dras med ett knackande missljud, hade hoppats att det bara skulle vara en kinkig lyftare men trots oljebyte, engine flush och antiticktillsatser så ger det sig inte. Kommer således behöva riva motorn och renovera upp den. Jag vill dock gärna kunna köra medan jag renoverar då jag inte vet hur omfattande renoveringen blir eller hur lång tid det kommer att ta, risken är ju att man inte blir klar på en vintervila och sen blir bilen stående hela nästa säsong och kanske ännu längre... Så då kom jag på den brilljanta idén att köpa en extra motor och hiva i bilen medan originalmotorn gås igenom, så kan det få ta den tid det tar. Hittade dock ingen passande pontiacmotor, däremot en cadillac 472a som nog borde kunna fås att passa... :gnissla :hihi :yoparty


Den vill dock inte gå riktigt ordentligt ännu, misstänker förgasartrubbel. Har provat att riva ner förgasaren och rengöra invändigt men det gjorde ingen skillnad. Köpte istället en Edelbrock 750cfm fyrportsförgasare som bör kunna vara en lämplig ersättare, om det inte vore för att den inte passade... :huvet Dels skiljer sig gaslänkaget på Edelbrocken mot original rockorkesterförgasaren genom att det sticker längre ner och tar i insuget, och dels är gasspjällen placerade annorlunda och passar inte mot insuget. Behövde få upp förgasaren en bra bit för att allt skulle gå fritt samt för att få till en mjuk övergång mellan Edelbrockens spjällgeometri och insuget. Som tur är har jag äntligen fått min fräs att funka, så idag tog jag och svängde ihop en adapterplatta :banana

20221112_215144.JPG20221112_221745.JPG20221112_221749.JPG20221112_221752.JPG20221112_225151.JPG20221112_225200.JPG
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Min firebird dras med ett knackande missljud, hade hoppats att det bara skulle vara en kinkig lyftare men trots oljebyte, engine flush och antiticktillsatser så ger det sig inte. Kommer således behöva riva motorn och renovera upp den. Jag vill dock gärna kunna köra medan jag renoverar då jag inte vet hur omfattande renoveringen blir eller hur lång tid det kommer att ta, risken är ju att man inte blir klar på en vintervila och sen blir bilen stående hela nästa säsong och kanske ännu längre... Så då kom jag på den brilljanta idén att köpa en extra motor och hiva i bilen medan originalmotorn gås igenom, så kan det få ta den tid det tar. Hittade dock ingen passande pontiacmotor, däremot en cadillac 472a som nog borde kunna fås att passa... :gnissla :hihi :yoparty


Den vill dock inte gå riktigt ordentligt ännu, misstänker förgasartrubbel. Har provat att riva ner förgasaren och rengöra invändigt men det gjorde ingen skillnad. Köpte istället en Edelbrock 750cfm fyrportsförgasare som bör kunna vara en lämplig ersättare, om det inte vore för att den inte passade... :huvet Dels skiljer sig gaslänkaget på Edelbrocken mot original rockorkesterförgasaren genom att det sticker längre ner och tar i insuget, och dels är gasspjällen placerade annorlunda och passar inte mot insuget. Behövde få upp förgasaren en bra bit för att allt skulle gå fritt samt för att få till en mjuk övergång mellan Edelbrockens spjällgeometri och insuget. Som tur är har jag äntligen fått min fräs att funka, så idag tog jag och svängde ihop en adapterplatta :banana

View attachment 478507View attachment 478508View attachment 478509View attachment 478510View attachment 478511View attachment 478512
Snyggt jobbat, har du scoop på huven så du kan stänga eller finns det marginaler så det går med vanlig motorhuv ?
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top